Kopátsy Sándor EH 2018 09 10
Mi méri a társadalom
fejlettségét
Harari
A második világháború után az
ENSZ a tagállamok társadalmi fejlettségét három mutató, az egy lakosra jutó
jövedelem, a várható életkor, és az átlagos iskolázottság eredőjével méri. Ezt
megelőzően az országokat csupán a megtermelt nemzeti jövedelmük dollárban mért
nagyságával mérték. Ez óta a legjobb, általánosan használt mérce ez az ENSZ
mutató. Ez már óriási előrelépést jelent. Fogyatékossága
csak az, hogy a második legfontosabb mutató, az egy lakosra jutó vagyon
kimaradt.
Jellemző, hogy a jelekor
legrangosabb közgazdasági könyvének Piketty francia akadémikusnak, súllyal a fizikai
nemzeti vagyon szerepének illusztrálása a mondanivalója.
A közgazdász pályámon elért sikeremben
talán a legtöbbet Bródy András és Rácz Jenő könyvének köszönhetem, ami az egy főre jutó jövedelem és vagyon arányát
vizsgálja, és megállapítja, hogy ez nem az egy főre jutó jövedelemtől, hanem a
kultúrától függ, azon belül állandó. A közgazdászok nem használják, de
nekem hatvan éve a csalhatatlan iránytűm. Akkor a társadalom tudásvagyonát nem
mérték, de az ENSZ idézett három mutatója között az iskolázottság ezt
viszonylag jól helyettesíti. Ezért az
ENSZ mutatója az elérhető legjobb mércéje a társadalmak fejlettségi rangsora
elkészítésére. Már sokszor leírtam, hogy ennek alapján a tíz legfejlettebb
társadalmú tagország sorrendje: Norvégia, Dánia, Kanada, Svédország, Finnország
Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és az Egyesült Államok. Ennek is néhány
fontos mondanivalója van.
Nincs közöttük Németország, Nagy
Britannia és Franciaország. Mindhárom csak a második tizedbe fér be. Viszont
köztük van hat viszonylag kis, de homogén etnikumú ország.
Mind a tíz a Nyugathoz tartozik.
Ma már a négy óceánokon túli volt angolszász ország súlya a nagyobb. A
példátlan gazdasági, tudományos és katonai szuperhatalom, az Egyesült Államok
csak az utolsó, de a súlya nagyobb, mint a másik kilencé együtt.
Több okom van arra, hogy a várható életkort elhagynám. Ez úgy is
a másik mutatók természetes következménye, mert ahol nagy az egy lakosra jutó
jövedelem és vagyon, és magas az iskolázottság, ott egyre hosszabb a várható
életkor is. Ugyanakkor a munkaképességet meghaladó korúak eltartása társadalmi
teher, de ez a lakosság számára nagyon fontos, hiszen mindenki szeretne minél
tovább élni, és az utódok is azt kívánják, hogy az elődeik minél tovább
éljenek. Az embereknek nemcsak a saját jólétük, hanem a családjuk, szüleik,
azok szüleinek a hosszú élete is érdekük.
Ez bármennyire egyértelmű, a közgazdaságtan számára, hogy a jelenlegi
gazdasági csodákat csak azok az államok érték el, ahol a fogamzásgátlásnak
köszönhetően leállt a népesség növekedése. Ez csak a protestáns, illetve a
protestáns erkölcsű országokban történhetett meg. Még egyetlen társadalomtudós sem állapította meg, hogy az elmúlt ötven
évben az egy főre jutó mutatók csak ott nőhettek az átlagosnál gyorsabban, ahol
a fogamzásgátlóknak köszönhetően leállt a lakosság spontán növekedése. Ez annak
ellenére történt, hogy csak a jelenkori társadalmakra jellemző a
gyermekvállalás társadalmi támogatása.
Az elmúlt ötven évben csak azok a társadalmak javítottak a már elért
helyükön, ahol a lakosság puritán erkölcsű, ahol a természetes népszaporulat
leállt. Ez alól nem volt kivétel. Ennek a két mutatónak az eredője is
ugyanazt a sorrendet mutatná, amit az ENSZ három mutatója. Ez ad magyarázatot
arra is, hogy az Egyesült Államok csak a tízedik. A másik tíz ország között
ebben a legnagyobb a nem puritánok, a latin-amerikaiak és az afrikaiaknak a
lakosságon belüli aránya. Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban élnek a
puritánok a legmagasabb szinten, ott a latin-amerikaiak és az afrikaiak
lehúzzák az országos átlagot. Vagyis a puritán népek ebben az országban a
leggazdagabbak, a legiskolázottabbak, a lakosság közel felét kitevő nem
puritánok lehúzzák az átlagot. Az Egyesült Államokban nem csak a puritánok, de
a latin-amerikaiak és a feketék is jobban élnek, iskolázottabbak, mint bárhol a
világon, de az országos átlag alacsonyabb, mint a kilenc előttük álló
országban. Ezért azt kellene hangsúlyozni, hogy a homogénebb országok előnyt
élveznek a vegyes kultúrájú országokkal szemben.
Ez különösen időszerű volna az EU
jelenlegi befogadási vitájában. A lemaradó szegény országokból bevándorlók
messze nem puritánok, de még nem is keresztények, tehát a munkaerejük olcsósága
ellenére is drága a másságuk elviselésével járó költségekhez képest. Az EU
tagországok lakosságainak fele olyan tagországokban él, ahol a bérek a felét
sem érik el a fejlettebbekben elérhetőnek. Az EU puritán lakosságú, lényegesen
gazdagabb országai számára tehát bőven van tényleges és potenciális bevándorló,
akik keresztények és sokkal gyorsabban asszimilálódnak, mint a nem európai és
nem keresztény népek. A második világháború óta történő befogadások
egyértelműen bizonyítják, hogy az európaiak gyorsan asszimilálódtak, ugyanakkor
az arabok és az ugyancsak mohamedán törökök erre alkalmatlanoknak bizonyultak. Pedig
a törökök hazájukban is sokkal jobban szerepelnek, mint az arab országok
lakosai.
A történelem fintora, hogy a két
háború között a fasiszta társadalmak az idegen etnikumú lakosságot idegeneknek,
kártékonyaknak minősítették. Még azokat a zsidókat is, akik a nemzetalkotó
etnikumnál is lényegesen jobban szerepeltek. Ezek az országok ma az átlaguknál
lényegesen kisebb értékű, sőt kártékony etnikumok befogadását is örömmel
fogadják.
A jelenlegi Európában az
jellemző, hogy az EU fejlett tagországaiban ugyan csökken a lakosság és az
olcsó munkaerőben hiány van, de az ezer éve felzárkózni akarókban a munkaerő
bére sokkal alacsonyabb. Ezekből évente több százezer vándorol a fejlett
országokba. Ráadásul, minél értékesebbek annál nagyobb a lemaradásuk a gazdag
országokban elérhetőhöz viszonyítva. Ezért aztán az otthon értékesek is örömmel
mennek, ráadásul ezeket megkülönböztetett örömmel fogadják. Többségük angolul,
németül is beszél, és keresztény.
Az európai országok között
különösen nagy a kivándorlás Lengyelországból, Romániából és Bulgáriából.
Romániából még a kevésbé gazdag latin országokba is örömmel mennek. Most élénk
vita folyik a közel-keleti és az afrikai bevándorlók fogadásáról, de szinte szó
sem esik arról, hogy a kevésbé fejlett tagországokban is többen mennének a
gazdagabb tagországokba, ha ebben több segítséget kapnának. Az egyetlen kivétel
a cigányság, akiknek a hazai foglalkoztatásuk is botrányosan alacsony, de
azokat kezdettől fogva igyekeztek elhárítani. Ezeket sem könnyű asszimilálni,
sőt a bűnözésük lényegesen magasabb, mint a befogadó lakosságé, de a
közbiztonságot sokkal kevésbé veszélyeztető, mint a mohamedán képzetlen
munkaerő.
Ideje volna, hogy a fasiszták
türelmetlensége a más etnikumúakkal szemben kártékony volt, de az országok
számára kedvező, ha a lakosságuk viszonylag puritán és homogén. Az mégis
szerencse, ha az országnak olyan etnikuma is van, ami az államalkotónál
puritánabb, mert ezek viselkedésének a hatása jótékony. Ennek klasszikus
példája voltak az európai zsidók a viszonylagosan polgárságszegény országokban,
talán leginkább Magyarországon. Sokszor büszkén mondom el, hogy az első
világháború előtt Nagy-Budapesten élt a legtöbb zsidó, itt volt a világ négy
legnagyobb zsinagógája közül kettő. Itt szóletett a zsidó állam gondolata,
világhírű tudósaink innen indultak, kiemelt zenei város volt. Ennek ellenére
elsők voltunk abban, hogy kilépünk a Monarchiából, ahol már akkor is előttünk
jártak az osztrákok és csehek. Annak ellenére, hogy a nagyon kevesek közé
tartozom, akinek a kisebb nemzeti állam előrelépést jelentett, de azt nem
tudom, nem nagyobb veszteséget jelentett-e az osztrákoktól és a csehektől
történt elszakadásunk.
1990 óta Kína bizonyítja, hogy a sikerhez nem elég a lakosság
puritanizmusa annak van még két elengedhetetlen feltétele is. A gazdaságot a
piac, a kereslet és kínálat egyensúlya és a népesség számának viszonylag
stagnálása bizonyítsa. Az előbbit Lenin már a polgárháború megnyerése után
azonnal felismerte. Ha életben és a hatalom csúcsán marad, a bolsevik rendszer
is sikeresebben teljesít, és talán máig is hatalmon marad. A feltételezést azért
hangsúlyozom, mert a Szovjetunió népeinek a kultúráját nem a puritanizmus
jellemzi. Ott tehát az első feltétel hiányzott. Ennek ellenre Kelet-Európa és a
Közel-Kelet népei viszonylag jól vizsgáztak a bolsevik uralom hetven éve alatt.
Ezt tagadhatatlan lenne, ha statisztikát készítenénk arról milyen volt a
bolsevik forradalom előtt, és milyen lett a kelet-európai szláv népek
viszonylagos társadalmi fejlettsége 1990-ben. A cári Oroszország Európa népei
között lényegesen elmaradottabb társadalmú volt, mind a jelenlegi Oroszország. Ez
nemcsak hadereje és haditechnikája terén lett egyértelmű, de az iskolázottsága
is kiemelkedő lett. Ezt nemcsak e kor nagyon magas nyersanyagárainak
köszönhette, és köszönheti, hanem az iskolázottságának is.
Az egyértelmű következtetéseket
azonban a kommunista Kína történelméből lehet levonni. Ez a birodalom a második
világháború után bolsevik marxista politikai hatalom lett. Az 1990 előtt
azonban két okból nagyon gyengén tejesített. A gazdasága politikai irányítás
alatt működött, a lakossága pedig 3 százalékkal gyarapodott. Az egy lakosra
jutó jövedelem és vagyon lassan, Indiáéhoz hasonló ütemben növekedett. A kínai
kommunista párt mikor ismerte fel a lassú fejlődésének két okát, máig sem
szivárgott ki, csak sejteni lehet abból, hogy Mao már az 50-es években Tenget jelölte
ki utódjának és a 60-as években Szingapúrba küldte, hogy tárja fel ennek a
többségében kínai etnikumú egypártrendszernek mi volt liberális
gazdaságpolitikájú városállam sikerének titka.
Az ugyan egyértelmű, hogy
Szingapúr a jelen világgazdaságban a legjobb adottságú kikötő, de az máig nincs
feltárva, hogyan lehetett a viszonylag vegyes etnikumú, kezdetben csak néhány
millió lakosú város gyors bevándorlású lakosságát az Egyesült Államokénál
gazdagabbakká tenni.
Az már a múlt század elejétől
fogva bebizonyosodott, hogy a kínai bevándorlók a fejlett államokban is elit
közé emelkednek, akárcsak a Nyugaton a zsidók. Még akkor is, ha a politikai
hatalom üldözi őket. Ezért életem során számos alkalommal az európai zsidók, és
a távol-keleti kínaiak az üldözésük ellenre elért sikerét boncolgattam. Ez a
párhuzam a második világháború után úgy alakult, hogy ez a két páratlan sikerű
etnikum egy kicsi, de önálló és sikeres államot építhetett megának. Az
Európában üldözött zsidók őshazájukban, Palesztinában építettek vallásuknak
megfelelő államot. A Távol-Keleten a kínai diaszpóra kiszakadt a kínai
etnikumukat üldöző Malajziából, és a vegyes etikumok által lakott Szingapúrban
kínaiak által vezetett városállamot alapított. Ebben a városállamban a jelentős
maláj, és indiai etnikum, ha tízszer jobban él, mint sokkal nagyobb államú
etnikai testvéreik. Szingapúr, ismereteim szerint, egyedüli állam a világon,
melyik a nem puritán erkölcsű lakosságát is a világ élvonalába emelte. Ez még
az Egyesült Államoknak sem sikerült. Ott a latin amerikai lakosság jövedelme
harmadával kisebb, a négereké, mint pedig felével kisebb, mint a puritán
nyugat-európai népeké. Igaz, hogy mindkét etnikum egy lakosra jutó jövedelme és
vagyona az Egyesült Államokban a legmagasabb. Vagyis a latin és az afrikai
etnikumok az Egyesült Államokban élnek a legjobban, de a puritánokhoz képest
lényegesen szegényebbek. Szingapúrban viszont a malájok és az indiaiak haladni
tudtak a példátlanul gyorsan fejlődő kínaiakkal, és nagyságrenddel gazdagabbak,
mint ott, ahol ők az államalkotók.
Kínában 1 990 óta az egy lakosra
jutó jövedelem, a vagyon, a várható életkor, és az iskolázottság sokkal
gyorsabban növekszik, mint a többi puritán, már sokkal fejlettebb
társadalmakban.
Az Európában hatalmukat vesztett marxisták sem hangsúlyozzák, hogy
1.300 milliós marxista Kína 1.990 óta a leggyorsabban fejlődő társadalom. Európában
harmad annyi lakosú térségben megbukott a marxista ideológia, de Kínában, a
világtörténelemben páratlan sebességgel fejlődik, és joggal mondhatjuk, hogy e század közepére, amikor Kína eléri az
Egyesült Államok színvonalát, és a már gazdag emberiség nagyobb fele
marxistának mondhatja magát. Azon ugyan lehet vitatkozni, hogy Marx, ha
élne, a kínai rendszert marxistának minősítené. Marx említést sem tett arra, hogy a kommunista társadalomban a
gazdaságot nem a politikai hatalom, hanem a kereslet-kínálat egyensúlya
alakíthatja, és a lakosság túlszaporodását erőszakkal kell megfékezni.
Számomra nem Marx vélhető
véleménye a fontos, hanem az, hogy az
osztályuralom megszűnik, minden állampolgárnak szavazati joga van, a
munkanélküliekről, az öregekről, rokkantakról, a betegekről és a
gyermekvállalókról elsősorban az állam gondoskodik. Marx soha nem írt
arról, hogyan fognak élni a kommunista társadalomban a munkások. El sem tudta
volna képzelni, hogy a többségének már ma is van komfortos lakása, gépkocsija,
a gyermekét egyetemre járathatja, külföldön nyaralhat.
A jelenlegi jóléti társadalmakban magasabb az életszínvonala a
munkásoknak, amiről Marx álmodhatott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése