Kopátsy Sándor EH 2017 12 28
Az ember magasságlegyőző
képessége
Fajunk kétlábúságát a tudomány máig nem racionálisan
magyarázza. Ezt a biológiai lépésünket is fejlett agyunk magyarázza. Az agyunk
olyan sok új feladatot állított elénk, ami szükségessé tette, hogy hagyjunk fel
azzal, hogy a mellső végtagunkat közlekedésre is használjuk. A két lábra
állásunknak köszönhetjük, hogy az első két végtagunk páratlan feladatok
végzésére képessé vált. Amennyire a biológia hangsúlyozza agyunk és
hangképzésünk fejlettségét, annyira figyelembe sem veszi, hogy a két első
végtagunk képességei hasonló minőségi ugrást tettek az agyunkéhoz. Az emberi kéz a szellemi és közlési
kapacitásunkhoz zárkózott fel.
Fajunk eddigi
viszonylag rövid életében elért eredményeket ugyanúgy a rendkívül fejlett
kezünknek, mint a fejlett agyunknak és hangképző képességünknek köszönheti.
A magzatburkos
biológiai elődeink az erszényesek már kísérletet tettek a magasságlegyőzés
felé. A
hársú lábuk viszonylag egyre erősebb lett, hogy nagyobb ugrásra legyenek
képesek. A magzatburkosak azonban visszatértek a viszonylag hasonló erejű
négylábúságra.
Amennyire egységesen elismert a két lábra állás
jelentősége, szinte figyelmen kívül hagytuk, hogy az ember nagytalpú fej lett.
Egyetlen említést találtam arról, hogy az
ember a súlyához képest a legnagyobb talpon járó faj. Pedig
elgondolkodtató, hogy a mocsári madarak kis talpon, de hosszú újakon járnak, a
vízben, mocsárban, hóban, homokban járó emlősállatok pedig hasított körműek
lettek. A száraz síkságokon élő lovak, szamarak pedig egyetlen lábujjukon,
patájukon jártak. A mamutok és az elefántok lettek a négylábúak, az ember pedig
az egyetlen, a talpán járó emlős, aminek a járásmódja szinte változatlan
maradt, mert a fejlett agyának köszönhetően járműveket készített, patás
állatokon lovagolva közlekedett. Sokáig kitalált járműveit hasított körmű
igásállatokkal vontatta. Ez első járműve a havon, nedves fűben csúszó szán,
igásállata pedig a rénszarvas volt. Ez tízezer évvel megelőzte a kerekes
járművek megjelenését.
Az első jelentős szállítási és talajművelési feladatot
csak a szántóföldek önözéses gabonatermelése jelentette.
Nem találtam
máig magyarázatot arra, hogy az első kapás kultúrákat miért a hegyek közt élők
alakították ki. Ma az elfogadott, hogy a kapás növények jó tízezer évvel előbb
megjelentek a hegyvidéken élők között, minthogy a szántóföldi művelésük
megvalósult volna. Ez csak a két amerikai kapáskultúra esetében vált
egyértelművé. A mayák és az inkák a
felmelegedés előtt mintegy tízezer évvel termeltek burgonyát, kukoricát, babot,
paradicsomot, de nyoma sincs annak, hogy ezek szántóföldi termelése
jelentkezett volna az időszámításuk előtti 16. században. Erre legfeljebb
az ad magyarázatot, hogy nem volt igavonásra és talajművelésre alkalmas
háziállatuk.
Az eurázsiai
és afrikai magas-kultúrák előzményeiről szinte semmit nem tudok, a létezésükben
mégsem kételkedhetek. A genetikusak tényként állapították meg, hogy a
rizs, a köles, a búza és az árpa jó tízezer éve kiszelektált kapásnövény volt,
akárcsak Amerikában a rizs, a köles, a búza és az árpa. Abban ugyan elve nem
kételkedhettem, hogy a kultúrnövények kiszelektálása sok évszázados feladat
volt. Nem ismerek olyan kultúrnövényt, amit a modern tudománynak köszönhetünk.
Ez a kíváncsiságom vitt el Irakba, ahol megnézhettem a vadbúzát, mint alig
húszcentis magasságú kalászos füvet, aminek, nagy meglepetésemre az érett
kalászaiból nem lehetett kiverni a magot. Ez meggyőzött arról, hogy a vadon
termő kalászosokból csak sok ezer éves szelekció után lehetett csépelhető
gabona. ez döbbentett rá, hogy a szántóföldi gabonatermelésnek Eurázsiában is
létezni kellett a kapás előzményének.
Ennek feltárására azonban nem vagyok képes. A mayákat
és az inkákat sok ezer évvel megelőző kapáskultúrát leginkább a Himalája déli
lejtően és Tibetben sejthetek. Tehát a kapás kultúrák először ott jelenhettek
meg, ahol a gyűjtögetés feltételei télen hiányoztak. Tárolni kellett az élelmet,
a terméket nem adó téli hónapokra. Erre
a kalászos füvek magjai és a földben áttelelő burgonya volt a kézenfekvő
lehetőség. Ezért a vad rizst, kölest, búzát és árpát nyarak végén
begyűjtötték, és tárolták.
A spontán
szelekciózást Irakban azzal magyaráztam, hogy a vadbúza magját csak kalászosan
lehetett hazavinni és tárolni. A könnyebben kihulló néhány magot a ház körüli
mocsárban elvetették. Ez a szelekció néhány ezer év alatt odáig jutott, hogy a
kalászok csépelhetővé váltak.
Arra büszke vagyok, hogy kezdettől fogva nagy
jelentőséget tulajdonítottam annak, hogy az első domesztikáció jó tízezer évvel
Eurázsia északi tundráján történt, ahol a gyűjtögetésre a legmostohább térségen
történt meg az első háziállat, a kutya domesztikációja, és a rénszarvas csordákhoz
kötődő állattartás.
Azt már korábban felismertem, hogy a sarkköri
tengerpartok és élet folyóvölgyek volt az első igazi életterek, mert csak itt
volt a bukóval, lándzsával elejthető állat a fóka, aminek a húsa, zsírja egész
évre beosztható volt. Ezt egészítette ki az ívásra összegyűlt halak tárolható
ikrája. Ezzel szemben a tengerparttól távoli tundrák voltak mind a
gyűjtögetésre, mind a vadászatra a legkevésbé alkalmasak. Az volt a véleményem,
hogy a tundrán volt a legalacsonyabb a népűrűség, sok négyzetkilométeren
egyetlen ember, ha megélhetett.
De nemcsak az ember volt a tundrán nehéz helyzetben,
hanem a kutya és a rénszarvas is.
A kutyát tartottam a legkevésbé
alkalmas ragadozónak, és éppen ezért a kezdetleges fegyverekkel vadászó ember
legjobb segítségének. A társég két fő ragadozója, a jegesmedve és a farkas
mellett a vadkutyák fizikailag gyengéknek bizonyultak. Ráadásul néhány rossz
ragadozói tulajdonságuk volt, ezért sem boldogulhattak. A kutya az egyetlen
ragadozó, amelyik jóllakottan és számára elejthetetlen zsákmányra is hangosan
támad, nem takarékoskodik az energiájával. Ennek következtében egyedül gyenge
vadász. A vadászó embernek azonban éppen ezek a rossz vadászképességi teszik
nagyon hasznos segítséggé. A kutya éberen alszik, tehát a veszély esetén riaszt.
Jó szaglása biztosítja a zsákmány korai észlelését, figyelmének lekötését.
Ezért a csak lándzsával, íjjal vadászó ember csak a kutyával válhat hatékonnyá.
A kezdetleges kézi fegyverekkel vadászó
ember eredménytelen vadász a kutya segítsége nélkül. Ugyanakkor a vadászó ember
mellett a kutya tápláléka is jobban megoldott. Vagyis az ember és a kutya
kooperációja a vadászatban mindkét fél számára forradalmi eredménynövekedést
jelentett.
A rénszarvas is viszonylag védtelen a
jegesmedvével és farkascsordával szemen.
Ez a kiszolgáltatottsága kényszerítette arra, hogy óriási, több ezertagú
csorda közösségébe szerveződjön. Ezek a nagy csordák pedig arra kényszerültek,
hogy a legelőjüket folytonosan cseréljék, több ezer kilométert vándoroljanak. A kutyáival élő, viszonylag kisszámú emberi
közösséget pedig segítségként érdekük volt befogadni. Ez az első
domesztikáció tehát a rénszarvas, az ember és a kutya érdekközössége volt, nem
véletlenül máig fennmaradt. Az ember és
a kutya a rénszarvascsordák védelmét szolgálta. Ugyanakkor a csorda élelmezéséről
is gondoskodott. Nem az ember terelte a csordát, hanem a csorda vitte magával a
védelmét biztosító embereket és kutyákat magával.
A több ezer évvel később kialakult pásztorkodásban az
ember, kutyáival kereste, terelte az állatoknak megfelelő legelőket és
itatókat. Ilyen segítségre a rénszarvasoknak nem volt szükségük. A csorda
ösztönösen tudta, hogy mikor, hol van a megfelelő élettere. Ráadásul, csak a
rénszarvasok, kiváló szaglásuknak köszönhetően, találták meg a hótakaró alatti
füvet, zuzmót.
A történészek
azt sem hangsúlyozzák, hogy az első igásállat a rénszarvas volt, és az első
jármú a síkság havain és füvében csúszó szánkó volt. Amennyire hangsúlyozott a
kerekes járművek megjelenésének forradalmi szerepe, említést sem tesznek arról,
hogy ezeket jóval megelőzte a szánnal történő szállítás megjelenése. A havas síkságokon a 20.
századig a szánon történő szállítás volt a leghatékonyabb megoldás.
Gyermekkorom falvaiban télen, csak szánokon közlekedtek, szállítottak.
Fontos volna tudatosítani, hogy domesztikáció csak akkor történt, ha az nemcsak az ember, de a
kiszolgáltatott állatfajok közös érdeke volt. A sarki klímában a kutya volt az
első domesztikált állat, mert a vadon életképtelennek bizonyult.
Mint említettem, az ember a gépek megjelenéséig
képtelen volt a közlekedését és szállítási feladatait hegyvölgyes terepen sem a
melegben, sem a havas teleken megoldani, ott önerőből nem léphetett túl a kapás
növényekkel kiegészített gyűjtögetésen. Ezt láttuk az amerikai maya és inka
kapás kultúrában, de az a magyarázata annak is, hogy a Himalájában is csak
azért történhetett előrelépés, mert a körülvevő magas-kultúrák eredményei oda
beszivároghattak.
Ausztrália elmaradottsága pedig azt bizonyítja, hogy a
kapás kultúrák is csak ott alakulhattak ki, ahol a terméketlen telek
élelmezésük tartalékai nélkül nem voltak túlélhetők. Mivel a melegben csak a száraz magvak és elföldelt gumók jelenthettek
táplálékot, ezek megléte nélkül nem maradhattak fenn emberi közösségek.
A kapás kultúrákból
csak ott lehettek gabonatermelők, ahol egyrészt megoldható volt a gabonák és
gumók téli tárolása, másrészt volt olyan erős domesztikált állat, amelyik
alkalmas volt a talajművelés és a szállítás elvégzésére, ugyanakkor elég
csapadék, vagy a gravitációs öntözés megoldható volt. Ezt jól bizonyítaná az
olyan térkép, ami megmutatná, hogy a
jégkorszak megszűnését okozó felmelegedést követő ötezer évben a szántóföldi gabonatermelés
csak ott volt megoldható, ahol gravitációsan, azaz elárasztással lehetett a
gabonákat öntözni, vagy az éves csapadék meghaladta az ezer millimétert.
Ezt a korlátot először az időszámításunk utáni első
évezred végén a Golf Áram által enyhe telű, és párás éghajlatú Nyugat-Európában
oldották meg, ahol megjelenhetett az öntözést nem igénylő búza és árpa
termelése. Ez azonban csak akkor kerülhetett fölénybe az önözéssel termelt
gabonával szemben, amikor az állati igaerőt lecserélhették a gépek.
A természetes
csapadékra épült mezőgazdaságban a kerekes járművek hatékony használta azonban
az igavonó állatokénál lényegesen nagyobb erőt igényelt. Ezt jelentették a
traktorok, majd a termést betakarító gépek. A színt emelkedések legyőzéséhez az állati erő kevés
és drága.
Arra mégsem figyeltünk fel, hogy a sokszintű lakások,
irodák liftekkel történő kiszolgálása hogyan fejlődött. Erről láttam ma
statisztikát. 1930-ben a legmagasabb épület a 320 méter magas Epeire State
Building volt, a liftjei 6.1 méter/másodperc sebességgel emelkedtek. 2010-ben
Burj Khalifa 504 méter magas, és a liftje 10 méter/másodperc sebességű.
2015-ben Shanghai Tower 579 méter magas, és a liftje 20.5 méter/másodperc
sebességű.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése