Kopátsy Sándor PD 2017 01 28
Az oktatás jelentősége.
A tudományos és technikai
forradalom nemcsak megállította a túlnépesedést, de a jó munkaerő igénye
kielégíthetetlen, a gyenge pedig használhatatlan lett. Ebben az új helyzetben a
klasszikus közgazdaságtan elavult tudomány lett. Az új alépítménynek teljesen
más, új felépítményre lett szüksége.
A klasszikus közgazdaságtan a
tőkés osztálytársadalom alépítményére épült, amit a munkaerő mennyiségi és
minőségi bősége jellemzett. A 20. század
végére a tudományos és technikai forradalom olyan alépítményt hozott létre,
amiben a lakosság és a munkaerő mennyiségének növekedése a fejlett
társadalmakban leállt, és minősége pedig nem elégíti ki a társadalom igényét. Ez
pedig egy egészen más felépítményt kíván.
A jelenkori fejlett, puritán
társadalmakban csökken a lakosság, és nincs túlnépesedés, ugyanakkor a minőségi
munkaerőben kielégíthetetlen hiány van. Ezekben a társadalmakban nincs többé
szükség a halálozás fokozására és a tudásvágy elfojtására. Ezekben a társadalmakban az elsődleges feladat az élet hosszabbítása és
a képességek kibontakoztatása. Ezt jól jelzi a tény, hogy a jelenkori
fejlett társadalmakban sokszorosára ugrott az egészségvédelem és az oktatás
állami vállalására fordított összeg.
Elég volna megnézni, a jelenkori
társadalmakban mekkora volt száz éve és most az egészségügy és az oktatás
támogatása, és ugyanakkor hogyan változott a hadikiadások aránya.
Az oktatást az állam semmivel nem támogatta. Aki tanulni akart, ha
papnak vagy katonának szegődött, a vallás és haderő támogatta, ha nem saját
költségére tehette.
Az egészségvédelem a család
magánügye volt. A kórházak pedig csak a betegek külső fertőzését korlátozták,
de belül inkább a halálozást fokozták. A kórházba kerülés gyakorlatilag inkább
az elhalálozást, mint a gyógyulást jelentette. Ugyanez jellemezte a menhelyeket
is. Ma a fejlett társadalmak legnagyobb kiadása az öregekről történő
gondoskodás.
A jelenkori fejlett államok
többször annyit fordítanak egészségvédelemre, mint halálozást fokozó hadseregre.
Ez minden osztálytársadalomban fordított volt.
Ezek az alapvető társadalmi
változások abból fakadnak, hogy az elsődleges társadalmi érdek lett a minél
jobb munkaerő újratermelése.
A legnagyobb társadalmi előnyt a kiváló munkaerő képzése, a legnagyobb
veszteséget pedig a jó munkaerő korai halála jelenti. Évtizedek óta a
jelmondatom: Ha a következő nemzedék
akkora hányada a családok felső harmadából kerülne ki, mint jelenleg az alsó
harmadból, és fordítva, az alsóból csak annyi, mint a felsőből, a következő
nemzedék sokkal értékesebb, hatékonyabb lenne, mint amire a jó politika képes.
Ez pedig azt jelenti, hogy a társadalom jövője jobban függ a gyermekvállalás
társadalmi befolyásolásától, mint a politikától. Ennek ellenére a politika még annak a feltárását is tiltja, hogy a
következő generáció értéke mennyire függ a családi háttértől.
Ennek bizonyítását jól szolgálja
a közelmúltban az OECD országok oktatási rendszernek PISA minősítése. Ez is
csak megerősítette a jó száz éves Max Weber felismerését. A jelenkor
társadalmait csak a protestáns népek képesek hatékonyan működtetni. Ő még csak
a Nyugat protestáns népeit tekintette puritánnak, de az elmúlt ötven év
megmutatta, hogy a Távol-Kelet konfuciánus népe még a protestánsoknál is puritánabbak.
Ez a jelentés ugyan csak az OECD 40 államát rangsorolja, de ez is fényesen
igazolja Weber felismerését. Ez különösen akkor egyértelmű, ha protestáns
helyett puritánt mondunk, mert az Alpokban élő népek, vagy a katolikus
germánok, és a katolikus írek is puritánok.
Az említett PISA jelentés csak az
OECD 40 tagországát rangsorolja, és ezekből csak 3 nem a keresztény nyugati. A
két távol-keleti, Japán és Dél-Korea, valamint a mohamedán Törökország a
kivétel. Ebből egyértelművé válik, hogy az Alpoktól északra élő és nem latin
keresztények is puritánok. Az alpi népek között bőven vannak katolikusok, de az
életvitelük azonos a protestánsokéval.
Néhány ország oktatási minősítése
magyarázatra szorul.
Észtországnak az élvonal kerülése
nagyon feltűnő. Az, hogy Finnország az első Európában közel száz éve tudott.
Pedig a cári Oroszország egyik szegény nagyhercegsége volt. De ez már az első
világháború után kimaradt a Szovjetunióból. Észtország azonban csak a
Szovjetunió szétesése után szabadult, és ma az oktatási rendszere megelőzi a
skandináv országokét. Még nyugdíjazásom előtt került a kezembe egy statisztikai
kiadvány a Szovjetunió állami gazdaságairól. Ebben meglepetéssel olvastam, hogy
az észtországi állami gazdaságok bére 30 százalékkal magasabb volt, mint az
oroszországiaké. Aztán barátaimtól hallottam, hogy a Szovjetunióban ritka
karriernek számít, ha valaki észttel házasodik. Az orosz kisebbség máig sem
hagyja el Észtországot. Vagyis a kultúra ellenáll a politikai elnyomásnak is.
Lengyelország is kiemelkedően vizsgázik. A volt csatlós országok
között az egyetlen, ami a jobbak közé tartozik. Ez nekünk jelzi, hogy
szégyellhetjük magunkat, mert kulturálisan mi vagyunk a lengyelekhez a
legközelebb. De még abban is, hogy
mi ketten vesztettünk aránylag a legnagyobb zsidó etnikumot is.
Írország ugyan keményen katolikus ország, de az oktatási rendszere
az angolokéval azonos. Ennek magyarázatát abban látom, hogy elvesztették a
nyelvűket, angolul beszélnek. Ennek köszönhetően a lakosságuk kilencven
százaléka a négy óceánokon túli angolszász országban ír maradt, és angolszász
módon viselkedik. Ennek alapján tételezem fel, hogy II. József korában mi
magyarok, ha átvesszük a német nyelvet, ahogyan azt az írek tették az angollal,
az osztrákok és a csehek szintjére kerülünk és maradunk. Mi büszkén hirdetjük,
hogy ragaszkodtunk a nyelvünkhöz, nem úgy, mint a csehek. Ehhez mániákusan
teszem hozzá, hogy nekünk az államalapításkor a Német Római Császársághoz
kellett volna csatlakoznunk, akárcsak a cseheknek. Ráadásul, a csehek a nyelvüket sem vesztették el, de kulturálisan
germánok maradtak. Azt sem merjük leírni, hogy a vasút századának elején
Csehországban százszor annyi cseh polgár volt, mint Magyarországon magyar
polgár.
Izrael nagyon gyenge, Magyarországénál is rosszabb, oktatási
teljesítménye, némi magyarázatra szorul. Izraelt Európa élvonalába sorolnánk,
annak ellenére, hogy a Közel-Keleten, a mohamedán világ közepében van. Ezért
természetesnek vesszük, hogy az OECD tagországa. A teljesítménye mégis alig
jobb, mint Törökországé. Ha Izraelben külön mérnénk az európai, modern és a
közel-keleti, ortodox zsidók oktatási eredményét, kiderülne, hogy az európai
kultúra élvonalába tartoznak, a közel-keleti, ortodox zsidóság pedig azok
színvonalán sem volna.
Az Egyesült Államok oktatási rendszere az európai országok mögött
van. Ennek az oka nyilvánvalóvá válik, ha a diákok tanulási eredményeit négy
etnikumra sorolnánk. A viszonylag kevés kelet-ázsiai gyerekek eredménye a
japánokéval és a dél-koreaiakkal együtt a világ élvonalában van. A protestáns,
azaz puritán eredetű gyerekek az európai és kanadai hittestvéreikkel azonos. A
latin-amerikai bevándorlók útódainak a gyerekei alig jobbak a
latin-amerikaiaknál. Az afrikai lakosság gyermekei pedig jelentősen az átlag
alatt szerepelnek. Mivel a latinok és az afrikaiak teszik ki a lakosság
harmadát, alacsony az átlag. Ez a magyarázata annak, hogy a másik három
óceánokon túli angolszász ország oktatása eredményesebb, mint az Egyesült
Államoké.
Csille és Mexikó az OECD tagja a latin-amerikai országok közül, de
ezek Törökországgal az utolsó három
helyen osztozkodnak.
Az OECD tagsága túlságosan a
nyugati kultúrkörre koncentrálódik. A távol-keleti két tagországa alig tizede a
konfuciánus kultúrához tartozó embereknek. Már ma is, de e század közepére,
anakronizmus lesz, hogy Kína ki van rekesztve a fejlett országok családjából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése