Kopátsy Sándor PH 2017 11 15
Egyre később kötnek
házasságot
1960-ban évente 88.6 ezren kötöttek házasságot,
2010-ben pedig már csak 35.5 ezren. Ez a zuhanás megszűnt, és lassan emelkedni
kezdett. Már 46 ezernél tart. Erre a tényre a keresztény vallások, különösen a
római katolikusok nem keresnek magyarázatot, pedig ez a házasság szentségét
érinti. A közvélemény azonban természetesnek tartja, hogy a fiatalok egyre
korábban elkezdik a szexuális életüket, és ennek ellenére egyre később kötnek
házasságot. Ennek a magyarázata, hogy
megoldottá vált a fogamzásgátlás, tehát nem kell félni a teherbe esésétől.
A házasságon kívüli születések sértették a táradalom
érdekét. Ezért ezt a társadalomnak meg kellett akadályozni. A házasságon kívüli
szexuális élet azért volt tilos, mert a vagyon, és a társadalmi besorolás csak
vérségi alapon öröklődhetett. Ezt az okát a házasságon kívüli szexuális élet
tilalmának azonban sem a társadalom, sem a vallás nem tudatosította. Mivel az
osztálytársadalmakban a vagyon és a társadalmi helyet vérségi alapon
öröklődött, csak az olyan születések lehettek törvényesek, amelyek vérségi
alapja egyértelmű volt.
A házasságon
kívüli születéseket az osztálytársadalmak és vallások azért is tiltották, mert
az elsődleges feladatuk a túlnépesedés féken tartása volt. Ennek két módja
kínálkozott. A születések korlátozása és a halálozás fokozása. Ezt az osztálytársadalmi
feladatot ugyan minden osztálytársadalom következetesen gyakorolta, de nem
vallotta be.
A születéskorlátozás.
Mivel a szexuális élet az emberi faj számára is az
ösztönéből fakadó feladat, a társadalmi ellenőrzése lehetetlen volt.
Ezt először a nyugat-európai feudális társadalom
oldotta meg azzal, hogy a legálisan elismert születés csak a házasságon belül volt
elismert, és a házasságokat a jobbágytelek biztosítottságához kötötték. Ezért
gyermeket vállalható házasság csak annyi lehetett, ahány jobbágytelek volt.
Tekintettel arra, hogy a jobbágytelkek száma csak nagyon lassan nőtt, a
gyermeket vállalható házasságok száma is ehhez volt kötve. Ez az összekötöttség
azzal járt, hogy a házasságkötések egyre jobban kitolódtak. E rendszer működése után néhány generáció
után a házasságokat kötők életkora a nemi érettség után jó tíz évvel
kitolódott. Vagyis 3-4 potenciális születés kimaradt.
Ehhez járult, hogy a jobbágycsaládokban született fiúk
és lányok közül csak egy válhatott gyermekvállalóvá. Ez következett abból, hogy
a földesuraknak nem volt érdekükben a jobbágytelkek nagyságát csökkenteni. Még
egyetlen olyan történésszel sem találkoztam, aki leírta volna, hogy a
jobbágycsaládokban született fiúk közül általában csak a legidősebb lehetett
jobbágy, vállalhatott gyermeket. A lányok közül is csak egy, de az nem volt a
születésük sorrendjéhez kötve. A jobbágyok kizsákmányolásának ugyan könyvtárnyi
irodalma van, de arra nem tért ki senki, hogy a testvérek között milyen
érdekellentét folyt. Jobbágy, tehát családapa csak a legidősebb munkaképesnek
felnőtt fiú lett. Ennek az öccsei arra sem számíthattak, hogy jobbágyok,
családapák lehetnek. Ez a második fiú is csak akkor érhette meg, ha a bátyja
meghalt, vagy legalábbis munkaképtelen nyomorult lett. Ehhez képest a
lánytestvérek között viszonylag a születési sorrendjüktől független verseny
folyt. A jobbágycsaládokban született
gyermekek között nem testvéri szeretete, hanem óriási érdekellentétek voltak.
Vagyis a
nyugat-európai feudális társadalom volt az első, amelyik mintegy harmadával
csökkentette a nők termékenységét, ezért közel fele annyi halált kellett
okozni, mint az összes többi kultúrában, ahol mindenütt nagycsaládokban éltek. Ez adott magyarázatot arra,
hogy az emberiség legfeljebb huszadát jelentő Nyugat-Európa társadalmaiban
kisebb lehetett a halálokozás.
A jobbágyok felszabadulása azonban véget vetett a
születés korlátozásának. A paraszti társadalmakban a házasságkötés korlátozása
megszűnt. Megindult a túlnépesedés. Mivel az Nyugat-Európában szinte párhuzamos
volt az ipari forradalommal, az ipar, a város felvette a falvak túlnépesedő
lakosságát. Az ipari forradalom nemcsak
felvette a falvak lakosságának a túlnépesedését, de felszámolta a falusi
lakosság háziiparát is. Ezzel párhuzamosan azért nem következett be
túlnépesedési nyomás, mert a városokban sokkal magasabb lett a halálozás.
Erre először az hívta fel a figyelmemet, amikor
fennakadtam azon, hogy a hiányos táplálkozásból fakadó csontritkulást
angolkórnak nevezik. Vagyis a jobbágyok nem voltak angolkórosak, a városba élő
proletároknak pedig ez volt a népbetegségük. Az Marxnak sem jutott az eszébe,
hogy az ipari forradalmat követő generációjú proletárok mostoha sorsúak voltak
a jobbágyokhoz viszonyítva, mert a munka- és életkörülményeik rosszabbak
voltak. A proletár nem azért volt
rosszabb helyzetben, mint a jobbágy, mert a földesúr megértőbb volt, mint a
tőkés, hanem azért, mert a falvak élet- és munkaviszonyai kevésbé voltak
rosszak.
A városok közművesítése és az egészségügy eredményei
azonban fordulatot hoztak. Ezt a
változást jól kifejezi a tény, hogy Európa nyugati felén a testmagasság, a
várható életkor, az iskolázottság a városokban élők javára megfordult.
A fogamzásgátlás.
Azt a tényt, hogy a városi lakosság természetes
szaporodását a lakosság csökkenése váltotta fel, a társadalomtudományok
figyelmen kívül hagyják. öt-hat ezer év után az ember először élheti ki a
szexuális ösztönét a nélkül, hogy az utódok születését eredményezze, óriási
fordult következett be. Éppen azokban a viszonylag fejlett társadalmakban, ahol
fogamzásgátlás nélkül a legnagyobb lenne a népesség spontán növekedése, nemcsak
leállt a túlnépesedés, de a várható életkor növekedése ellenére is csökken a
lakosság száma.
Kiderült, hogy
az olyan társadalmakban spontán, azaz állami beavatkozás nélkül is leállt a
népesség növekedése, ahol három feltétel létrejött.
Általánossá
vált a fogamzásgátlók használata.
Az egy laksora
jutó jövedelem meghaladja a 20.000 dollárt.
Az
iskolázottság a 12 évet.
Márpedig, ahol nincs túlnépesedési nyomás, ott nem
kell korlátozni a szexuális életet. A vérségi származást pedig megállapíthatóvá
tette a tudomány. Ezzel feleslegessé vált a szexuális életnek a házasságon
belülre történő korlátozása is. A
szexuális ösztön kiélhető, ha az nem jár fogamzással. Elegendő a fogamzással járó szexuális élet korlátozása.
Ez esetben az is indoktalan emberkínzás, ha a papokat
eltiltják a szexuális élettől. Elegendő
volna, ha nekik is csak a nemi erőszakot, és a fogamzást tiltanák.
Nem a házasság
előtti szexuális életet, hanem a fogazással járó szexet kell a házasságra
korlátozni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése