2017. augusztus 25., péntek

Technikai forradalom Villanymotorral hajtott gépkocsi

Kopátsy Sándor                 ET                   2017 08 15

Technikai forradalom
Villanymotorral hajtott gépkocsi

A folyamatban lévő felmelegedés, a klímaváltozás elsődleges oka, hogy a közúti közlekedés nyersolajra épül. Az okozott levegőszennyezés évente 3.7 millió halált okoz a közúti balesetek nélkül. Ez tízszer annyi, mint a második világháború óta a háborúkban elesettek száma. A klímaváltozással ijesztgető tudósok erről említést sem tesznek.
Annak a gondolata, hogy közúti közlekedésben a robbanómotorokat villanymotorokra kellene lecserélni, az elektromos áramnak a korlátozott tárolhatósága volt az akadálya. Ezért terelődött a figyelem az akkumulátorok tökéletesítésére. A korábbinál sokkal könnyebb, nagyobb hatékonyágú és könnyen újratölthetőségét a kommunikációs forradalom oldotta meg. A hordozható számítógépek és televonok ugyan viszonylag szerény energiafogyasztók, de az elemük könnyűsége és kicsisége alapvető követelmény volt. Ugyanakkor a könnyű és hatékony akkumulátorok óriási piaca gyors kutatási eredményeket követelt.
Az erőművek hatékonysága lassan változik, de arra nem gondol senki, hogy az Egyesült Államokban a személy és teherautók tízszer annyi olajt használnak fel, mint az erőművek.
A megújuló energiák felhasználhatóságát a termelt energia nagyobb távolságokra történő szállítása és tárolhatósága korlátozza.
Ezért vált világossá, hogy a megújuló energiák térhódításának a szűk keresztmetszete az energia tárolhatósága és szállíthatósága. Európa közelében, alig néhány ezer kilométerre van a napenergiában bővelkedő Szahara. Ráadásul ezt a távolságot is a Földközi Tengeren keresztül kellene megoldani. Jelenleg még az is probléma, hogy az Atlanti Óceán parti övezetéből az iparosodott térségekbe vigyék a széllel termelt áramot. A jelenleginél kisebb áramveszteséggel történő áramszállítást az áramszolgáltatók csak lassan tudják fejleszteni. Az áram tárolhatóságában azonban néhány évtized alatt is forradalmi változás következett be. Ezt azonban a kommunikációs ágazatok oldották meg.
Az egységnyi áramot tárolható kapacitás ára tíz év alatt az ötödére esett. Ugyanakkor az egy literben tárolható áram mennyisége megkétszereződött, és a következő öt évben ez a növekedés újra kétszereződik. Ha ez nem történik meg, sehol nem lennének a villamos árammal hajtható autók.
A hatékony akkumulátorok gyártásában is a távol-keleti három ország, Kína, Japán és Dél-Korea, a motor.

Ma már tudomásul vett tény, hogy a közúti közlekedésben a jövő a villanymotoroké. A megelőző száz évben a robbanómotoros gépkocsi volt a technikai haladás szimbóluma, a következő száz évben a villanymotoros közúti járművek veszik át a stafétabotot. Ez a váltás önmagában többet jelent a légszennyezés csökkentése érdekében, mint a felmelegedéssel történő tudományos és politikusi jesztgetés. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése