Kopátsy Sándor PG 2018 01 11
A társadalmi
fejlődés mérhetősége.
Hatvan éve allergikus vagyok arra, amikor a
statisztikusok az országok teljesítményét a nemzeti jövedelmük növekedésével
mérik. Talán azért lettem közgazdász, mert nagyon korán megtanultam, hogy az
országok fejlődését nem szabad a nemzeti jövedelmük növekedésével mérni.
Örültem, amikor az ENSZ statisztikusai ezt felismerték, és a tagországok
társadalmi fejlettségét három mutató, az egy lakosra jutó jövedelem, a várható
életkor és az átlagos iskolázottság, eredőjével mérik. Annak ellenére, hogy az
egy lakosra jutó jövedelem helyett, vagy mellette az egy lakosra jutó vagyont
is figyelembe kellene venni. Általános társadalmi elvárásnak tartom, hogy nem
elég a jövedelmet, azzal párhuzamosan a vagyont is mérni kell. Ennek ellenére,
az ENSZ módszerét minőségi ugrásnak tekintem.
Ezért érthetetlennek tartom, hogy a számomra
vitathatatlanul a legtekintélyesebb hetilap a The Economist, görcsösen
ragaszkodik ahhoz, hogy az országok gazdasági fejlődését a nemzeti jövedelmük
növekedésével méri. Az e heti számának utolsó oldalán a tíz leglassabban és a
tíz leggyorsabban növekvő országot sorolja fel.
Négy ország nemzeti jövedelme csökken, a következő
haté lassan növekszik. Ezek, közel hasonló sorrendben, akkor is a sereghajtók
között lennének, ha az ENSZ módszere alapján rangsorolnák őket.
A másik oldalon a tíz leggyorsabban növekvő nemzeti
jövedelmű ország szerepel. Ezek mindegyikében 2 százaléknál gyorsabban
növekszik a lakosság, az egy laksora jutó jövedelem lassan, a vagyon pedig
gyorsan csökken. A várható életkoruk és az iskolázottságuk alapján pedig a
rangsor utolsó negyedében lennének. Ennek ellenére a The Economist ezeket a
legjobban teljesítőknek minősítik. Pedig ezek mindegyike a szegény lemaradó
társadalmak alsó harmadába tartozik. Még véletlenül sincs köztük olyan ország,
amelyik a világgazdaság legfejlettebb felébe tartozik.
Nemcsak a
közgazdaságtan, de a társadalomtudomány képtelen volt tudomásul venni, hogy a
megtermelt táplálékból élő társadalmak azért voltak halálozást fokozók, mert
képtelenek voltak az évente 1-2 ezreléknél gyorsabb népszaporulatot eltartani. Az ember olyan szapora faj,
amelyik természetes szaporulata a 25 év közeli várható életkorral van
összhangban. Amíg gyűjtögetésből éltünk ehhez közel volt az átlagos életkorunk,
tehát közel 140 ezer évig ilyen lassan nőtt a létszámunk. Ahogyan azonban a
szántóföldi gabonatermelés és a pásztorkodás vált a létszámunk többségét ellátó
életmód, elkezdett növekedni a várható életkor, és elviselhetetlenné vált a
népszaporultunk.
A pásztorkodó
társadalmakat kevésbé veszélyeztette az élelemhiány, hiszen az állatállományuk élő
élelemtartalék volt, és mivel nagyon ritka volt a népsűrűségek a betegségek
terjedése sem volt nagyon gyors. Ösztönösen azonban felismerték, hogy egyrészt
a gabonaterelő társadalmak jobban élnek, és a fegyveres erejük viszonylag
gyengébb, jellemzővé vált, hogy a pásztortársadalmak fegyverrel elfoglalták a
gabonatermelő térségeket, és átvették életmódjukat.
A gabonatermelő
társadalmak ugyan
jobban és tovább éltek, de kisebb katonai erővel rendelkeztek, de ösztönösen
felismerték, hogy jobban élésük csak addig tart, amíg a túlnépesedésüket
viszonylag féken tudják tartani, ösztönösen halálozás okozóvá váltak. Fokozták a termelő lakosság nyomorát, és
üldözték a tudásvágyat. Ezt a viselkedésüket annyira ösztönösen
gyakorolták, hogy az objektív szükségessége máig is rejtve maradt. Még a
materialista tudósoknál sem merült fel annak gondolata, hogy a szegény többség
nyomorának és tudatlanságának a fokozása objektív szükségszerűség. Pedig elég
lett volna arra gondolni, hova jutott volna az emberiség, ha évente akárcsak
egyetlen százalékkal szaporodik.
Érthetetlen,
hogy egyetlen társadalomtudós vagy politikus sem vetette fel, hogyan alakul a
létszámunk, ha a fajunk csak egyetlen százalékkal gyorsabban szaporodik, mint
ahogyan szaporodott akkor, amikor a lakosság nagy többségének elvették a
jövedelme jelentős hányadát, óriási erőfeszítéssel fegyverkeztek, háborúban
pusztították az embert és a vagyont. Azt már nem is említettem, hogy nem
keresték annak az okát, miért kezelték az emberek tudásvágyát eredendő bűnnek.
A biológusok sem keresték annak az okát, hogy csak az
embernek, és a domesztikált állatainak sokszorozódott meg a létszáma. Pedig
ennek az oka világos. Csak az ember volt képes arra, hogy életterének eltartó
képességét azzal növelje, hogy egyre hatékonyabb módon növényi táplálékot
termel nemcsak magának, hanem az életterei eltartó képességet azzal is növeli,
hogy megsokszorozza a számára hasznos domesztikált állatok számát.
Az ember abban
a tekintetben is egyedüli faj lett, hogy igényeihez alakította a természeti
környezetét. Az emberteremtés mitológiái az ember megjelenését nem a fajunk
megjelenésével, hanem az életfeltételit a munkájával termelésből válásával
azonosítja.
Nyomát sem
találtam annak, hogy valaki kereste volna az okát annak, hogy minden eredeti
kultúra az emberteremtés idejét a homo sapiens megjelenési helyére, az idejét
pedig alig hétezer évre, és akkori életterére helyezte. Ez bármennyire egyértelmű
nemcsak a zsidó vallás ószövetségében, de minden eredeti kultúrában, senki sem
kereste az okát. A vallások az emberteremtést nem az ember megjelenésével
azonosítják, hanem a természetből élő ember áttérését a természetet munkájával
az igényeihez alakítóvá válásával azonosítja. A Nyugat tudósai ugyan tudják, hogy az ember nem a zsidó időszámítás
kezdetén, és nem Mezopotámiában jelent meg, hanem mintegy 140 ezer évvel
Dél-Afrikában jelent meg. Vagyis akkor, amikor a természet ajándékait
gyűjtögetőből a munkájával megtermelt javakból biztosította. Fajunknak ez az
előrébb lépése azonban nem az első emberpár megjelenésével, hanem már néhány
térségen élő sok százezerrel történt meg.
Ennél sokkal kisebb, csupán vallási jelentősége van a
kereszténység időszámítása kezdetének. Krisztus
megjelenése idején semmi olyan társadalmi előrelépés nem történt, amit az
időszámítás kezdő mérföldkőnek lehet tekinteni. Nem véletlen, hogy a keresztény
időszámítás, amit visszafelé is számolni kell. A keresztény időszámítás nem
társadalmi kezdetet, hanem csupán egy új teológia, vallás megjelenése. Ugyanaz,
ami a mohamedán vallás esetében is történt. Krisztussal és Mohameddel nem egy
új, fejlettebb társadalom jelent meg, hanem csupán egy új vallás.
Az ember
eddigi életében csak egy nagy változást lehet mérföldkőnek tekinteni, amikor a
gyűjtögetésről áttért a termelésre.
Most lehet egy
másik lapvető változás megtörténéséről gondolkodni, azzal, hogy a tudásvágy nem
eredendő bűn maradt, hanem a legnagyobb társadalmi eredménnyé változott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése