Kopátsy
Sándor EG 2012-07-30
FEJLŐDŐ ORSZÁGOK?
A Goldmann Sachs
bankház 1950-ben találta ki a Fejlődő Országok
fogalmát. Akkor ebbe a körbe négy országot, Kínát, Indiát, Oroszországot és
Brazíliát, sorolta be. A négy ország nevének első betűjéből lett a nevük: BRIKS. Az óta a közgazdaságtudomány,
mindenek előtt a pénzügyi szektor alkalmatlanságát ezzel a fogalommal
illusztrálom.
Ha a világ
legrangosabb bankja négy ilyen országot közös kategóriába sorol, akkor ne
csodálkozzunk azon, ha az EU közös valutát akar a puritán észak-nyugati és a
mediterrán országok számára. Az ostobaság tehát semmit nem javult, 1950 és 2000
között. Ugyanannak a butaságnak az uralmát jelzi.
Az alábbiakban a
fejlődő országok példáján bizonyítom, hogy a Fejlődő országok, Kínától
eltekintve, lemaradók, de még a lemaradók esetében is heterogén, közös
csoportba nem sorolhatók vannak. Csupán abban közösek, hogy lemaradnak az
élenjárókhoz képes, de a világ nagy többsége még hozzájuk képes is lemarad. Ezen
az sem változat, hogy az óta egyesek a négyeket kiegészítették Törökországgal,
és az Afrikai Köztársasággal. Ez csak még látványosabbá tette a csoport
heterogenitását.
Az, hogy a
fejlődő országok mennyire fejlődők, már a legegyszerűbb összehasonlítás is egyértelművé
teszi.
Az egy főre jutó
nemzeti jövedelem kimutatása i azt igazolja, hogy ez a mutató csak Kínában nőtt
gyorsabban, mint a fejlettekben. Tehát e mutató szerint is lemaradnak a
fejlődők. Legalábbis a fejlettekhez képest.
Többet mondana a
rangsor, ha a bányajáradék nélküli nemzeti jövedelmeket vennék figyelembe. Ez
esetben Oroszország és Brazília lemaradása nyilvánvalóbb volna.
Markánsabb volna
a lemaradásuk, ha nemcsak az egy főre jutó jövedelmet, hanem a vagyont is
figyelembe vennénk. Ez esetben az eleve India évezredek óta túlnépesedett, de
állami szinte gyorsan növekedő India reménytelen helyzete válik nyilvánvalóvá.
A száz éve
rákosan szaporodó világnépesség azt indokolná, hogy rámutassunk a tényre, az 5 ezreléknél gyorsabb népességnövekedés
csak néhány alulnépesedett országban eleve nem zárja ki az egy laksora jutó
jövedelem és vagyon átlagosnál gyorsabb növekedését. Ennek az
előfeltételnek a négy országból csak Kína és Oroszország felel meg. Sajnos a
politika és a társadalomtudomány nem meri bevallani, hogy a néhány ezreléknél gyorsabb növekedés eleve kizárja a felzárkózás
növekedését. Ezért aztán India és Brazília ezen az alapon sem lehet
felzárkózó ország. Ezen az alapon eleve
csak a Nyugat és a Távol-Kelet lehet sikeres.
Az egy lakosra jutó
jövedelem és vagyon növekedésének előfeltétele a lakosság viselkedési
kultúrája. Egyelőre csak az olyan ország lehet sikeres, ahol a lakosság
viselkedését vagy a nyugati puritán, vagy a távol-keleti konfuciánus erkölcs
jellemzi. Ezt bármennyire egyértelműen bizonyítják a tények, Nyugaton sem a
politika, sem a kereszténység, sem a közgazdaságtan nem hajlandó tudomásul
venni.
A
világgazdaságban kialakuló erőviszonyok egyértelműen azt bizonyítják, hogy a munkából való meggazdagodásnak két
előfeltétele van:
A munkából faló
meggazdagodást azért hangsúlyozom, mert gazdagodni a bányajáradékból is lehet,
de az nem hoz, legfeljebb segíti a társadalmi és gazdasági fejlődést.
Hogyan is állnak
a sikeresnek kikiáltott fejlődők.
AMI A KULTÚRÁT ILLETI.
Kína az egyetlen, amelyikben a kultúra
eleve lehetővé teszi a sikert.
India kulturálisan heterogénebb, mint
az európai és a tengerentúli országok összessége. Joggal tekinthetjük nem is
országnak, hanem egy sokkultúrájú kontinensnek, amiben a puritanizmus nehezen
felfedezhető. Ahogyan a kontinenseket sem lehet fejlődőknek, illetve fejlődésre
alkalmatlannak minősíteni, Indiát sem. Mivel nem puritán, illetve nem
konfuciánus, a lakosságát nem lehet a viselkedése alapján alkalmasnak
minősíteni. Még az is reménytelennek tartom, hogy India tartósan egyetlen
ország maradhat. Egyetlen olyan nem a perifériának minősülő ország, ahol több
tucat kultúra, nyelv és gazdaságföldrajzi tagoltság mozaikjának tekinthető.
Oroszország lakosságának kultúrája egyértelműen kelet-európai, más
fogalmak szerint pravoszláv kultúrájú. Elég volna arra gondolni, hogy nem
ismerünk olyan pravoszláv népet, amelyik nemcsak a puritán, de a mediterrán
latin népekkel szemen is, versenyképesnek bizonyult volna.
Ideje volna
tudomásul venni, hogy az orosz nép már a feudális, majd a tőkés, végül az
össznépi Nyugattal állta volna a versenyt. Ugyanezt jelezte, hogy amint a
Nyugat a középkori agrárforradalmának köszönhetően magas-kultúrává emelkedett,
már a kereszténységét sem viselte el. Az ipari forradalom által létrehozott
tőkés osztálytársadalmat sem tudta átmásolni. Még inkább tudatosulnia kellene
annak, hogy a bolsevik rendszer sem azért bukott meg, mert eleve alkalmatlan volt,
hanem azért, mert a kelet-európai kultúrára épült. Az orosz néppel nem lehet a
társadalmi fejlődés élcsapatába kerülni akkor sem, ha a bolsevik rendszert a
tőkés osztálytársadalom demokrácia modelljére építik. Ma már nem lehet kétségbe
vonni, hogy Oroszország, majd legutóbb a Szovjetunió lemaradása nem a rendszer
alkalmatlanságából, hanem az orosz nép alkalmatlanságából fakadt.
Nem volna nehéz
megérteni, hogy a Szovjetunióénál csak azért jobbak az életviszonyok, mert
megszűntek a szuperhatalmi szerep katonai és világforradalmi kiadásai, és a
megmaradt Oroszország élvezheti a nyersanyagvagyonából származó járadékokat. A
katonai kiadások ötödére csökkenetek, a bányajáradék súlya pedig háromsorosára
nőtt. E két tényező együtt a nemzeti jövedelmük mintegy felét jelenti. Vagyis a
szétesése előtti Szovjetunióban mintegy kétszerese lehetett volna a lakosság
életszínvonala, hogy a katonai kiadások súlya nem haladta volna meg, a
bányajáradékból származó bevétel pedig elérte volna meg a jelenlegit. Jóslatom
szerint a jelenlegi utódállamok mindegyike, talán Észtország kivételével
gazdagabb lehetett volna a nem eszetlen mértékben fegyverkező, és nem
világforradalmat erőltető, bolsevik Szovjetunióban, mint amilyen a jelenlegi
rendszerében.
Brazília lakossága lényegében
mediterrán kultúrájú, azzal a lényeges különbséggel, hogy jelentős afrikai
etnikummal rendelkezi, és nem számíthat sem a gazdag európai turisták pénzére,
és az EU támogatására.
A mediterrán
országok jelenlegi vállsága egyértelműen bizonyítja, hogy a mediterrán kultúra
ugyan valamivel jobban illeszkedik a gazdag puritán népekéhez, mint a
kelet-európai, de nincs az a segítség, ami lehetővé tenné azt, amit a Goldmann
Sachs 1950-ben jósolt, illetve amit még ma is sokan hisznek. Brazília ma is
sokkal hátrább állna, ha nem volnának a mezőgazdasági és bányászati adottságai.
Az utóbbi
években a Fejlődő Országok négyesét kiegészítik Törökországgal és az Afrikai
Köztársasággal.
Törökország lakossága lényegében
közel-keleti, amelyek között ugyan a legjobb, de az is nagyon kevés. A
németosztási török kisebbség viselkedése ugyan jobb, mint a franciaországi
araboké, de messze nem elég jó ahhoz, hogy a puritán németséghez asszimilálódni
tudjon.
Az Afrikai Köztársaság ma még csak azért
nem tűnik reménytelennek, mert a gyarmattartók etnikuma vezeti. Elég volna
azonban megnézni, hogy hol tartana az ország, ha nem volnának ott a fehérek és
a bányajáradékuk. Az afrikai őslakosság azonban elviselhetetlenül gyorsan
szaporodik, ötven éven belül a fehérek elfogynak. Egyrészt sokkal lassabban
szaporodnak, másrészt el fognak menekülni. Őket mindenütt szívesen fogadják. Az
Afrikai Köztársaság nem felzárkózó, hanem lemaradó afrikai ország lesz.
AMI
A NÉPSZAPORULATOT ILLETI.
A mögöttünk álló ötven, és a jelen század
sikerének alapfeltétele a népszaporulat leállítása. Ezt ugyan egyértelműen
mutatja az elmúlt hatvan év története, de a Nyugat, és mindenek előtt annak
politikája, vallása és társadalomtudománya ezt az egyértelmű tényt nem hajlandó
tudomásul venni.
A négy
fejlődőnek ítélt ország közül kettőben, rendben van a népesség alakulása.
Oroszországban spontán lecsökkent a gyermekvállalás és magas
a halálozás. Ez ugyan nem volna akadály, de ahogyan említettem, a lakosság
viselkedése nem puritán. Az óriási bányajáradék pedig igen jelentős
munkanélküli jövedelmet hoz.
Kínában ugyan a nyolcvanas évekig
elviselhetetlenül gyors volt a népszaporulat, de erőszakkal leszorították a
gyermekvállalást. Az utókor ezt a
politikai erőszakkal megvalósított családtervezést fajunk fejlődésében az egyik
legnagyobb jelentőségű tettnek fogja minősíteni. Ötezer éven keresztül a
túlnépesedés volt szinte minden „embertelenség” elsődleges oka. A túlnépesedést
ugyan tudatosan egyetlen állam sem fékezte. A spártai állam volt az egyetlen,
amelyik a csecsemőket születésük után selejtezte. Ennek tudatosságát ugyan
nehéz volna kétségbe vonni, de a megfogalmazásának nyomát sem találjuk.
A keresztes
hadjáratok nyilvánvaló célja a túlnépesedés lecsapolása volt, de ennek sem
találjuk a megfogalmazását. Máig azt tanítja a történelem, hogy Krisztus
sírjának elfoglalása volt a cél.
Fajunk történetében a kiscsaládos
jobbágyrendszer volt az egyetlen általánosan alkalmazott családtervezés. A
nyugat ezer éves fölényét lényegében ez a családterezés alapozta meg. Ennek
ellenére nyomát sem lehet találni annak, hogy ezt tudatosan alkalmazták volna,
mint ahogyan a közelmúltban ezt Kínában tették.
Európa
történelmének megértéséhez a kulcsot a kiscsaládos jobbágyrendszer
gyermekvállalást korlátozó szerepe nélkül nem lehet megérteni, mégsem
tudatosult. Nemcsak azok számra, akik bevezették, de még a jelenkori
történészek számára sem. Az pedig komikus, hogy most a Nyugat azon botránkozik,
amit Kínában alkalmaznak. Nem veszik
tudomásul, hogy a jobbágyrendszer lényegében a jobbágyság megszűnéséig a nőket
arra kényszeríttette, hogy életük legtermelékenyebb tíz évben nem vállalhatnak
gyermeket.
Miért van
mindmáig rejtve, hogy a Nyugat a magas-kultúrákon belül élvezett fölényt annak
köszönhette, hogy megakadályozta a nőknek, hogy termelékenységük csúcsén,
mintegy tíz évig ne szülhessenek?
A nyugati politika még mindig államokban
gondolkodik. A politika célja nem a fejlettebb, gazdagabb, iskolázottabb
lakosság, hanem a népesebb, fizikai értelemben nagyobb állam.
A nyugati kereszténység, különösen annak
a római katolikus és pravoszláv egyháza képtelen tudomásul venni, hogy nem a
hívek számát, hanem azoknak a krisztusi ideálhoz való közelsége lenne a célja.
A nyugati társadalomtudomány nagyobb, a
másikaknál erősebb államot akar, nem veszi tudomásul, hogy az állampolgárok
jóléte, iskolázottsága a cél. Sajnos, ez fokozottan áll a közgazdaságtanra, ami
még mindig a társadalmak gazdasági céljának a nagyobb, erősebb államot tartja.
Ennek elérésétől várja, hogy az állampolgárok gazdagabbak, szabadabbak, iskolázottabbak
lesznek.
A TÁRSADALOM CÉLJA
A tőkés
osztálytársadalmak között a gyarmatokért, befolyási övezetekért folyt a harc.
Az államok egymás rovására gazdagodtak. A gyengébbek kizsákmányolásából a
népnek is jutott. Nemcsak a tőkések, de a társadalom egészének gazdagsága is
attól függött, mekkora a gyarmatbirodalma és befolyási övezete. Ezért aztán a
nép is elhitte, hogy elsődleges célja a nagyobb, erősebb állam. Az azonban,
hogy az erősebb állam a lakosság egészének is jó, még a tőkés világgazdaságon felül
sem volt általános. Már a közékor derekén kiderült, hogy a leggazdagabbak nem a
legerősebbek, hanem a városállamok, a gazdasági autonómiával rendelkező városok
lakósai voltak. Ez kiderült volna, ha az államok, önkormányzatok fejlettségét
az egy lakosra jutó jövedelemmel és vagyonnal mérnék. Ez azonban még egyetlen
történésznek sem jutott eszébe, a történelem szinte csak az államok politikai
és katonai erejével méri a nagyságot. Át
kellene írni a történelem, ha a történészek az egy lakosra jutó jövedelmet,
vagyont tekintenék célnak.
Ez ugyan mindig
az igazi mérce lett volna, de a jelenkorban fokozottan igaz. Szinte csak a
jelenkorban jutottunk odáig, hogy a társadalmak fejlettségét az egy lakosra
jutó jövedelemmel, a várható életkorral, és az iskolázottsággal mérik. Nem
általában, de az ENSZ már ezen az alapon rangsorolja a társadalmakat. Ennek
alapján Európa hat leggazdagabb állama között a hatodik Hollandia lakossága a
legnagyobb. Tehát az öt első kisebb. Pedig a még ezeknél is gazdagabb
városállamokat nem is veszik figyelembe. Ez esetben ugyanis magasan Luxemburg
volna az első.
A Távol-Keleten,
ötezer éven keresztül a kontinensnyi Kína volt az első. A 20. században már a
tized akkora Japán. Mára pedig Japánt is megelőzte nemcsak a két kínai
városállam, Szingapúr és Hong-Kong, de Tajvan is.
Nehezen érthető,
hogy az eredeti célja szolgálatában béna ENSZ a demográfiában, és a gazdasági
statisztikában élenjár. Ennek talán az a magyarázata, hogy a politikai
tehetetlensége mellett van ideje gondolkodni.
Ma az ENSZ az
egyetlen, aki a társadalmak fejlettségét nem az állam nagyságával méri.
- Aki kíváncsi
az országok fejlettségi pozíciójára csak az ENSZ adataira támaszkodhat.
- Aki látni
akarja a túlnépesedés tragédiáját, az ENSZ adataihoz kénytelen fordulni.
A világ
legtekintélyesebb közgazdasági hetilapja a The Economist múlt heti számában ír Emerging markets címmel ír ebben a
témában.
Táblázaton
mutatja meg hogyan lassult az elmúlt másfél éven a fent tárgyalt négy országban
a nemzeti jövedelem. Mind a négy országban csökkent. Ha az egy laksora jutó
jövedelmet ábrázolta volna, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy India és Brazília
esetében a csökkenés sokkal gyorsabb. Gyorsabb, mert e két országban gyorsan nő
a lakosság száma.
Ha a
bányajáradék nélküli jövedelmet venné figyelembe, Oroszország és Brazília
csökkenése volna sokkal nagyobb, mert esetükben a nemzeti jövedelmük jelentős
hányada a növekvő nyersanyagárakból származik.
Az pedig
szomorú, hogy egy ilyen tekintélyes újság megjegyzi, hogy az ez évi 8
százalékos növekedés az első félévben csak 7.6 százalék lett. Nem teszi hozzá,
hogy ennél sokkal jobban csökkent a fejlett nyugati államok növekedése is.
De nem is ezt
akartam bizonyítani, hanem azt hogy az ország nemzeti jövedelmének és egy
laksora egy laksora jutó jövedelemnek az alakulása egészen más képet mutat.
Kínában az
ország 8 százalékos növekedése mellett az egy lakosra jutó jövedelem 7
százalékkal nő. Ezzel szemben Indiában az országos 6 százalékos növekedésből
szinte semmi sem jut egy lakosra, ha a vagyont is szinte akarják tartani.
Oroszországban,
tekintettel arra, hogy stagnál a lakosság az egy lakosra jutó jövedelem úgy nő,
mint az országé, vagyis 4 százalékkal. Ezzel szemben Brazília 3 százalékos
nemzeti jövedelem növekedése még az egy lakosra jutó jövedelem szinten tartását
sem biztosítja, ha a vagyont is szinten akarják tartani. Ehhez azt tegyük
hozzá, hogy az országos szintű 3 százalékos növekedés többsége a nyersanyagárak
emelkedésének, vagyis járadéknak köszönhető.
Az a tény, hogy
a világ egyik vezető bankja ezt a négy, illetve hat országot azonos csoportba
rakta elég bizonytéka annak, hogy nemcsak a politikusokra, de a bankokra sem
szabad bízni a világgazdaságot. Egyiküknek sincs fogalma arról, hogy milyen
adottságok mellett várható nemcsak az átlagosnál, de az élen lévőknél gyorsabb
társadalmi növekedés.
Pedig nagyon egyszerű. Csak ott várható
felzárkózás az élvonalhoz, ahol puritán, illetve konfuciánus a lakosság
viselkedése, és a lakosság belső szaporulata nem haladja meg a néhány
ezreléket. Arra még nem volt példa, hogy ott is történt volna felzárkózás,
ahol a két feltétel nem állt fent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése