Kopátsy Sándor EH 2017 11 17
Az Európai
Unió jövője
Az Európai Unió, az európai államok közös felépítménye
a világtörténelem legnagyobb társadalmi úttévesztése. Ha van olyan
magas-kultúra a világon, aminek lehetetlen a közös felépítménye, akkor Európa a
leginkább ilyen. Egy kicsi, de nagyon fontos kontinens teljes eltévedése azzal
magyarázható, hogy a társadalomtudományok máig nem tisztázták, mint kell érteni
olyan alépítménynek, amire közös felépítmény épülhet. A történelmi
materialisták ugyan egyértelműen megfogalmazták, hogy a társadalmak
felépítményét az alépítménye határozza meg. Ebben Marx volt a
legkövetkezetesebb, de ő sem ment ennél tovább, sőt olyan marxista vallást
alkotott, amelyik ettől a törvénytől a legjobban eltávolodott. E törvény
ismerete nélkül is érvényesült a gyakorlati megvalósulása. Fajunk életében spontán is mindig és mindenütt, spontán olyan
társadalmi felépítmény alakult ki, ami megfelelt az alépítményének.
Ennek a klasszikus példája, hogy amint kialakult a
szántóföldi öntözéses gabonatermelés, minden társadalom a tudatosság minden
jele nélkül, olyan osztálytársadalmakat alakított ki, amelyek védekeztek a
túlnépesedés ellen. Nyoma sem található annak, hogy az uralkodó osztály
tudtában lett volna annak, hogy az elsődleges feladata a halálozás olyan
szinten tartása, ami mellett nem jön létre a társadalom működésképtelensége. De
ez nemcsak spontán módon történt, de utólag sem magyarázta meg a
társadalomtudomány, hogy a termelő társadalmak spontán annyira túlnépesedők
lettek, hogy anarchiába kerülnek, ha a társadalom nem fokozza a halandóságot.
Mintegy hatezer éven át minden osztálytársadalom
tudatosan arra törekedett, hogy a versenytársainál erősebb legyen, amit csak a
számszerű fölénye jelenthetett, ugyanakkor szervezetten növelte a halandóságot.
Bármennyire egyértelmű, hogy minden osztálytársadalom csak azért nem lett még
nagyobb létszámú, mert a spontán túlnépesedés ellen növelte a halandóságot.
Bármennyire egyértelmű, hogy lényegesen gyorsabb lett volna a népszaporulat, ha
az uralkodó osztályok nem növelik a nyomort, nem hadakozik a szomszédjaival,
nem pusztítják egymás és a maguk erőforrásait, terjesztik a járványokat, ölik
az embereket.
Azt Marx sem ismerte fel, ha a társadalmak
felépítményét az alépítménye determinálja, akkor a fajunk története csak olyan
lehetett, amilyent a fajunk érdeke megkívánt. A történelmünk nem tévedt el, hanem azaz egyetlen járható úton járt.
Ezért nem kritizálni kellett volna az osztálytársadalmi múltunkat, hanem
megmagyarázni, hogy miért ez volt az egyetlen járható út. Ez az út páratlanul
sikeres volt, mert ennek köszönhetően vajunk a föld szinte minden természeti
környezetébe be tudott rendezkedni, és már a gyűjtögetéssel a megjelenését
követő mintegy 150 ezer év alatt több százmillióssá válhatott.
Ez ugyan a fajok életében példátlanul gyorsa fejlődés
volt, de ennél huszadnyi idő, alig hatezer év alatt több milliárdos fajjá
változott, amelyik megoldotta a túlnépesedési problémáját, nem csak megszűnt a
szüksége annak, hogy fokozza a halálozását, sőt óriási áldozatokat hoz annak érdekében,
hogy minél tovább és jobban és okosabban éljünk.
Az emberiség
egy ötödében spontán szűnt meg a túlnépesedés, és tudáshiányos lett a
társadalom. Ebben
az ötödben most is spontán, ösztönösen alakult át a társadalom
osztálynélkülivé.
A legnagyobb
változást az jelenti, hogy megfordult az osztálytársadalmakra jellemző
újraelosztás.
Az osztálytársadalomban a lakosság értéktermelő nagy
többségétől vonták el a jövedelmet, és osztották szét az uralkodó osztályban. A jelenkori fejlett társadalmakban az adók többségét
a gazdagok fizetik, és annak jelentős hányadát a szegénység csökkentése
érdekében osztják vissza. Ezt a jelenkor legdivatosabb közgazdásza, a
francia Piketty azért nem értette meg, mert nem a jövedelem, hanem a vagyon
elosztását vizsgálta. A tőkés
osztálytársadalmakban a vagyon valóban koncentrálódik, de a jövedelmek
nivellálódnak. Márpedig az utóbbi a fontosabb. Véleményem szerint a
legnagyobb vagyonkoncentráció a feudális osztálytársadalmakban volt, hiszen a
legnagyobb vagyon a termőföld volt, aminek 99 százaléka a feudális
Franciaországban az egy százalékos földbirtokos osztály tulajdonában volt. Ez
nyomort azonban azért okozott, mert a jobbágyok jövedelmének és munkaidejében
jelentős hányadát a földesurak élvezhették.
Mennyi szuverén államra van Európában szükség.
Szuverén állam
felépítmény, annyi szuverén államra van szükség ahány jelentősen eltérő
alépítményű társadalom van. Ezt ugyan minden materialista társadalomtudós elméletileg
elfogadta, és elfogadja, de máig nem tisztázták, hogy az államon belül melyek azok az alépítményi pillérek, amelyek szuverén
államot igényelnek. Ezzel Marx sem foglalkozott. Ő az általa ideálisnak
tartott társadalmi felépítményt, a kommunista államot tartotta olyan
felépítménynek, ami minden kultúrának, minden fejlettségi fokon ideálisan
működik.
Ebből fakadt, hogy az oroszországi marxisták, a
bolsevikok is azt hitték, hogy élni lehet az alkalommal, a forradalomban
győztes Oroszország is lehet, ha nem is kommunista, de szocialista állam,
amelyik megvárja, hogy a fejlett államok munkásosztályai győznek, és azok majd segíthetik
egymást. Amikor pedig a fejlettebb társadalmak marxistái nem lettek bolsevikok,
reálisnak tekintették, hogy az ideális társadalmi felépítményüket fenntartják.
számukra fel sem merült, hogy csak a legfejlettebb társadalmak képesek túllépni
az osztálytársadalmi formán. Az sem zavarta őket, hogy már a 20. század elején
három egymástól lényegesen eltérő marxizmus alakult ki a három eltérő európai
kultúrában.
A
legfejlettebb puritán népek tőkés osztálytársadalmaiban a marxizmus szociáldemokrácia
lett. Ezek a
fejlett és puritán népek tőkésállamokban a
jóléti társadalmak építését szorgalmazták. Feltételezték, hogy békés módon is felépülhet a kommunista, vagyis az
osztálynélküli társadalom.
A latin népek
marxistái radikálisabb utat választottak, euro kommunisták lettek. Ezek valamivel az élvonal
mögött álltak, a kereszténységük pedig római katolikus volt. Ők voltak a
marxizmus középvonalasai.
A
kelet-európai és a balkáni népek bolsevik kommunisták voltak. Hittek abban, hogy a politikai diktatúra képes az
elmaradottabb társadalmakban is fenntartani a munkásosztály hatalmát. Ezek a
népek nagycsaládosok és ortodox keresztények voltak.
Általánosan azt mondhattuk, hogy viszonylag gyorsan,
Marx halála után a Nyugat három
kereszténysége három marxizmussá vált szét. Addig szinte egyetlen marxista sem jutott el, hogy a marxizmus nagyon
gyorsan a Nyugat három kereszténységégére épült három ideológia lett. Pedig ez
történt.
A fejlett társadalmak történelmi materialistái ugyan
nem vetették el a történelmi materializmus alapelvét, ami szerint csak a fejlettebb társadalmak lehetnek
képesek a fejlettebb társadalmi felépítmény kialakítására, de Marxhoz
hasonlóan, az általuk kitalált felépítményt, a liberális demokráciát a legjobb
megoldásnak tekintették.
A jelenkori
társadalom alépítményének egyik fő pillérét a 20. század elején Max Weber
ismerte fel. Kijelentette, hogy a jelenkorban csak a protestáns népek képesek arra,
hogy a többi kultúránál hatékonyabb felépítményt működtessenek. Ő még a puritán
vallásról beszélt, mert a hite szerint, a Nyugat protestáns népei a puritán
kereszténységüknek köszönhetik, hogy puritán módon viselkednek. Weber tehát egy felépítményi elemet
tekintett a legfontosabb alépítménynek. Nem vette tudomásul, hogy az
angolszászok, a germánok és a skandinávok eleve, tehát a kereszténységük előtt
is puritán népek voltak, és ezért szakadtak ki a latin népek kereszténységéből,
mert azt nem tekintették számukra elég puritán vallásnak. Weber ösztönösen nem
volt következetes történelmi materialista. A felismerését mégis óriási
jelentőségűnek kell tekinteni. Ő már 1905-ban
leírta, azt, ami mára bekövetkezett, a világ társadalmi élcsapatába csak a
puritán népek kerültek be.
Felismerése beigazolódott, a társadalmak ötödébe, az élcsapatba csak a puritán népek tartoznak.
Nyugaton az angolszász, a germán és a skandináv népek országai, a Távol-Keleten
pedig Japán és a Kis Tigrisek lettek fejlettek. 1990 óta pedig az emberisség
másik ötödét jelentő Kína járja az élvonalba kerülés útját.
A túlnépesedés.
Weber sem
ismerte fel a társadalmi siker másik fő pillérjét, a népszaporulat leállását. Bármennyire egyértelmű,
hogy minden sikeres társadalom nemcsak puritán, de a túlnépesedése is megszűnt,
ez nem tudatosult. Azt csak a kínai
vezetés ismerte fel, ami mint elmélet, már a 20. század elején megjelent, hogy
az 1-2 ezreléknél gyorsabb népességnövekedés elviselhetetlen vagyonképzési
igénnyel jár. Ennek ellenére még nyomát sem találtam annak, hogy valaki ezt úgy
értelmezte volna, hogy az osztálytársadalmon való túllépés másik feltétele a túlnépesedés
leállása. Nehezen magyarázható, hogy néhány alulnépesedett, puritán
országon kívül, csak olyan társadalom lett sikeres, amelyikben a népesség
spontán szaporodása 1-2 ezrelék alatt volt. Ez is csak azért történhetett meg, mert minden sikeres állam támogatta
a gyermekvállalást.
Annak ellenére, hogy minden osztálytársadalom fokozta
a halálozást és üldözte a tudásvágyat ez máig nem tudatosult. Ezzel szemben minden fejlett társadalom
nemcsak anyagilag támogatja a gyermekvállalást, de ingyen védi az egészségüket,
és oktatja őket. Ennek nyoma sem volt az osztálytársadalmakban. A
reformáció volt az első vallás, amelyik meghirdette az ingyenes, alapfokú
oktatást. Ezt azonban csak a vallási művek megismerése érdekében tette.
Évszázadokig a nép kezében az egyetlen könyv a biblia volt. A hat osztályos
oktatást az ellenreformáció is átvette. A Nyugat számára óriási pozitív hatása
volt annak, hogy a nyugati kereszténység megtanította a híveit olvasni.
A marxistákhoz
hasonló módon viselkedtek a liberalizmus hívei. Nekik máig az a
meggyőződésük, hogy a fejlettebb
társadalom csak a liberális demokrácia útján épülhet ki. Azt vallják, hogy minden kultúrában, annak minden fejlettségi
fokán az egyedüli sikerre vezető út, a politikai demokrácia. Ezen az alapon
a bolsevik Szovjetunió összeomlását is a demokrácia hiányával magyarázták és
magyarázzák ma is. Ezeket az sem zavarja, hogy 1990 óta Kína a világtörténelemben példátlanul gyorsan fejlődik annak
ellenére, hogy a kommunista pártjuk politikai hatalma, diktatúrája fennmaradt.
Képtelenek megérteni, hogy a demokrácia
is olyan felépítmény, ami csak a társadalmi fejlettség bizonyos szintjén lehet
hatékony. Ezt a szintet, a tapasztaltok alapján, csak az olyan társadalmak
érhetik el, ahol az egy lakosra jutó jövedelem elérte a 20 ezer dollárt, az
iskolázottság pedig meghaladta a 12 évet. A
demokrácia is olyan felépítmény, ami csak akkor lehet hatékony, ha létrejöttek
az alépítményi feltételei.
Miért nem lehet Európa a népeinek közös állama?
Azért, mert
Európa heterogén.
Három nagyon
különböző kultúrára oszlik. Ezt jól bizonyítja kereszténységének történelme. Ez először
az első évezred végén azért vált ketté, mert a kiscsaládos Nyugat-Európa nagyon más társadalmi alépítmény volt,
mint a nagycsaládos Kelet-Európa és a Balkán. Aztán egy másik fél ezred
után Nyugat-Európa is kettévált, mert a puritán angolszászok, germánok és
skandinávok nem viseleték el a latin népek nem puritán kereszténységét.
Hogyan született az Európai Unió?
A hidegháború után a nagyhatalmi szerepét elveszett
két ország, Németország és Franciaország, nagy formátumú vezetője, Adenauer és De Gaulle úgy gondolta, hogy a
hidegháború során elveszített nagyhatalmukat azzal állíthatják helyre, ha
Európa nyugati felét államok közösségévé szervezik maguk alá. A gyarmatbirodalmak
fogalmával kifejezve, befolyási övezetükké teszik Európát. Az nemcsak nekik, de
az alájuk szervezett államok vezetőinek sem tűnt fel, hogy Európa két örökös
egymással háborúzója lett a két legjobb barát. Nemcsak a két alapító ország, de az alájuk szervezett vazallusok is
örömmel vállalták, hogy a gazdagokkal közös államszövetség tagjai lehetnek.
Úgy érezték ezzel megszabadulnak a pénzük gyors inflálódásától, a kisebbrendűségüktől.
Az sem tette a tagállamokat, hogy az
EU-ba könnyű belépni, de kilépni szinte lehetetlen.
Az Európai Unió vámuniónak indult.
Ez addig ártalmatlan, amíg a
vámunió tagjai a saját devizájuk árfolyamát az érdekükhöz, a viszonylagos
fejlettségükhöz és adóssághelyzetükhöz igazíthatják. Azt a közös keménységű
valuta a kevésbé puritán és fejlett tagállamok számára öngyilkosság, nem vették
tudomásul, csak azt élvezték, hogy megszabadultak a viszonylag nagy
inflációjuktól és olcsóbban tudtak eladósodni. Senki sem értette meg, hogy a vámunió csak akkor elviselhető a kevésbé
fejlett és kevésbé puritán tagállamok számára, ha szabadon tudják módosítani a
valutájuk keménységét. Legalább azt ideje volna tudomásul venni.
Németország azonban felismerte,
hogy számára nem várt előnyt jelent a közös keménységű pénz, amint a
Maastrichti Feltételek már biztosítottak. Azok már garantálták a tagállamok
valutáinak közös keménységét. A minden
tagállamra kötelező maximum 3 százalékos költségvetési hiány ugyanis azt
jelentette, hogy minden tagországban közel azonos szinten kell tartani az
inflációt, a pénzteremtés mértékét. Ez azt jelentette, hogy a nem puritán,
nem adózás fegyelmű tagállamok sem teremthetnek a költségvetési hiányukat
fedező mennyiségű pénzt. Vagyis az EU
tagsággal megszűnt a tagországokra jellemző elérő infláció. Ezzel felrúgták
a korábbi Keynes által ajánlott módszert, hogy minden állam számára biztosítani
kell a fedezet nélküli pénzteremtést, mert az kisebb károkozó, mint a
pénzhiányból fakadó gazdasági válság. Ez azt jelenti, hogy minden államnak annyi pénzt kell teremteni, amennyivel biztosítani
tudja a kereslet és kínálat közti egyensúlyt. Ez ugyan nem azt jelenti,
hogy nem kell törekedni a minél kisebb inflációra, csak azt, hogy az infláció nélkül meg nem teremthető
pénzügyi egyensúlyt inflációval is kisebb hiba megteremteni, mint elviselni a
gazdasági válságokat.
Az a tény, hogy a latin, különösen a mediterrán országokban lényegesen
gyorsabb volt az infláció, mint a puritánokban, csak azt jelentette, hogy a
latin népek nem képesek úgy takarékoskodni, adót fizetni, mint a puritán népek.
A latin népek országinak nagyobb inflációját az magyarázta, hogy könnyebben
költekeznek, nehezebben takarékoskodnak, fegyelmezetlenebbül adóznak, tehát
nagyobb a költségvetési hiányuk, mint a puritánoknak.
Az EU a latin országok külső
eladósodását azzal oldotta meg, hogy pénzt ugyan nem teremthettek, de tőlük
felvehettek olcsón olyan hiteleket, amelyeket soha nem lesznek képesek
visszafizetni. Ezt a csapdát a puritán országok is örömmel fogadták. A
pénzintézeteik számukra a hazaihoz képest magas kamatokkal állampapírokat
vásárolhattak. Ráadásul, ugyanis a pénzpiaci minősítők is értékeseknek
minősítették a mediterrán tagországok kötvényeit, amikről a laikusok is tudták,
hogy soha nem lesznek visszafizetve, mert tudták, hogy a hitelezők, elsősorban
Németország nem fogja leírni, mint behajthatatlant, inkább újabb hitelekkel
tartja életben a reménytelenül eladósodottakat. Azok pedig nemcsak
fizetésképtelenek, de kilépni sem tudók lettek.
A társadalmi homogenitás nagy előny.
A társadalmak fejlettségének a legmegbízhatóbb közgazdasági mércéje az
ENSZ által használt három mutató eredője. Ezek: Az egy lakosra vetített
jövedelem, a várható életkor, és az iskolázottság. Ezt két mutatóval
egészítenem ki: Az egy laksora jutó vagyon, és a lakosság számának változása.
Ezt a két mutatót azért tartom fontosnak, mert az első három csak a társadalom
elért állapotát mutatja meg megbízhatóan. A másik kettő azt fejezi ki, hogy a
népesség gyors növekedése eleve lehetetlenné teszi a sikeres fejlődést. Ha egy ország társadalmi fejlődésének
lehetőségét is látni akarom, látnom kell mekkora a nemzeti jövedelméhez
viszonyított vagyona. Ez a mutató akkor alacsony, amikor a társadalom nem
puritán, vagy gyorsan növekszik a lakossága.
A nem puritán módon viselkedő lakosság és a gyorsan növekvő lakosság
esetében eleve alacsony a nemzeti jövedelemhez viszonyított vagyon. Ahol a
lakosság több elértő kultúrából tevődik össze ez az arányszám etnikumokként
nagyon eltérő. Ilyen mért adatot csak az
Egyesült Államokból ismerek. Ott a távol-keleti etnikumúak vagyona a jövedelmük
négyszerese felett van. A protestánsoké három és félszeres, a latin-amerikaiaké
két és félszeres, a négereké egyszeres alatt van. Ez az arány erre a négy
etnikumban is ekkora függetlenül milyen magas a jövedelmük. Az ilyen adatokat
látva, érthetetlennek tartom, hogy ezeket a társadalomtudományok nem
használják. Pedig jelenleg a társadalmi
fejlődés elsősorban két tényezőn múlik. Minél puritánabb legyen a lakosság és
minél lassabban változik a lakosság száma. Ennek ellenére az előbbit nem mérik,
az utóbbit ugyan mérik, de a jelentőségét fel sem fogják.
A lakosság puritanizmusát a jövedelemhez viszonyított vagyon méri. Ezt
a mutatót csak a föld és a bányajáradék torzítja. 1990-2015 között a kínai
iparosítás példátlanul magas bányajáradékot és viszonylag magas földjáradékot
hozott létre. Ezért a bányakincsekben gazdag országok aránytalanul gazdagok
lettek. Ez a torzítás valószínűleg nem lesz még egyszer ilyen jelentős, mert a
bányakincsek keresletében a kínaihoz hasonló kereslet nem várható.
Magyarországnak az euró övezetbe
lépése most nem lenne ugyan olyan veszélyes, mint a megalakulásakor, az erősebb
forintunkkal, de a közös valutával lényegesen csökkenne az országunk
szuverenitása.
Utószó.
A véleményemet azért írtam le, mert veszélyesnek tartom, hogy a
Fidesztől balra állók, mindenekelőtt a liberálisok szakemberei jelenleg az euró
övezetbe lépésünket azért támogatják, mert az EU liberális brüsszeli vezetése
támaszuk lenne a magyar belpolitikában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése