Kopátsy Sándor EG 2018 09 05
Államosítani kell az egészségügyet
Harari könyvhöz
1970 óta a fejlett országokban az
egészségügyre fordított kiadások súlya a nemzeti jövedelemhez képest
kétszeresére, az 5 százalékához a 10 százalékára nőttek. Az Egyesült Államok
már akkor is 2 százalékkal, a legtöbbet költők voltak. Mára ez a különbség 7
százalékosra ugrott, de nem lett hatékonyabb. A hozzá hasonló fejlettségű
európai és távol-keleti, sőt a másik három óceánokon túli angolszász ország
egészségügyi mutatói mégis jobbak.
Az is tény, hogy az ország
külkereskedelmei mérlege pedig aránytalanul negatív. A legutóbbi választást
megnyerő elnök győzelmét annak köszönhette, ha a külkereskedelmük deficitét
javítani fogja. Ennek gyorsan világkereskedelmi háború lett a következménye,
ami a világgazdaság egészét károsítja.
Az Egyesült Államok gyenge világkereskedelmi szerepének, nemzetközi
versenyképességének azonban nem a valutáknak a dollárhoz képesti
leértékeltsége, hanem az aránytalanul nagy egészségügyi és hadikiadások az oka.
A jelenlegi elnök azonban ezzel nem foglalkozik.
Az Egyesült Államok jelenleg a
nemzeti jövedelmének a 4 százalékát költi a hadseregre, ezzel szemben a hozzá
hasonló fejlettségű országok azonban csak alig 1 százalékot. Ez sem
jelentéktelen, de ennek nagy a hozadéka. Minden demokrácia azért engedhette meg
magának az ilyen olcsó hadsereget, mert az Egyesült Államok a hidegháborúban 7
százalékot fordítottak a katonai erejükre, és ennek köszönhetően akkora
hadereje lett, amivel az erején felül fegyverkező Szovjetunió sem tudott
versenyezni, a demokráciák szabadságát pedig az Egyesült Államok egyedül is
garantálni tudta. Most is fennáll ez a katonai fölénye, alig fele akkora
százalékból. Trumpnak az a követelése, hogy a demokráciák is legalább 2
százalékot áldozzanak a hadseregükre, indokolt, de nem akkora, hogy ezzel az
Egyesült Államok jelentősen csökkenthetné a hadikiadásait.
A nagyobb különbség azonban az
egészségügyi kiadásokban van. Ennek költsége az Egyesült Államok nemzeti
jövedelmének 18 százaléka, a demokráciáké pedig 10 százalék alatt marad. Vagyis
a hadikiadásokban 3, az egészségügyiekben 8 százalék a különbség.
Az elmúlt hetekben az oktatás
piacosítását indokolta, de ki sem tértem arra, hogy az egészségügyben pedig az
államosítás volna a fontos.
Következetesen piacos egészségügy csak az Egyesült Államokban van, és a
teljesítménye a ráfordításokhoz viszonyítva, a legalacsonyabb. Ott az
orvosi hibák feletti jogászok egy betegre vetített költsége nagyobb, mint
számos országban a betegbiztosításé.
Merre kell keresni a racionális
megoldást?
Az országok egységes egészségügyi ellátási kötelességének
érvényesítésébe. Ennek a technikai feltételeit éppen az Egyesült Államokban
keresik. A digitális kommunikáció ma már lehetőséget ad arra, hogy a
biztosítottak rendelkeznek olyan a karjukon, vagy a mellükön hordozható
adatrögzítővel, amin az egészségbiztosító közvetlenül le tudja olvasni a legfontosabb
adatokat. Ezzel kikapcsolható a kőrorvosok betegirányítása. Minden biztosított
kérheti, illetve megvásárolhatja az ilyen adatközlőt, és elég, ha a panaszával
a biztosítónál bejelentkezik. A biztosító orvosa megnézi a jelentkező adatait,
és azok alapján megfelelő szakmai hellyel köti össze. Ez lesz a biztosított
első elirányítója, ha az vizsgálatra jelentkezik. Ott megnézik az adatközlőt és
annak alapján szakorvoshoz irányítják. Ez a fogadóhely havonta megnézi az
adatokat, illetve a biztosított telefonját ehhez kapcsolják. Itt döntenek
arról, hogy mit látnak indokoltnak, és azt hol javasolják elindítani. Tehát
minden lépés megfelelő szakmai körben történik. Az intézkedéseket kezelők nem
ismerhetik a beteg anyagi helyzetét, csak a leleteit. A körzeti orvosok
feleslegesekké válnak, vagyis beépülhetnek az egységes állami hálózatba.
Ha az egészségügyi adatokat mérő,
rögzítő és az illetékes hálózat által elérhető adatokat szolgáltatja,
milliárdos számban igényelt műszer lesz, az ára is csökkenni fog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése