Kopátsy Sándor EE 2017 01 02
A rendszerváltás reális megítélése
A bolsevik megszállás 45 éve után
az ország visszanyerte szuverenitását. Ezt a váltást abban a hitben hajtotta az
Antall kormány, majd az utódai végre, hogy ami a megszállás alatt történt,
minden rossz volt, attól minél gyorsabban meg kell szabadulni. Ezt Antall
József és kormánya úgy képelte el, hogy az úri középosztálynak az első
világháború előtti hatalmát vissza kell állítani. Ebben a viszonylag erős
politikai hálózattal rendelkező liberális erők is lelkesen támogatták. Ez alól
bizonyos kivételt jelentett az első Orbán kormány, de az is kénytelen volt a
politikai tapasztalatokkal még nem rendelkező Fidesz a romantikus
parasztpolitikát folytató Kisgazdapárttal koalícióban kormányozni. Ezért aztán
nem is maradhatott egy ciklusnál tovább hatalmon. Visszaállt a liberálisok
hatalma.
A húsz éves liberális politika a
liberális politikát eleve elutasító magyar társadalomban olyan elutasítást
szült, amire nem ismer példát a demokráciák története. A Fidesz 2010-ben
megnyerte a választási körzetek 99 százalékát. Még sokkal nagyobb volna a
Fidesz többsége a törvényhozásban, ha nem volnának listás szavazatok. A listás
szavazatszerzés ugyan a második világháború óta nagyon elterjedt Európában.
Kivéve az angolszász választási rendszert.
Annak ellenére, hogy a nemcsak a
Távol-Kelettől, de a négy óceánon túli angolszász országhoz képest lemarad az a
Nyugat-Európa, senki sem keresi, hogy vajon milyen szerepe lehet a lemaradásnak
abban, hogy az Európai Unió vészesen lemarad. A lemaradás elsődleges oka az alacsony
munkára fogás, de kétségtelenül szerepet játszik a kormányok gyengesége. Ezt
azonnal felismertem, amikor az SZDSZ rávette Antall Józsefet a példátlanul
magas listás szavazatra. Ebből eleve az következett, hogy a kétharmados többség
szinte elérhetetlen. Akkor csak én számoltam ki, hogy a körzetek 99 százalékát
kell megnyerni ahhoz, hogy a legerősebb pártnak kétharmados többsége lehessen.
Márpedig a fontos törvények az alkotmányunk értelmében mind kétharmadosak.
Ezért jósoltam meg akkor azonnal, hogy e választási törvény alapján,
évszázadokon keresztül sem alakulhat olyan kormány, amelyik egyedül kétharmados
törvényt módosíthat. Ez a következő választáson ugyan egyértelművé vált, mert a
körzetek 80 százalékát megnyerő MSZP arra kényszerült, hogy e szavazati
törvényt kitaláló SZDSZ-szel koalíciót kössön. Ráadásul a körzetek 80
százalékát elnyerő MSZP-ben döntő volt a liberális szárny fölénye. A farka
csóválta a kutyát.
Ezt a helyzetet ismerte fel Orbán
Viktor a Fidesz elnöke, és gyorsan közép-jobb párttá szervezete át a Fideszt. Ezzel
a közép-jobb magyar társadalomnak először volt közép-jobb kormánya, de ennek
sem lehetett abszolút többsége. A Kisgazda Párttal kellett koalíciót kötni. Ez
esetben sem lehetett fontos törvényeket módosítani.
A következő két ciklusban a
szocialista-liberális koalíció kormányai voltak. Világossá vált, hogy a választók többsége közép-jobb kormányt akar, de
mégis a liberálisok uralkodnak. 2010-re azonban megérett a helyzet arra,
hogy elseprő választói többség leseperje a listára épült pártok hatalmát. A
Fidesz megnyerte a körzetek 99 százalékát.
Ezzel lehetővé vált a kétharmados
törvények módosíthatósága. Ekkor kellett volna a listás szavazatokat
felszámolni. Ennek ellenére Orbán megelégedett azzal, hogy a listás szavazatok
súlyát felére csökkentette. Ettől kedve a kétharmados parlamenti többséghez
elég lett a körzetek 90 százalékának megnyerése. Demokráciákban a 90 százalék
is elképzelhetetlen. 2014-ben azonban a Fidesz megnyerte a körzetek 90
százalékát, ami éppen a kétharmad küszöbét jelenti. Ez is elképzelhetetlen
sikernek számít. Nem ismerek olyan demokratikus választást, ahol a legerősebb
párt elérte volna a 90 százalékot. Tehát a jelen választási törvény is nagyon
megemelte a törvényhozók kétharmadának elnyerhetőségi küszöbét. Ezért annak is nagyon kicsi a
valószínűsége, hogy a Fidesz megtarthatja a kétharmados arányát.
Miért lett jellemző a listás törvényhozók jelenléte?
Azért, mert a pártok apparátusai érdekeltek a listás rendszerekben,
mert ebben nem a választók akarata, hanem a pártok apparátusa dönt arról, kik
lehet törvényhozó.
A közelmúltban azonban az euró
övezetbe eladósodott mediterrán országokban felismertté vált, hogy a kispártok
politikai erejét megsokszorozó listás törvényhozók akadályozzák a stabil
kormányzatok kialakítását. Ezért az ellenkező irányba mutató választási
törvényt terveznek. E szerint csak a legerősebb, illetve a két legerősebb párt
kap a választás során többlet törvényhozói helyet. Ez Görögországban már
működik, Olaszországban azonban megbukott, mert a törvényhozásban a kisebb
pártoknak sikerült megakadályozni. Az olasz javaslat lényege, hogy csak az a
párt kap listás mandátumokat, amelyik a körzetek 40 százalékát megnyeri. Ha két
ilyen párt van, akkor ketten kapnak. Tehát több párt választási szerepe ellenére
is, mindig lesz olyan, amelyik abszolút többséget nyer. Ebben a rendszerben
szinte nem is fordulhat elő, hogy koalíciót kell kötni. Ez azt is jelenti, hogy
a választások ciklusra szóló kormányzatot eredményeznek. Az ilyen rendszer lényegében azt jelenti, hogy kis pártnak nem is
érdemes indulni. Vagyis az angolszász gyakorlat alakul ki, hogy a harmadik párt
választási indulása is ritkaság, a választásban győztes pedig a választási
ciklusra kormányon marad.
A jó választási rendszer az, ami
biztosítja, hogy a választáson akár egyetlen szavazattal nyerő párt is egy
ciklusra kormányon marad. A bizonytalan
kormány nem lehet hatékony, mert nincs ereje ahhoz, hogy a programjához
ragaszkodhat. Ez csak akkor valósulhat meg, ha csak olyan pártnak érdemes
indulni a választáson, amelyiknek nyerési esélye van. A nyertes pedig egy cikluson keresztül kormányon marad. Ilyen az Egyesült
Államok alkotmánya.
Az is figyelemre méltó, hogy a
politikai diktatúrák békeidőben sikeresebbek voltak, magasabb foglalkoztatást,
gyorsabb gazdaági fejlődést biztosítottak, mint a liberális demokráciák. A második világháború után a három
legnagyobb gazdasági csoda a városállamok között a szingapúri egypártrendszer,
a kisebb államok között a dél-koreai katonai diktatúra, a világbirodalmak
között pedig az 1990-ben bevezetett kommunista bizonyítja.
Jelenleg a Távol-Kelet minden
országa sokszor gyorsabban fejlődik, mint az EU, pedig azokban nincs sok párt.
A négy óceánokon túli angolszász
ország is, ahol gyakorlatilag csak választási ciklusra történik választás.
Az EU tagországok közt is gyorsabban fejlődnek azok az országok,
amelyekben ritkábbak a kormányok megbukása. A puritánok az átlagnál gyorsabban,
a mediterránok és az ortodox keresztények lemaradnak.
Magyarországon a rendszerváltás óta nem volt egy párti kormány, és
egyetlen kormány nem élt túl egy választási ciklust, kivéve a Fideszt, ami megnyerte
a második ciklust is. Nem kis részben az is annak köszönhető, hogy a
Fidesznek az ellenzéke egyharmadra nőtt, de ez megoszlik tőle balra és jobbra
közel azonos erőt jelent, tehát lehetetlen a kormány elleni összefogásuk.
Még nem vetette fel senki, hogy alapvetően más lett volna a rendszerváltást
követő húsz év politikája, ha nincs listás törvényhozásba kerülés. Az első
öt választáson csak egy esetben nem volt olyan párt, amelyik egyedül is
kormányt alakíthatott volna, ha nincsenek listás helyek a törvényhozásban. Ez
egy esetben, a második választáson ugyan az MSZP-nek így is volt abszolút
többsége, de mivel a fontos törvényekhez kétharmados többségre volt szükség, az
MSZP koalíciót kötött az SZDSZ-el. A Fidesznek ugyan a 2014-es választáson 90
százalékos többsége volt, de ez is éppen csak elég a kétharmados többséghez.
A jó választási törvény az, amiben két párt küzd a szavazók bizalmáért,
és a győztesnek a ciklusra biztos kormánya van. Ha nem ilyen a választási
rendszer, minél több párt van, annál kisebb az esélye a legerősebbnek, hogy
kormányt alakíthat, és a ciklus alatt óvatosnak kell lenni, hogy meg ne bukjon.
A liberálisok hisztérikusan
tiltakoznak az egy párt uralma ellen. Ez azonban csak akkor indokolt, ha a
ciklusok végén is biztonság van. A gyakorlatban az ideális, azaz hatékony
kormány csak ott lehet, ahol a választás egy ciklusra egyértelműen eldönti, kié
a kormányzás hatalma. Jól nem
kormányozhat az, akinek a cikluson belül sincs biztonsága arra, hogy hatalmon
marad. Az is igaz, hogy az sem jó rendszer, amiben a következő választáson
nincs esély arra, hogy leváltható.
Ez a követelmény is csak olyan országokra igaz, amelyek az élvonalon,
vagy annak közelében vannak. Finnországon kívül nem volt olyan ország,
amelyik több párt közti hatalommegosztás esetében is sikeresen felzárkózhatott.
A rendszerváltás eredendő hibája az volt, hogy a liberálisoknak nagyobb
befolyásuk volt annál, amit a lakosság kultúrája és az elért életszínvonalának
magassága megkívánt volna. A politikai és a gazdasági liberalizmus csak az
élvonalba lévő társadalmak számára lehet optimális megoldás. Mi, magyarok a rendszerváltást követő
liberális politikához képest viszonylag szegények és liberális ellenesek
vagyunk. Ezt mindennél jobban megmutatták a rendszerváltást követő
választások. Amíg 2010-ben nem a közép-jobb párttá átszerveződött Fidesz került
kormányra, a kevés, de befolyások liberális uralta a politikát. Húsz év után a
közép-jobb Fidesz olyan választói támogatást élvez, ami első az EU 28
tagországa között. Ez a kivételes választói támogatás megmaradt annak ellenére,
hogy a Fidesz sem javított a rendszerváltás után kialakított gazdaságpolitikán.
A rendszerváltás legnagyobb hibája az alacsony foglalkoztatás.
A rendszerváltás előtti bolsevik
rendszer legnagyobb előnye a magas foglalkoztatás volt. Ez azonban úgy valósult
meg, hogy a munkaerő jelentős hányada veszteséges vállaltokban dolgozott. A
veszteséges vállatok felszámolása azonban a bolsevik ideológia számára
elfogadhatatlan volt. Azt meg nemcsak
akkor, de most sem vette tudomásul senki, hogy a társadalom érdeke nem csak a
nyereségesek működtetése, de még az olyan veszteségesek is hasznosak, amelyek
leállítása a veszteségüknél is nagyobb kárt okoz.
Mivel a gazdasági rendszerváltást
az SZDSZ és az MZSP liberális szárnya vezényelte le, a nyereséges vállatokat,
ha volt rá vevő, eladtuk, a veszteségeseket pedig felszámoltuk.
Mit kellett volna eladni?
Csak az olyan vállalatokat, amelyek magyar kézben várhatóan sem lettek
volna olyan hatékonyak, mint a nyugati tőkések vezetése alatt. Ez esetben sem
lett volna szabad a hatékonyságot a vállalati nyerséggel mérni. Azt kellett
volna figyelembe venni, hogy mekkora az a vállalati nyereség, ami az országban
marad. A kivitt nyereség ugyanis nem a magyar állam és társadalom jövedelme.
Még súlyosabb hiba volt az olyan
vállatok kiárusítása, melyek külföldi kézben sem lehetnek hatékonyabbak.
Ráadásul még a nyereségük rátáját is garantáltuk. Ennek klasszikus példái
voltak a közszolgáltatásokat elosztó vállalatok. Az pedig a szakmai ostobaság
teteje, hogy a kiárusítók nem tudták, hogy a nemzetközi vállatok nyeresége az
országok között könnyen átcsoportosíthatók.
A legnagyobb társadalmi és pénzügyi veszteséget azonban a veszteséges
vállaltok leállítása okozta.
Máig nem találtam olyan veszteséges vállaltot, aminek nagyobb lett
volna a vesztesége, mint amennyi költségvetési kárt okozott a leállítása. De
a legtöbb esetben ennél is nagyobb volt az erkölcsi kár, amit a tartós
munkanélküliség okozott és okoz. Senki
sem mérte fel, hogy mennyi szaktudás semmisült meg, mennyivel nőtt a bűnözés,
mennyivel romlott a tulajdonvédelem, mennyivel csökkent a munkanélküliek
gyermekeinek a felnevelési eredménye.
Arról is csak most folynak
felmérések, hogy mekkora vagyon vált éréktelenné a működtetésének leállítása
következtében.
A rendszerváltás mérlege.
A Szovjetunió alá rendelve nagyon
kicsi volt az államunk politikai szuverenitása, ugyanakkor számos olyan
társadalmi reformot valósíthattunk meg, amire nem lett volna elég saját erőnk.
Az ebben a helyzetbe hozott csatlós országok között mi lettünk a legvidámabb
barakk.
A Szovjetunió szétesése után
visszanyertük az állami szuverenitásukat, de ennek jelentős hányadáról
lemondunk azzal, hogy beléptünk az Európai Unióba, ahol eleve korlátozódott a
szuverenitásunk. Kénytelenek lettünk a Németország fejlettségére és kultúrájára
szabott feltételeket elfogadni. Az euró övezetbe, szerencsénkre, nem léptünk
be, de lényegében tagja lettünk azzal, hogy a forint keménységét az euróhoz keményen
megtartottuk, sőt svájci frankban adósodtunk el. Ezért aztán gyorsan
eladósodtunk.
Azt azonban máig nem
tudatosítjuk, hogy az eladósodásunk, a fejlettektől történő lemaradásunk és a
tehetségeknek a fejlettebb országokba való kivándorlásának az elsődleges oka az
EU tagságunk.
Ez a folyamat csak akkor lassult le, amikor negyedével leértékeltük a
forintot.
Addig azonban máig sem jutottunk el, hogy a Brüsszelből jövő
követelményeknek továbbra is igyekszünk megfelelni. A vámunió az egyetlen
minden EU tagállam számára kedvező adottság, de csak addig, amíg ennek alapján
nem kell német módra viselkedni. Az eltérő kultúrájú és fejlettségű szintű
országok számára a vámunió is csak addig pozitív hatású, amíg ennél további
lépés csak azok számára pozitív hatású, amíg a tagok legalább annyira puritánok
és fejlettek, mint Németország lakossága.
Az EU jelenlegi formájában csak a
puritán és már gazdag lakosságú országok számára előnyös. A nem puritán és még
kevésbé fejlett országok számára azonban többet árt, mint használ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése