Kopátsy
Sándor EH 2014-08-16
Mark Greengrass: Cristendom
Destroyed:Europe 1517-1668
A Penguin
History of Europe sorozatnak újabb kötete jelent meg. A címben idézett könyv fő
mondanivalója, hogy a reformáció
megtörte a római katolikus vallás egyeduralmát Európa nyugati felén. Ezzel
utat nyitott a nemzetállamokba rendeződés felé. Ezt én úgy fogalmaznám meg,
hogy a reformációval, az Európa nyugati
felén élő puritán népek, a germánok, az angolszászok, és a skandinávok viselkedési
kultúrájukhoz illeszkedő formáját alakították ki a kereszténységüknek.
A kereszténység
eddigi története során is alkalmazkodott a hívei kulturális elvárásaihoz.
A zsidó gyökerű kereszténységet Szent Pál
formálta olyanná, ami a Római Birodalom görög-latin népei vallási kultúrájához
igazodott. Méghozzá olyan sikerrel, hogy nemcsak a nép, hanem a politikai
hatalom is magáénak érezhette. Szent Pál
kereszténysége a szigorúan egy istent hívő zsidó vallást átalakította olyan egy
istenhívővé, ami sok engedményt tett annak érdekében, hogy a Mediterrán Térség
görög-latin, sok istent tisztelő népei számára könnyebben befogadható legyen.
A kereszténység
minden jelenlegi formája, kivéve a protestáns egyházakat, sok pogány elemet
tartalmaz ma is. Ezzel bizonyult, és bizonyul ma is, sok pogány nép számára
elfogadhatónak, sikeresnek az elmaradt világban.
Ugyanakkor a Közel-Kelet és Észak-Afrika
szír kultúrájú népeinek Szent Pál kereszténysége nem volt elég következetesen
egy istenhívő. Ezért aztán ebben a térségben Mohamed keményebb egy
istenhitű vallását nemcsak a térség keresztényei, de pogány nomádjai is elfogadták.
A keresztény
egyházak teológusaitól ugyan nem lehet elvárni, hogy belássák a vallásuk is
csupán a kultúrák felépítményei. Ezt bizonyítják a tények, mit a társadalomtudományok
előbb-utóbb kénytelenek tudomásul venni. Más kereszténység egyház van
Észak-Afrikában, mint a Mediterrán Térségben. Az európai kereszténység az első
ezredforduló után kettészakadt. Európa nyugati fele, az agrártechnikai
forradalomnak köszönhetően magas-kultúrává emelkedett, és kiscsaládossá vált, ennek
megfelelően latin kereszténység lett. A kelet-európai térség és a Balkán
azonban nagycsaládos maradt, ennek megfelelően konzervatív, ortodoxabb
keresztény egyháza lett. A két családforma, mint alépítmény, két vallást igényelt.
A végleges szakadásuk a 11. században következett be. Ezt a történészek a latin
és a görög szertartási nyelvekkel illusztrálják. Sokkal jobban kifejezné a lényeget, ha a kiscsaládos és a nagycsaládos
társadalmak kereszténységének a kettéválásáról beszélnénk. A családforma
ugyanis sokkal jelentősebb alépítménye a vallásoknak is, mint a szertartások
nyelve.
A 16. század
elején aztán megtörtént a puritán népek, a germánok, az angolszászok és a
skandinávok felemelkedése, kultúrájuk nagykorúvá válása. Ennek megfelelően, az erkölcsi magatartásához jobban igazodó
kereszténységre lett szükségük. Ez volt a reformáció. A következő ötszáz évben a puritán Nyugat lett az emberiség társadalmi
fejlődésének élcsapata. Ez esetben is fordított logikát alkalmaz a
vallástörténelem és a történelemtudomány. Általános a felfogás, hogy a
protestáns vallás nevelte puritánná a híveit. A tényeleges összefüggés azonban
fordított. Az eleve puritán népek hozták
létre a maguk puritánságának jobban megfelelő protestáns egyházakat. Ez
esetben is, a lakosság viselkedési kultúrájához igazodott, arra épült a vallás.
Ez a könyv is, mint a sorozat előző négy
kötete, a nekem tetsző módszerrel készült. A tradicionálisnál sokkal
kevésbé foglalkozik a királyokkal, a szoros értelemben vett politikával, és sokkal inkább a mindennapi élet fontos
eseményeivel, a táplálkozással, a ruházkodással. Az általam legfontosabb
alépítménnyel, a lakosság szaporodásával azonban nem foglalkozik. Pedig ez
minden osztálytársadalom legfontosabb alépítménye, ez hozza mindegyiküket közös
nevezőre. Minden túlnépesedő társadalom
elsődleges feladata a túlnépesedés elleni védekezés. Az emberi faj sem
képes tartósan elviselni az 1-2 ezreléknél gyorsabb népességnövekedést. Ezért
csak olyan társadalmi formában működhet, amelyik erre a szintre szorítja le a
népszaporulatot.
Greengrass sem
hangsúlyozza, hogy a reformációval
párhuzamosan indul meg az Európa nyugati felén élő népek kirajzása. Pedig leginkább
ez, ami a következő ötszáz év világtörténelmének eseményeit alakítja. Minden fontos változásnak az elsődleges
oka, hogy Európa nyugati felének élettere megtízszereződött.
A világ óceánjainak meghódítása tárta fel,
hogy a lakható szárazföldek mintegy negyede a kor magas-kultúráinak eltartó
képességéhez viszonyítva, szinte lakatlan.
Fajunk életének első
százezer éve alatt a gyűjtögető ember szinte minden természeti környezetben
megjelent, és elérte a gyűjtögetés által megengedett népsűrűséget. A jégkorszak
végét jelentő felmelegedés után Eurázsiában és Afrikában áttért a termelésre,
ezzel a nagyobb létbiztonságra. Ez az áttérés szinte fel sem merült
Ausztráliában, és csak a kapás kultúrákig, de ott is kis területén történt meg a
két Amerikában.
Ez a két
kontinens csak a Nyugat terjeszkedése során tárult fel az emberiség egésze számára.
Greengrass ugyan hangsúlyozza az új kontinensről behozott növények szerepét, de
meg sem említi, hogy ennél is fontosabb volt a Nyugat életterének
megsokszorozódása. A történelme során minden
magas-kultúra élettere változatlan maradt, a Nyugaté azonban tízszeresére nőtt.
Ismét felvethető:
„Mi lett volna, ha a Nyugatnál népesebb, és technikailag még a tengerhajózásban
is fejlettebb Kína fedezi fel a két Amerikát, és népesíti be azt?”
Egészen másként
alakult volna az emberiség történelme.
De a Nyugat történelmének
utóbbi ötszáz éve is egészen másként alakult volna az új élettere nélkül. Európa újkori történelmét nem lehet
feltárni a két Amerika térségének szerepe nélkül. Ez nemcsak a két
világháborúban vált egyértelművé, de a reformáció óta folyamatosan csak a Nyugat
egészéről lehet elmélkedni.
Az Európai Unió rövid történelme is azért
tűnik kabarénak, mert Európa Amerika nélkül akar főszereplő lenni a
világtörténelemben és a világgazdaságban.
Greengrass fontosnak
tartja a könyvnyomtatást. Ez is jó illusztráció arra, hogy Kína előbb nyomtatta
a könyveket, de ott mégsem lett annak világtörténelmi szerepe, mert magába zárt
kultúra maradt.
Greengrass számára Luther a kor sokkal
fontosabb szereplője, mint a császárok. Ezzel vallja be, hogy a reformáció,
ami látszólag csak a keresztényégen belüli háború volt, minden politikai
eseménynél fontosabbá vált az emberiség számára azzal, hogy a puritán népek
puritán keresztény vallást kaptak.
Mindez azért okozott számomra örömet, mert
igazolja a történelemfelfogásomat.
Amerika felfedezésnek
és betelepítésének legjelentősebb hatását egyrészt az európai túlnépesedés
levezetésében, másrészt néhány növény, mindenek előtt a burgonya behozatalában
látom.
Ami a túlnépesedést illeti.
Mivel az osztálytársadalmakat a legnagyobb
problémájuk, az állandó túlnépesedési nyomás hozta létre, Európa nyugati
felének világsikerét két okkal magarázom. Egyrészt a kiscsaládos
jobbágyrendszer fékezte a gyermekvállalást, másrészt a két Amerika
betelepülésével Európában a túlnépesedést csökkenteni lehetett.
A kiscsaládos jobbágyrendszernek köszönhetően
kitolódott a házasságkötés ideje. Ezzel a tényleges gyermekvállalás az
adott várható életkor mellett a nagycsaládos társadalmakéhoz képest mintegy
felére csökkent. Ezért volt a
nyugat-európai feudális társadalom humánusabb, az új iránt fogékonyabb,
szorgalmasabb, takarékosabb, azaz puritánabb.
Már középiskolás
koromban feltűnt, hogy a nagy európai
szellemi mozgalmak, a reneszánsz, a reformáció, a felvilágosodás, a demokrácia,
az ipari forradalom, végül a tudományos és technikai forradalom a kiscsaládos
Nyugaton született meg, vert gyökeret. Végül itt jöttek létre először az
osztálynélküli társadalmak.
Ma a világ tíz
legfejlettebb társadalmú országa kivétel nélkül puritán kultúrájú, azaz
protestáns.
Most, amikor
Kínában az emberiség történetének legnagyobb ugrása történik, idősszerű lenne
foglalkozni az európai gyermekvállalási módszerrel is. Kiderülne, hogy nemcsak a kínai, de a nyugati gazdasági
csoda is, elsősorban a gyermekvállalás korlátozásának volt köszönhető.
Ezelőtt jó ezer
évvel, a gyermekvállalást csak a házasság kitolásával lehetett csökkenteni. Ezt
oldotta meg a kiscsaládos jobbágyrendszer azzal, hogy a keresztény vallás a
házasság szentségét csak a jobbágytelek biztosítása esetén szolgálta ki, a
házasságon kívül születetteket pedig kizárta a vallás, ezzel a társadalom
tagjai közül, és gyakorlatilag meg sem születettnek életképtelennek
nyilvánította. A Nyugat középkori
kereszténysége garantálta a társadalom érdekének megfelelő gyermekvállalást.
Más módszerrel, de ugyanazt tette, mint amit Kína. Erőszakkal korlátozta a
családtervezést. Nem a gyermekvállalást, hanem annak lehetőségét. Csak a
házasságon belül született gyermek lehetett az egyház, azzal a társadalom
legális tagja. Azt azonban, hogy ki,
mikor köthet házasságot, az egyház határozta meg. Vagyis a családtervezést
jó ezer éve a római katolikus kereszténység vezette be. Most azonban, hogy
Kínában is hasonló eszközhöz nyúlnak, botránkozik.
Az érthető, hogy
a fogamzásgátlás megoldatlanága okán nem lehetett a házasságon belül korlátozni
a gyermekvállalást, ezért a
házasságkötést kellett korlátozni. Ma már a fogamzásgátlás megoldható,
tehát nem kell a szexuális életet
tiltani annak, aki a gyermekvállalást korlátozni akarja. Ezen azonban
ugyanaz a vallás botránkozik, amelyik ezt a módszer sokkal kegyetlenebb
formájában évszázadokon keresztül gyakorolta.
A reformáció a magyar történelemben.
Greengrass
könyvének azért is nagyon megörültem, mert a
magyar történelemből szinte teljesen hiányzik a reformáció szerepének
hangsúlyozása. Amennyire hangsúlyozzuk a nyugati kereszténységhez való
csatlakozásunk fontosságát az államalapítás során, annyira lapítunk a magyarországi reformáció elbukásának negatív
következményeiről. Pedig ez járt súlyosabb társadalmi és gazdasági
következményekkel. Kezdetben, a
reformáció Magyarországon is elseprő győzelmet aratott, mert ehhez jelentős
rövid és hosszú távú érdekek fűződtek.
A közvetlen
érdeket mind a földesurak, mind jobbágyok számára a centralizált egyházi adó megszüntetését jelentette. Ezzel a földesuraknak
könnyebb lett a saját tizedük, és jobbágy szolgáltatások behajtása.
Szinte nyomát
sem találjuk annak, hogy reformáció
Európa történetében a legnagyobb adókedvezménnyel járt. A római katolikus
egyház nemcsak behajtotta a kilencedet, hanem annak nagy többségét
centralizálta a püspökség, a hercegprímás és a pápaság számára. Ez az adó nagyrészt a felsőpapság
kincsképzését, luxusát szolgálta. A
pápaságnak járó harmad pedig az országot is elhagyta. Olyan nagy volt, és
maradt a katolikus egyház politikai hatalma, politikai befolyása, hogy mindmáig senki sem merte kimutatni, melyik
korban mekkora jövedelmet vont ki a katolikus egyház az országból. Pedig e
nélkül nem érthetjük meg, hogy a földesurak és a puritán népek királyai és földesurai
miért támogatták a reformációt.
A reformációra
való áttérés azzal is szolgálta a földesurak érdekét, hogy megszűntek a
püspökségek, a szerzetesrendek óriási birtokai.
A települések hívei is sokat nyertek a
reformációra való áttérés során, mert a sokkal kisebb egyházi adót maguk
vetették ki, és a saját céljaikra használhatták.
Nagy tudati
szerepe volt annak is, hogy a hívek nyelvükön olvashatták a bibliát,
hallgathatták a szertartások szövegét, énekelhették a zsoltárokat.
A protestáns
egyházak klérusa közelebb kerülhetett a néphez, levethette a megkülönböztető papi
ruhát, családot alapíthatott.
A reformációhoz hasonlítható általános
társadalmi reform nem is történt a történelem során.
A bigott
Habsburg császári hatalomnak azonban sikerült visszafordítani a reformációt.
Azt sem írta le
egyetlen magyar történész, vagy protestáns főpap, hogyan fonódott össze az Oszmán Birodalom hódításával a reformáció
története. Még azt sem hangsúlyozzák, hogy milyen szerepe volt a
Hódoltságnak és a szultán provinciájának számító Erdélynek abban, hogy a
reformációból megmaradhatott valami a Kárpát Medencében.
Azt is
felvetném, hogy milyen következményekkel
járhatott volna, ha az oszmán haderőnek sikerül elfoglalni Bécset. Ritkán
kínál a történelem jelentős történelmi fordulóra alkalmat, de Magyarország
számára ilyennek tartom Bécs ostromát. Ha
az a szultánnak sikerül, egész Magyarország minden bizonnyal Erdélyhez hasonló
sorsra jut. Saját királya lesz, és nem kerül sor az ellenreformációra. Az
oszmán szultán európai tartományaiban megmaradt a nép nyelve, kultúrája és
vallása még akkor is, ha sokkal tovább tartott a hódoltság. Tudom, hogy nem
tudományos módszer a történelemben használni, a „mi lett volna, ha…”
kérdésfeltevést, de tejesen elvetni sem ajánlatos.
A reformáció
idején senki sem láthatta előre, hogy mennyivel más vágányra kerül a népek,
országok sorsa, ha protestáns vallású lesz a nép. Mindig vitatom azokat, akik
azt hiszik, hogy a protestáns vallás hatására lett puritán a nép viselkedése,
mert sokkal fontosabb volt az, hogy a
puritán népeknek puritánabb kereszténysége lett. Nem gondolom, hogy a
protestantizmus győzelme esetében mi magyarok olyan puritánok lennénk, mint a
dánok. A puritán népekhez fűződő
szorosabb kapcsolat hatása azonban jelentős lett volna. A debreceni
reformátusok viselkedése messze van a svájci hittestvéreiktől, de mégsem
mindegy kikkel van közös vallásuk.
Ideje volna
megmutatni, amit Luther a Regensburgi Birodalmi Gyűlésen Werbőczynek mondott.
„Ti, magyarok az Oszmán Birodalommal szemben nem a kereszténységet véditek,
hanem a Római Pápák vallását, velünk szemben. Ha nem volna veszélyben a
Habsburg Birodalom, mi németek sem győzhettünk volna a katolikusokkal szemben.”
Én ugyan azon
kevesebbek közé tartozom, aki hiszi, hogy az osztrákokkal és csehekkel közös
birodalomban erősebb nyugati hatás ért bennünket, mint valaha a történelmünk
során. Ez a hatás még pozitívebb lehetett volna, ha a magyar nacionalizmus nem
éppen ebben a két népben vélte a legnagyobb ellenségét. Bennünket a Habsburg Monarchiában azzal ért a legnagyobb veszteség,
hogy azok hisztérikusan pápisták voltak. Éppen ezért volna indokolt, ha az
Oszmán Birodalom kárpát medencei jelenlétében nem a kereszténység
védelmezőjének állítanánk be magukat, hanem megelégednénk azzal, hogy a római katolikus
vallás védelmezői voltunk. Ez pedig nem pozitív, hanem negatív szerep volt.
Ugyanakkor ez a
katolikus vallásvédő szerepünk nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a feudális társadalomból való kimászásunk
helyett visszamásztunk a feudális társadalmunkba, megvalósítottuk a második
jobbágyságot. Ezt a tényt ugyan a magyar történészek is tudomásul veszik,
de nem vizsgálják, hogy ezt milyen körülmények okozták, és mik voltak a
következő ötszáz évben a következményei.
A második jobbágyság csak a reformáció
győzelme esetén lett volna elkerülhető. Szinte szót sem ejtünk arról, hogy
az Ozmán Birodalomban, ezért a Hódoltságban nem volt jobbágyág, a szultán
földjeit bérlők művelték. Szabadok, természetesen csak a jobbágyokhoz képest
voltak, de szabadon költözhettek,
kereskedhettek, ingatlant vásárolhattak. Természetesen, csak a
legerősebbek.
Azt sem vesszük
tudomásul, amit Erdei Ferenc már a két háború között kimutatott, hogy a magyar etnikumú nép csak a Hódoltságban
polgárosodhatott. Még azt is letagadjuk, hogy Hódoltság területén a
helységek, mindenek előtt a városok szabad önkormányzatok voltak. A Kárpát Medencében csak akkor és csak a
Hódoltságban történt a parasztok polgárosodása. Még a 19. század közepén is
csak ott voltak magyar etnikumú városok.
Mint magyar,
Greengrass munkájában azt hiányolom, hogy nem kapott hangsúlyt, amit az általa
is nagyra becsült Luther világosan látott, az
Oszmán Birodalom szerepét a reformáció sikerében. Ennél nagyobb hiányosság,
hogy mi, magyarok sem látjuk.
Greengrass érdemei mellett a legnagyobb
hiányossága, hogy a népesdés alépítményi szerepével nem foglalkozik. Ez nagy
baj, mert végső soron ez ad mindenre magyarázatot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése