Kopátsy Sándor EE 2017 10 25
Mikor, és hol
hány pártra van szükség.
Tegnapelőtt fejezte be a Kínai Kommunista párt
elnökválasztó kongresszusát. Xi öt éve a párt egyértelmű vezetője. Mao halála
óta szabállyá vált, hogy az elnököt öt
évre, és beválása esetén még egy ciklusra választhatják. Ez azt a törekvést
jelzi, hogy általában tízévenként
cserélődjön a birodalom, azaz az emberiség ötödik a papíron kollektív, a
valóságban egy személyi vezetője. Az is egyértelmű, hogy Xi korábbi
személyi hatalma a második ciklusban még tovább növekedett.
Kínában a
kommunista párt uralma 1990-ig két okból volt sikertelen.
Egyrészt a
gazdaságban nem a piaci kereslet és kínálat alakulása a gazdasági döntések fő
alakítója, hanem a politikai akarat. A politikai érdek nem lehet jó iránytűje a
gazdaságnak.
Másrészt
mintegy három százalékkal nőtt a lakosság száma. Minden társadalom számára elviselhetetlen károkozó a lakosság
számának 1-2 ezreléknél sokkal nagyobb az éves változása. Mivel Kína lakossága
évente mintegy 3 százalékkal növekedett, nem lehetett ezzel arányos mértékben
az egy lakosra jutó jövedelmet és vagyont.
Ahogyan
azonban ezt a két hibát korrigálták, Kína fejlődése a világtörténelemben
példátlanul felgyorsult. Ezt az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, a várható
életkor és az iskolázottság növekedésével mérjük.
Azt is figyelembe kell venni, hogy ennek a példátlan sikernek az elsődleges
előfeltétele a lakosság puritanizmusa volt, és maradt. Weber jó száz éve
már megfogalmazta, hogy a tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi
alépítményt hozott létre, amint a puritán erkölcsű népek a másikaknál hatékonyabban
működtetnek. Ebből következik, hogy a
puritánságban meglévő különbségek a fejlődés sebességében is megmutatkoznak.
Mivel a konfuciánus kelet-ázsiaiak a Nyugati protestánsoknál is puritánabbak, a konfuciánusok még a protestánsoknál is
gyorsabban fejlődnek. Ez először a második világháború után a gyors
újjáépítéssel Japánban is bebizonyosodott. 1990 óta pedig a világgazdaság történelmében
a kínai reform után egyértelműen bebizonyosodik. A távol-keleti népek országai a protestánsok Nyugatnál is gyorsabban
fejlődik.
Ezt a Nyugat politikai és tudományos elitje nem veszi
tudomásul. Szinte nyoma sincs annak, hogy legalább
összevetnénk a Nyugat három kereszténységének hatékonyságát. Pedig
egyértelműek a tapasztalatok Európában is, de sokkal inkább Amerikában, hogy a
protestánsok megelőzik a római katolikusokat, az ortodox keresztények pedig még
azokhoz képest is lemaradnak. Amerikában
a kontinens területének északi egyharmadán, a többségében protestánsok által
lakott Egyesült Államok és Kanada a legfontosabb társadalmi mutatókban
három-négyszer fejlettebb, mint a latin-amerikai országok bármelyike. Sokat
mond az a tény is, hogy a négy angolszász ország között csak a negyedik az
Egyesült Államok. Ennek az egyértelmű magyarázatát mégsem mondja ki senki.
Azért, mert a másik három államban sokkal kisebb a latin és az afrikai etnikum
aránya. Mivel minden etnikum más felépítményt igényel, az egységes felépítmény
legfeljebb az egyiknek jó, de már kettőnek sem lehet hatékony. Ezt láttam már a
hatvanas években, Olaszországban. Az
ország északi részén a lakosság úgy viselkedik, mint Svájcban, vagy
Ausztriában, Nápolytól délre pedig úgy, mint Dél-Spanyolországban. A
ténylege olaszországi felépítmény az ország egyik felének sem felel meg.
Azt a tényt,
hogy Európa lakosságának puritanizmusában is jelentős különbségek vannak,
mutatja a kontinens három kereszténysége. Az Alpoktól északi Nyugat-Európa etnikumai, az
angolszászok, a germánok és a skandinávok puritánok akkor is, ha politikai
helyzetüknél fogva római katolikusok maradtak. Az ebben a térségben élő népek
puritán módon élnek, függetlenül attól, milyen a vallásuk és a nyelvük. Ezekben
az országokban magasabb az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, valamint az
iskolázottság is, mint a tőlük délre élő nyelvtestvéreiknél. Ez szinte
mindenben megjelenik, kisebb az inflációjuk, az államadóságuk.
A három
európai viselkedési kultúrát egyértelműen a térség három marxizmusa is megmutatta.
A protestáns Nyugaton a marxisták szociáldemokraták, a mediterrán térségben a latinok
euró-kommunisták, a kelet-európaiak bolsevikok lettek. Tehát Európát nemcsak három
kereszténység, hanem három marxizmus is jellemezte.
Abban, hogy az eltérő kultúrák eltérő felépítményt
igényelnek, a legnagyobb segítséget már az ötvenes évek elején, Bródy András és
Rácz Jenő könyve adta. Nekik köszönhetem, hogy a puritánságok közti különbségeket azzal mérem, hogy hol, mekkora az
egy lakosra jutó jövedelemhez viszonyított vagyon.
Ezt a mutatót már a háború után elkezdtem
Baranya-megyében mérni. A tényeket látva, arra jutottam, hogyha a magyar
katolikus falvakban az egy lakosra jutó vagyon 100, akkor ez a mutató a sváboknál
150, az egykéző magyar reformátusoknál 120, a rácoknál pedig 80. (Ezek a mutatók akkor
még nem tartalmazták a szellemi vagyont.) Pedig később a legnagyobb különbséget
éppen ebben találtam. Az egykéző református falvakból háromszor nagyobb
valószínűségű volt a fiúk középfokú képzettsége.
Azt pedig az első zsidótörvény anyagaiból merítettem,
hogy akkor a lakosság 6 százaléka volt zsidó, akiknek a középfokon 20, a műszaki és jogi
diplomások között 40 százalék volt az arányuk.
Öregen, Miskolcra kötözve, felmértem, hogy a város háború
előtti lakosságának az egy nyolcada volt zsidó, de az adók két ötödét ezek
fizették. Ilyen, és hasonló országos adatokat is nagyon hasznos volna legalább
utólag megállapítani.
Alig egy éve
találkoztam az Egyesült Államokban élő etnikumoknak a Bródy-Rácz könyvben
megismert mutatójával. Ott a kelet-ázsiai etnikumúak vagyona négyszerese az
éves jövedelműknek, a protestánsoké háromszoros, a latinoké kétszeres, a
négereké pedig alatta van. Ezek az adatok egyértelmű magyarázatot adnak arra, hogy
ezzel a mutatóval miért előzi meg a másik három óceánokon túli angolszász
ország az Egyesült Államokat.
A jelenlegi magyar átlagokat csak becsülni tudom, hogy
az egy lakosra jutó vagyon közel háromszorosa az egy lakosra jutó jövedelemnek.
A cigányságé pedig minden bizonnyal az egyszeresénél is kisebb. De e mutatók felmérése
szigorúan tilos, annak ellenére, hogy a közvélemény talán még nagyobb
különbséget vél.
A Bródy-Rácz könyvből megtanult mutató pályámon végig
kísér. Ezzel mérem a lakosság puritanizmusának nagyságát. Mivel azt is
bebizonyították, hogy ez a mutató nem változik az emelkedő jövedelmek esetében.
Ez a könyv tanított meg ara is, hogy a lakosság jövedelmével arányosan növelni
kell a nemzeti vagyont is. Ezért az
emberiség létszámának évszázados növekedési átlaga nem haladhatta meg a néhány ezreléket.
Ez alól egyetlen kivételt Európa népei számára Amerika és Ausztrália
felfedezése jelentett. A kontinensünk nyugati mintegy félmillió
négyzetkilométer.
Az Európai
történészek ugyan hangsúlyozzák Amerika felfedezésének történelmi szerepét, de
éppen a legfontosabbat meg sem emelik. Amerika és Óceánia felfedezésével Nyugat-Európa
lakosságának az élettere megtízszereződött. A világtörténelem nem ismer másik példát arra, hogy
egy kultúra élettere jelentősen növekedett volna. A Nyugaté azonban tízszeresére növekedett.
Egyik kedvenc világtörténelmi példám az óceánokat már
meghódítani képessé vált kínai flottáját a császár eltüzelte, Kína térbeni
terjeszkedését leállította. Ezzel terjeszkedési vákuumot teremtett a tized
akkora, sok kis magánvállalkozásra szétosztott nyugat-európai tőkés kereskedők
számára, hogy a világkereskedelem fellendítői, haszonélvezői lehettek.
Most, hogy a Selyem-út modernizálása divatos téma
lett, ideje volna felmérni annak a
világtörténelmi jelentőségét, hogy a Nyugat életterévé tehette nemcsak Amerikát
és Óceániát, de fogyasztója lehetett Dél-Ázsia áruinak is.
Az iránytű
megjelenése azt jelentette, hogy viszonylag olcsó és biztonságos lett az
óceánokon történő szállítás. A tengereken való szállítás fölénye ugyan csökkentett, de
nem változtatott a vasúti hálózatok kiépítése és a gőzgépek megjelenése sem,
mivel az ugyanúgy forradalmasította a tengeri szállítások széljárásoktól való
függőségét is. A hajózás fölényét fölényt a ki- ás berakások forradalma tovább
növelte.
Becslésem szerintem már a vasút előtt, a vitorlás
hajókon történő szállítás is századába került, mint a Selyem-úton, teveháton. Jelenleg
a szibériai vasúton, de a selyemút történő korszerűbb vasúti szállításnál is
százszor hatékonyabb marad a hajók ki- és berakásnak köszönhetően visszaállt a
régi arány.
Kína lemaradása az ipari forradalom után.
Máig nem
kapott magyarázatot, hogy az ipari forradalom vívmányai miért olyan csökkent
mértékben érvényesültek a Távol-Keleten, mindenekelőtt Kínában. Az ipari forradalom előtt
Kínával közeli szinten csak Németalföld és a Pó völgye volt. A távol-keleti
átalag jelentősen meghaladta a nyugat európai átlagot. Az ipari forradalomnak
köszönhetően, a 19. században a tizednyi Nagy Britannia, Németország, a Benelux
államok lakossága háromszor jobban élt, mint a kínaiak. A katonai hatalmuk pedig
a tizednyi lakosságukkal is nagyságrenddel volt nagyobb, mint Kínáé. Elég az
Ópium-háborúra gondolni.
Még nagyobb titok az oka annak, hogy Japánban az ipari
forradalom idején az egy laksora jutó jövedelem a kínai fele sem volt. A 20.
század közepén, a második világháborúban a tized annyi lakosú Japán hadserege
azt csinálta Kínában, amit akart. Kína
tehát nemcsak Nyugat-Európához, de Japánhoz képest is óriásit esett vissza. Ennek
okáról szinte semmit nem tudunk.
Rejtélynek
tartom azonban a kínai diaszpóra sikerességét.
A külföldre
vándorolt kínai diaszpóra sikere a távol-keleti déli szomszédjaiban szinte mása
volt Európában a zsidóság példájának. Alig találtam történészi utalást arra, hogy a vasút századában milyen megkülönböztetett
sikeres szerepet játszott Európában a zsidó, a Távol-Keleten a kínai diaszpóra
sikere is.
Máig nem
találtam meg a magyarázatot arra, hogy miért maradt le az ipari forradalom után
a Távol-Kelet, mindenekelőtt Kína. Évezredeken keresztül Japán lényegesen Kína mögött
kullogott, de a vasút századában, ami Japán számára viszonylag kisebb előnyt
hozott, Japán Kína elé került. Előbb, már a 20. század küszöbén, megelőzte Oroszországot,
majd a bolsevik Szovjetuniót is. A második világháborúban pedig, a lakossága
számához viszonyítva az Egyesült Államoknál is egyenrangúan szerepelt. A vesztett háború után Japán újjáépítése
volt a század második felének első gazdasági csodája.
Ezt a csodát jelentős mértékben annak köszönhette,
hogy a megszállója, az Egyesült Államok nyugati alkotmányt kényszerített rá. Máig nem tudatosult, hogy a sikeres Japán
társadalmi felépítménye mennyire középkori volt. Ma senkinek nem jut
eszébe, hogy a náci Németország társadalma a nőket is mobilizálta, Japánban azonban, a kiváló oktatási
rendszere ellenére, a nőknek nem volt szavazati joguk sem a politikában, sem a
családban.
Ugyanakkor
Japán a gyarmatosítás kelet-ázsiai sikeres imperialistája lett. Ezt azzal magyarázom, hogy
a Japánok ugyan kegyetlen megszálló és kizsákmányoló volt, de a saját erejéből
élvonalba nem kerülő gyarmatain olyan infrastruktúrát és oktatási rendszert
épített ki, amivel azok a szuverenitásukat visszanyerve, mára japán színvonalra
emelkedhettek. Érdemes volna feltárni azokat
az okokat, aminek köszönhetően csak Nagy Britannia és Japán gyarmatai kerültek
az élvonalba.
Ha Kína lemaradását meg tudnánk magyarázni,
megtalálnánk az okát annak is, hogy miért támadtak fel a 20. század végén.
Talán az egyik ok, hogy a Nyugat gyarmattartói közül csak a brit bevándorlók többsége épített a
paraszti életvitelük folytatására. A betelepültek a saját földjükön
parasztok, és nem földesurak, tőkés ültetvényesek, kincskeresők, térítők akartak
lenni. Máig nem vesszük tudomásul, hogy
az angol gyarmatokon a betelepülők többsége paraszt akart maradni. Kivételt
csupán az Egyesült Államok déli államaiban épültek ki afrikai rabszolgákkal
dolgozó ültetvények. Azok azonban az észak-keleti államokkal szemben vesztettek
a szabadágukért folyó háborúban. Nem
ismerek olyan észak-amerikai történelmi munkát, ami megmutatná, hogy miért
vesztettek a déli afrikai ragszolgákkal dolgozó tőkés ültetvények, a szabad
parasztokkal szemben, akikkel szemben még a bérmunkásokkal dolgozó tőkés nagyüzemek
is versenyben veszettek.
A marxista
történészek egyik hiányosságának tartom, hogy figyelembe sem vették, hogy a
mezőgazdaságban a családi gazdaságok legyőzték nemcsak a tőkés rabszolgákkal,
de a bérmunkásokkal dolgozó nagyüzemeket is. A 20. századi agrártechnikai
forradalom elsősorban a természetes csapadékra épülő családi mezőgazdaság
tudományos és technikai forradalma volt, amiben eredményesebb volt a technikai
forradalom, mint a bérunkásokkal működő nagyüzemekben és az önözéses
gabonatermelő eredeti magas-kultúrákban. Ezt bizonyítja az a tény, hogy a természetes
csapadékra épülő búza, árpa, kukorica és burgonya vált olcsón termelhetővé,
amíg az öntözéses rizs termelési költsége alig csökkent.
Sokat mondanának azok a számok, hogyan alakult az
elmúlt száz évben a természetes csapadékon termelt búza, kukorica és burgonya
ára az öntözéses rizséhez képest. Még többet mutatnának azok a számok, hogy
mekkora volt a népsűrűség ott, ahol önözéssel termelték a gabonát, és mekkora
ott, ahol a farmerek a természetes csapadékon.
Mikor, milyen volt a hatalom struktúrája?
Mind az önözéses gabonatermelő, mind a pásztornépek társadalmaiban a
főhatalom birtoklása nagyon szigorú vérségi alapra épült. Ezt annyira
komolyan vette a történelemtudomány, hogy az indokoltnál is nagyobb figyelmet
fordított a főhatalmat birtoklókra, mint a társadalom alépítményét alakító
eseményekre. Én még úgy érettségiztem, hogy minden királyunk nevét és
uralkodási idejét tudni kellett. Az
osztályok jövedelméről, a nők viszonylagos társadalmi helyzetéről, a kisebbségek
jogairól pedig szó sem esett. Ez az egyoldalú tudományosság volt az oka
annak, hogy történész szerettem volna lenni.
A tőkés osztálytársadalmak megjelenése előtt elsődleges volt az
uralkodás vérségi öröklésének betartása. Ez sem véletlenül volt így, mert a társadalom stabilitásnak fő pillére az
uralkodó megkérdőjelezhetetlen hatalma volt. Arra csak lassan jöttem rá,
hogy ez az osztálytársadalmak stabilitásának a garanciája volt. Történelmi
materialista létemre abban nem kételkedtem, hogy ami minden társadalomra
jellemző, azt objektív szükségszerűség. Sokáig
nem tudtam miért, de tudtam, hogy szükségszerű.
Az ipari forradalom hatására azonban a főhatalom vérségi öröklése még
ott is megszűnt, ahol az uralkodó formailag megmaradt, a főhatalom azonban az
uralkodó osztály érdekét képviselőkből választott testület lett. A
főhatalmat jelentős országgyűlést választók köre azonban egyre nőtt. Előbb az uralkodó osztály minden
felnőtt férfi tagja, majd a nők és az értelmiségiek is titkos választói jogot
kaptak. Ebbe az irányba történt lépésnek tekinthető, hogy egy még szélesebb
réteg, ha nem is titkosan, de nyíltan szavazhatott.
A diktatúrák pedig a titkos szavazást ugyan fenntartották, de csak a
hatalom által választottakra lehetett szavazni. Ezt a trükköt átvették az
össznépi társadalmak államai is azzal, hogy a szavazó egyúttal nemcsak a
jelöltre, hanem a párt listájára is szavazott. A listás törvényhozókat nem a szavazók, hanem a pártok választják.
Általánosan azt állapíthatjuk
meg, hogy amikor lassan változott a társadalom
alépítménye, akkor a politikai hatalom csúcsa vérségi alapon öröklődött,
ahogyan felgyorsult az alépítmény alakulása, egyre kevésbé öröklődtek az
uralkodók.
Az össznépi államok társadalmi felépítménye.
Nemcsak Weber,
de utódai sem tértek ki arra, hogy milyen legyen a jelenkor társadalmainak
politikai felépítménye, hatalmi struktúrája. Weber csak feltételezte a puritán lakosságú
társadalmakban spontán ki fog alakulni a megfelelő hatalmi struktúra is.
Jelenleg a hatalom rövid életűsége a legkevésbé stabil Nyugat-Európában,
és a Közel-Keleten a nyugati zsidók által alapított Izraelben. Azt látjuk,
hogy minél több párt harcol a
hatalomért, annál rövidebb a kormányok hatalmi ideje.
Azt kell megvizsgálni, hogy
milyen tényezőktől függ a kormányoknak a választások során megszerzett hatalmon
maradásának ideje.
Jelenleg a puritán lakosú
országok között vérségi alapon öröklődő hatalom, csak az elrettentő kivételt a
kommunista Észak-Korea jelent. Elrettentő, mivel ilyen visszatartó szerepe van ennek
a vérségi alapon örökölt hatalomnak. Korea déli fele, Dél-Korea a
hidegháborúban a demokratikus oldal védelme alá került, a világtörténelem egyik
legnagyobb társadalmi sikere lett. Jelenleg az egy főre jutó jövedelme
tizenhatszor nagyobb, mint a kommunista táborban rekedt Észak-Koreának. Szinte
ilyen példátlan különbség alakult ki a két ország oktatási rendszerében is.
Arra sincs másik példa, hogy a kedvenc mutatómmal, a testmagassággal mérve, sem
ismerünk akkora különbséget, mint ami a két Korea között kialakult.
Dél-Korea sikerének kulcsa a példátlan foglalkoztatás.
Nincs az országnak tartós munkanélkülisége. Gyakorlatilag elő sem
fordul, hogy valaki félévnél tovább maradjon a munkaviszonyon kívül.
A munkaviszonyban ledolgozott órák tekinttében is az első. A háború
után a katonai diktatúra törvénybe iktatta az évi 2.500 munkaóra teljesítését. A
demokráciájukban is megtartották ezt a példátlanul magas szintet.
A legmagasabb korban mennek nyugdíjba. A hivatalos nyugdíjkorhatár
65 év, de a nyugdíjba vonulók átlagos kora 71.9 év. Nem ismerek még egy másik olyan
országot, ahol a korhatár után mennek nyugdíjba. A második legkésőbbi nyugdíjba
menő ország már 65 év alatt van.
Dél-Koreából megy, az egymillió lakosra vetítve, a legtöbb diák
külföldi egyetemekre tanulni. Annak ellenére, hogy az egyetemi képzésük is kiváló.
A két kis kínai csoda.
Szingapúr és Hong-Kong világsikere.
Szingapúr a világgazdaság legnagyobb kikötői adottsága. Vegyes a
lakosságának az etnikai összetétele. A legnagyobb etnikumot a kínaiak képezték.
Azok ragadták magukhoz a politikai hatalmat, kezdettől fogva ez az egyetlen,
kínai párt van hatalmon. A gazdasága azonban maximálisan liberálisan működtetett.
Szingapúr volt az első társadalmi csoda,
ami a politikai diktatúrájával a világ legliberálisabb gazdaságát működteti.
Ez Mao figyelmét is felkeltette,
és már a tomboló kulturális forradalom alatt, kijelölt örökösét, Tenget oda
küldte tapasztalatszerzésre. Nem
véletlen tehát, hogy az 1990-es kínai reformot Teng vezényelte a gazdaság
piacosításával és az egy párti uralommal a Szingapúri példát követte.
Hong-Kong sikere sem sokkal kisebb volt. Mint Nagy Britannia
gyarmata ugyancsak példátlan kikötői adottságokkal rendelkezett, és angolszász
politikai felépítménnyel sikeresen működött. Végül azonban politikai felépítményét
megtartva, visszakerült Kína befolyása alá. Ezzel jól járt, mert a szédületesen a szuperhatalmi szerep felé
száguldó Kína egyik kikötője lehet.
Tajvan példája is figyelemre méltó. Ez a sziget a történelem során
a Kínai Birodalom része volt, de a második világháború előtt Japán gyarmata
lett. A háború után Kínához csatolták vissza. Amikor a kommunisták által
megvert kínai köztársasági hadsereg többsége, Csang Kaj-sek vezetése alatt, oda
menekült, Csang Kaj-sek kemény katonai diktátorként uralkodott. Halála után azonban
lassan kialakult a jelenleg is működő demokratikus rendszer. Mára Tajvan társadalmi és gazdasági
tekintetben Japán színvonalára emelkedett. Kína azonban továbbra is
elszakított területének tekinti.
A politikai hatalom stabilitása.
Elvként mondanám ki, hogy nagyon fontos, hogy a választáson megszerzett
politikai hatalom stabil legyen.
Erre a puritán, a már gazdag államok számára jól
megoldotta a feladatot az Egyesült Államok alkotmánya azzal, hogy gyakorlatilag
csak két pártnak legyen lehetősége a hatalom megszerzésére, és a választáson
erősebb párt a cikluson belül hatalmon maradt. A választást megnyerő elnök
halála, vagy bűnössé válása esetén a győztes párt alelnöke lesz a kormányfő. Vagyis a győztes pártot nem lehet
lecserélni.
A két pártot azzal lehet
biztosítani, hogy csak a választáson
legjobban szereplő két párt képviselői lehetnek törvényhozók. Ezzel
értelmetlenné válik, hogy olyan pártot alakítsanak, amelyiknek nincs esélye az
első két hely egyikére.
Ezt a rendszert azért tartom jónak, mert hatékonyságát bizonyító csak
az a pártprogram lehet, ami nyerése esetében legalább egy ciklusra hatalmon
marad.
Ez az út is csak az olyan
államokban járható, amelyek puritánok, erős a polgárságuk és már gazdagok. van
azonban két ország, Kína és Vietnám, amelyik a világ puritán népeinek a felét
jelenti, de a gazdasága szegény, és a polgársága gyenge. Márpedig szegény és gyenge polgárságú országban nem lehet hatékony a
polgári demokrácia. Illetve, a politikai demokrácia csak a már gazdag és
polgárosult országban lehet hatékony. Ezt ismerték fel a kínai marxisták. A meggazdagodás érdekében piacosították a
gazdaságot, és megfékezték az elviselhetetlen népszaporulatot.
Kína példátlan sikere
biztosította, hogy ugyan csak a puritán népek lehetnek gazdagok, de a
demokrácia előfeltétele a gazdaggá válás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése