2016. január 8., péntek

A politikai jogok egyenlősége nem indokolt

Kopátsy Sándor                  EE                  2015 12 30

A politikai jogok egyenlősége nem indokolt

Hatezer éven keresztül fel sem merült a minden állampolgár számára azonos politikai jog biztosításának a gondolata. Ezt csak a 19. században vetették fel a forradalmárok. A 20. szádban azonban minden demokráciában nemcsak elemi követelménnyé vált, de úgy tálalják, hogy ez a demokráciákban mindig így volt.
Az egyenjogúság mértékét a titkos választásokon részt vehetők arányával mérik. Az fel sem vetődött, hogy valóban ez olyan fontos jog, amivel a lakosok státusza mérhető. Azt soha nem vizsgálták, hogy a választási rendszer mennyire alkalmas a választók akaratának megvalósulására.
Azon sem akadtak fel a társadalomtudományok, hogy a választási jogból, szinte a jelenkorig, eleve kihagyták a nőket.
Még nem találkoztam olyan felméréssel sem, ami megmutatná a nagykorú lakosságon belül s választói joggal rendelkezők arányát. Nagyon meglepő lenne az ilyen kimutatás. Kiderülne, hogy a múlt demokráciában a felnőtt lakosság tizedének sem volt titkos választói joga.
Ami a görög-római demokrácia.
Ezek a városállamok rabszolgatartó nagycsaládos társadalmak voltak. Teljes jogú állampolgár csak a rabszolgatartó nagycsaládok feje volt. Vagyis a lakosság kisebb hányadának alig tizede. A tudatunkban mégis az él, mintha a görög városállamokban nagy tereken nagy tömegben gyűlt volna össze a nép, hogy a törvények meghozatalában döntsön. Pedig teljes jogú állampolgár csak a nagycsaládok feje, a lakosság egyetlen számjegyű százaléka volt.
De a görög társadalmaknak sem volt mindegyike demokrácia, például Spárta, és a legdemokratikusabb Athénban is néha diktatúrák voltak.
A nyugat-európai feudális társadalom.
Felnőtt koromban tudtam meg, hogy a nyugat-európai kiscsaládos társadalmakban a lakosságnak csupán 1 százaléka volt a földbirtokos, azaz nemes, vagyis az uralkodó osztály politikai jogokkal rendelkező. Mégis úgy tudatosítjuk a Magna Carta jelentőségét, mint a feudális társadalom jogegyenlőségét. Számos király hatalmával szemben a földbirtokosok is kiszolgáltatottak voltak.
Azt meg sem említjük, hogy a földbirtokosoknál mintegy hatszor nagyobb számú városlakó polgároknak csak a városukon belül voltak jogaik. De már ez is magasan a lakosság többsége fölé emelte őket.
A lakosság nagy többsége jobbágy volt, akik lényegégen a földesurak tulajdonában voltak. A nyugat-európai feudális társadalom volt az egyetlen a világon, az ipari forradalom előtt, amiben a még a házasságkötés joga sem a családé volt. A jobbágyok gyerekei csak akkor alapíthattak családot, ha a földesuruk számukra jobbágytelket biztosított. Ezt fordítva is mondhatjuk, hogy ez volt az egyetlen olyan társadalom, amiben az önálló családdá válás feltétele a jobbágytelekhez jutás volt. Vagyis gyermekvállalás feltétele a jobbágytelek biztosítása volt. Ennek a betartásáról az egyház gondoskodott. A társadalom csak az egyház által kötött házasságot ismerte el. Az egyház pedig csak az olyan jobbágy fiatalokat adott össze, akik számára a földesuruk telket biztosított.
Az a tény, hogy a nyugat-európai feudális társadalomban csak annyi gyermekvállaló jobbágy család lehetett, amennyi jobbágytelek volt, azt jelentette, hogy a házasságkötés lehetősége egyre jobban kitolódott. Vagyis a nyugat-európai középkorban a gyermekvállalás lehetősége egyre jobban kitolódott. Másként kifejezve, a jobbágyok gyerekei a nemi érettségük után mintegy tíz évig nem vállalhattak gyereket.
Amikor ezt megtudtam értettem meg az emberek középkori viselkedését, a vallási bigottságot és a féktelen indulatokat.
Még ma sem, amikor a nyugati polgárság felháborodik azon, hogy Kínában hatóságilag tilos egy gyermeknél több vállalása, de azt meg sem említik, hogy Európa nyugati felén sok évszázadon keresztül csak egyházi házassággal létrejött családban születhetett gyermek. Az egyház pedig csak annak szolgáltatta ki a házasság szentségét, akiknek a földesuruk jobbágytelket biztosított. A társadalom pedig csak olyan házasságot ismert el, amit az egyház kötött.
Ez a szabályozás azt jelentette, hogy csak annyi gyermekvállaló család jöhetett létre, amennyi jobbágytelek volt. Azok száma gyakorlatilag nem változott, mert a földesuraknak nem volt érdeke a jobbágytelkek számának növelése.
Azt csak hallomásból ismerem, hogy voltak nem egész telkes jobbágyok is, ha nem is nagy számmal. Ezek terjedését a földesurak érdeke akadályozta meg.
Jó negyven éve ismertem fel a nyugat-európai feudális társadalmak családalapítást korlátozó szerepét, de jelentőségének kifejtésével az óta sem találkoztam. A két háború közt a francia történészek ugyan már kimutatták, hogy a nyugat-európai jobbágyok jó tíz évvel később nősültek, mint a világ minden másik, nagycsaládos kultúrájában.
Arra mégsem mutattak rá, hogy a jobbágyasszonyok nemi érettségük után tíz évvel szülhettek először, ezzel két-három gyermekük születése kimaradt. Ezt a demográfusok sem hangsúlyozták, pedig ez volt a magyarázta annak, hogy a nyugat-európai feudális társadalomban fele akkora sem volt a megkívánt halálokozás annak érdekében, hogy népszaporulat ne haladja meg a néhány ezreléket.
Azon kívül, hogy a kiscsalád eleve elkerülhetővé tette a társadalmi halálokozás felét, számos további előnye is volt. Ezt már sokszor leírtam. Az mégsem jutott az eszembe, hogy a jobbágyfelszabadítás óriási társadalmi reform volt azzal, hogy a jobbágyok kisárutermelő parasztok lettek, de elvesztette Nyugat-Európa legnagyobb előnyét, hogy humánusabb maradhatott. Ennek a ténynek az említéséről anyagot azonban nem találtam.
Azt a tényt, hogy az ipari forradalom egyrészt felvette a jobbágyságban telekhez nem jutó gyerekeket, akik már előfeltételek nélkül is házasodhattak. A jobbágyok felszabadulásával és az ipari forradalommal megszűnt Nyugat-Európa gyermekvállalást korlátozó mechanizmusa. Ezért aztán térségünkben beállt a minden nagycsaládos társadalomra jellemző túlnépesedési nyomás. Ez azért nem okozott még nagyobb nyomort, még pusztító háborúkat, mert Nyugat-Európa alig félmillió négyzetkilométeres élettere tízszeresére nőtt Amerika és Ausztrália felfedezésével, ugyanakkor az ipari forradalom biztosította a többi kultúrával szembeni fölényt, lehetővé tette a gyarmatosítást, ezzel a gyarmattartó országok lakosságának külső jövedelemhez jutását.
Még nem találtam arra való utalást sem, hogy mint nyert Európa nyugati fele azzal, hogy élettere megtízszereződött, és minden másik kultúra kizsákmányoltjává vált. E két szerencsével egyetlen más kultúra sem részesült.
Nem volt alkalma egyetlen más kultúrának arra, hogy az életterénél tízszer nagyobb, ráadásul kiváló adottságú élettérhez juthatott.
Nem volt egyetlen másik magas-kultúra képes arra, hogy más kultúrát kizsákmányolhasson.
Ennek a két adottságának köszönhetően Nyugat-Európában olyan magasra emelkedhetett a gazdaság, a tudomány és a kultúra, hogy először az emberiség történelmében leállt a túlnépesedési nyomás annak ellenére, hogy a várható életkor a fajunk korábbi történetében jellemzőnek a kétszeresét is meghaladta. A létszám fenntartásához fele annyi születésre sem volt szükség, mint korábban.
Azzal, hogy a tudomány megoldotta a fogamzásmentes szexuális életet, először vált lehetővé, hogy a gyermekvállalásban a szexuális partnerek dönthetnek. A fogamzásgátlás megoldottsága után azonnal kiderült, hogy a születések jelentős hányada nem a szülők gyermekvállalási szándékából, hanem a fékezhetetlen szexuális ösztönükből született.
Azt sem lehetett előre látni, hogy a tudatos gyermekvállalás nagysága a jóléttel és az iskolázottsággal fordítottan arányos.
Bármennyire a tények egyértelműen bizonyítják, hogy bizonyos körülmények között a gyermekvállalás a létszám fenntartását biztosító alá esik, Ezt sem a politika, sem a vallás nem hajlandó tudomásul venni.
Mik ezek a feltételek?
1.  Az egy családtagra jutó jövedelem haladja meg a 20 ezer dollárt.
2.  Legyen elérhető a fogamzásgátlás.
3.  Az iskolázottság haladja meg a 12 évet.
Amelyik családban ez a három feltétel biztosított, a gyermekvállalás lényegesen a létszám tartását biztosító alá esik.
Bármennyire általános tény, hogy a gyermekvállalás spontán alacsony ott, ahol ezek a feltételek létrejöttek, a tudomány nem hajlandó tudomásul venni. Márpedig ott, ahol a családok jelentős hányada olyan, ahol a fenti három feltételt még nem érte el, erős kontraszelekció valósul meg. Minél elmaradottabb a család, annál több gyermeket vállalnak, minél jobbak a feltételek, annál kevesebbet.
Ezért ismételgethetem a véleményemet.
Ha a magyar családok felső harmadában annyi gyermeket vállalnának, mint az alsó harmadba tartozók, és fordítva, az alsó harmadba tartozók csak annyit, mint jelenleg a felső harmadban, ötven év múlva háromszor gazdagabb lenne a társadalom, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett.

Vagyis, a társadalom jövője, a következő generáció teljesítménye semmitől nem függ jobban, mint attól, milyen családi háttérben nőtt fel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése