Kopátsy Sándor PV 2017 08 25
Hit, remény és
szeretet
A The Economist e heti száma ezen
a cím alatt fejti ki a véleményét Kelem pápa elképzeléseiről. A röv9d írás is
arról győz meg, hogy lényegében a római katolikus egyház tekintélye, a
gazdasága és a jótékonysága között hogyan kell az arányokat kialakítani. Ennek
ellenére csak az utóbbi kettő közti arányról beszél.
Én fiatal korom óta úgy éreztem,
hogy a pápák elsősorban a Pápaság, vagyis a Vatikán érdekét tartották szem előtt
a vallásellenes, és a legnagyobb zsidópusztító nácizmussal, illetve a még
nyíltabban vallásellenes bolsevik rendszerrel szemben. Ebben a tekintetben
János Pál, és Ferenc pápával meg lehettünk elégedve. Ez azonban annak is
köszönhető, hogy mindkét rémuralom elpusztult.
A reformáció és az ipari
forradalom előtt a katolikus egyház klérusa volt az értelmiség, és a tudomány
még akkor is, ha a papok és az apácák nagy többsége nem volt értelmiség. Ezt az
országom oszmán megszállásával megismerkedve, azzal illusztráltam, hogy Mohácson csatát vesztettek a magyar
analfabéták az oszmán írástudókkal szemben. A magyar közigazgatás és a
hadsereg vezetésének többsége analfabéta volt. A megszálló erők között alig
volt analfabéta.
A középkori kereszténységben
iskolázott ember szinte csak az egyház klérusa volt. Még nem ismerek adatokat,
de hasznos volna tudni, hogy az egyetemi tanárok, a jelentős tudósok között
mekkora volt a reverendás klérus aránya. Az ugyan tudom, hogy az egyetemek
csúcsát a teológus rektor jelentette. De ezt még a Magyar Tudományos Akadémia
alapításán jelenlévő költőnk Vörösmarty Mihály is így örökítette meg: „Azt
hittem, egyházi rendezvényen vagyok, alig volt a részvevők között nem
reverendás.”
A 60-as években hat hónapot
Olaszországban tölthettem, megdöbbentő élményem volt a Pápák és a bíborosok
gazdagsága. Nagyobb jövedelmük volt, mint a királyok többségének és a
leggazdagabb földesuraknak. Előtte én a magyar főpapok és szerzetesrendek
jövedelmén háborogtam, de látva a bíborosok palotáit, az Alpoktól északra élő
főpapok gazdagságát szerénynek minősítettem.
A katolikus főpapok reformáció
előtti pompáját látva, megértettem, hogy Európa puritán népei fellázadtak a
mediterrán klérusok gazdagságán. Ez a főpapi fényűzés ugyan fontos szerepet
játszott a puritán népek protestálásában, de a felszámolásukat mégis az ipari
forradalom végezte el. A főpapok luxusát
felváltotta a tőkések mérhetetlen meggazdagodása. Amire a tudományos és
technikai forradalom tette fel a koronát. A 20. század végére viszonylag szegények
lettek a katolikus főpapok.
A Vatikáni Múzeum ugyan ma is
őrzi a katolikus egyház kincsképző mániáját, de mára a katolikus keresztény
egyházak szegények lettek a jövedelmet hozó vagonban mérve. Ferenc pápa
szerénységében ugyan nem kételkedek, de nevetségesnek tartom annak a felvetését
is, hogy az egyházak bármelyike a mai viszonyok között gazdag lehessen.
Ezért naivság kell ahhoz, hogy a
vatikáni vezető azon gondolkodjanak, hogy alamizsnával hogyan csökkentetik a
szegénységet. Ezerszer nagyobb segítséget jelentenek az elesetteken a
református egyházak azzal, hogy a társadalom gazdagodásán munkálkodik. A szegényeken csak a társadalom átlagos
gazdagsága segít. A latin országokban a jótékonyság elhanyagolható ahhoz
képest, amint a jóléti társadalmak adnak a magasabb foglalkoztatással, a
munkanélküliek támogatásával.
A Vatikán vezetőinek illene
tudni, hogy százszor, talán ezerszer annyit ad a szociális állam a szegényeknek,
mint amire a római keresztényég képes.
Ma viccnek hangzana, ha a római
pápa, vagy a kereszténység adományokat gyűjtene a skandináv állalmokban élő
szegényeknek. de nem az a baj, hogy a római kereszténység szegény, mert a
protestáns egyházak nála sokkal szegényebbek, hanem az, hogy a katolikus hívek
sokkal szegényebbek, sokkal támogatásra szorultabbak, mint a protestánsok. Én csak olyan istenben hiszek, aki nem
annak örül, mennyien tisztelik, mennyien imádkoznak, mennyien kérik a
segítségét, hanem annak örül, hogy nem tőle várják a segítséget, hanem önerőből
magukon segítenek.
Ha a Nyugat katolikus és
protestáns kereszténységét ezzel jellemezném. A katolikusok, ha bajban vannak, imádkoznak, isten segítségét kérik, a
protestánsok segítenek magukon, és ha sikerült megoldani, istennek adnak hálát.
De vannak puritán katolikusok is.
Ilyenek az alpi népek, az ott élő germánok, franciák, olaszok és szlávok
ugyanúgy élnek, viselkednek, mint a kálvinisták. Olyan sikeres jövő is vár
rájuk.
A katolikus és a protestáns népek között ma is nagy a különbség, de ez
sokkal nagyobb lesz száz év múlva, mert a jelenkori fejlett társadalmakban
egyre inkább azon múlik az egyének eredménye, ki, mennyit tesz érte.
A hit, remény és szeretet
jelszava a puritán népek számára egyre nagyobb tartalmat kap.
Nem hinni kell, hanem magadban bízni.
Nem reménykedni kell, hanem cselekedni.
Nem szeretni kell, hanem segíteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése