2016. március 18., péntek

Két, három pártnál több nemzeti tragédia

Kopátsy Sándor                 PP                   2016 03 07

Két, három pártnál több nemzeti tragédia

Az elmaradt, gyorsan szaporodó, szegény polgárságú társadalmakban az egyetlen párt a leghatékonyabb megoldás. Büszkén mondom, hogy már 1954-ben az Új mechanizmus kidolgozása idején is ez volt a véleményem. Az ilyen társadalmakban az egynél több párt uralma anarchiához vezetett. Ezt sem a politikusok, sem a társadalomtudósok nem értik meg.
Ami a fejlettséget illeti.
A Szovjetunió által megszállt Magyarország a fejlett Nyugathoz képest elmaradott ország volt, az egy lakosra jutó jövedelem a fejlettekének a negyede sem volt. A 20. században az alól egyetlen kivételt ismerek, Finnországot, amelyeik a mienkével azonos szintről az élvonalba emelkedett a nélkül, hogy egy párti diktatúra lett volna. Ezt annak köszönhette, hogy lakosságát a skandináv népekre jellemző kemény puritánizmus jellemezte. Ez volt az utolsó protestáns vallású ország, amelyik a 20. század elején már volt az élvonalban.
Szerencséje volt az is, hogy az első és a második világháború során független állam maradt. Finnország volt az utolsó kivétel Max Weber állítására, hogy a protestáns népek a többinél hatékonyabb társadalomműködtetők. De az sem mellékes, hogy a finnek voltak az egyedüliek, akik megértették, hogy a Jalta Egyezmény mire kötelez.
Ami a túlnépesedési nyomást illeti.
A Jaltában a Szovjetuniónak odaajándékozott, csatlós sorsra ítélt országok között a közép-európaiaknál már nem volt túlnépesedés, inkább a társadalomnak kellett támogatni a gyermekvállalást. Nem úgy, mint Kínában, ahol a népszaporulat elviselhetetlenül gyors, a az ebből származó felhalmozás a gazdaságfejlesztéssel összeegyeztethetetlen volt. A Nyugat liberális közgazdászai képtelenek megérteni, hogy Kínában addig szó sem lehetett az egy lakosra jutó nemzeti vagyon növeléséről, a foglalkoztatási tárta javításától, amíg nem képesek a népszaporulatot a néhány ezrelékes szintre csökkenteni. Márpedig a politikai demokrácia és a gyermekvállalás csökkentése egymást kizárja. Lásd India gyors lemaradását Kínához képest, pedig az ország nemzeti jövedelme hasonló mértékben növekszik.
Azoknak a politikusoknak és társadalomtudósoknak, akik háborognak a kínai gyermekvállalást csökkentő módszereken, azt tanácsolom, mondják meg hogyan lehetett volna a kínai gyermekvállalást a társadalmi érdekhez igazítani.
A Nyugat liberálisait az jellemzi, hogy a liberális politikát akkor is elsőleges követelménynek tartják, ha a gyakorlatban eredménytelen. Indiát dicsőítik annak ellenére, hogy az egy laksora jutó jövedelme negyed úgy nő, mint Kínáé, az egy laksora jutó vagyona pedig inkább csökken, mint nő.
Ami a polgárság erejét illeti.
Egyelőre nem ismerünk példát arra, hogy a Nyugat országai közül felemelkedett volna olyan, amelyiknek gyenge volt a polgársága. Ebben a tekintetben egyetlen változást az jelentett, hogy amíg az ipari forradalom eredményeit a görög-római kultúrából megmaradt urbánus polgárok hozták létre, a reformáció, majd a tudományos és technikai forradalom óta a jobb eredményt a parasztok polgárosodása hozta. Svájc és Dánia, majd a skandinávok előzték meg az urbánusokat. Jellemző, hogy jelenleg a világ tíz legfejlettebb társadalmai, az ENSZ tagállamok sorrendjében, az egy laksor jutó jövedelem, a várható életkor és az iskolázottság alapján, Norvégia, Dánia Kanada, Finnország, Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és az Egyesült Államok. Mind a tíz többségében protestáns, azaz puritán.
A második világháború óta a legtöbbet növekedettek húsz ország között csak a Nyugat protestánsai és a Távol-Kelet konfuciánusai vannak.
Nehezen érthető, hogy már jó száz éve Max Weber megállapította, hogy a Nyugat társadalmaiban a puritánok fölényt jelentenek. Ez a Nyugaton, nemcsak Európában, hanem az óceánokon túl egyértelműen bebizonyosodott. Max Weber csak azt nem vette észre, hogy a Távol-Keleten a protestánsoknál is puritánabb népek élnek, a konfuciánusok. Még nem láttam olyan statisztikát, ami a világgazdaságon belül a protestáns Nyugatot szembe állította a konfuciánus Távol-Kelettel. Ebből kiderülne, hogy az egy lakosra vetített mutatók alapján csak ez a két puritán kultúra fejlődik, ezek adják e mutatók alapján a növekedés 90 százalékát. Ezen belül a távol-keletiek kétszer gyorsabban fejlődnek, mint a nyugatiak.
Pedig, aki a világgazdaságban történő változásokat feltárni akarja, annak ezek a mutatók mondanak a legtöbbet.
A most felvetett téma, a pártok optimális száma alapján is megállapítható, hogy a nagyobb eredményt azok a társadalmak érték el, ahol kevesebb a párt.
Csak két példát idézek, a nyersanyagok és a mezőgazdasági árak zuhanása Brazíliát válságba kergette. Ott 18 párt van a parlamentben. A tegnapi szlovákiai választáson nyolc párt került a parlamentbe, és még a két legerősebbnek együtt sem volna parlamenti többsége. Tehát garantálva van, hogy legalább három pártos koalícióra lesz szükség. Nem ismerem annyira a szlovák pártok programját, mégis állítom legalább a nyolcból hatnak jobb volna a programja, mint akármelyik három között kötött kompromisszum.
Számomra az Egyesült Államok választási törvénye a legjobb, de az is csak a fejletteknek. A kevésbé fejlett, demokratikus tapasztalatokban, szegény országokban azonban hosszabb ciklust tartanák jónak. Talán tíz évenkénti választás volna jó. Az a jó választási ciklus, amelyik elegendő időt ad a győztes párt számára, hogy bizonyítson. Ostoba felfogás, hogy a törvényhozók választása nem a pártok közti választás, hanem bizonytalan döntés arról, hogy mely pártok mely pártokkal kötnek alkut, milyen programot valósít meg a közös kormány. Ha nem sikerül egymást vádolják, fel sem merül, hogy rossz kompromisszumot kötöttek.
Az a jó választás, amin egy ciklusra történik döntés arról, melyik pártra bízzák a szavazók négy évre a kormányzást. Az olyan választást, aminek alapján egyetlen párt nem kap annyi törvényhozói helyet, kormányozzon, egy ciklusra felhatalmazást arra, hogy egyedül kormányozzon, érvénytelennek minősül. Vagyis meg kell ismételni, méghozzá úgy, hogy csak a három legerősebb maradjon versenyben. Erre már kitaláltak más megoldást is. Ezzel először Renzi olasz miniszterelnök állt elő. E szerint a legerősebb párt listájáról annyi törvényhozói helyet kap, hogy meglegyen a többsége. Ezt azzal egészíteném ki, hogy ezekkel az utólag adott listás helyekkel a legkisebb párok mandátumait kell csökkenteni. Tehát csak annyi törvényhozó legyen, mint amennyit a választási törvény megenged.
Ezzel az elképzeléssel is egyetértek, mert ez eleve kiírtja a kis párokat, megszünteti a pártalapításokkal játszadozókat. Mégis az a véleményem, hogy az Egyesült Államokban bevált módszernél kellene maradni. Csak az lehet törvényhozó, akit a körzetében megválasztottak, a kormányhatalomért csak két párt versenyezhet, de ez egy ciklusra államfő és kormányfő marad. Ennek a rendszernek az is előnye, hogy a választás előtt olyan előválasztások vannak, amely során a két párt tagjai döntik el, hogy ki lesz a jelöltjük. A pártoknak tehát már abban sincs jogkörük, hogy ki legyen a jelöltjük.
Az éppen most folyó előválasztások bizonyítják, hogy a két párt még abban sem dönt, kire szavazhatnak a szavazók, hogy egy ciklusra elnökük legyen. Jelenleg a törvényhozás két házában az ellenzék van többségben, a Köztársasági Párt. Neki fél tucat elnökjelöltje indult, ezek között egyik mögött sem áll egységesen a saját pártja. Sőt eddig a legsikeresebben szereplőt nem is szívesen látnák elnökként.
A Demokrata Párt adja a jelenlegi elnököt, de mivel annak ez már a második ciklusa, nem maradhat. Ennek a pártnak is két jelöltje van, hogy ezek közül melyik lesz a jelölt, abba csak az előválasztásokon részvevők dönthetnek.
Ráadásul az is nagy előny, hogy az Egyesült Államokban, de a többi angolszász országban nincs sem szélsőjobb, sem szélsőbal politikai erő.
Lehet azonban bármilyen választási törvény, csak a puritán kultúrájú lakosság társadalma lehet sikeres. Az elmúlt száz év azt bizonyítja, hogy csak a puritán népek társadalmai emelkedhetnek az élvonalba. Ez alól nem fordult elő kivétel. Jelenleg a világon nincs a sikeres államok között olyan, amelyik lakossága nem puritán. Az ENSZ tagállamai között a legjobb helyezett ország a katolikus és latin Franciaország a 23. helyen áll. Az sem versenytársa sem a Nyugat protestáns, sem a Távol-Kelet konfuciánus államainak.

Magyarország Lengyelországhoz, Szlovákiához, Horvátországhoz, és a balti országokhoz hasonlóan komp ország, amelyik vágyódik a nyugati partra, de azért meg akarja őrizni keleti és katolikus karakterét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése