Kopátsy Sándor EE 2017 01 20
Európa megöregedett
Tegnap arról írtam, hogy az EU halálát nem fogja siratni senki.
Most az írom le, hogy Európa ezer év
csillogás után a világ puritán kétötödének a kiöregedett, beteg embere lett.
A Nyugat eredete.
A Nyugat történészei az európai
magas-kultúra történelmének kezdetét a görög városállamok és a Római Birodalom
fényes történelmével kezdik. Az nem tudatosult, hogy a görög és római a két kultúra Európából csak annak tizedét, a Földközi
Tenger északi partvidékét érintette. Ez a térség akkor lényegében a
Közel-Kelet szerves része volt. A görög
városállamok kulturálisan és gazdaságilag ugyanolyan szerves része volt a Közel
Keletnek, mint Észak-Afrika. Még az időszámításunk 7. században is a súlypontját
Egyiptom jelentette. Nagy Sándor élete utolsó éveit, mint egyiptomi uralkodó
élte meg.
A Római birodalom fővárosa ugyan
az európai Róma volt, de a kettős császárság idején az erősebb mindig a
birodalom keleti felét választotta. A
széteső Római Birodalom aztán már a fővárosát is a Közel-Keletre tette. A
Kelet Római Birodalom soha nem tekintette magát európai birodalomnak. Aztán
közel egy évezred múlt el, amikor az Oszmán Birodalom felemelkedett, majd
elfoglalta Konstantinápolyt, hogy Isztambul néven az utolsó közel-keleti
világbirodalom fővárosa legyen. Az Oszmán Birodalom megszűnése után vége
szakadt annak, hogy a Közel-Keleten világbirodalom lehessen.
Az első európai birodalom a Frank Királyság lett, aminek a
súlypontja már a Pireneusok, az Alpok és a Kárpátoktól északra volt. Európa akkor vált először magas-kultúrát
eltartóvá, amikor képes lett megtermelni a maga élelmezését és eltartani a
szükséges urbanizációt. A történészek sem tudatosítják, hogy mint jelentett
a világtörténelem alakulása szempontjából, hogy megjelent az első, természetes
csapadékra épült szántóföldi gabonatermelés jelentős állattartással. Ez a termelési mód területegységre ugyan
harmad akkora lakosságot volt képes eltartani, mivel harmadnyi termét
biztosított, de a természetes csapadékos gabonatermelés potenciális területe
ezer év alatt meghaladta az önözhető területek tízszeresét. Ma már az
emberiség élelmezésének nagyobb felét a természetes csapadékkal termelt területeken
termelik. Ehhez azonban azt kell hozzátenni, hogy az a lehetőség csak akkor
vált valóra, amikor a nyugat-európai népek meghódították Amerikát és
Ausztráliát.
A történészek sem tudatosítják, hogy Nyugat-Európa annak köszönhetően
emelkedett az ősi magas-kultúrák, Kelet-Ázsia, Dél-Ázsia és a Közel-Kelet fölé,
hogy lakosságeltartó élettere tízszeresére növekedett. Ezzel szemben az
említett három, önözéses gabonatermelő magas-kultúra élettere gyakorlatilag
változatlan maradt. Nagyon sokat
mondana a világtörténelem utolsó ezer évének lényegéről egy olyan kimutatás,
ami az emberiség akkori és mai létszámát olyan bontásban mutatná, hogy melyik termelési
kultúrában az emberiség hány százaléka élt. Vagyis, hogyan alakult az önözéses és a természetes csapadékra épülő
mezőgazdaság lakosság eltartásának az aránya. Ebből kiderülne, hogy mint
jelentett, amikor az első ezredforduló
végén a tény, hogy lehet már gabonát, kapásnövényeket és húst termelni ott is,
ahol az éves csapadék 500-1.000 milliméter között mozog.
Az utolsó ezer évben
Nyugat-Európa élettere tízszeresére ugrott. Kiderült, hogy Nyugat-Európa annak köszönhetően vált az egyetlen bővülő életterű
magas-kultúra volt. Ez adott magyarázatot arra, hogy minden termelésre
épült társadalom szükségszerűen túlnépesedő, ezért szinte stagnáló, halálozást
fokozó és a tudásvágyat üldöző volt. Ettől
szabadult meg Nyugat-Európa azzal, hogy birtokába vehette a tízszer nagyobb
Amerikát és Óceániát. Ezzel lényegében megszabadult a többi kultúrát
elnyomorító, túlnépesedési nyomástól, nem kellett olyan mértékben fokozni a
halálozást és üldözni a tudásvágyat.
A kereszténység reformációja.
Amerika felfedezése szinte időben
történt a reformációval, mert akkor váltak a korábbi magas-kultúrák
megközelíthetők, kialakulóban volt a Nyugatnak a többi kultúra feletti fölénye,
lehetővé vált a gyarmatosítás. Az első gyarmatok még maguk is túlnépesedettek
voltak, ahova nem lehetett betelepülni, ezért ezeket csak árucserével ki
lehetett zsákmányolni, de számottevő életteret nem jelentettek a túlnépesedő
Nyugat számára. Arra mégis elég külső
forrást jelentettek, hogy Európa nyugati felén belül a mediterrán térséggel
szemben az észak-nyugati térség fölénybe került. A nyugati kereszténység
reformációjának csak akkor jött el az ideje, amikor az Alpoktól északra élő
puritán népek gazdasági önállóságot nyertek. Ettől kedve protestáns kereszténység fölénye egyre jobban érvényesült.
Az elsők a spanyolok és a portugálok voltak, akik Afrikát először
megkerülve eljuthattak a Csendes Óceán térségébe és felfedezték Amerikát, de az
ebből származó előnyöket már egyre inkább az angol-szászok és a német-alföldiek
élvezték. Bármennyire egyértelművé vált, hogy a viszonylag lakatlan
területeket csak az utóbbiak tudták őshazájuknál gazdagabbakká tenni, ezt az
európai történészek nem veszik tudomásul. Pedig egyértelmű a válasz. Az ipari forradalom technikai találmányait
csak a protestáns népek voltak képesek másoknál hatékonyabban hasznosítani.
Vagyis, amint Max Weber csak a 20. század küszöbén ismert fel, már az ipari
forradalom találmányainak elterjedése során is egyértelmű volt.
A Nyugat-Európa súlya lassan áttevődött az óceánokon túlra.
Először a Nyugat-Európa
világgazdasági és katonai súlya telepedett rá a világ egészére. A vasút
századának végén, az első világháború
előtt még úgy látszott, hogy a nyugat-európai gyarmattartók uralják a világot.
Ez azonban már ekkor csak látszat volt.
A gyarmatok feletti politikai, katonai és gazdasági hatalom előnyei
elolvadtak, a hátrányai pedig felerősödtek, aminek hatására Nyugat-Európa fokozatosan
másodrangúvá vált.
Az első világháború még úgy
indult, hogy a nyugat-európai gyarmattartók karták újra felosztani egymás közt
a világot. A négy éves háború sorsát azonban az Egyesült Államok beavatkozására
jelentette. Wilson amerikai elnök
elvárásai érvényesültek a háborút lezáró békékben. Amit az első világháború
végén Wilson követelt, a népek önrendelkezése, nagyon fedték amint Roosevelt a
Jaltai Szerződésben elért, felszámolta a gyarmati világgazdaságot.
Wilson akarta volt az Osztrák
Magyar Monarchia felosztása, a nemzeti államok sorának létrehozása.
Roosevelt akarata azt, hogy
Közép-Európa és a Balkán nagy többsége a Szovjetunió befolyása alá kerüljön. A hidegháború és a Szovjetunió haderejétől
való félelem nélkül nem szabadulhattak volna fel a győztesek gyarmatai. Nem
válhattak volna függetlenné a gyarmatok, és nem süllyedhettek volna középhatalmi
szintre a gyarmattartók.
A volt gyarmattartók nagyságrenddel kisebbek lettek.
A második világháborút követő hidegháborúban
a világpolitikának csak két szuperhatalma maradt. Igazi pedig csak egy, az Egyesült Államok, aminek a katonai és
gazdasági ereje a világtörténelemben példátlan lett. A Szovjetunió, szemben
a hiedelmekkel, csak katonai értelemben volt nagyhatalom. Ebben az értelemben
is csak azért, mert az Egyesült Államok érdeke volt, hogy a szövetségesei
féljenek tőle. Azt kezdettől fogva világosan láttam, amit Roosevelt előre látott,
hogy az Egyesült Államoknak nem kell félni a Szovjetunió katonai erejétől, mert
a versenyképtelen társadalom katonai
ereje nem lehet erős. Ezt kicsiben Izrael az arab világban fényesen
bebizonyította. A jelen haditechnikája
csak a puritán népek társadalmaiban lehet hatékony. Az arabok kezében
ugyanolyan korszerű repülő tized annyit sem ért, mint az izraeliekében.
A Németország és Franciaország szövetsége.
A második világháború után a
gyarmatbirodalmak visszacsúsztak. A nagyobb lakosságú Nagy Britannia és
Franciaország megszűnt világhatalom lenni. Velük szemben a háború vesztes Japán
és Németország gyorsan gazdasági csodát produkált. Kiderült, hogy a tudományos és
technikai forradalom világában már a külső forrásokból származó előny, az
elmaradottabbakkal történő árucsere és kizsákmányolás már nem jó üzlet. A hatékony árucsere a fejlettek között
történik.
Az ENSZ még igyekezett megtartani
a háború előtti erőviszonyokra épülő szervezetét. A Biztonsági Tanácsban való
állandó tagság és vétójog az elmúlt erőviszonyokat fedte le. Ezt jelenti Nagy
Britannia és Franciaország állandó tagsága és vétójoga. Ugyanakkor a
Szovjetunió állandó tagsága és vétó joga a hidegháború helyzetéből fakadt. Az
Egyesült Államok érdeke volt, hogy a Szovjetunió nagyobb világhatalom szerepét
játssza, mint a ténylegesen nagyobb katonai ereje és a gyenge világgazdasági
súlya.
Kína a háború után még nagyon
elmaradott ország volt, elmaradottabb, mint India. Az ENSZ belső struktúrájához
akkor még a kommunista ellenes Kína részvétele az Egyesült Államok erejét
gyarapította. A kommunista Kína győzelme után pedig nélküle még inkább
egyoldalúak lettek volna a szocialista oldal, ezért volt szükség rá. Hetven év
még senkinek nem volt, nem is lehetett sejtelme arról, hol tart ma, és hova
várható a század közepére a gazdaságát piacosító, az eltarthatatlan
népességnövekedését megfékező Kína. Ami
Kínában 1990 óta történt, és a belátható jövőben történni fog, az sokkal
jelentősebb világpolitikai változás, mint a Szovjetunió szétesése, és a csatlós
államokba a marxista uralom megszűnése jelentett.
A hidegháború után az európai
erőviszonyok is alapvetően megváltoztak.
Nagy Britannia egyrészt a négy angolszász korábbi gyarmatával való
szoros kapcsolatát, másrészt a legtöbb gyarmatával a királya alatti szövetséget
megőrizte, ráadásul a közös nyelvük is összetartotta őket.
Franciaország és a kisebb gyarmattartók, Hollandia és Belgium
maradéktalanul elvesztették gyarmatikat.
Németország már az első világháború után gyarmatai nélkül maradt, és
az Európa keleti felén a jelentős társadalmi szerepet játszó kisebbségeit, a
második világháború után haza telepítették, illetve spontán hazavándoroltak. Ennek
is köszönhetően Európa nyugati felének legnépesebb állama maradt. Mintegy 15
millió germánt haza telepítettek, ami egyrészt Európa keleti felének
pótolhatatlan veszteséget okozott, ugyanakkor otthon példátlan sikerrel
pótolták a hazájuk háborús emberveszteséget.
Még egyetlen 20. századi
történész nem írta le, hogy mint
vesztettek a közép- és a kelet-európai államok azzal, hogy szinte teljesen
elvesztették azt a két etnikumukat, a zsidót és a germánt, ami náluk az
élcsapat szerepélt játszotta. A zsidó etnikum elvesztése felett ugyan
általános és hangos az erkölcsi felháborodás, de annak a társadalmi és
gazdasági hatásával senki sem foglalkozik, hogy mint jelent a jelen és a jövő
szempontjából, hogy Európa keleti felén az államok a társadalmi és gazdasági
fejlődésük élcsapatát, a zsidó és germán etnikumot elvesztették.
Magyarország azzal, hogy hatod
annyi zsidó és germán etnikuma maradt, ma és a következő ötven évben harmadával
szegényebb ország lesz. De még azt sem számolta ki senki, hogy a 19. és a 20.
század közepe közti száz évben is ilyen arányban köszönhetjük az elért
eredményünket ennek a két etnikumnak. Ez az arány elsősorban ugyan
Lengyelországot és Magyarországot jellemzi, de jelentős visszaesést fog okozott
és fog okozni a térség minden országában.
A sikeres és a sikertelen gyarmattartók.
Nemcsak Európa, de a
világtörténelem szempontjából is fontos lenne a gyarmattartás minőségének
értékelése.
Két sikeres gyarmattartó volt,
Nagy Britannia és Japán.
Nagy-Britannia négy általa gyarmatosított országa, az Egyesült
Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland, mindegyike gazdagabb, társadalmilag
fejlettebb, mint az anyaország. Ezekben négyszer annyi angol nyelvű ember él,
mint az őshazában. De az angoloknak sem
sikerült modernizálni azokat a gyarmatokat, amelyek eleve túlnépesedettek
voltak.
Japánnak már az első világháború
után két, viszonylag kis gyarmata volt. Korea és Tajvan.
Korea esetében csak az ország déli fele élt azokkal a társadalmi és
gazdasági vívmányokkal, amit Japán, mint gyarmattartó bevezetett. Dél-Korea
mára beérte Japánt, Észak-Korea pedig annak a tizenhatodán megrekedt, mert a
Szovjetunió következetesen sztálinista csatlósa lett és az is maradt. De
Dél-Korea az elmúlt ötven évben a leggyorsabb társadalmi fejlődést érte el.
Tajvan, mivel a hidegháborúban a demokrata oldalon volt, ugyancsak
viharosan fejlődött. Ez az ország és felzárkózott Japán színvonalára. 1990-ben
az egy lakosra jutó nemzeti jövedelme hatszor magasabb volt, mint Kínáé.
A japán uralom ugyan kegyetlen volt, de kiépítette a kornak megfelelő
infrastruktúrát, és a világ leghatékonyabb oktatási rendszerét. Ez a két eleve túlépesedett gyarmat az
egyedüli a világon, amelyik ennek ellenére világsikert aratott. Ettől
függetlenül harminc éve hirdetem, hogy a
felzárkózás egyedüli feltétele a kiemelkedően jó oktatási rendszer. Ezt
bizonyítja Európában Finnország és a Távol-Keleten Dél-Korea és Tajvan. Ez a
négy ország a legjobb négy az oktatási rendszerében és a legsikeresebb
felzárkózó is.
A mediterrán gyarmattartók
véglegesen elvesztették a maguk latin-amerikai gyarmataikat, amelyek ma is a
mediterrán országok mögött vannak annak ellenére, hogy alulnépesedettek, a
többségük természeti kincsekben gazdag.
A három ázsiai magas-kultúrák
közül csak Kína fejlődik negyed század óta, a másik kettőben, a dél-ázsiaiban
és a közel-kelteiben minden utódállam túlnépesedett és egyre jobban lemarad. A Szahara
alatti Afrikában minden gyarmat önálló állam lett, de féktelenül túlnépesedik.
Európának ötszáz év után befelé kellett fordulni.
Ezért merült fel szinte azonnal a háború után az Európai Unió
gondolata. Ez először a Szén és Acél Unió alakítása volt. Ez már jelezte a
világgazdasági változás fel nem ismerését. Egyrészt Európa nyugati felén nem
volt olyan szén és vasérc vagyon, ami a világgazdaságban versenyképes lehetett.
Másrészt a szenet egyre jobban kiszorította a nyersolaj és a földgáz. Elég volna megnézni, hogyan változott a világ
szén- és acéltermelésben Európa súlya.
A kontinens két legnagyobb állama összefogott.
Churchill halála után a demokrata Európa két legnagyobb politikusa
Adenauer, és de Gaulle felismerte, hogy országaik Európa nyugati felét maguk
mögé állítva, versenyképes világpolitikai szereplőivé válhatnak. Ez a
céljuk azonban eleve elhibázott volt.
Európa kulturálisan és gazdasági fejlettségben nagyon színes közösség,
ami eleve nem lehet egységes.
A világ társadalmai közül csak a
protestánsok, illetve a puritánok lehetnek versenyképesek. A puritánok is csak a négy óceánokon túli angolszász országgal
alkothatnak egységet. A Nyugat nem földrajzi egység, nem Nyugat-Európa és
Amerika, hanem a Puritán európai és óceánon túli Nyugat, szemben az európai és
az amerikai Nyugattal. E kettő nem lehet társadalmi és gazdasági egység.
Ezért az egységes Európai Unió eleve megoldhatatlan. Különösen
akkor, ha ezt két elkötelezetten katolikus politikus akarja megvalósítani. A
németek többsége protestáns, de még a katolikus németek is puritánok. Adenauer
azonban elkötelezett katolikus politikus volt. De Gaulle pedig a legnagyobb
katolikus latin ország vezetője volt.
Azt sem vagyunk hajlandók bevallani, hogy a németek és a franciák a
történelmük során a legnagyobb ellenségüket egymásban látták.
A barátság alapja az Egyesült Államok elleniség volt.
Mind Németország, mind
Franciaország nem akarta tudomásul venni, hogy már nem kiemelt nagyhatalmak.
Ezért lehetett közös céljuk, hogy Európa nyugati felével a hátuk mögött
szuperhatalmak közé kerülhessenek. Nem értették meg a két világháború
tapasztalatát, hogy Európában nem lehet
egyetlen állam, de még Nyugat-Európa egységesen sem szuperhatalom. Még ez a
két jelentős államférfi sem volt képes megérten, hogy az a négy óceánokon túli
angolszász országhoz, de még az Egyesült Államokhoz képest is kicsik.
A mezőgazdaságot támogató közösség.
Mind Adenauer, mind De Gaulle a
saját államában is konzervatív politikus volt. Ennek volt köszönhető a tagországok mezőgazdaságának aránytalan
támogatása. Az EU közös kasszájába folyó pénzből aránytalanul sokat
fordítottak a mezőgazdaság támogatására. Márpedig nehéz lett volna
reménytelenebb feladatra fordítani a támogatásokat, mint a nyugat-európai
mezőgazdaságra. Ebben közrejátszott az is, hogy a franciák barátságát csak az
agrártámogatással lehet megvásárolni.
Az aránytalanul nagy
agrártámogatás egyúttal azt is jelentette, hogy a szegényebb tagállamok viszonylag nagyobb támogatást is kapnak. Ez
volt a csalétek arra, hogy a gyengébb államok is örömmel csatlakozzanak. Azzal
ugyanis nem számoltak, hogy a fejlett és puritán Németországra szabott egységes
felépítmény, a gazdasági és politikai szuverenitás hiánya minden támogatásnál
nagyobb kizsákmányolásukkal fog járni. Ez be is igazolódott azzal, hogy az EU tagállamai között nem csökkentek,
hanem nőttek a fejlettségük közti különbségek.
Európa nyugati felének adottságai.
Európa Nyugati felének ugyan jót
tett a vámunió, de ezen túllépő minden más döntés eleve ostobaság volt. Mivel
Európa, de különösen annak nyugati fele kulturálisan és gazdasági fejletségben
nagyon eltérő sok kis országból áll, ezt a színességet kellett volna elsősorban
tudomásul venni. Nyugat-Európa azért
lehetett ezer éven keresztül egyre nagyobb fölényben Eurázsia három nagy
magas-kultúrájával szemben, mert nem volt egységes. Ez már egyértelműen
igazolódott az óceánok meghódítása idején. A legnagyobb óceánjáró flottát Kína
építette fel. Ehhez képest a sok száz európai állam, város flottája együtt is
kicsi lett volna. Ezt a minden felfedezésre képes kínai flottát a kínai császárok
tudatosan megsemmisítették.
Egyrészt Kína nem voltak importra
szorulva.
Másrészt a nagyon centralizált
Kína nem akart olyan ágazatot felerősíteni, ami felett nem érvényesülhetett a
központi hatalom akarata.
Ezzel szemben Kínához képest az
első két óceánokat meghódító európai ország, Portugália és Spanyolország
századnyi törpe volt. De még ezek is nagyok voltak a bátor vállalkozásokhoz. Az
igazi világkereskedelmet a kontinensek között a Holland, illetve a Brit Kelet-indiai
Társaság bonyolította, ahol szinte minden felfedezés egy kicsi, de bátor
tőzsdei vállalkozás volt. Az államok
ezek mögé csak akkor álltak, amikor már az államok ereje is ezektől a
kisvállalkozásoktól függött. Az ipari forradalmat követő gyarmatosítás
vállalkozásként indult, majd az állam lett a gyarmatok gazdája. A két
legnagyobb gyarmatbirodalom Nagy Britannia és Franciaország gyarmatai ugyanis
sokkal nagyobbak voltak, mint a többi gyarmat együttvéve. A tucatnyi konkurens azonban
hasznos volt mellettük.
Megszűnt a gyarmattartás előnye.
Ahogyan a 20. század derekára
megszűnt a gyarmattartás előnye, a volt gyarmattartók össze akartak fogni. Az senkinek nem jutott eszébe, hogy Európa
nyugati fele erősebb lenne szuverén államok kooperációja formájában, mint az erőszakosan
a fejlett Németország felépítményére homogenizálva. Nemcsak előtte, de most
a kudarcok között sem merül fel, hogy csak
a közös kultúrájú és fejlettségű népeknek lehet szoros közösségük.
Ehhez még a közös nyelv is kevés.
Lást az egyesített Olaszországot.
A közös valuta.
A közös vámterület pedig csak akkor nem nagyon kártékony, ha a
tagállamok nemzeti valutájukat maguk tartják olyan árfolyamon, ami mellett nem
adósodnak el menthetetlenül. Minél közösebb a vám, annál eltérőbb valuta árfolyamokra
van szükség. Ezzel szemben az EU német irányítású vezetése kikényszerítette a
tagok nagyobb felének közös valutáját, az euró övezetet.
A közös munkaerőpiac.
A klasszikus közgazdaságtan ugyan
tudomásul vette a munkaerő árujellegét, mégis
elfogadta, hogy a munkaerő árát ne a piac határozza meg.
A tőkés osztálytársadalom
szolgálatára létrejött klasszikus közgazdaságtan tudomásul vette, hogy a munkaerő minőségének és mennyiségének a
kínálata mindig lényegesen nagyobb, mint amennyi munkaerőre a társadalomnak
szüksége van. Ezért a munkaerő túlkínálata következtében hiába volt olcsó a munkaerő, krónikus
jelenség volt a magas munkanélküliség.
A piacos gazdaságban a béreket a
piac, nem a politikai hatalom alakította. Ez ellen a munkások szakszervezetei
ugyan tiltakoztak, de a béreket mégis a
piac alakította.
A jelenkori össznépi
társadalmakban, a munkások védelme érdekében tudomásul vették, hogy a béreket az állam és a szakszervezetek
közti megállapodások szabályozzák. Ez azonban csak azért valósulhatott meg,
amikor a spontán népszaporulat a korábbi tört részére csökkent, és számos
országban csökkeni kezdett a munkára fogható népességen belül a minőségi igényt
is kielégítők száma. Ugyanakkor a
munkaerő felső minőségi kétharmadában munkaerőhiány jött létre.
Még egyetlen társadalomtudós sem mutatott rá arra, hogy a jelenkori
fejlett társadalmakban a minőségi munkaerővel szembeni kereslet
kielégíthetetlen, ugyanakkor a gyenge minőségű munkaerőből túlkínálat keletkezett.
Az 1954-es első szocialista
reformtervnél még nem lehetett a munkaerő árának alakulását a piacra bízni. Ez
azért volt lehetetlen, mert a
gazdaságpolitika olyan munkaerő keresletet hozott létre, amiben a munkaerő
árának az inflációja megállíthatatlan lett volna. Ezért akkor
belenyugodtunk, hogy a munkaerő árát ne a piac, hanem az állam állapítsa meg.
Európában kevesen és keveset dolgoznak.
Európában alacsony a foglalkoztatás, kevesen, kevés munkaórát dolgoznak,
és korán nyugdíjba mennek. Az egy órára
jutó termelési értékben nemcsak a nálunk sokkal gyorsabban fejlődő
Távol-Kelettől, de még a négy óceánon túli országhoz képest is alig van lemaradás,
a ledolgozott órák számában azonban annál inkább. Ezért az Európai Uniónak a kevesek a kevés munkáját kellett volna a
versenytársak szintjére emelni. Ha ez sikerülne, nem lenne lemaradás. Ez a
probléma azonban fel sem merült. Még nem láttam olyan Brüsszelben készült
kimatatást, ami ezt a lemaradási okot akárcsak érintette volna. Pedig ez lenne
Nyugat-Európa versenyképességének az első, minden másnál sokkal fontosabb előfeltétele.
A munkaképes lakosság munkára fogásának elsődleges feltétele, hogy a
munkaerőnek olyan ára legyen, ami magas foglalkoztatást biztosít, és a minél
több évente ledolgozott munkaórát, és munkaév teljesítésére ösztönöz.
Minden kultúrának, annak minden
szintjén olyan foglalkoztatási feltételeket kell megállapítani, ami e kettős
célt szolgálja. Az egységes munkaügyi
feltételek csak olyam társadalomban működhetnek jól, amelyikben a lakosság
kulturálisan és fejlettségben homogén. Márpedig Európa egészére vetítve ez a
legkevésbé adott előfeltétel.
Európa kulturálisan nagyon tagolt.
Ebből fakadóan lett kontinensünk
eleve nagyon sok politikai államra osztott. Ezt az Európai Unió létrehozóinak
is világosan látni kellett volna. A vasúthálózat kiépülése előtt nagyon
költséges volt a szárazföldi szállítás. Ezért a kereskedelem, de még sokkal
inkább a munkamegosztás a vízen való szállításra épült. A vasút előtt csak a
nagyon drága árut lehetett száraz földön nagyobb távolságra szállítani.
A vasút előtt csak az állóvizeken és a lassú folyású folyókon lehetett
mindkét irányban olcsón szállítani. Erre a Philadelphia Néprajzi múzeumban
figyeltem fel. Ott derült ki, hogy a vasút előtt a gazdasági egységek a lassú
folyók vízgyűjtő területei voltak. A
gyors folyóvölgyeket az egyirányú áruforgalom jellemezte. Egy-egy hegyi
folyó völgyében csak lefelé volt gazdasági forgalom.
Ez legjobban jellemezte a Kárpát Medencét. Ezért volt lehetséges, hogy
térségét ezer évig egyetlen országként kezelte a középen élő magyarság.
Ezer évig a szlovák többségű felvidék nagyon közel volt a magyarok
lakta Alföldhöz, és nagyon messzire volt a velük rokon morvákhoz és csehekhez.
A vasút viszont közel hozta őket.
Erdélyben ugyan a legnépesebb etnikum a román volt, mert a
szegényebb románok Erdélybe jöttek, mert ez az országuknál gazdagabb volt. Erdély
mégis ezer éven keresztül a Magyar királysághoz tartozott, mivel a területének
kilenctizedéből a vizek a Kárpát Medencébe vezettek. Az ott élő magyarság pedig
Trianon óta a gazdagabb, közös nyelű Magyarországba vándorol. Ez az objektív
érdeket nem lehet az ott élő magyarság maradását segítő politikával
megállítani.
A térképeket nem a politika, hanem a szállítás alakítja.
Az egységes Olaszország.
Azt, hogy a közös nyelv nem elég
alap arra, hogy a két eltérő szintű kultúrájú nép közös országban éljen. Ezt
Olaszországban tanultam meg. Az olasz politika 150 éven át megtett mindent
annak érdekében, hogy a dél-észak irányban karcsú ország két vége közelebb
kerüljön egymáshoz. Korszerű vasút és autópálya köti össze az ország két végét,
ennek ellenére, az a szállítási költségekkel mérve egyre távolabb kerültek egymástól.
A szárazföldi szállításban a vasút, majd az autópálya technikai
forradalom volt, de az nem tudatosult, hogy a tengeri szállítás előnye ezzel
nem csökkent.
Hatvan éve egy sorrentói
csempegyárban döbbentett meg a tény, hogy 3.500 éven keresztül ez a gyár az
agyagot a felette álló hegyen lévő bányából, 15 kilométerről szállította. Ezen
változtattak 1964-ben. Ettől kezdve Ausztráliából a föld másik oldaláról hozza a
300 ezer tonnás hajó évente kétszer az agyagot. Ez ugyanis olcsóbb, és jobb. A
kis, egy köbméteres csillének való szállítás korszerűsítése ugyanis nemcsak
többe került volna, de az ottani agyag nem is olyan homogén, mint ami
Ausztráliából érkezik. Tehát a 15 kilométeres távolságnál hatékonyabb, olcsóbb
a 18 ezer kilométeres távolság a tengeren.
Ez a tapasztalt késztetett arra, hogy utána számoljak. Kiderült, hogy
Moszkvától korszerű vasúton drágább a 800 kilométeres szállítás, mint
Ausztráliából hajóval. Ez ma már nemcsak tömegáruk, de a konténerekben
szállított darabáru esetében is igaz. Egy 20 tonnás konténer szállítása
Sanghajból Rotterdamba olcsóbb, mint egy zongora átrakása a szomszéd szobába.
Bármennyire általános gyakorlat a
modern konténerek fogadására alkalmas kikötők közti tengeri szállítás
olcsósága, nem tudatosul ennek jelentősége. Pedig ezt szem előtt tartva
érthetővé válik, hogy a Szovjetunió
gazdasága a lakosság nem megfelelő kultúrája mellett azért sem lehet versenyképes,
mert a szárazföldre kényszerültek a nagy szállítási távolságú munkamegosztások.
A közúti szállítás előnye.
Arról még nem találtam anyagot, hogy a közút miért győzte le a vasutat
a teherszállításban. Annak ellenére, hogy a vasút tonnakilométer költsége
lényegesen kisebb, mint a közúti szállításé, nem lehet a közutakkal
versenyképes, ha a szállítás nem állomásról állomásra, és időben órára pontosan
történik. Márpedig ma már a gyárak közti
munkamegosztás közvetlenül a felhasználás idejére épül. Nem az a fontos,
hogy mennyiért, hanem, hogy mennyire a felhasználás idejében történik a
szállítás. Erre csak a közút képes.
A vasútállomások kiépítése arra,
hogy a konténereket ne csak állomásról állomásra, hanem feladótól a feladóig és
meghatározott napon, meghatározott órára szállítsa. Márpedig a kooperáló
vállaltok számára ez az elsődleges igény. A
pontos időre érkező megrendelés fontosabb, mint annak a költsége. Ez pedig
csak közúton oldható meg.
A világgazdaság megértésének
kulcsa annak a szem előtt tartása, hogy milyen szállítási igénynek mi a
leghatékonyabb megoldása.
A lakosok mozgatásának megoldásai.
A gépkocsi a háztól házig utazásának a leghatékonyabb módja, ha a
távolság 100 kilométernél kisebb.
A metró nagyvárosok belső személyszállítására az optimális megoldás.
A modern vasút a legjobb a 100-1.000 kilométeres utazásokra.
A repülő az 1.000 kilométernél nagyobb távolságokra az egyetlen
megoldás.
Az áruk mozgatása.
A szárazföldön a szállítási feladatok többségét csak közúton lehet
racionálisan megoldani. Ezért a gazdaság szárazföldi szállítás igényeinek a
többsége a közutakon történik. Ehhez olyan autópálya hálózatra van szükség, ami
100 kilométernél kisebb távolságra elérhető lehetőséget biztosít.
Az autópálya hálózat azonban csak ott lehet hatékony, ahol a szállítási
feladok nagy többsége 1.000 kilométernél kisebb távolságokat jelent. Ezért
az a véleményem, hogy Oroszország számára a munkamegosztás azért eleve drága,
mert nagyok a szárazföldi szállítási távolságok. Ezt akkor tanultam meg, amikor
a német hadsereg háborús célokra építette ki a kor leghatékonyabb autópálya
hálózatát.
Az ugyan bebizonyosodott, hogy a
motorizált hadsereg felszerelése és állománya csak az olyan térségben lehet
hatékony, ahol fejlett az úthálózat. Tehát a nyugati fronton. Ezzel szemben nagyon
elmaradott közúti hálózat hiánya már komoly hátrány. Minél fejlettebb a
hadsereg felszerelése annál inkább az infrastruktúrára szorul.
A náci Németország katonai
vezetése azonban figyelmen kívül hagyott két igényt. Egyrészt a vasútnak nem
kellett olaj és benzin, elment szénnel és szénnel termelt villamos energiával.
Másrészt a nehéz fegyverek
közutakon való mozgatása óriási pályakárral jár. Ez a két front közti 2-3 ezer
kilométeres távolságon szinte megoldhatatlan volt.
Ahogyan azonban a német imperializmus számára a drága autópálya hálózat
nem lehetett hatékony, a háború után a gazdaságban nagyon hatékonynak
bizonyult. A német gazdasági csoda alapja a német lakosság munkafegyelme
mellett az örökölt autópálya hálózat volt.
Annak pedig nyomát sem találtam,
hogy mennyire eltérő a két szárazföldi
szállításnak a tudatra gyakorolt hatása. A vasúthoz puritán fegyelemre, a közúthoz egyéni kezdeményezésre van
szükség. Ez világosan bebizonyosodik abban, hogy a puritánoknak inkább kötöttpályás közlekedés, a vasút, az
individuálisaknak inkább a szabadpályás felel meg jobban.
A munkaerő kapacitásának a hasznosítása.
Középiskolás fokon is abból
kellett volna az Európa nyugati felének sorsáért aggódóknak kiindulni, hogy nem lehet kényelmesebben haladva utolérni
azokat, akik fejlettebbek, és gyorsabban növekednek. Európa nyugati fele
lemaradásának elsődleges oka, hogy a munkaerő kapacitásának kihasználása sokkal
alacsonyabb. Ezt azonban a politikai vezetés nem vette tudomásul.
A Távol-Keleten a munkaképes
lakosság lényegesen nagyobb hányada és sokkal többet dolgozik. Többen, évente
többet és életük során több évig dolgoznak ma már hasonló bérért. Vagyis Nyugat-Európában a ledolgozott
munkaidő drága. Ez nemcsak a Távol-Kelettel, és a négy óceánokon túli angolszász
országgal szemben, de Nyugat-Európán belül is így van. A mediterrán országokban alacsonyabb a foglalkoztatás, több az ünnep,
előbb mennyek nyugdíjba és aránylag tovább élnek nyugdíjasként, mint a
gazdagabb puritán országokban. Az ugyan köztudott, hogy a mediterrán népek
országai a protestánsokhoz képest egyre jobban lemaradnak, de az egyértelmű
okát nem említik, hogy kevesebb munkával nem lehet felzárkózni.
Egész Európában mindenütt a nyugdíjkorhatárnál előbb mennek nyugdíjba, és
minél szegényebb az ország, annál előbb. A legmagasabb nyugdíjkorhatár a
nagyon gazdag Egyesült Államokban van, 66 év. Ezen belül a nyugati kultúrában a
szabadság és a betegség miatti kiesés is itt a legkevesebb. Az évente
ledolgozott munkaidő 150 órával, közel négyheti európai munkaidőnél több.
Azt is ritkán említik, hogy az
elmúlt ötven évben a legnagyobb egy főre jutó jövedelemnövekedés a világon
Dél-Koreában volt. Nem tesszük soha hozzá, hogy ott volt a demokrata világon belül a legmagasabb foglalkoztatás és a
legalacsonyabb tartós munkanélküliség. A háborút követő negyven éven át
2.900 órát dolgoztak évente. Ez a mutató ugyan csökkent, de még így is évente 550
órával nagyobb, mint a szorgalmáról híres Németországban.
A felháborító, de mégis
elhallgatott különbség, hogy Európában a
tényleges nyugdíjba vonulás alacsonyabb, mint a nyugdíjkorhatár. Ugyanakkor
Dél-Koreában a tényleges nyugdíjba vonulás 11.9 évvel a nyugdíj korhatárt
meghaladja. Vagyis a tovább dolgozás ugyan nem kötelező, hanem erkölcsi
kötelesség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése