Kopátsy Sándor EO 2018 09 04
Oktatáspolitika.
Szabad a példát követni
Miért nem követjük Szingapúrt
Harari könyvhöz
Holnapután megyek Debrecenbe, a
Közgazdasági Társaság Vándorgyűlésére. Udvariasan meghívtak, és erre írtam
nekik egy 15 oldalas tanulmányt arról, hogy a magyar közoktatást is ugyanúgy
kell piacosítani, ahogyan mi is a művészeket és sportolókat képezzük. Ebben
utalok arra, hogy tanuljunk a világelsőktől, mindenekelőtt Szingapúrtól. Tegnap
megérkezett a The Economist, a világ legjobb gazdasági hetilapja, aminek hatvan
éve a lelkes olvasója vagyok, és abban az általam is használt fenti címek alatt
jelent meg egy tanulmány, amiből az alábbiakban idézgetek.
„Lee Kuang Yew az első miniszterelnök kijelentette, hogy mivel
Szingapúr egyetlen természeti erőforrása a lakossága, arra kell építeni.” Azt
kevesen tudják, hogy ez a szingapúri miniszterelnök világhírű lenne abban is,
hogy az 1990-es kínai reformnak ő a szülőapja. De ezt kevesen tudják. Mao
ugyanis kijelölt utódját Szingapúrba küldte azzal, hogy tárja fel, hogy mi a
városállam páratlan sikerének a titka. Ezt Mao azért is megtehette, mert a
szingapúri politikai rendszer is egyetlen pártnak a politikai vezetése alatt
működött és működik ma is.
Az már véletlen volt, hogy mind
Teng, mind Yew azonos kínai etnikumból származott. Tehát nemcsak a mandarin,
hanem az etnikai anyanyelvük is közös volt.
„Ma Szingapúr oktatási rendszere az első a világon az OECD által
használt mércével, a PISA mutatatóval, azaz Programme for Internaional Student
Assessment, mérve.” Ezt jól bizonyítja, hogy matematikában három évvel
előbb elérik azt a szintet, amit az Egyesült Államokban.
„A legtöbbet költ oktatási kutatásra.” Hazánkban szinte semmit nem
mér az oktatástudomány. Nem mérjük, hogyan függ az oktatás eredménye a szülők etnikai
hovatartozásától, a jövedelmétől, iskolázottságától, a nevelt gyermekek
számától, az iskola minőségétől, az osztályuk társadalmi és képességi
homogenitásától és a tanáruk minőségétől.
„A harmadik és legfontosabb feladat a minél jobb tanárokra való
összpontosítás.” A tanárok évente 100 órát tanulják a legújabb
tapasztalatokat. Az átlagos osztálylétszám 36, szemben az OECD országokéval,
ahol 24. Véleményük szerint, eredményesebb a jobb tanárokra nagyobb osztályokat
bízni, mint az átlagosokra 24-et. Az oktatásért felelős miniszter az igazgatók
80 százalékát névről ismeri.
A legjobb tanárok jövedelme olyan, mint a vállalati szektorban
vezetőké.
Az utolsó mondat: Az oktatás más országokban is jobb lenne,
ha átvennék a szingapúri tapasztalatokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése