Kopátsy Sándor EH 2018 05 14
A HOMO SAPIENS SZAPORODÁSI
ÖSZTÖNE
Harari könyvhöz
A fajok viselkedését csak akkor
érthetjük meg, ha a szaporodásuk törvényét figyelembe vesszük. A Homo sapiens
az egyetlen faj, amelyik szaporodása az utóbbi tízezer évben néhányszor
lényegesen változott. Nemcsak az emberé, de a szolgálatába állított,
domesztikált állatoké is. Ezt illusztrálja a biomassza összetételének óriási
változása is. Harari könyve azzal ragadott meg, hogy ábrázolta a földön élő
ember és állatvilág jelenlegi összetételét. Jelenleg a földön élő, egy kilónál
nehezebb állatok és a Homo sapiens súlyának jelenleg csak a tizedét adja fajunk
és házi állataink. Tizede pedig a vadon élő állatok állománya. E grafikon mellé
a tízezer éves biomassza összetételét kell állítani. Akkor 99 százalék volt a
vadon élő állatok súlya, és egyetlen százaléknál kevesebb a Homo sapiens és az
egyetlen háziállata a kutya.
A földünkön az élet rövid tízezer év alatt alapvetően az ember
igényéhez alakult az ezerszeresére nőtt emberiség és a domesztikált,
szolgálatába állított állatvilága. Ezt a változást közvetlenül és közvetve
az hozta létre, hogy mind a fajunk, mind a szolgálatunkba állított állatvilág
foglalta el a föld élővilágának 90 százalékát. Ezt a változást az hozta létre,
hogy a gyűjtögetésről a növénytermelésre és az állattartásra áttért Homo
sapiens megnövelte a maga és az állatai szaporaságát.
Fajunk mintegy 150 ezer éve jelent meg Dél-Afrikában és az első
százezer évben el sem hagyta szülőföldjét, és nem növelte várható életkorát. Az
utolsó jégkorszak megszűnése előtt már megjelent minden kontinensen, de a
gyűjtögető életformáról a pásztorkodásra és az önözéses gabonatermelésre csak
Afroázsiában nyílott számára áttérési lehetőség. Amennyire a házkörüli kapás
növénytermelésről az önözéses szántföldi gabonatermelésre való áttérést a kor
kutatói gondosan feltárták, a pásztorkodásra való áttérést figyelmen kívül
hagyták. Ezt a hibát Harari is elköveti. Ráadásul az önözéses gabonatermelést
az emberiség nagy becsapásának minősíti. Tévedése arra épül, hogy a gyűjtögetést kellemesebb életmódnak tartja, mint a
termeléssel járó tudást alig igénylő munkavégzést. Abban ugyan igaza van, hogy maga a gyűjtögetés élvezetesebb megélhetési
mód, mint a termelést jelentő munka, de figyelmen kívül hagyja, hogy az
eredménye mennyire alacsony és bizonytalan. A termelő munkából való
megélést biztosító munka a többség számára valóban robot, de az, hogy
biztosítja a jövőt, mindennél nagyobb öröm.
A földművelő aratás után biztonságban érezheti magát a következő
aratásig. A gyűjtögető, ha sok gombát, csigát, gyümölcsöt talál, vagy a
vadásznak és halásznak gazdag zsákmánya van, ez nem jelent egy esztendőre tartó
biztonságot. A gabona betakarítása azonban a következő év terméséig élelem
ellátást jelent. Harari megfeledkezik arról, hogy a földműves termése egy évre,
a munkás fizetése egy hónapra biztosítja a megélhetését.
Az életminőségének legjobb
mércéje a várható életkor.
A Homo sapiens várható életkora a
25 év közelében ingadozott. Ennek megfelelő volt fajunk spontán szaporasága. Ez
a rövid életkor azt követelte meg, hogy az ember a nemi érettsége évei alatt
folytonos szexuális vágyban él. Havonta jó néhány napra termékenyek a nők, és
két-három évenként szülnek. Ez a termékenység azt jelenti, hogy 25 éves várható
életkor közelében a születések biztosítják a létszám fenntartását. Mivel ez a
várható életkor minden gyűjtögető társadalomra jellemző volt, fajunk létszáma
csak nagyon lassan nőhetett.
Az önözéses, szántóföldi gabonatermelés és a pásztorkodás azonban
azonnal megemelte a várható életkort, ezzel elviselhetetlen túlnépesedést
okozott.
Az önözéses szántóföldi gabonatermelés ugyan megszázszorozta a
területének lakosságeltartó képességét, de az ilyen adottság nagyon korlátozott
mennyiségű volt. Ennek klasszikus példája a Nílus árterülete volt. Ezt
számottevő mértékben csak a múlt század technikával épült duzzasztás tudta
biztosítani. De még ez is csak néhány százalékkal növelte az önözhető
területet. Ez ad magyarázatot arra, hogy az élelmezését jobban megoldó ember
túlnépesedett faj lett. Minden pásztor és minden gabonatermelő társadalom
túlnépesedővé vált. Ez ad magyarázatot
arra, hogy minden pásztor és gabonatermelő társadalom a túlnépesedése ellen
csak a halálozás fokozásával tudott védekezni. Aki ezzel nem számol, a
halálozást okozókat akarja felszámolni, lehetetlen feladatra vállalkozik. Csak az a társadalom szabadulhat meg a
halálozás okozásától, amelyik képes megállítani a túlnépesedést.
Amíg a tudomány nem oldotta meg a fogamzásmentes szexuális élet
lehetőségét nem volt mód arra, hogy a társadalom megállítsa a túlnépesedést.
Olyan fogamzásgátlót kellett feltalálni, aminek használatát a szexuális
partnerek döntik el. Ennek köszönhetően az elmúlt száz évben a már fejlett
társadalmakban nem erőszakkal kellett korlátozni a gyermekvállalást, hanem a Nyugat
puritán társadalmaiban a lakosság önakarata alapján döntött a fogamzásgátlók
használatáról. Az elmúlt száz évben a Nyugat és a Távol-Kelet már gazdag
puritán népei a létszám tartását biztosítónál is kevesebb gyermeket vállaltak. Ezekben a puritán lakosú országokban ezzel
tízezer év után ezekben a társadalmakban nem kellett spontánnál a nagyobb
halálozást kikényszeríteni. A fajunk létszámának csak ötödét jelenti, de ezek
adják a világgazdaság felét.
1990-ben Kína, az emberiség másik
egy ötöde erőszakkal korlátozta a gyermekvállalást, ami a gazdaság
piacosításával együtt fajunk legnagyobb társadalmi és gazdasági csodáját érte
el. Tegyük azonban hozzá, hogy ez az erőszakkal kikényszerített korlátozás is
csak azért valósulhatott meg, mert a társadalom gondoskodhatott a
fogamzásgátlókkal történő ellátásról, és a kórházakban kikényszerítet, de
ingyenes magzateltávolításról. Ennek a reformnak köszönhetően a század közepére
várható, hogy Kína is felzárkózik a fejlett egyötödhöz. Ez azt fogja jelenteni,
hogy 2050-ben a világgazdaság négyötödét a fejlett, puritán kétötöd fogja adni.
A gyermekvállalás csökkenése megállíthatatlan.
A következő megírást az váltotta ki belőlem, miután olvasom az
újságban, hogy minden bizonnyal az EU 27 tagállama közül a legvallásosabb katolikus
Lengyelországban a legalacsonyabb a nők gyermekvállalása. Ennek egyetlen
magyarázata van, ott a legáltalánosabb a fogamzásgátlók használata. A római
katolikus egyház, amelyik a nyugat-európai kiscsaládos feudális társadalomban először
állt a gyermekvállalást késleltető kiscsaládos jobbágytársadalom mögé, és ezzel
páratlan segítséget nyújtott Nyugat-Európának abban, hogy ezer éven át az
emberiség leghumánusabb társadalma lehessen.
Harari szenzációs könyve sem
említi meg, hogy fajunk egészen a
nyugat-európai agrártechnikai forradalomig nagycsaládokban élt. A fajunk életében a legnagyobb változást az
okozta, hogy elindította a kiscsaládos társadalmak megállíthatatlan
elterjedését. Ez először a nyugat-európai feudális társadalomban jelent meg.
Az emberiség egésze csak lassan, a jelenkorban lett kiscsaládos.
Azt Harari is felismerte, hogy a
nagycsaládos társadalom azért volt anyajogú, mert azokban csak az anya biztos,
az apa nem. A földművelésre való áttérés azonban annyira a férfiak munkájára épült,
hogy a nagycsaládos társadalmak is férfi jogúak lettek. Ismereteim szerint, a zsidó nép vallása az egyetlen, amelyik
megőrizte az anyajogúságot.
Annak azonban a nyomát sem találtam, hogy kik kezdeményezték a
természetes csapadékra épülő nyugat-európai feudális társadalom kiscsaládokra
építését.
A kiscsaládos jobbágyrendszer nagyon racionális volt. A
jobbágyrendszer családok számára bérbe adott földhasznosítás volt, ami csak
akkor lehetett hatékony, ha a bérlőre bízott föld nagysága állandó volt, hogy a
jobbágy vigyázott a rá bízott föld termőerejének megtartására, sőt javítására.
A jobbágytelek nagyságának igazodni kellett a család munkaerejéhez. Ez csak
akkor valósulhatott meg hatékonyan, ha a bérlő családok munkaereje közel állandó
maradt. Erre a nagycsalád két okból eleve alkalmatlan. Egyrészt a bérbe vevő
családfő gyakran már nem egészen munkaképes, másrészt a család munkaképes
tagjainak száma nagyon változó. Ezért kellett a nagycsaládos jobbágyrendszerekben
néhány évenként újra osztani a család munkaerejéhez igazodó nagyságú telkeket.
Ez lehetetlenné tette a talajerő megőrzésére való törekvést. Mind a bérbeadó földesúrnak, mint a bérbe vevő jobbágycsaládnak érdeke volt a
család munkaerejéhez igazodó nagyságú föld vállalása. Ez a közös érdek csak
abban az esetben volt biztosítható, ha a bérlő a kiscsalád munkaképes tagja. Ezt a közös érdeket értette meg a római
katolikus egyház, és a házasságkötés szentségének kiszolgálhatóságát ahhoz
kötötte, hogy a földesúr előtte biztosítsa a házasulandók számára a
jobbágytelket. Ezzel a római
katolikus egyház lett az első vallás, amelyik az egyik szentség kiszolgálását a
család jövőjét biztosító anyagi feltételhez kötötte. A nyugat-európai
keresztény vallás lett az első, amelyik nemcsak a gyermekvállalhatóságot kötötte
a már megtartott egyházi házassághoz, hanem a házasságot is csak akkor kötött, amikor a földesúr ennek anyagi
alapját is biztosította. Harari ezt a tényt meg sem említette, pedig ez a
gyermekvállalás korlátozását, vagyis a spontán túlnépesedés szabályozását
jelentette.
Amit 1990-ben Kínában bevezettek, azt a nyugat-európai katolikus egyház
az első évezred utolsó századaiban bevezette azzal, hogy a viszonylag lassan
növelhető jobbágytelkek számához kötötte a gyermekvállalást. A történészek
ezt a világtörténelmi fordulatot szinte tudomásul sem vették, pedig ennek volt
köszönhető, hogy fajunk történetében
először a nyugat-európai feudális társadalom csökkentette a felére a
gyermekvállalást. Ezzel tört részére csökkent a társadalom stabilitását
biztosító halálokozás. Ugyan ez sem szüntette meg, csak tört részére
csökkentette a túlnépesedést, ezzel humánusabbá tette a nyugat-európai
társadalmak halálokozását.
A nyugat-európai feudális társadalom is túlnépesedő maradt.
Ahogyan a gyűjtögető társadalmak gabonatermelővé történt átállása
elkerülhetetlenné tette a társadalmaink következetes halálokozását, a
nyugat-európai gabonatermelés is elviselhetetlen mértékűre felgyorsította fel a
népszaporulatot. Ezt karakterisztikusan jellemezte, hogy a kiscsaládos
társadalmak a 11. században már annyira túlnépesedők lettek, hogy a jobbágyok
nem első fiúgyermekeit a visszatérés reménye nélkül elküldték a Közel-Keletre
Jeruzsálem felszabadítására. A keresztes
háborúk elsődleges feladata a nem első szülött jobbágyfiúk elpusztítását
célozza. Ezt egyértelműen kifejezte a mozgósítás, amiből eleve kizárták a jobbágycsaládok
első fiúgyermekeket. Ezt mindennél jobban világossá tette, amikor a nemi
érettségük előtti gyermekek számára is szerveztek egy külön keresztes
hadjáratot.
Nekem a keresztes háborúk világították meg először, hogy az
osztálytársadalmak háborúzásának is az oka a túlnépesedés volt. Azt, hogy a
kiscsaládos jobbágyrendszer is ezt a célt szolgálta, csak akkor vettem
tudomásul, amikor először találtam adatokat a jobbágyok házasságkötési koráról.
Megdöbbentett, amikor megtudtam, hogy a
házasságkötő férfiak átlagos kora 30, a nőké 28 év körül volt. Máig sem
értem meg a történészeket, hogy egyiküknek sem tűnt fel, hogy a középkorban a gyermekvállalás jó tíz
évvel a nemi érettség utánra tolódott.
De nemcsak ezt, azt sem vették
tudomásul, hogy a jobbágyfelszabadítás
és az ipari forradalom után megszűnt a gyermekvállalás késleltetése. Ezt némileg
ellensúlyozta két tény. E kor városi életben sokkal rövidebb lett a várható
életkor, és megnyílt a viszonylag lakatlan kontinensekre történő kivándorlás
lehetősége.
Nyugat-Európa történelme sokkal érhetőbbé válik, ha Amerika felfedezésé
a népszaporulat tükrében nézzük.
Az ókori Nyugat-Európa lényegében nem Európa volt.
Ez csak a Földközi Tenger északi vízgyűjtő térsége, az eleve kis
kontinensünk területének tizede sem volt. Ezen az önözéses gabonatermelés
adottsága minimális volt, ahol a lakosság kenyerének megtermelése elve
reménytelen feladat volt. Aztán az
időszámításunk előtti ötödik században az eleve jelentéktelen nagyságú öntözött
gabonatermelő térségeken, a görög gyarmatokon, a lakosságot kiirtotta a
malária.
Nyugat-Európa területén csak az időszámításunk utáni első évezred utolsó
két századában szelektálódott ki az olyan búza és árpa, ami átvészelte a fagyos
telet, és megelégedett a természetes csapadékkal. Európa csak ekkor lett
Afroázsiának egy viszonylag kis félszigetből egy kis, de sok újat bevezető kontinens.
Az európai történészek máig nem indokolták milyen okokból, és mikor
lett önálló kontinens. Akkor, amikor bevezette a kiscsaládot, és képessé vált
arra, hogy új módon termelje meg a kenyeret. Ma elsősorban ennek a kis
félszigetnek köszönhetjük, hogy tízszer annyi, 7.5 milliárd embernek több
kenyér jusson, mint valaha.
Nyugat-Európa megtízszerezte életterét.
Amerika felfedezése ugyan nem
maradhatott volna el, de Kínának erre több esélye volt. Márpedig a Nyugat mai
nemzetközi súlya nem elsősorban amerikai lenne, ha Európa nem találja meg népszaporulatának nagyobb felét eltartó Amerikát,
és ott nem emelkedhetett volna szuperhatalommá az Egyesült Államok, nagyon
másként alakult volna a világtörténelem. Ha Amerikát Kelet-Ázsia
telepítheti be, Európa népeinek fele nem élhetne Amerikában. A legnagyobb ajándékot Európa azzal kapta,
hogy Amerikát és Óceániát betelepülhette.
Az ipari forradalom legnagyobb áldása.
A kiscsaládos feudális társadalom
nem volt más kultúrák számára vonzó. Az ipari forradalom annál inkább,
kiscsaládossá tette az egész emberiséget.
A rabszolgarendszer nemzedékekre tette áruvá a munkaerőt.
A jobbágyrendszer családokat vásárolt egy generációra.
A tőkés társadalom a családtagokat meghatározatlan időre vásárolta.
A munkaerő egyre inkább a klasszikus értelemben vett áruvá vált. Árát a
kereslete és kínálatának az aránya határozta meg.
A közgazdaságtan képtelen volt
tudomásul venni, hogy az árak, közte az áruvá váló munkaerő ára sem az
értéktől, hanem a keresletének és kínálatának arányától függ. A munkaerő kizsákmányolása nem attól függ,
ahogyan azt Marx is hitte, ki a munkaadó, hanem csak attól, hogyan aránylik a keresletéhez
a kínálata. Ezt az élet még az
osztálytársadalmakban is keményen bizonyította. Háborúk, járványok esetében
csökkent a munkaerő kínálata, megnőtt a munkaerő rangja.
Ezt ugyan a bolsevik marxizmus
sem ismerte fel, de megvalósította azzal, hogy az erőltetett iparosítással ki
nem elégíthető munkaerő keresletet teremtett. Ebben a helyzetben aztán bármilyen törvényekkel növelte a munkaadó
jogát, és csökkentette a munkavállalókét, a munkavállaló maradt az úr.
Ez valósult meg a második
világháború után, amikor az újjáépítés kielégíthetetlen munkaerőigényt
támasztott, a tőkésosztály államainak is a munkabér emelkedését akadályozó
törvényeket kellett hozni.
Az utódok születését a szexuális pár dönthette el.
Harari ugyan felismerte, hogy a fajunk sorsát a fogyasztási igényeit
munkájával történő igény kielégítése biztosíthatta. Ez volt az oka annak, hogy
a Homo sapiens isten teremtménye lett. Azt azonban nem vette tudomásul,
hogy az isten teremtményévé vált Homo
sapiens a szaporulatát szabályozni képtelen faj lett. Közel tízezer éven
keresztül a Homo sapiens a túlnépesedését csak a szervezett halálokozással
tudta elviselhető szintre szorítani.
Az ember az utódjáról maga dönthet.
Mintegy tízezer évig az ember a nemi ösztöne alapján túlnépesedő faj
lett. Ettől csak a tudományos és technikai forradalom szabadította fel, azzal,
hogy feltalálta a fogamzásgátlást. Bebizonyosodott, hogy a fogamzás nem az istentől, hanem a szülők
közös akaratától függővé vált.
Ez után kiderült, hogy a szülők lényegesen kevesebb utódot
akarnak, mint amennyit az ösztönükkel élésük eredményezne. A 20. század
derekára a Nyugat és a Távol-Kelet már fejlett országaiban általánossá vált a
fogamzásgátlók használata, és leállt a túlnépesedés annak ellenére, hogy a
társadalom elkezdte a gyermekvállalás anyagi támogatását. Harari sem veszi
tudomásul, hogy fajunk életében először, a fejlett társadalmakban leállt a
népszaporulat, és az államok arra kényszerültek, hogy anyagi támogatást
kapjanak a gyermekvállalók. A
társadalomtudományok azonban tudomásul sem vették, hogy a halálozást fokozó osztálytársadalmak
a halálozást fokozóból a születéseket támogatóvá váltak.
A gyermekvállalás állami
támogatása olyan lett, ami minőségi kontraszelekciót támasztott. A
gyermekvállalás állami támogatása ugyanis a minél több gyermek vállalás darabszámát
ösztönözte. Nem vette tudomásul, hogy a
gyereknevelés költsége a családok jövedelmével arányos. Ezért a felmerült
nevelési költségekhez viszonyítva annál nagyobb lett az állami támogatás, minél
kisebb költséget fordítottak arra. A
családok alsó tizede, ahol a legkisebb a nevelés várható eredménye, a tényleges
ráfordításnál is nagyobb állami támogatást, a családok felső tizede pedig a
tényleges költségek tizedénél is kisebb támogatást kapott.
Ennek az lett a következménye,
hogy a legsikeresebb gyermeknevelő családok számára az állami támogatás
elhanyagolható, a legszegényebb tized pedig a ráfordításánál is többet kapott.
A jelenkori fejlett társadalmak mindegyikében minél kedvezőbb a
gyermekvállalás eredménye, viszonylag annál kisebb, és minél kedvezőtlenebb a
várható eredménye, annál nagyobb támogatást kapott. Ennél nagyobb társadalmi károkozást az sem okozott volna, ha nincs
állami támogatás. Ahol nincs ott is kontraszelekció van, de ezt a
gyermekszámmal arányos társadalmi támogatás tovább rontja.
A jelenkorban minél fejlettebb a társadalom, annál alacsonyabb és
kontraszelekciósabb lett a gyermekvállalás. Nem találtam olyan országot, ahol a
gyermekvállalás nem fordítottan arányos a társadalom gyermeknevelési érdekével.
Márpedig, minél fejlettebb a társadalom
a következő generáció értéke annál kevésbé a számától, és annál jobban a
minőségétől függ.
Nincsenek ugyan adataim arról,
hogy a társadalom munkaerejének értéke mennyire differenciált, de kétségtelen,
hogy egyre jobban. Becslésem szerint, fejlett
társadalmakban a munkaerő felső tizede az átlag sokszorosát éri, az alsó tizede
többe kerül a társadalomnak, mint amennyi értéket termel.
Sokkal jobban megértenénk nemcsak a jelenünket, de a múltunkat is, ha
nemcsak a vagyon megosztást, de a munkaerő társadalmi hasznosságát is mérnénk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése