Kopátsy Sándor
EH 2014 11 30
A szarvasmarhatartás történelmi szerepe
Ma kaptam kézhez egy német
antropológus, Johaim Burger tanulmányából egy kivonatot, ami feltárja a
tejfogyasztás európai elterjedését, és annak történelmi szerepét.
A tudós csak a tehéntej történelmi
útját vizsgálja, de szerintem ezzel párhuzamosan történt meg a kecske és juhtej
fogyasztása is, talán az utóbbiak előbb, mert azok a táplálkozás gazdái, az
asszonyok számára sokkal könnyebben kezelhető volt.
Abban Burgerrel egyetértek, hogy a
gyermekkor utáni tejfogyasztásnak történelmi szerepe volt, de amit ő a
legfontosabbnak tart, a gyermekek halandóágát csökkentő táplálék, az abban az
életkorban jelentkezik, amikor még nem genetikai akadály a tejérzékenység. A
csecsemők tejfogyasztása, ami valóban fontos a népszaporulat szempontjából,
tehát a tejérzékenységtől független. Ismereteim szerint a mediterrán térségben
mindig kisebb volt a csecseműk halandósága, mert a gyermeknevelés egyéb
feltételei, a kedvezőbb éghajlat, a változatosabb téli táplálkozás, stb.
fontosabb szerepet játszott.
Hozzáteszem, hogy az ember minden korban és kultúrában túlszaporodó faj
volt, ami ezért volt mindig önpusztító. Ezért a nagyobb szaporaság legfeljebb a társadalmi egységek,
de nem a fajunk számára volt előny.
Nem vagyok egészségtörténész, csak a
magyar egészségtörténelemből tudom, hogy az istállós tejtermelés, ami a rideg
tartásnál kétszer-háromszor tejfogyasztást eredményezett, azzal járt, hogy a
csontritkulás, amit mi angolkórnak nevezünk, szinte megszűnt. A nagyobb
tejfogyasztás lehet az egyik oka annak is, hogy Európa észak-nyugati részén
magasabbak az emberek. Burger úrnak a témájával tehát érdemes volna tovább
foglalkozni.
A szarvasmarha tartásának ugyan előnye volt a tejtermelés is, de a
forradalmi szerepe az igavonó szerepének volt. A szarvasmarha és a bivaly igavonó
szerepe jelentette az első agrártechnikai forradalmat, a szántóföldi
növénytermelés technikai feltételét. A két amerikai kultúra azért rekedt meg a
kapás növénytermelésnél, annak ellenére, hogy a burgonya és a kukorica már
mintegy 15 ezer éve kultúrnövény volt, mert nem volt az ember erejét 5-10-szer
erősebb állat. Ahol nem volt a szarvasmarha és a bivaly erejű igavonó állat,
ott nem kerülhetett sor a szántóföldi növénytermelésre.
Ez a felismerés adott magyarázatot
arra, hogy miért lett a bika, a hím, ez erős szarvasmarha Európa szimbóluma. Európában a földművelés csak annak
köszönhetően terjedhetett, hogy megjelent a szarvasmarha.
A magyar történelmi ismereteim
szerint a tejtermelő marhatartás csak a városokban létezett a középkor végéig.
Magyarországon csak a 18. században, amikor a sváb telepesek behozták, és a
falvakban általánossá csak a vasúthálózat kiépítése után vált. Előtte a rideg,
nem is a lakóháznál telelő, nagyon kis tejhozamú, éven át nem is fejt
szarvasmarhát tartották. A városi lakosságot csak a vasútnak köszönhetően
láthatták el a falvakban termelt tejjel.
A gyorsan növekvő városi lakosság
tejellátása azzal jelentett társadalmi forradalmat, hogy a falusi nők nyertek
fontos gazdasági szerepet. A tejpénz volt az első rendszeres havi
pénzjövedelem. A kapás növények, a
burgonya, a kukorica és a tejtermelés sokszorozta meg a nők gazdasági szerepét
a parasztcsaládokban. Tekintettel arra, hogy a lakosság kétharmada paraszt
volt, a parasztasszonyok megnövekedett szerepe volt a magyar történelem
legnagyobb szociális forradalma.
Ha Európa szimbóluma a bika, akkor az európai nőké a tehén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése