Kopátsy Sándor EH 2018 05 17
A nők helyzete a
világban
Harari könyvhöz
Az egyenlő bér követelése.
Ez is a marxizmusból itt maradt politikai
követelmény. A munkaerő azonban áru, az
árát nem a munkaadó, nem a politikai hatalom, hanem a kereslete és kínálata
határozza meg. Marxnak is alapvető tévedése volt, amikor azt hirdette, hogy
a munkaerő ára csak a munkaadón múlik. Azt hirdette, ha a tőkéseket
kisajátítják, meg fog szűnni a munkaerő kizsákmányolása. Az osztálytársadalmakban
azért volt jellemző a kizsákmányolás, mert a munkaerőből több és jobb volt,
mint amennyit a társadalom igényelt.
Harari azt ugyan zseniálisan
felismeri, hogy a fölművelés és a pásztorkodás kevesebb és kevésbé igényes
munkaerőt kívánt, mint a gyűjtögetés, de azt figyelmen kívül hagyta, hogy
sokkal kevesebb biztosítékot jelentett a jövőre, és az ember a nagyobb
biztonságot többre értékelte, mint a kevesebb örömöt. A sikeres gyűjtögetés
sikerélményt adott, de a jövő mindig bizonytalan maradt.
A pásztorkodásra, Harari, nem véletlenül, ki sem tér, mert az nem
jelentett monoton munkát, de állandó biztonságot. A pásztornak nem kellett
félni, hogy nem lesz tápláléka, hiszen ott volt a nyája, aminek húsával
rendelkezhetett. Ráadásul, a kutyáinak köszönhetően, viszonylag kevés
fáradságos munkája volt. Nem véletlen, hogy a földművelőhöz képest a pásztor
élete viszonylag romantikus maradt.
A földművelés viszont sokkal
több, kevés szakmai képességet, de sok fizikai erőt követelt. Ezért viszont a
termés betakarítása után egy évre bebiztosítottnak érezhette magát. Harari ezt
a nagyobb létbiztonságot nem értékelte, ezért aztán a földművelésből való
megélést a legnagyobb becsapásnak minősítette. Azt nem vette tudomásul, hogy a
Homo sapiens a bizonytalan eredményű gyűjtögetéssel szemben mindig és mindenütt
a termelést választotta.
Sajnos, nemcsak Harari, de a
történészek sem keresik az élet minőségét mérő mutatókat. Ezek között a
legjobb, a várható életkor. Márpedig fajunk várható életkora a megjelenését
követő mintegy 150 ezer évben szinte változatlan, mintegy 25 é maradt. A
demográfusok sem hangsúlyozzák, hogyan alakult a várható életkorunk a
történelmünk során.
A gyűjtögető társadalmakban az életterek eltartó képessége
változatlan maradt. Fajunk létszáma csak egy módon volt növelhető, ha újabb
életterekbe rendezkedhettünk be. Azokban is ugyanúgy változatlan maradt a
lakosságuk.
A pásztorkodással ugyan Harari nem foglalkozik, Ez lényegében az
állatállomány gyűjtögető társadalma volt, amiben az ember csak a szűk
keresztmetszetek kiszélesítésével növelte az állatállomány eltarthatóságát.
Kutakat ásott, ismerte az itatóhelyeket, takarmányt tartalékolt. A
pásztortársadalmakat úgy kell minősíteni, hogy az ember megteremtette a
növényevő állatok számára a klímaváltozás során megromlott életterekben a szűk
keresztmetszeteket kijavította. Az állatok viszonylag nagy ivóvíz igényét kutak
ásásával, a vizük kiemelésével, a takarmányhiányukat pedig azok tárolásával
biztosították.
A történészek máig nem ismerték fel, hogy a szarvasmarha, a kecske, a
birka azért szegődött az ember mellé, mert önerőből nem tudott volna
fennmaradni.
A háziállatok nemcsak vizet és takarmányt kaptak, hanem védelmet is. A
kutyák és az emberek éjszakai tüzei a ragadozókkal szemben védelmet jelentetek.
Az is fajunk történelmének
alakítója volt, hogy a pásztorkodás viszonylag alacsony lakosságot tartottak
el, márpedig a járványok terjedése a lakosság sűrűségével hatványozottan nő. A pásztorok jobb élelmezése és a hosszabb
várható életkora, túlnépesedést jelentett. Ebből fakadt, hogy a
pásztornépek rendszeresen elözönlötték a földművelőket.
Az áruk árát a keresletük és kínálatuk arány határozza meg.
Az egyenlő munkáért egyenlő bért, is olyan ármeghatározás, ami a
kereslet és kínálat áralakító szerepének a tagadása.
Az is baj, ha a társadalomban van olyan politikai erő, ami képes olyan
árakat kikényszeríteni, amit valamilyen elvi alapon indokoltnak tart. Mindennek
az a jó ára, amit a kereslete és kínálata alakít ki. A tények egyre inkább
azt igazolják, hogy a munkaerő árát nem a
munkaadó érdeke, nem a munkavállaló neme, vagy a végzettsége, hanem a
teljesítményük alapján a piac alakítja ki. A férfiak és nők azonos
jövedelemnek egyetlen elfogadható alapja az, hogy azt a piac alakította ki. Az egyenlő
bérnek nem lehet alapja, hogy valaki férfi, vagy nő, vagy mekkora az iskolai
végzettsége. A bérarányokat a munkaerő
keresletének és kínálatának egyensúlya bizonyítja.
A nők alacsonyabb bére azzal nem bírálható, hogy igazságtalan. Annál
inkább jogos a nők panasza azért, ha a foglalkoztatásuk után járó bérük nem
füzeti meg a társadalmi szolgálatukat.
A társadalmak vitathatatlan
igazságtalansága, hogy a háztartásban, a gyermeknevelésben végzett munkájukat a
társadalom nem fizeti meg. Minden felmérés, azt bizonyítja, hogy a feleségek és anyák háztartási és
gyermeknevelési munkáját nem fizeti meg a társadalom, pedig ha ezt is megfizetné,
valószínűleg nem volna kisebb a jövedelmük. A háztartások működtetése, a
gyerekek kihordása, megszülése és felnevelése ugyan nélkülözhetetlen társadalmi
érdek, amit a jövedelmek elosztásában mindig figyelmen kívül hagynak.
Nemrégen találtam egy észak-amerikai
felmérést, ami azt bizonyítja, hogy a szingli nők ugyan kevesebbet keresek,
mint a szingli férfiak, mégis az előbbiek háromszor nagyobb valószínűséggel
vesznek házat, lakást, háromszor több megtakarított pénzük van a bankban.
Egyértelmű ennek a magyarázata, a
szingli nők jövedelméből több megtakarítás lehetséges, mert olcsóbban élnek,
maguk takarítanak, főznek, kimossák a szennyest. Először olvastam olyan
felmérést, ami azt bizonyítja, hogy a
szingli nők jövedelme ugyan alacsonyabb, de mégis többet ér, mint a szingli
férfiaké. Ez ugyan nem érv a kisebb fizetésre, de tudomásul kell venni.
Még inkább egyértelmű, hogy a nőket miért nem szívesen állítják vezető
munkakörökbe. A nők a gyermekvállaláskor váratlanul kiesnek a munkából.
Márpedig ez egy nagyvállalt esetében százszor többe kerül, mint a bérük.
Azt sem hozta még fel senki, hogy
nemcsak a munkaadók, de a szülést vállaló nők szakmai karrierje jelentősen
sérül. Ezt azzal kellene megoldani, hogy
a nők öregkori ellátása ne csak az életkeresetüktől, hanem a gyermeknevelés
eredménytől is függjön.
Az vitathatatlan, hogy még a fejlett társadalmakban is a társadalmi
juttatások és elvonások férfi centrikusak. Ezen is javítani kell. Ebbe az
irányba az lenne pozitív lépés, ha a munkájuk mellett a gyermekeket nevelő
anyák adókedvezményt is kapnának. Ezért sem értek egyet az egységes
jövedelemadó kulccsal. Az enyhén progresszívat jobbnak tartom, mint az egységeset,
de a fő problémám az, hogy a nők és férfiak adója nem igazságos. Nem az a kifogásom, hogy a nők mintegy tíz
százalékkal alacsonyabb bért kapnak, hanem az, hogy a társadalom ezt nem
korrigálja legalább annyival, amint a nők nem a munkaviszonyban adnak a
társadalomnak. Ez alatt elsősorban a háztatásban és a gyermeknevelésben
végzett munkájuk honorálását értem.
Készen is van a javaslatom.
A nők jövedelmi adója
megközelítőleg annyival legyen kisebb, amennyivel nem a munkaadójuknak, hanem a
társadalomnak teljesítenek a férfiaknál többet.
Ez azért válik a jelenkorban egyre fontosabbá, mivel egyre inkább a
gyermekneveléstől függ a következő generáció értéke.
Az elmúlt közel tízezer ében
többen születtek és több volt a lépességük annál, amennyit a társadalom hasznosítani
tudott. Jelenleg pedig a társadalmak
teljesítménye elsősorban attól függ, hogy ne csökkenjen a lakosság száma, és
minél jobb legyen a minősége. Ezért abszurdum, hogy a társadalom a legfontosabb
igényét nem, a követező generáció nevelését és oktatását nem tekinti értéktermelésnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése