Kopátsy
Sándor PK 2012-12-14
Köszönet Szörényi Leventének
Nekem is „ELEGEM
VAN!” a jelenlegi kormány kultúrpolitikájából.
Száz éve nem
volt olyan alacsony a hatalom kulturális mércéje, mint jelenleg.
Az első
világháború előtt Budapest nemcsak Európa egyik fiatal milliós fővárosa volt,
hanem az egyik kulturális zászlóvivő is. A magyar társadalom ugyan
fél-feudális, de Budapest modern és korszerű. Ez elsősorban annak volt
köszönhető, hogy még nem volt uralmon az antiszemitizmus, sőt Budapest volt a
világ legnagyobb zsidó lakosságú városa. A Galilei-kör, a Nyugat
Szerkesztősége, a Zeneakadémia és az Operaház műsora Párizsban is színvonalat
jelentett volna.
A két háború
között azonban már csökkent a színvonal. A darutollas arisztokrácia és úri
középosztály operett nacionalizmusa ugyan ráült a kultúrára is, de nem tette
lehetetlenné, hogy az igazi értékek is fennmaradjanak. Adyt lehetett csodálni,
Móricz Zsigmond és József Attila nagyságát nem fonta kétségbe az oktatási
rendszer. Bartók és Kodály rangját senki sem vonta kétségbe. A Nyugat tovább
élhetett. Csak a háború vetett véget a kulturális élet rangjának.
Iskolaigazgató maradhatott az, aki rajongott Adyért, az a gimnázium énekkara
Bartókot és Kodályt népszerűsíthetett. Operett ország lettünk, de rangja
maradhatott azoknak is, akik magasan a politikai színvonala felett álltak.
Mégis azt
kellett érezni, hogy sokat zuhantunk nemcsak ahhoz képest, amit az első
világháború előtt remélni lehetett, hanem még ahhoz képest is, ahol már akkor
voltunk.
A bolsevik
kultúrpolitikától nagyon rosszat vártunk. Az ugyan a várakozásnak megfelelő
volt, ahogyan üldözték a nacionalista hőbörgést, és az antiszemitizmust. Ennek
ellenére kellemesen csalódtam. Révai József ugyan rossz politikusnak bizonyult,
de az esztétikai, a kulturális ítéletei színvonalat jelentettek. Ő még tanult a
lenini politikából. Ők ugyanis az orosz kultúra nagyjait nem úgy kezelték, mint
likvidálandó ellenséget, ahogyan azt már Sztálin tette, hanem értéknek
tekintették, és a várható terror elöl, Nyugatra menekítették. Az értékek
megbecsülése a Szovjetunióban csak a Tudomány Akadémia esetében maradt meg. Az
akadémiai tagság volt az egyetlen véd-levél a rendszert kritika nélkül
kiszolgálni nem hajlandók számára.
Tagadhatatlan,
hogy nagyon kis tehetséggel is lehetett valaki Sztálin-díjas, de ezeket nem kellett
komolyan venni.
A
Kádár-rendszerben Aczél György lett a kultúráért felelős személy. Baranyai
párttitkárként ő is riasztó volt. A forradalom után azonban büszkék lehetünk
rá. Ahogyan Kádár volt a bolsevik csatlósok között a legsikeresebb, Aczél
György a kultúrpolitikában emelkedett ki a kollégái közül. Tette ezt annak
ellenére, hogy esztétaként nem érte el Révai színvonalát. Talán azért lehetett
tárgyilagos, mert nem volt saját meggyőződése, amihez mereven ragaszkodott.
Kádár pedig közömbösen kezelte a humán értelmiség politikai szerepét, a
kezelésüket Aczélra bízta, aki egyrészt a szűkös gazdasági lehetőségek között
is bő keretet biztosított a kultúra számára. Meglepően toleráns volt, zsidósága
ellenére, a népiekkel szemben. Más csatlós országban elképzelhetetlen lett
volna, hogy Illyés Gyula, vagy Németh László olyan rangot, mozgásszabadságot
élvezzen, mint nálunk.
A rendszerváltás
után azonban felébredt a Horthy-rendszer szelleme. Magát Horthyt is igyekeztek
rehabilitálni. Vass Albert is a magyar irodalom klasszikusai közé emelkedett.
Észre sem vettük, egyetlen kormánynak sem lett olyan képviselője a
kultúrpolitikában, akit a kormány komolyan vett volna. Révainak, Aczélnak nem
volt, és ma sincs az övékéhez hasonló politikai súlyú utóda. Nincs aki megmondja,
kikről nem lehet, illetve illik utcákat, tereket elnevezni, kiknek nem szabad,
és kiknek kell szobrot állítani, kiket nem szabad, és kiket kell az oktatásban
méltatni. Minden a helyi kiskirályokra van bízva. Ennek aztán olyan is lett a
színvonala.
A jelenlegi
szomorú helyzetnek adott hangot Szörény Levente.
Végre, valahára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése