Kopátsy
Sándor PH 2014-08-20
Száz éves a Panama Csatorna
Mindig örömmel
várom azokat a híreket, amelyek olyan eseményekről emlékeznek meg, amik hatása
jelentős és az is maradt. Kétségkívül ilyen a két Amerika karcsú derekét
átszelő hajózható csatorna. Ha a történelműnk legjelentősebb építményei közül a
három legnagyobbat kellene kiemelni, minden bizonnyal a Kínai Nagy Csatorna, a
Szuezi és Panama Csatorna volna. Nagyon nehéz volna a hármuk elsőségét megontó
negyediket találni, annak ellenére, hogy épült néhány nagy jelentőségű és
néhány ezeknél híresebb is.
Ahogy ezeket az
építményeket végigsorolom gondolatban, ezek ismertsége nagyon más, mint a
jelentőségük. Ez abból fakad, hogy mind a történészek, mint a kommunikációs csatornák,
a maguk szempontjából szelektálnak.
A történészek
számára már nehéz az általános véleményüket kitalálni. Talán, a három
legfontosabb építmény a Kínai Nagy Fel, az egyiptomi piramisok és talán a
Colosseum. Aztán minden országnak megvannak a maga híres építményei. Ezek
esetében a pillanatnyi hatalom is sokat számít.
A magyarok
számára a Parlament, a Lánchíd és az Esztergomi Bazilika. Ha valakinek azt
mondom, hogy a magyar történelem legfontosabb építménye a Tisza szabályozása.
Ha megmagyarázom, hogy annak köszönhetően négymegyényi szántóterülettel lett
nagyobb a kis Magyarország, rám csodálkozik. Érti is, meg nem is.
Néhány valóban
fontos építmény szerepét a térség helyesen értékeli. Hollandiában a
legfontosabb építménynek a tengertől elhódított területet, az Alpokban az
alagutakat tartják.
Szerintem azon
nem lehet vita, hogy az én három legfontosabb építményem valóban nagyon
jelentős gazdasági szerepet játszott és játszik.
A Kínai Nagy Csatornának köszönhető a
Kínai Birodalom sok évezredes egysége, és néhány százmillió embert élettere.
Kína történelme e csatorna nélkül egészen másként alakult volna.
A Szuezi Csatornának köszönhető, hogy
Kelet és Dél-Ázsia fele tengeri szállítási útra van Európához.
A Panama Csatorna Észak-Amerika, vagyis
az Egyesült Államok és Kanada nyugati és keleti partját tengeren egyáltalán
megközelíthetővé tette. A vasút előtt ez a két partvidék megközelíthetetlen
távolságra volt. A vasúti és közúti szállítás számára is nagyon messze vannak.
Kanadában még ma is gyakran hallani, hogy a keleti parthoz Nagy Britannia
közelebb van, és szállítással tized áron megközelíthető, mint az ország nyugati
partvidéke.
Száz éve, a
Panama Csatorna építése idején, még szinte senki sem gondolt arra, hogy az
Egyesült Államokon kívül mást is érdekelhet a csatorna igénybevétele. Ezért
aztán fel sem merült, hogy mások is vállalják az építés költségeit és
kockázatát. Mára az Ázsiából a keleti partra irányuló export teszi ki a
csatorna forgalmának 42 százalékát. Nem véletlen, hogy Kínában vetődött fel,
hogy esetleg Nicaraguában megépítik a másik csatornát. Ennek hossza 240 kilométer , a
költsége pedig 40 milliárd dollár lenne. A költség ugyan példátlanul magas, de
eltörpül az Egyesült Államokba irányuló kínai export volumenéhez viszonyítva.
Annak ugyanis csak a múlt havi egyenlege meghaladta a 40 milliárd dollárt.
Ennek ellenére ez a csatorna inkább csak kínai ötlet. Sokkal jobb megoldás lesz
a csatorna további bővítése. Az újhoz képest ez sokkal olcsóbb. A jelenlegi
bővítés ugyanis alig haladta meg az 5 milliárd dollárt.
Ennek a
bővítésnek a története is jól jellemzi a tengeri szállítást fejlesztő
létesítmények költségének fedezeti problémája. Bármennyire megtérülő egy
fejlesztés, ha a kivitelezőnek nem térül meg, nem akad rá vállalkozó. A Panama Csatorna bővítése a hidegháború
során merült fel. Az Egyesült Államok flottájának azért volt több repülőgép
hordozóra szüksége, mert nem volt ezek átjárására elegendő kapacitása a Panama
Csatornának. A vezérkar azonban kiszámította, hogy egyetlen ilyen hordozó
költsége 6 milliárd dollár, ebből a pénzből azonban elegendő kapacitásra
bővíthető a Csatorna. Ezért a bővítést az Egyesült Államok vállalta.
Ezzel az akkor
legnagyobb konténer szállító hajók átkelése is biztosított volt. Közben azonban
még nagyobb hajók épültek, amikhez a Csatorna további bővítése lesz szükséges.
Erre azonban már elsősorban Kínának lesz szüksége nemcsak a konténerszállító,
hanem a Brazíliából vasércet szállító óriások használhatósága szempontjából. De
nekik is jobb megoldás a Panama Csatorna további bővítése, mint egy új csatorna
megépítése.
A világgazdaság
szempontjából kétségtelen, hogy a tengeri szállítás olcsóbbá tevése a
legnagyobb jelentőségű. Mivel az óriáshajók és az ezeket ellátó kikötő óriások
fölénye egyre nő, a technikának ezek érdekét kell kiszolgálni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése