ELŐSZÓ EH
2012-11-09
A történelmi események leírása mesterség,
az okának feltárása tudomány.
Örülök e könyv megjelenésének, amiben a szerencsének és a segítőtársaimnak
is nagy szerep jutott.
Kezdem a szerencsémmel. Soha nem gondoltam, hogy ilyen sokáig élek.
Márpedig ez a könyvem aligha jelenhetett volna meg előbb. Abból, amit a könyv
mondanivalójának tartok, sok és jelentős csak az utolsó évek eredménye. A sok
év sem lett volna elég, ha nincs szerencsém abban, hogy az agyam a testemnél
lényegesen lassabban öregedett. A kezem már annyira remeg, hogy nem tudok írni,
de az agyam még friss.
Ezért köszönet a technikának, mert nemcsak szövegszerkesztővel írhatok,
de az elektronika hozzáférést biztosít ahhoz is, amihez még fiatalon sem
juthattam volna hozzá. Ezek között van e könyv elkészítése szempontjából
legfontosabb források is, amelyeket magam írtam. Több tízezer oldalnyi írásom
vált ugyanis hozzáférhetővé és e könyv számára is elérhetővé, mivel megvolt az
a jó tulajdonságom, hogy mindent leírtam. Előbb csak kézzel és füzetekbe, aztán
már a szövegszerkesztőbe.
E könyv nyersanyaga sok ezer oldal, amiből már nem volt erőm válogatni
és könyvet szerkeszteni. Ebben segített régi munkatársam, szemléletem ismerője,
Sebestyén Tibor.
A sok segítő közül is kettőt emelek ki.
Fiatal barátom Pusztai Attila, aki néhány éve számomra blogot indított,
és az óta készült írásaimat folyamatosan közli. Neki köszönhetem, hogy írásaimnak
olvasótábora is van.
A még fiatalabb barátom, Bánkuty Tamás csak pár éve köt össze a
munkaadómmal.
Az előző könyvemet már ő szerkesztette, és ennek is minden sorát
ellenőrizte.
Végül köszönetet mondok Matolcsy György miniszternek, aki nemcsak ennek
a könyvnek a kiadásában segített, hanem abban is, hogy buzdított egy ilyen
könyv megírására.
Valamit arról is,
hogyan lettem történész.
Hetvenöt éve lelkesen történész akartam lenni. Hatvan éve mérnök. Ötven
éve közgazdász lettem. Ma már legszívesebben társadalomtudósnak tartom magam.
Már elmúltam 80
éves, amikor felfedeztem, hogy minden osztálytársadalom elsődleges feladata, a
népesség növekedésének fékezése. A nagymértékben javuló életfeltételek hatására
ugyanis minden termelő társadalomban sokszorosára nőtt volna a spontán népszaporulat,
csökkent a természetes halálozás, és növekedett a gyermekszületés. A
potenciális népességnövekedés néhány százalékra ugrott. A tartósan megengedhető
azonban legfeljebb 1-2 ezrelék lehetett. Ezért a társadalomnak kellett a
spontán népszaporulatot tizedére csökkenteni.
Kilencven évesen
vettem a bátorságot, hogy könyvet írjak történelemszemléletemről. A bátorságot az
adta, hogy előszedtem a történelmi témájú régebbi írásaimat és meggyőződtem
arról, hogy nem tévedtem, csak okosodtam. A régebben írottak érdemi
mondanivalói nem változtak, sőt azok igazolódása bátorított fel arra, hogy az
összefogott anyagaimat publikáljam. Magam is meglepett, hogy a jövőt másoknál
korábban, és jobban láttam. Ennél nagyobb bátorítást semmi sem adhatott volna.
A sikereimet döntően annak köszönhetem, hogy mindig azt kerestem, miért
kellett a lényeges történelmi folyamatoknak úgy alakulniuk, ahogyan alakultak. Az okokat megtalálva és látva, minden
lényeges történelmi eseményt szükségszerűnek tartok, amely nem történhetett
volna másként. Hittem abban, hogy ami a történelemben jellemző, az nem akaratunktól
függő, hanem objektív szükségszerűség.
Ennek a könyvnek a fő mondanivalója az, hogy
a társadalom múltját, jelenét és jövőjét nem erkölcsi elvárásaink tükrében kell
bírálni, hanem azt kell megérteni, megmagyarázni, mi volt az objektív oka
annak, hogy éppen úgy formálódott a történelem, ahogyan, és csak ennek
felismerése nyomán lehet következtetni a jövőre.
Életem
legjelentősebb felfedezésének tartom, annak a felismerését, hogy az
osztálytársadalom miért volt szükségszerű. Azt ugyan ösztönösen éreztem, hogy a
jelenkor fejlett világában megérett ez az idő arra, hogy túllépjünk az
osztálytársadalmakon, de csak a legfejlettebb társadalmakban, azok között is
csak ott, ahol a lakosság viselkedése puritán. Abban soha nem hittem, hogy erőszakkal, vagy ügyeskedve a nem fejlett, és a nem puritán lakosságú
társadalomban fel lehet lépni az osztálynélküli társadalmat.
A kelet-európai népek már a mediterrán kereszténységet sem voltak
képesek megemészteni, még kevésbé a protestánst. Így még inkább képtelenek lettek
volna megelőzni a fejlettebb, sokkal polgárosultabb nyugati tőkés
osztálytársadalmakat. Ennek ellenére hálás
voltam a megszállóknak, hogy a bolsevik rendszerük összetörte hazánkban is az
arisztokraták, és az úri középosztály fél-feudális erőit. Erre önerőnkből
nem lettünk volna képesek.
A történelemtudomány módszerével és tárgyával is baj van
Csak a tényeket megmagyarázni képes tudást
tekintem tudománynak, történelemtudománynak is csak azt, amely feltárja a
jellemző események okát. Történelemfelfogásom annyiban materialista, hogy az
események sodrának alakulását objektívnek tartja, a hatalmasok akaratától
független folyamatnak, amely a lényegét illetően nem is történhetett volna
másként. A történelem csak akkor lesz egzakt tudomány, ha az eddigitől eltérő
módon indokolja mindazt, ami fajunkkal történt.
A
társadalom életében is az, ami jellemző, az szükségszerű, annak objektív oka
volt. A társadalomtudományok, mindenekelőtt a történelemkutatás, a
közgazdaságtan, a demográfia vagy a művelődéstörténet ne a saját erkölcsi
elvárásaihoz, normáihoz mérve ítélje meg a múlt eseményeit és folyamatait,
hanem arra törekedjék, hogy megértse, mikor, mi, miért volt jellemző. Vegye
tudomásul, hogy ami jellemző volt, az nem történhetett másként.
A
történelemtudomány feladata nem a tettek erkölcsi minősítése, hanem a létrehozó
ok, okok megkeresése, a szükségszerűségi lánc kibontása. Amíg a
társadalomtudományok nem ezt teszik, addig nem tudnak elszakadni a teológiától,
a teológiai szemléletmódtól, amely viszont mindent a dogmáira szab, azon mér
meg.
A
történelemtudományt eleve nem szellemi kíváncsiság, hanem a hatalom igénye
szülte. Sajnos, még mindig nem sikerült szabadulnia az alól, hogy a mindenkori
hatalom szolgálóleánya legyen. Kezdetben az udvaronc feladata volt olyan
képet festeni a múltról, ami a hatalom létét igazolta, érdekét szolgálta.
Ez a szolgálat az idők során csak annyiban változott, hogy egyre
tudományosabb mezbe öltözött.
A történelem fő
feladata azonban változatlanul a jelenben élők elé olyan tükör tartása maradt,
ami a mindenkori hatalom múltját dicsőítve azt minél meggyőzőbb erővel
igazolja, illetve kárhoztassa a múltból mindazt, ami ennek ellentmondani
látszik.
A
történészek fő feladata a múltból azon események kiragadása, ami a jelen
hatalmi viszonyait legalizálja. Mivel a mindenkori hatalom elsődleges érdeke
annak bizonyítása, hogy az ország, a nép sorsa, a társadalom előmenetele
elsősorban és mindenekelőtt attól függ, ki van a hatalom csúcsán, és ott mit
akar, a történészek még ma is azt a
feladatot érzik, hogy írják meg a hatalom csúcsán lévők történelmi szerepét.
Ebből a szolgálatból fakadt aztán, hogy a
történelem szinte csak, illetve még jó esetben is, döntően a
politikatörténelmet jelentette. Legfeljebb újabban már tudomásul
veszik, hogy a politikatörténelmet kiszolgálva, vagy attól függetlenül lehetnek
olyan specializált történészek, akik a gazdaság, a kultúra, a hadviselés, az
egészségügy, a művészetek történetével foglalkoznak.
Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy az uralkodók váltak a történelem fő
szereplőivé. Az ilyen történelem gerincét a királyok uralkodási idejének
felsorolása, a hatalomért folyó harcuk dicsőítése jelentette. Én még úgy
érettségiztem, hogy minden magyar király uralkodási évszámait, mint minimális
követelményt, tudni kellett. A hatalomra koncentrált történelemfelfogásba még
az sem fért bele, hogy tisztázzák: vajon az uralkodók a népek, nemzetek
sorsának alakulására fontos hatást gyakoroltak-e? Ha ezt a kérdést felvetik,
kiderül, hogy a hatalom csúcsára kerültek személye, tevékenysége hosszabb távon nem
játszott fontos szerepet.
Ez az állítás azonban bizonyításra szorul,
mert, ha igaz, a történészek eltévedtek.
Ha végignézünk Európa népeinek mai
helyzetén, akkor nyomát sem találjuk annak, hogy a mára elért pozíciójuk,
kultúrájuk, gazdasági fejlettségük bármilyen mértékben függött volna attól,
hogy kik, és milyenek voltak az uralkodóik. Még inkább lehetne ennek az
ellenkezőjét állítani: ma azok a szerencsésebb, gazdagabb,
boldogabb népek, amelyeknek az életében kisebb szerepet játszottak az
úgynevezett történelmi személyiségek, melyeknek a mai értelemben vett történelmük szegényebb volt.
A svájciak
ma lényegesen gazdagabbak, mint a franciák,
pedig történelmi eseményekben sokkal gazdagabb az utóbbiak múltja. A magyarok történelme tele van dicsőített
eseményekkel, a többé-kevésbé rokon finneké
ehhez képest üres, mégis mára az utóbbiak lettek többször gazdagabbak.
A történelem nem arra ad magyarázatot, hogy
egy nép miért, minek és kinek köszönhetően jutott el oda, ahol ma van,
hanem azt igyekszik bizonyítani, amit a tények egyáltalán nem bizonyítanak: a
történelmi személyiségek szerepe fontos volt. Márpedig, ha a tények azt
bizonyítják, hogy a történelmi személyiségek, vagyis azok, akiket a történészek
annak tartanak, nem bizonyultak fontosnak, akkor azt kell megválaszolni, hogy mi volt a népek sorsának alakítása
szempontjából fontos, minek köszönheti egy nép, hogy ott van, ahova eljutott. Melyek
azok a tényezők, amelyek magyarázatot adnak arra, hogy ma hol áll egy nép a
többiekhez viszonyítva? Az eddig írt történelmek azonban erre a kérdésre nem
adnak választ. Ebből fakadóan nem tekinthetők egzakt tudománynak.
A társadalomtudományi szemlélet kritikája
Az alábbi néhány szempontot a társadalomtudomány
nem kezeli a fontosságának megfelelő módon:
1. Általában a fejlett világ a négy évszakos klíma
alatt működik jobban. Ezt a tényt azzal magyarázom, hogy a négy évszak
eltérő, még az éven belül is különböző életvitelt követel, azaz folyamatos
viselkedési rugalmasságot igényel.
2. A világgazdaság négyötöde a tenger, és hajózható
folyók térségében helyezkedik el. Ennek oka, hogy az álló vagy a lassan mozgó vízen
nagyságrenddel olcsóbb a szállítás, mint a szárazföldön.
3. A nagyobb és gyakoribb környezetváltozás
rugalmasabb tudatot szül. Ezért a távolsági kereskedők és a tengerészek a
változásokhoz jobban igazodó rugalmasabb népek lesznek.
4.
A szállítás és
közlekedés, illetve általában az emberek, az áruk és az
információk áramlása tudatformáló
hatású. Előbb a hajózás, majd a vasút, aztán a gépjármű, és végül a repülő
használata nemcsak a munkaerő és az áru
mozgatásában volt forradalom, de a gondolkodásban is.
5. A tudatformálás elsődleges eszköze, a társadalmi munkamegosztásban
való részvétel. A társadalomtudományok alig foglalkoznak azzal,
hogyan alakult a munkaképes lakosság beépülése a társadalmi munkamegosztásba.
Ez különösen későn indult meg a nők esetében.
Az emberek eltérő viselkedési módja nagyon nehezen,
és lassan változtatható. Ezért bár felépítmény, mégis alépítményként
viselkedik. A tudományos és technikai forradalom csak a puritán, és a
konfuciánus viselkedési mód mellett hasznosul átlagosnál hatékonyabban.
Egyelőre csak e két viselkedési kultúrával lehet a világ élvonalába emelkedni.
A jövőben még inkább a tudatnak a követelményekhez való igazodás mértéke okozza
majd a egyre nagyobb különbségeket.
A kommunikáció forradalma az emberekhez eljutható
információt száz év alatt előbbre vitte, mint előtte százezer év alatt
összesen. Egyelőre fogalmunk sem lehet arról, hogy ez
miképpen fog majd hatni az emberek tudatára.
Az írás és a magas
kultúrák megjelenése előtti időt és társadalmakat
például csak az ember által használt eszközök
alapján tagolják. Így beszélnek
csiszolatlan és csiszolt kő-, bronz- és vaskorról.
Teszik ezt annak
ellenére, hogy ez a történelem előtti létünk töltötte ki az emberi faj életének
mintegy 90 százalékát, és az emberek a világ különböző adottsági térségeiben
már ekkor is nagyon eltérő módon éltek. E kor jobb feltárását mégsem tekintik fontos
történészi feladatnak. A történészek
számára ez az időszak azért közömbös, mert nem állítható a jelen hatalmi
érdekeinek a szolgálatába.
Azt a keveset, amit tudunk erről a nagyon hosszú időről,
nem tanítják, mesének minősítik. Csak sejtjük, hogy a homo sapiens minek
köszönheti a fejlődésben rokonai fölé emelkedését, mi okozta azok
kipusztulását, miért és mire használta a mai ember őse a kezét, milyen fontos
volt, hogy abba dorongot, követ fogott, mikor használta az ember tudatosan a
tüzet, egyáltalán hol jelentek meg ezek a korszakalkotó találmányok. Mindezek a korszakalkotó események jóval a
csiszolatlan kövek megjelenése előtt történtek.
Azt sem tanítjuk,
hogy e korok emberének milyen gazdaságföldrajzi
viszonyok voltak a kedvezők. E korok
embere számára a természeti környezet kedvezősége sokkal fontosabb volt, mint
például a kormeghatározást jelentő csiszolatlan kőszerszámok használata.
Azt pedig később fogjuk látni, hogy az emberi faj történetében legfeljebb az
utolsó században csökkent a természeti környezet jelentőssége. Ekkor is csak a
fejlettebb társadalmak esetében.
Az úgynevezett történelem előtti
korok sorsformáló tényezőinek a kutatása és tanítása több szempontból is nagyon fontos volna.
a) Kiderülne, hogy az emberek élete szempontjából nem
a politikai hatalom milyensége volt elsődleges, és ma sem az. A történészeknek
le kellene térniük arról az eddig járt útról, amin a fő feladat a politikai
hatalomban lejátszott események tálalása.
b) A kezdetleges eszközök korában való boldogulás
szempontjainak tanítása azért is fontos volna, mert az életben való boldogulás
tanulását ezzel kellene kezdeni. Nemcsak
a múltban, de ma is a mindennapos problémák megoldása az egyének és családok
legfontosabb feladata.
·
Aki nem képes a tűzzel, a kezébe fogott doronggal,
a kővel bánni, az el fog tévedni akkor is, ha számítógépet adnak a kezébe.
·
Akinek nincsen fogalma arról, hogyan kellene
megélni primitív eszközökkel a természetben, az nem igazodik el kora nagyon
bonyolult társadalmában.
·
Aki nem ismeri az állatokkal való okszerű
viselkedést, az nem fog ügyesen bánni az emberekkel sem.
A mai kor fejlett
technikája által elkényeztetett és a természettől elzárt ember nem képes
megérteni az ember és természet százezer éves szoros kapcsolatából fakadó
kötődés jelentőségét. Az egyik legnagyobb probléma az emberekben felébredő
természethiány kielégítése lesz a jövőben.
Azt meg a
pedagógusoknak kellene megérteni, hogy a gyerekek számára sokkal érthetőbb a
természeti környezethez való alkalmazkodás, mint a nagy királyok és diktátorok
társadalmi jelentősége. Ennek belátásához elég volna egyszer megnézni, hogy a
nagyvárosi gyerekeknek, és egyre inkább ezek jelentik a többséget, milyen öröm
az erdei táborozás, az önálló tűzrakás, az állatokkal való találkozás. Ezzel
szemben mennyivel kevésbé érdekli őket, hogy melyik párt győz a választáson, ki
a miniszterelnök. Ebben a tekintetben csak azok tévednek el, akik nem veszik
tudomásul a gyerekek természetes vonzalmát a természethez, az állatokhoz. Ez
soha nem volt feltűnőbb, mint napjaink nagyvárosaiban.
Az én szemléleti megközelítésem példái
Még középiskolás
koromban arra egyszerűsítettem le az újkori Európa történelmét, hogy melyik
ország milyen messze van az Atlanti Óceántól. Ez később azzal finomítottam,
hogy ez csak a négy évszakos térségre vonatkozik. Ahol nincs tél, ott nincs hatékony mentalitás.
Már nyugdíjas koromban, a történelemhez visszatérve
írtam meg a NYUGAT FELÉ című könyvet, amiben azt bizonyítom, hogy a Nyugat
történelmét a társadalmi és technikai súlypontnak a fokozatos északnyugat felé
történő vonulása jellemezte.
Ezek a durva megközelítések nem is tartalmaztak
szinte semmiféle politikai elemet. Azt, hogy miért alakult így a Nyugat
történelme, tehát a történelmet a politikánál
mélyebb okokkal lehet csak megmagyarázni.
Ezért olvastam érdeklődéssel Marx történelem
személetét az alépítmény, és a felépítmény viszonyáról. Lassan azonban azt is
felismertem, hogy Marxot nála jobban
csak ő maga cáfolta meg azzal, hogy a politikai felépítmény erőszakos
megváltoztatásától várta az alépítmény megváltozását. Tehát feje tetejére
állította a saját elméletét Ráadásul, a
követői a felépítmény erőszakos megváltoztatásától ott várták a csodát, ahol a
felépítmény erre a legkevésbé volt megfelelő.
A nyugdíjban
töltött évtizedek során egyre jobban beledolgoztam magam a világtörténelembe, mire kialakult
bennem, hogy mik az alépítmény fontos elemei, és gyűltek a bizonyítékok arra,
hogy miért nagyon másodlagos a politika.
A múlt egyértelműen azt bizonyítja, hogy a
természeti és gazdasági környezet az alépítmény legfontosabb eleme. De, ahogyan
a társadalmi és gazdasági fejlettség színvonal változik az alépítménnyel
szemben támasztott igény is módosul.
Diákkorom óta lázadozom az ellen, hogy az ember
életének megmagyarázását a születésüktől fogva a vége felé haladva elemzik, és
a hosszát az évek számával mérik. Az életrajzot csak azokról érdemes írni, akik
eredményesen éltek, és azt kell megértetni, hogy minek köszönhették az
eredményt.
A másik kifogásom az életrajzok ellen, hogy
annak hosszát az idővel mérik. A jó mérce az elért eredmények mennyisége.
Számomra Mozart, Ady, az évek számát véve alapul, nem hosszan, de sokat éltek.
Van, aki száz évet élt, de abban szinte semmi jelentős nem történt. A saját
életemet is úgy fogom fel, hogy kilencven
évem alatt többet élhettem meg, mint az én őseim százezer év alatt.
Csak azoknak az egyéneknek az életét
elemzik, akik jelentős szerephez jutottak. Akik nem lettek fontosak, névtelenek
maradtak. A szelekció a végeredmény
alapján történik. Az egyének között
is csak azoknak van történelmi szerepük, akik valamit elértek. Ebből
fakadóan az életrajzokat időben visszafelé kellene elemezni. Magyarázatott adni
arra, kinek, miért, mi volt köszönhető. Erre
a kérdésre csak akkor tudunk válaszolni, ha visszafelé gombolyítjuk az életét.
Az okot csak az eredményből visszavezetve
lehet megtalálni. A tudomány csak azt az
okot fogadja el, amit a következményei igazolnak.
Diákkoromben felismerem, hogy a történelemtudománnyal is az a bajom, hogy
az eseményeket időrendben szedi sorra, és nem az elért eredmények okait
gombolyítja vissza.
Ez jutott az eszembe, amikor Romsics kiváló, az előzőknél sokkal
modernebb könyvét olvasom. A 20. század világ, és magyar történetéről írt egy
ragyogó könyvet, de nem eléggé
tudatosítja, hogy ez nem akármilyen száz év volt, hogy ebben több történt, mint
előtte ezerszer száz év alatt. Ezért ennek a századnak a történelme a
fajunk történelméről szóló világ, és magyar történelem fele.
Néhány adatából, és a könyv egészéből ugyan
ez következik, de ezt nem hangsúlyozza. A 20. század történetét azzal kellene
kezdeni, hogy azért kivételes, mert ebben több történt fajunkkal, mint előtte
ezerszer annyi idő alatt.
Ő is leírja, hogy ebben a században fajunk
létszáma 1,6 milliárdról közel 6 milliárdra nőtt. Ezt azonban nem tekintik
olyan eseménynek, ami mindennél fontosabb. Ráadásul már az is megállíthatatlan,
hogy létszámunk a 21. század derekán 9 milliárdot is meghaladja. A 20. századi népszaporulatnak a tizede is
sok lett volna ahhoz, hogy ne a legfontosabb feladat legyen, ennek a
megfékezése.
A fajunk élete szempontjából talán még ennél
is sokkal gyorsabb volt a fejlődés a következő fontos változások miatt:
·
A
várható életkor megkétszereződött.
·
Többel
nőtt a testmagasságunk, mint kezdettől a 20. század elejéig.
·
A
század delején még a legnagyobb halálok a gyenge táplálkozás volt, a század
végére a fejlett világban a túltáplálkozás lett a népbetegség.
·
Az
információk áramlásában a század utolsó ötven évében százszor annyi történt,
mint százezer év alatt összesen.
Ezek, és számos hasonló más változásnak a
jelentőségét, várható hatását egyedlőre még felmérni sem tudjuk.
Az emberek szerint fontos dolgok nem a történelmi személyiségek
Eddig csak a történészeket bíráltam, most a
politikai gondolkodókat, még inkább a politikai messiásokat és
karrieristákat.
A történészek
abnormális arányban, azaz a tényleges társadalmi szerepüknél sokkal többet
foglakoznak a politikai hatalom birtokosaival, a politikai gondolkodók és
forradalmár messiások pedig szinte mindent a politikai harcokra szűkítenek le,
a történelmet csupán az osztályok, nézetek közötti harcként fogják fel.
Az osztályérdekekkel való foglalkozás a
politikai történelemfelfogásnak ugyan hasznos bővítése volt, de ugyancsak
egyoldalú, és ezért a reális képet deformáló.
A legtöbb
történész úgy tesz, mintha mindenkinek az volna a fontos, ami neki. Mindenkinek
az fontos, ki és milyen a felesége, a
gyermeke, a beházasodott rokon, a közvetlen főnök, nem pedig ki a király,
vagy ki éppen most a miniszterelnök.
A közvetlen felettes fontossága a legvilágosabban a
hadseregben jelentkezett. Ott minden újonc tudta, hogy számára az a fontos,
hogy milyenek hozzájuk az öreg katonák, vagyis az előző évben behívottak, aztán
a fontossági sorrend az őrmesterrel folytatódott, de azon túl már csak elvi jelentősége volt a hatalmi piramison felettük
állóknak. Ez nemcsak a hadseregben van így, de minél jobban visszamegyünk
az időben, annál inkább így volt.
A jobbágyok számára a földesuruk, legtöbbször annak
is csak a számtartója, kasznárja volt fontos. Ki a földesúr királya, nekik nem jelentett semmi
lényegeset, legfeljebb néha valamit számított az, hogy a királynál milyen
sikeresen helyezkedik a földesuruk. Még az sem sokat változtatott a sorsukon,
hogy melyik királysághoz tartozik az a térség, amelyen élnek. A jobbágynak,
illetve a parasztnak sokkal fontosabb volt, ki a szomszédja, rokona, mint ki a
királya.
Vegyük sorba, mi nagyon fontos a társadalom
tagjai számára:
Az egészség
Egyre jobban meg
vagyok győződve arról, hogy a történelemben fontosabb szerepet
játszottak a baktériumok, a vírusok, a rovarok és férgek, mint a királyok és
hadvezérek. A hadviselések során is sokkal többen meghaltak a
járványokban, mint a fegyverektől. A hadjáratok sorsa is jobban függött a
hadsereg élelmezésétől és egészségvédelmétől, mint a hadvezérek stratégiájától.
A fiatalok nem
tanulják meg a történelemórákon az olyanokat, hogy mikor jelent meg az
alsóruha, a fehérnemű, mióta van hálóing. Pedig ezek megjelenése is nagyobb
történelmi esemény volt, mint a templomok építési stílusának változása, nem is
beszélve az ostoba királyok uralkodási idejéről és rendeleteiről. Ma mindenki
számára természetes követelmény a tiszta fehérnemű, ágynemű, holott az emberiség
eddigi élete 99 százalékában ezeket nem is ismerte.
Ezer év múlva a XX.
századról elég lesz annyit tudni, hogy ebben sikerült olcsón és hatékonyan
legyőzni a korábbi népbetegségeket, illetve azok halálozási arányát a korábbi
tört részére visszaszorítani. Ennek lett aztán a következménye, hogy a világ
kétharmadán elszabadult a népszaporulat. Arról, hogy volt két világháború, hogy
élt Hitler és Sztálin, Churchill és Roosevelt, nagyon kevesen fognak tudni.
Elég lesz azt tudni, hogy száz év alatt a létszámunk ötszörösére nőtt.
A párválasztás szabadsága
A legtöbb
ambiciózus történész számára a párválasztás szabadsága másodlagos probléma,
pedig a párválasztás módja a személyi szabadság egyik legfontosabb területe. A
valaha élt emberek többsége esetében a legnagyobb elnyomást a rosszul
választott házastársa jelentette. Bármennyire köztudott, a
történelem nem tanítja, hogy az emberi faj történetében a magas-kultúrák
megjelenése a szabad párválasztás felszámolását jelentette. Még a
keresztény vallás történészei sem tanítják azt, hogy a nyugati keresztény
egyház volt az első, amelyik a házasságot akkor is érvényesnek tartotta, ha a
szülők előzetesen nem egyeztek bele. Legfeljebb arra vigyázott, hogy a szülői
engedély meglegyen, de mint szentség akkor is érvényes volt, ha a szülői
beleegyezés nem előzte meg. A házasságkötés szabadsága a gyakorlatban
mégis csak a XX. század fejlett társadalmaiban valósult meg.
Minden más
kultúrában a házasságot a szülők kötötték, tehát a házasulandók tudata,
ösztönös vonzalma alig kapott szerepet. Ebből következően a házasságok többsége
nem volt boldog, a házastársak nem illettek össze, nem voltak egymásba
szerelmesek. Ebből fakadt aztán az is, hogy a nők nagy hányada nem jutott el még a szexuális kielégülésig sem.
Márpedig ez is ezerszer fontosabb, mint az, hogy ki a király, melyik párt van
éppen hatalmon.
Itt kell röviden
kitérnem arra, hogy a sok válás nem egyértelműen negatív jelenség, mert a válás
általában sokkal kisebb rossz, mint az elhibázott, elrontott házasság
fenntartása. Az életre szóló házasság csak abban a társadalomban volt
szükségszerű, amelyben a vagyon és annak öröklése volt a családi élet anyagi
feltétele.
Azt még megértem,
hogy a múltban a vallások, főleg a kereszténység, igyekeztek magukat távol
tartani a híveik nemi életének problémáitól. Az is érthető, hogy a középkori
kereszténység pusztán az egyház vagyoni érdeke okából a klérus tagjait nemcsak
a házasságtól, de még a nemi élettől is eltiltotta. Mindennek azonban elveszett
az értelme azzal, hogy az egyházak vagyoni szerepe összezsugorodott. A vallások
a hívei nemi élete elé csak korlátokat állítanak, nem adnak segítséget ahhoz,
hogy azok ezen a téren is boldogok lehessenek. A kereszténység ma sem vesz
tudomást a legszebb emberi örömről, a megtermékenyítést elkerülő, az ösztönös
örömöt szolgáló szexuális életről. A hívek nemiségét az üdvözülés szempontjából inkább akadálynak, mint
isteni ajándéknak tekintik. Azt
még kevésbé értem, hogy ebben a tekintetben miért farizeusok a
társadalomtudósok.
Azt is meg kellene
értetni, hogy bizonyos korokban miért volt szükség a nemi élet házasságon
kívüli tiltására. Minden olyan társadalomban, amelyik apajogú volt, és amely a
vagyon tulajdonlására épült. Ráadásul sem a fogamzásgátlásra, sem a nemi
betegségek elleni védekezésre nem voltak eszközök, a házasságon kívüli
szexuális kapcsolatokat tiltani kellett. Azt mégis látni kellene, hogy az
ember nagyobb szabadságának egyik fontos eleme a szexuális élet korlátozásai
alól való felszabadulása. Beszélnek erről a történészek? Nem, annak
ellenére, hogy ők is élvezői ennek az új szabadságnak.
A nők helyzete
A történészek a
nők társadalmi helyzetét legfeljebb akkor érintik, amikor arról írnak, hogy
voltak anyajogú társadalmak. Ehhez gazdag fantáziájuk még az is hozzáfűzi, hogy
e társadalmakban a nők voltak az urak, ők parancsoltak. Ebben természetesen
szinte semmi igazságtartalom nincsen. Ha volt is nőjogúság, az csak abból állt,
hogy az örökléskor abból indultak ki, hogy az anya biztos, az apa nem. Ez a
vagyon öröklésére, a felekezeti, törzsi hovatartozásra vonatkozott, de a
férfiak családon és közösségen belüli uralmát alig érintette. Jellemző módon a
zsidó valláshoz tartozás feltétele a zsidó anya, de ennek ellenére náluk is
minden téren általános volt a férfiak uralma.
Az emberi faj
eddigi történetében a nők mindig elnyomottak voltak. A felszabadulásuk csak a
jelenkori fejlett társadalmakban lendült előre.
Melyek a nők
felszabadulása felé vezető feltételek?
A) Az élet
meghosszabbodása következtében a társadalmi érdekből indokolt szülések száma a
korábbi harmadára csökkent. Beszélnek a történészek arról, hogy milyen terhet
jelentett a nők számára, hogy mintegy hat életveszélyes terhességen és szülésen
mentek keresztül? A gyermekeik közel harmadát életükben elvesztették. Ma alig
volna kettőnél valamivel többre szükség. Ráadásul a hat szülés esetében nem
voltak meg azok időbeosztásának az eszközei. A terhesség ellen nem tudtak
védekezni.
A történelemnek az
is fontos oldala, hogy minden nagy-családos társadalomban, ilyenben élt az emberiség
kilenctizede, a nők szülése nagyon korán, a nemi érettséggel elkezdődött.
Vagyis korábban, mint a családi életre, gyermeknevelésre való megérésük. A középkori Nyugat abban is úttörő volt,
hogy a kiscsaládos jobbágyrendszerben 5-10 évvel kitolódott a házasságkötés, és
ezzel az első szülés. Ennek következtében a szülések száma szinte feleződött.
Ehhez járult, hogy a történelem során először az anyák nevelték fel a
gyermekeiket. A nagycsaládban ugyanis a gyermekek nevelése döntően a
nagyszülőkre hárult, abban emellett rajtuk kívül, szinte az egész közösség női
tagjai is részt vettek. Csak a kiscsaládos rendszerben érvényesülhet
az anyáknak az a természetes igénye, hogy maga nevelje fel a gyermekeit.
Ez nagyon fontos lépés volt a nők nagyobb szabadsága felé. Ráadásul a
szülői nevelés előnye az is, hogy nem annyira konzervatív, mint a nagyszülőké.
Nem véletlen, hogy minden nagycsaládos társadalom konzervatív. Ez a hátrány
ugyan ezer éve is jelentkezett, de igazán fontossá korunkban vált, amikor a
gyors fejlődés következtében sokszorosára nőtt a generációk között a tudati és
technikai szakadék.
B) Az ipari forradalom
egyik jelentősége, hogy először vonta be a nőket közvetlenül a társadalmi
munkamegosztásba. Ezt megelőzően a nők a társadalom számára csak a
családon belül végeztek a társadalom érdekét szolgáló munkát. A gyáripar
megjelenése hozta magával, hogy a nők, és tegyük hozzá, a gyerekek, közvetlenül
be lettek vonva a társadalmi munkamegosztásba. Ez ugyan kezdetben csak a nők,
és gyermekek sorsának további romlását jelentette, hiszen a korábbi családon
belüli feladatok alig csökkentek, viszont a gyáripar sok és nehéz munkát
sajtolt ki belőlük. Ez a gazdasági
önállóság mégis a férfiuralom alóli felszabadulásnak az első lépcsője volt.
A második lépcsőt
a nők társadalmi helyzetét javító feltételek sorának megteremtése jelentette.
- A nők közvetlen
részvétele a társadalmi munkamegosztás számos ágában és szintjén. A modern fogyasztói társadalomnak elengedhetetlen
szüksége van a nők munkaerejére, tudására, a férfiakétól eltérő képességeire.
Jellemző módon a nők aránya az egyetemeken a száz év előtti 1 százalék
alattiról az 50 százalék fölé emelkedett.
- A későbbi, kevesebb és
tudatosan időzíthető szülés. Ezzel lehetővé vált a szülés előtti
diplomaszerzés, az önálló életpálya gyakorlása, és ami a számukra is a
szexuális életüknek a férfiakéhoz hasonló szabadsága.
- A gyermeknevelés
bizonyos hányadának a bölcsődékre és óvodákra való áthárítása. Azon okkal lehet vitatkozni, hogy mennyire van
szükség arra, hogy a gyermek szülői környezetben éljen, de azon nem, hogy már a
gyermekkorban is indokolt a közösségben töltött idő, és azon sem, hogy ott nem
lehetnek szabadok az anyák, ahol nincsenek bölcsődék és óvodák.
- A háztartási munka
gépesítése. A fejlett társadalmakban a nőnek a mosás, vasalás,
főzés, takarítás, fűtés tizedannyi fizikai erejét és ötödannyi idejét sem
emészti fel, mint száz évvel korábban.
Ezek is fontosabb
történelmi események-e, mint a királyok, főtitkárok és miniszterelnökök
cselekedetei. A történészek számára azonban figyelemre sem méltók.
Az emberek térbeni mozgása
Ugyan a jelenlegi
történelemtudomány is sokat foglalkozik a népek, a hadseregek vándorlásával, de
szinte említést sem tesz arról, hogy a különböző kultúrák és korok átlagembere
milyen távolságok között mozgott. Pedig ez az adat sokat elárult volna a
múltunkról. A múltban kivételesnek számított, ha valaki, mint egyén, nagyobb
távolságra ment el. A lakosság óriási többsége vagy élete során is alig hagyta
el lakóhelyét, vagy együtt vándorolt a közösségével. Erre a nomád pásztorok
élete volt a példa, akiknél az egész törzs mindenestől költözött a legelők
után.
A másik nagy
utazást a katonaság, a hadjáratokban való részvétel, a vándoriparosság és a
távolsági szállítások jelentették. Ezért aztán a földművelő társadalmakban
katonaviselt és a fuvaros volt az, aki élményeiről beszámolva informálta a
falvak lakosságát a távoli tájakról és népekről. Nem véletlen, hogy az utóbbiak
voltak a nagy mesélők, mert a nagy többség számára elképzelhetetlen tájakról
számolhattak be személyes élményeik, vagy gazdag fantáziájuk alapján. Ezt a
világot a történészeknél világosabban mutatja be a Kodály Háry Jánosa, vagy
Petőfi Sándor János vitéze.
Az átlagember élete a lakóhelyéhez és annak
közvetlen környezetéhez kötődött. Ebben a tekintetben csak az elmúlt százötven évben
indult el a változás, és igazán gyors és általános csak alig ötven éve lett.
Az emberiség nagy
többsége egészen a vasút megjelenéséig, alig hagyta el lakóhelyének határát.
Száz évvel ezelőtt még Közép-Európában is a falusi lakosság jelentős hányada
élete során nem járt más településen, akik jártak, azok többsége egy nap alatt
lovas kocsival az oda és a vissza utat megtehető távolságú vásárokban járt.
Messze vidéken csak a katonaviseltek jártak.
A térbeli mobilitás
hiányát azért kellene a történészeknek szem előtt tartani, mert a társadalmi
fejlődés szempontjából nemcsak a sokat hangoztatott társadalmi munkamegosztás
játszott, és játszik fontos szerepet, hanem a lakóhelyétől eltérő környezetek, életkörülmények
megismerése is. Az ilyen természetű tapasztalatok nagyban fokozzák
az emberek fogékonyságát az újhoz, a türelmet a más felekezethez, más
nemzetiséghez tartozó, más nyelvet beszélő emberek iránt. Ezt mi sem bizonyítja
jobban annál, hogy a másság tudomásulvétele csak az olyan
társadalmi környezetben vált általánossá, amelyikben jellemző volt a nagy
térbeni mozgás. Ilyenek mindenekelőtt a távolsági kereskedők és a
hajósok voltak. Ezzel szemben ebben a tekintetben is a leginkább konzervatív a
parasztság volt, amelyet leginkább jellemzett a helyhez kötődés.
Braudel könyvében
láttam egy ábrát arról, hogy a 17. században három, egymáshoz pár kilométerre
lévő francia falu fiataljai milyen távolságból kötöttek házasságot. Kiderült,
hogy a négyötödük tíz kilométernél közelebbről, és csak elenyésző hányaduk húsz
kilométernél messzebbről választotta élettársát. Ezt is szem előtt kell
tartania annak, aki meg akarja érteni, hogyan viselkedtek és gondolkodtak az
adott korban a falusi emberek.
A tudás áramlása
Még a közgazdászokban sem tudatosult, hogy az elmúlt ötezer év során az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem,
illetve fogyasztás lassan nőtt, de közel sem olyan mértékben, mint az áruk és
az emberek térbeni mozgása. Napjainkban még fontosabb volna szem előtt
tartani, hogyan nőtt az emberek térbeni mozgása, és hogy ennek sokszorosan
gyorsabb fejlődése valósult meg az információk áramlása területén.
Ezer év múlva
minden bizonnyal azt tartják majd korunk legfontosabb jelenségének, hogy az
információk áramlása, cseréje terén robbanás történt. Ennek
köszönhető, hogy az emberi faj történetében mintegy százezer év után minden
korábbinál nagyobb minőségi váltás állt be. Eddig az emberiség életét az
jellemezte, hogy mindenki lényegében a maga által tapasztalt és megtanult
tudásból élt, ezután ennél nagyságrendekkel inkább mindenki a mások tudásából
kezd élni. Ez a sommás állítás bővebb kifejtésre szorul.
Korábban az
emberek óriási többsége többé-kevésbé ismerte az általa elfogyasztott javak és
az általa használt szerszámok eredetét, azok elkészítési módját, az általa
felhasznált ismeretek pedig szinte kizárólag a maga tapasztalataiból és a
gyakorlatban szerzett tapasztalatokból álltak. Ma minden ember az általa elfogyasztott javak és igénybe vett
szolgáltatások, valamint az általa használt szerszámok mögött meghúzódó tudás
ezredét sem ismerheti. Ennek illusztrációja: az átlagember által is
használt gépkocsi, rádió, televízió, számítógép, telefon mögötti tudásnak még
milliomod részét sem ismeri. Nemcsak nem ismeri, de fogalma sincs róla. Ez még
a társadalom legképzettebb ezredére is igaz. A legnagyobb tudós sem
rendelkezhetik az általa használt javak, szolgáltatások, és az általa használt
eszközök mögötti tudás ezredével. Ma természetesnek vesszük, ha
fogalmunk sincs az általunk igénybe vett termékek és szolgáltatások mögötti
tudásról. Nem gondolunk arra, hogy egészen száz évvel ez előtt még nem így
volt. Korunkat megelőzően az emberek nagy többsége csak azzal élt, amit maga
is tudott, vagy legalábbis megértett. Gondoljunk arra, hogy az
emberi faj életének utolsó egyetlen százaléka előtt is még csak a társadalom
néhány százaléka használt olyan luxuscikkeket, fűszereket, amelyek eredetéről
fogalma sem volt. Nem ismerte, és nem is volt kíváncsi arra, hogy a drága
pénzen megvásárolt selyem, brokát, vagy bors hol és hogyan készül. Jellemző a
mondás mögötti mély társadalmi tartalom: "Még azt sem tudja, hogy mi fán
terem a bors!"
Talán még
jellemzőbb képet kapunk a minőségi változásról, ha az átlagember tudásában,
mint egységben fejezzük ki a társadalom összes tudását. Tudás alatt nem a
lexikális ismereteket értjük, hanem csupán mindazt, ami a kor embere számára
ismert, illetve érhető volt. Például a legtöbb parasztember nem tudott ugyan
kenyeret dagasztani, lovat patkolni, de ezek a munkák mégis ismertek, érthetők
voltak a számára. Ebben az értelemben:
- A gyűjtögető
társadalmakban az átlagos képességű, középkorú ember számára nem volt idegen a
társadalom tudásának nagy többsége, ezen belül rendelkezett minden olyan
ismerettel, ami számára fontos volt.
- A magas-kultúrák
viszonyai között az átlagember ismerete már viszonylag kisebb volt, mert nem
ismerte számos speciális technika fortélyait, és főleg nem a kulturális és
vallási dogmák és szertartások részleteit. Mindenekelőtt nem tudott írni és olvasni. Az ilyen
speciális, kevesek számára ismert tudás birokosai ennek folytán bizonyos
monopolhelyzetet élveztek, és vigyáztak arra, hogy tudásuk mások számára
elérhetetlen maradjon. Az átlagember azonban a társadalom számára
alapvetően fontos gyakorlati tudás szinte egészével még mindig rendelkezett. Ettől
kezdve azokat az értelmiségieket hívták polihisztoroknak, akik szinte minden
olyan tudással rendelkeztek, ami a társadalom nagy többsége számára
haszontalannak látszott. Az ilyenek ugyan szinte mindent tudtak, amit mások
közül csak nagyon kevesen, ugyanakkor többségük nem rendelkezett azokkal az
ismeretekkel, ami a mindennapi életben alapvetően szükséges volt. Vagyis a tudatlannak bélyegzett ember
szinte mindent tudott, amire a megélhetéséhez szüksége volt, a polihisztortudó
azonban éppen azt nem tudta, amire a gyakorlatban szüksége lett volna.
- Az átlagember
tudása a társadaloméhoz képest kezdettől fogva nagyon lassan, aztán az ipari
forradalom óta egyre gyorsabban csökkent. A mai viszonyok között a
milliomod részét sem tudja az átlagember a társadalom, az emberek gyakorlati
életében hasznosuló tudásnak. Tegyük hozzá, hogy a mai értelmiségi
sem áll sokkal jobban e tekintetben.
A jelenkori társadalomban
élő ember élete nemcsak abban különbözik a mintegy százezer éve élő elődeitől,
hogy sokkal tovább és sokkal jobban él, hanem abban is, hogy alig ismer valamit abból a tudásból, aminek
köszönhetően tovább és jobban élhet. Amíg az emberek a saját tudásukból éltek,
általában csak az volt életképes, aki mások tudása nélkül is képes lett volna
közel úgy élni, mint a másokkal való munkamegosztásban. A mai ember a mások tudását
mellőzve egyszerűen életképtelen.
A korábbi társadalmakban
szinte mindenki a maga tudásából élt, a jelenkori társadalmakban szinte
mindenki a másokéból él. Ennek a változásnak a
nagyságához és várható jelentőségéhez képest eltörpül minden, ami az emberi faj
előző százezer évében történt. Az egyén mindennapi élete először lett a
társadalom nélkül képtelenség.
Az életmód változása
Semmi sem mutatja jobban
a társadalom fejlődését, mint az átlagember életmódjának változása. Ennek ellenére a mai fiatalok még a szüleik
életmódját sem ismerik, nemhogy az ezer, vagy akárcsak a száz év előttit. Ebből
fakadóan nemcsak a történelmi múltat, de a szüleik gyermekkorát, vagy a
jelenkor elmaradott világát sem képesek megérteni. A múltról csak romantikus
kép él bennük. Nemrég egy akadémikus professzor fejtegette, hogy a gyűjtögető
társadalmakban milyen könnyű volt az emberek élete. Közölték: elég volt
"naponta két órát dolgozniuk, ráadásul nem tettek kárt a
természetben". Én legszívesebben kiküldeném egyetlen hétre a
gyűjtögetésből megélni az ilyen ostoba rajongót.
Kezdem azzal, hogy
gyűjtögetésből négyzetkilométerenként legfeljebb egy ember élhetett meg, ez is
csak nagyon kedvező éghajlati körülmények között. Ehhez az életformához
előzőleg a jelenlegi emberiség 99 százalékát ki kellene irtani. A maradék
átlagos életkora pedig alig lépné túl a húsz évet. Közben többet éhezne, mint
jóllakott lenne. Csípnék a rovarok, félnie kellene a nemcsak a ragadozóktól, de
a rá vadászó szomszédjától, aki benne életterének kirablóját látná.
Természetesen erről egy kényelemben élő professzornak fogalma sincs, hiszen
ennek az életformának ugyan vannak tudományos néprajzi leírásai, akárcsak az
emberszabású majmokénak, de azokban szó sincs a leküzdendő nehézségekről,
szorongásokról. A realitás megértéséhez elegendő volna tudni, hogy hamar
meghaltak, a többségük éhen, és a modern embernél eleve harminc centivel
kisebbre nőttek.
A könyvem sokat foglalkozik az utóbbi száz
évvel
Ez a
könyv az utóbbi harminc évben készült történelmi témájú írásaim esszenciája, amelyeket az
újabban írottakkal egészítettem ki. A jelen könyv társadalom-felfogásom több évtizedes alakulásának öregkori
összefoglalója.
A társadalomtörténetet a
talpára kívánom állítani. A
kifejtés lehetett volna sokszorta hosszabb, de a lényeg kifejtéshez talán ennyi
is elég.
Magyarázatra
szorulhat, hogy aránylag sokat foglalkozom az utóbbi száz évvel. Ez két okkal
magyarázom. Nem vagyok hívatásos történész, aki számára a szakmán belül is van
kiemelt kor. Felnőtt amatőrként éltem meg 75 évet. Az eseményeknek tanúja
voltam, azokat nem történész, hanem sokkal inkább mérnök, közgazdász szemmel
néztem.
A történészekkel szemben az időt nem
évekkel, hanem az események sűrűségével mértem. Márpedig az elmúlt száz évben fajunk
életében több és nagyobb változás történt, mint előtte összesen. Ezért a történelmet is úgy tanítanám, hogy
az anyag fele az utóbbi század eseményeinek megfejtésével foglakozna. Ez a
száz év ugyanis egészen más törvények alapján alakult. Ebből több tanulság
vonható le, mint az előzőből összesen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése