Kopátsy Sándor EE 2014-08-18
Két filozófus beszélget
A Népszabadság
hétvégi számában Tamás Gáspár Miklós elemzi Révész Sándor két előző írását a
demokrácia és a liberalizmus párhuzamáról. Egymást megértően vitatkoznak azon,
hogyan fér meg a liberalizmus és demokrácia egymással. Teszik ezt, marxista
elméleti alapot keresve az igazuknak. Azt azonban nem tisztázzák, hogy melyik Marxot tartják mesterüknek, a
történelmi materialistát, vagy az idealista forradalmárt. Elsiklanak a tény
felett, hogy Marx, mint tudós történelmi materialista volt, forradalmárként
azonban a legnagyobb idealista.
Akik a
demokrácia és a liberalizmus szerepéről vitatkoznak, először azt kellene
tisztázni, hogy a társadalom tagjainak mennyire fontos a demokrácia és a
liberalizmus minél magasabb szintű megvalósulása. Ha megtennék, kiderülne, hogy
az emberek többségének nem is nagyon fontos. Ennek ellenére a lelkes
világmegváltóknak lehet az a hitük, hogy az emberek többsége téved, nem ismeri
fel, hogy mi a fontos. De ekkor be kellene bizonyítani, hogy a demokrácia és a
liberalizmus minél tejesebb megvalósulása valóban fontos. Ezt lehet bizonyítani
azzal, hogy azok a társadalmak mennek többre, amelyekben teljesebb a
demokrácia, és jobban érvényesülnek a liberális eszmék. Ez azonban nem
bizonyítható. Legfeljebb az, derül ki, hogy minél fejlettebb a társdalom, annál
demokratikusabb és liberálisabb. De annak nyoma sincs, hogy azért lettek
fejlettebbek, mert versenytársaiknál demokratábbak és liberálisabbak voltak.
Sokkal több tény ennek az ellenkezőjét bizonyítja.
Az idealista
forradalmár Marx szerint mind a
demokrácia, mind a liberalizmus felépítményi elemek, amiket a történelmi
materializmus szerint, az alépítmény determinálja. Ebből fakadóan azt
kellene először feltárni, hogy a demokrácia és a liberalizmus milyen
alépítményre épülhet.
A társadalmi
fejlődés jelen állapotában egyértelmű, hogy a politikai demokrácia és a
liberális eszmék alkalmazása csak a fejlett társadalmak között valósult meg.
Mi jellemzi a
jelenkori fejlett társadalmakat?
3. Az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem
meghaladja a 10 ezer dollárt. Nem ismerünk példát arra, hogy ennél
szegényebb társadalomban megvalósulhatott volna az össznépi demokrácia és a
liberalizmus. De ez esetben is látni kell, hogy ilyen szintre csak az olyan
társadalom emelkedhet, amelyikben megszűnt a túlnépesedési nyomás.
4. Az átlagos iskolázottság meghaladja a 12
évet. Ugyan nem ismerünk ez alól kivételt, mégsem fogalmazzuk meg, hogy a
demokráciának és a liberalizmusnak elengedhetetlen alépítményi feltétele az
iskolázottság bizonyos szintje. Ehhez azt teszem hozzá, hogy minden túlnépesedő
társadalomban üldözni kell az ember tudásvágyát. A túlnépesedő társadalmakban
eredendő bűn a tudásvágy. Ezekben tehát eleve lehetetlen lett volna a
tudományos és technikai forradalom, ezzel az a gazdagság és iskolázottság sem,
ami nélkül lehetelten a demokrácia és a liberalizmus is.
Visszatérve Marx
megítélésére.
Máig nem
tisztázott, hogy a történelmi
materialista tudós nem lehet forradalmár, és a forradalmár nem lehet tudós.
Ezért nehéz Marx alapján vitatkozni a nélkül, hogy leszögeznénk, melyik Marx
alapján állunk.
Aki elfogadja Marx tudományos felismerését,
nem lehet forradalmár, aki pedig a forradalmár Marx következetes követője nem
lehet tudós. Ezt mindennél jobban Marx élete és munkássága igazolta. Amikor Marx a forradalmár szerepe mellett
döntött, megszűnt a tudós szerepe. A fiatal zseniális tudósból, öreg
vallásalapító forradalmár lett.
Mivel én a materialista történész Marx tanítványa
vagyok, számomra csak az ő tudományos eredményei lehetnek érvek. A
forradalmár tanítása tévesek sora.
A tudós Marx alapján a vitatkozni a
demokrácia és liberalizmus szerepéről, csak azon az alapon lehet vitatkozni,
hogy ezek tipikus felépítményi elemek, amelyekről csak az alépítményük
ismeretében lehet. Erről maga Marx is megfeledkezett, és nem is keresve az
alépítményi okokat, osztogatta politikai tanácsait. Ezért érthető, hogy Tamás
Gáspár és Révész nem keresik a
demokrácia és a liberalizmus alépítményi feltételét. Mivel mindketten
liberálisak és demokraták, szeretnék a két társadalmi elemet összhangba hozni.
Az aligha vonható kétségbe, hogy létezhet olyan társadalmi alépítmény, amelyre
mind a demokrácia, mind liberalizmus nemcsak ráépülhet, de eredményesen
működhet. De aki ezt bizonyítani karja, annak elsősorban azt kell megmondani, hogy milyen alépítményre épülhet rá ez
a két felépítményi elem. Erről a vitában azonban nincs szó, úgy
vitatkoznak, mintha ez nem is volna előfeltétel. Márpedig ez a feltételezés a
tudós Marx elméletével nem egyeztethető össze.
A történelmi
materialista Marxon először a politológus Max Weber lépett túl, amikor
felismerte, hogy a tőkés
osztálytársadalmat hatékonyan csak a protestáns etikájú népek képesek hatékonyan
működtetni. Nem Marxon akart túllépni, csak felismerte a tényt, hogy a protestáns erkölcsű népek
eredményesebbek, mint a latin katolikusok és a kelet-európai ortodox
keresztények. Weber tudósként kereste a tapasztalt jelenség mögötti okot. Marx fogalmai szerint, a felépítmény
viselkedésének az alapját. Azaz materialista politológusként kereste az
igazságot. Még azt sem fogalmazta meg, hogy a protestáns kultúra ezzel
alépítménynek minősül.
Weber mégis rátalált az egyik fontos
alépítményi elemre. Azt, hogy a valóságos alapot találta meg, az idő egyre
keményebben igazolja. Ő abban tévedett,
hogy a puritán magatartást a puritán kereszténység, a protestantizmus
alakította ki, tehát ez az alépítmény csak a Nyugaton létezik, hiszen a
reformáció hozta létre. Ez már logikai hiba volt, mert a vallást, egy felépítményi
elemet tekintette alépítményt létrehozónak. Vagyis a feje tetejére állította a
marxi logikát.
De nem a
protestáns kereszténység alakította ki a puritán viselkedési kultúrát, hanem az
előbb megvolt, és a reformáció csak a puritán
népek erkölcsi magatartásához igazította a kereszténységét.
Itt és most ne
menjünk bele annak boncolásába, hogy Európa észak-nyugati térségében miért,
hogyan alakult ki a puritán magatartás jóval a reformáció előtt. Nyilván az
okát a természeti környezetben kellene keresni. Elég most tudomásul venni, hogy
az angolszászok, a germánok, a
skandinávok, valamint a velük közös társadalomban élő népek puritán erkölcsűek.
Weber megelégedett azzal, hogy magyarázatot
talált arra, milyen okból voltak sikeresebbek a kor protestáns népek. Az
fel sem merült nála, hogy más kultúrákban is lehet a lakosság viselkedése puritán.
Pedig akkor már érzékelhető volt, hogy a
japánok puritán viselkedése mennyivel hatékonyabb felépítmény, mint az oroszoké.
Száz évvel
később azonban már nyilvánvaló, hogy a tengerentúli négy angolszász, protestáns
ország még Németországnál és Nagy Britanniánál sikeresebb lett.
A 20. században
az is kiderült, hogy a Távol-Keleten
sokkal több és sokkal puritánabb népek élnek, mint a Nyugaton. Ezért ott
még gyorsabb a társadalmi fejlődés.
Ma már Weber
alapján mondhatjuk, hogy a konfuciánus
népek még a protestánsoknál is puritánabbak.
A materialista
történelemtudomány ugyan nagy lépéseket tett abban az irányban, hogy egyre inkább
figyelembe veszi az emberek mindennapi életét alakító tényezőket. A családforma, a táplálkozás, a technikai
fejlődés, a közlekedés, a szállítás, a kommunikáció egyre nagyobb figyelmet kapott
a történelemben. Egyre inkább ezekben látják a legfontosabb történelemformáló
erőket.
Demográfia.
Azonban az általam legfontosabb alépítményi
tényező, a népesedés továbbra is feltáratlan maradt. Ez azért súlyos
hiányosság, mivel az elmúlt hatezer év
minden társadalmi felépítményének elsődleges feladta a túlnépesedés elleni
védekezés volt. Mára a túlnépesedés a legfejlettebb társadalmakban megoldódott,
illetve erőszakkal megoldották. Az
emberiség nagyobb fele azonban korábban elképesztő módon szaporodik.
Ezt meggyőzően
bizonyítja a tény, hogy jelenleg a világ
puritán kétötöde korábban elképzelhetetlen gyorsággal fejlődik. Ugyanakkor,
hozzájuk képest, egyre jobban elszakad a háromhatod.
A hatékony társadalmaknak két közös
jellemzője van: egyrészt puritánok, másrészt nem túlnépesedők. Ez a tény
azt bizonyítja, hogy a társadalmi
sikernek nemcsak a puritán magatartás, hanem a túlnépesedési nyomás megszűnése
is alépítményi előfeltétele.
Minden puritán,
és gyorsan nem szaporodó lakosságú társadalom sikeres. A siker alépítményi követelménye a lakosság puritán viselkedése és a
népesség számának lassú változása. Viszont nyoma sem látszik annak, hogy a demokrácia és a liberalizmus mértéke
hatna a társadalmi fejlődés sebességére.
Messze a leggyorsabban fejlődő ország Kína,
ahol nyoma sincs a politikai demokráciának és a liberalizmusnak. Ennek
ellenére a lakossága által legtámogatottabb kormánya van. Épen az elkötelezett
demokraták értik meg a legkevésbé, hogy a
demokrácia mértéke a lakosság támogatása. A liberálisok számára az a
demokrácia, amiben a legtöbb nézet hallathatja a hangját. Ezzel szemben, a demokrácia a többség uralma, és nem a
sokak között megosztott hatalom, tele ellensúllyal. Az ilyen demokráciák sehol
nem bizonyultak hatékonynak. Elég annak
biztosítása, hogy legyen a választóknak alkalma arra, hogy ciklusokként egyszer
dönthessek abban, kire bízzák a hatalmat. Ez a döntés azonban az egész ciklusra
adjon a kormányzásra felhatalmazást.
Sokat idézett
siker-ország Szingapúr. A sikere
jórészt azzal magyarázható, hogy kiváló adottságú városállam, de sem
demokráciának, sem liberálisnak nem nevezhető. A sikerének azonban semmi köze a
demokráciához és a liberalizmushoz.
Mindig,
mindenütt a könnyebben átlátható kisebb államok előnyben voltak a hatalmas
birodalmakkal szemben. Kivételt az imperialista századok jelentettek, amikor a
katonai erőszaknak fontos szerepe volt.
A demokráciát azonban csak ott lehet a
legjobb rendszernek minősíteni, ahol ez a felépítmény a leghatékonyabb. Teljesen
hibás politikai igény ott is demokráciát követelni, ahol a diktatúra
eredményesebbnek bizonyul. A két filozófus azonban úgy kezeli a demokráciát és
a liberalizmust, mint minden helyzeten, minden alépítményen a legjobb megoldás
volna. Ők olyan liberális demokraták, amilyen kommunista Marx volt. Tudósként
még azt vallotta, ha ott győz a proletár forradalom, ahol még nem értek meg a
feltételei, „vissza fog állni a régi szemét,” A tanítványai, még a legjobbak
sem tudtak azonban ellenállni a forradalommal megszerzett hatalom csábításának,
és az elmarat Oroszországban is, felépíthetőnek minősítették az elképzelt
társadalmat. Márpedig nincs nagyobb tagadása az elméleti marxizmusnak, mint
amikor alépítmény nélkül is felépíthetőnek minősítik az ideális társadalmat.
Ezt teszik azok
is, akik a demokráciát és a liberalizmust alépítmény hiányában is erőltetik. Ebben
az sem zavarja őket, hogy Magyarországon, a rendszerváltás óta, a reálisnál
több demokrácia és liberalizmus erőltetése nemcsak a szoclib koalíciót
emésztette fel, hanem az ország teljesítménye is katasztrofális volt. Egyik
vereséget szenvedik a másik után, mégis minél több demokráciát és liberálisabb
politikát akarnak.
A demokrácia eddig csak ott bizonyult a
leghatékonyabbnak, ahol erőszak alkalmazása nélkül sincs túlnépesedési nyomás,
és a lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi. Magyarországon ugyan
eleve sem volt túlnépesedés, de a lakosság tudata, erkölcse messze van a
puritánságtól. Ráadásul nincsen demokratikus hagyománya, és ösztönösen
liberális ellenes. Ezért lettek tragikus következményei annak, hogy a
rendszerváltás után aránytalan bizalmat kaptak a liberálisok. Az első szabad
választáson Európában nekünk lett a legerősebb liberális képviseletünk a
törvényhozásban. Ráadásul a szoclib erőknek sikerült a közép-jobb Demokrata
Forum közép-jobb erejét szétverni azzal, hogy a konzervatív úri középosztályt
képviselő Antall Józsefet ültették az élére.
Ennek köszönhetően a közvetkező választáson
kétharmados többséget szereztek a szoclib erők. A közép-jobb magyar
társadalom közép-jobb párt nélkül maradt. Ezt ismerte fel Orbán Viktor, és a
liberális kis Fideszt átállította közép-jobb párttá. Ennek a hatalomra
kerülését a szoclib erők katasztrófának minősítették, és egyetlen céljuknak a
megsemmisítését tekintették. Ezzel aztán csak növelték a Fidesz szavazói
támogatottságát.
Kínában fordított
volt a helyzet. A lakosság puritán viselkedése megfelelő, de a túlnépesedés
elviselhetetlenül gyors volt. Ezt erőszakkal megfékezték. Ha nem alkalmaznak
erőszakot, és szó sem lehetne sikeres gazdaságról. Ezt ugyan mindennél jobban
bizonyítja a tény, hogy a nyugati demográfusok szerint is, jelenleg mintegy 500
millióval nagyobb volna az ország népessége, és évente mintegy 20-30 millióval
nőne a lakosság száma. Annyi embernek képtelenség lett volna, és lenne
munkahelyet teremteni, az egy lakosra jutó fogyasztást és vagyont növelni.
Mivel fel sem
vetődhet, hogy politikai demokráciában is megvalósítható lett volna a
gyermekvállalás ilyen mértékű leállítása, társadalmi érdeket szolgált az
erőszak alkalmazása. Azon sem lehet
vitatkozni, hogy a lakosság nem fogadta örömmel a gyermekvállalás korlátozását,
és ilyen programmal nem lehetett volna választást nyerni. Tehát a társadalom
érdekében a politikai erőszak mellett, a demokrácia ellen kellett dönteni. A
gyorsan emelkedő életszínvonal, a magas foglalkoztatás és a politikai
demokrácia között kellett választani. Ilyen feladatot nem lehet demokratikus
módszerekkel a társadalom érdekének megfelelően megoldani.
Arra a szintre, amin a politikai demokrácia
már nem akadálya a társadalmi érdek érvényesülésének, csak akkor jut el a
társadalom, amikor már az egy laksora jutó jövedelem meghaladja a 10 ezer
dollárt, az iskolázottság a 12 évet, a spontán népszaporulat pedig nem haladja
meg az 1-2 ezreléket.
Ezek az
alépítményi előfeltételei annak, hogy az országban demokratikus társadalom
működhessen. Annak, hogy a működése versenyképes is legyen, még további
feltétel, hogy a lakosság magatartását a puritanizmus jellemezze.
Marxisták csak azon az alapon követelhetik
a politikai demokráciát, ha bebizonyítják, hogy annak a hatékonyságát biztosító
feltételek létrejöttek.
Tamás Gáspár és
Révész vitájában fel sem merül, hogy a demokráciának, különösen pedig a
liberális demokráciának biztosítani kell az alépítményi feltételeit. Márpedig a
történelem még nem ismer példát arra, hogy a felsorolt feltételek akárcsak
egyikének hiánya esetén hatékonyan működött volna a demokrácia.
Ezzel szemben
bőven láttunk már példát arra, hogy a közvélemény elutasította a politikai
demokráciát. A 20. század első felében még a fél-perifériák szintjén tartó,
puritán társadalmak is a diktatúrákra szavaztak, és azokat példátlan mértékben
támogatták. Elég a német és a japán diktatúrákra gondolni. Máig nem valljuk be,
hogy a lakosság többségének lelkes támogatásával győzött a fasiszta diktatúra
nemcsak a puritán erkölcsű Németországban és Japánban, de az európai mediterrán
és számos balkáni országokban is.
Az sem
tagadható, hogy ezek a diktatúrák a kor
liberális demokráciáinál jobban teljesítettek mindaddig, amíg agresszív
imperialista háborúkba nem kezdtek. De még a háborúikban is lelkes
támogatást kaptak.
Az sem
tagadható, hogy a bolsevik Szovjetunió is mindaddig jól teljesített, amíg nem
vált imperialistává, és nem akart az Egyesült Államokkal versengő szuperhatalom
lenni.
A két
világháború között, békeidőben, a liberális tőkés osztálytársadalmaknál jobban
teljesítettek a diktatúrák.
Ez a helyet csak
akkor fordult meg, amikor a tőkés osztálytársadalmakat a háborús erőfeszítések
nem kényszeríttették átfogó társadalmi reformokra.
Azt már nem lehet vitatni, hogy a második világháború
jután a tőkés demokráciák nem lettek versenyképesebbek, mint a jobb- és a
bal-oldali diktatúrák. Ez azonban csak akkor válik érthetővé, ha
megmutatjuk, milyen változtatásokon kellett átmenni a tőkés demokráciáknak
ahhoz, hogy versenyképessé váljanak. A két háború közti, és a háború utáni
demokráciák közti különbséget azonban elhallgatjuk. Pedig elég volna néhány
adat a két háború közti, és a háború utáni demokráciák között.
- A választókorú
lakosság hány százalékának volt titkos választói joga?
- Milyen volt az
állami elvonások és visszaosztások aránya a különböző rétegek között?
- Mennyit
fordított az állam oktatásra, egészségügyre, családi pótlékra és nyugdíjra?
- Mennyit fordított
az állam közvetlenül és közvetve katonai kiadásokra?
Ha tudatosítanánk
a fenti adatokat, nem lehetne azt a hitet kelteni, hogy a két háború közti és a
háború után társadalmak között folytonosság van. Nem lehetne a két társadalmat
azonosnak minősíteni. A 20. század során
ugyanis nagyobb mértékű társadalmi változás történt, mint amekkorát az egyik
osztálytársadalomról a másikra való áttérés jelentett. A változás nemcsak a
társadalom struktúrájának az átalakulását jelentette, hanem a színvonalát is.
- A lakosságnak
az uralkodó osztályhoz nem tartozó mintegy 90 százalékának az életszínvonala
többel emelkedett, mint az előző ezer évsorán összesen.
- Ugyanez
mondható el az iskolázottságra és a várható életkorra is.
- A felnőtt
lakosság átlagos testmagassága többet nőt, mint ezer év alatt.
- Előtte az
alultápláltság volt a jellemző, a század végére pedig a túlsúlyosság.
- A század első
felében két világháború volt, a másodikban nem volt az európai országok között
háború.
Ezek a változások a lakosság többsége
számára sokkal fontosabbak, mint a politikai demokrácia, vagy a sajtószabadság.
Foglalkoztatás.
Közgazdász létemre a foglalkoztatást tartom
a legfontosabb mutatónak. Az a társadalom, amelyeik a lakosság
jelentőshányadát nem képes foglalkoztatni, a munkaképeseknek nem tudja a
munkából való megélést biztosítani. Azt csak a valóságtól elszakadt
értelmiségek tudják feltételezni, hogy a lakosság számára nem az a
legfontosabb, hogy munkájából megélhessen. Ehhez képest nagyon mellékes a szám
ára, hogy melyik párt nyeri meg a választást. Ezt mindennél jobban jellemzi a
tény, hogy a lakosság közel fel el sem megy választani.
Márpedig ezen a téren a rendszerváltás után szégyenteljesen szerepeltünk. Talán az optimálisnál is magasabb foglalkoztatásból az EU 28 tagországa között az utolsó helyre zuhantunk, és még reményünk sem lehet arra, hogy e tekintetben a középmezőnybe kerülhessünk.
Márpedig ezen a téren a rendszerváltás után szégyenteljesen szerepeltünk. Talán az optimálisnál is magasabb foglalkoztatásból az EU 28 tagországa között az utolsó helyre zuhantunk, és még reményünk sem lehet arra, hogy e tekintetben a középmezőnybe kerülhessünk.
Demográfia.
Társadalomtudósként
megtanultam, hogy fajunk utóbbi hatezer évében a legtöbb társadalmi szenvedés,
kudarc elsődleges oka az volt, hogy fajunk képtelen volt arra, hogy
túlszaporodását féken tartsa. Egyetlen társadalomtudós nem ismertre fel, hogy
múltunk minden társadalmi szenvedés végső oka a túlszaporodás elleni védekezés
megoldhatatlansága volt.
Mára oda
jutottunk, hogy csak azokban a társadalmakban élhetnek jól az emberek, ahol a
belső népszaporulat minimális, vagy minimálisan negatív.
A magyar
társadalom ugyan elérte, hogy a népessége csökken, de ennél százszor nagyobb
baja, hogy a születések mögötti családi háttér ellentétes a társadalmi
érdekkel. A jó kilátással nevelő családokban aránytalanul kevés gyermek
születik, a kedvezőtlen családokban pedig sok. Az ebből fakadó társadalmi kár
sokkal nagyobb annál, amit a rossz politikai felépítmény okozhat. Nincs ugyanis
fontosabb társadalmi érdek, mint a következő nemzedék minél hatékonyabb
felnevelése. Ezt a szülők sokkal jobban megértik, mint a filozófusok és
apolitikusok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése