Kopátsy
Sándor PE 2017 05
20
Az egészségügy
következő negyedszázada
A Lancet egészségügyi szaklap
felmérést készített arról hogyan fog alakulni a világ országaiban az
egészségügyi ellátás költsége és forrásai.
A társadalomtudomány, különösen a
közgazdaságtan nagyon elhanyagolja ezt az egyik legköltségesebb ágazatot. Annak
ellenére, hogy az egyének és családok számára az egészség megőrzése, a minél
hosszabb élet az elsődleges, megtettek mindent az élet meghosszabbítása érdekében,
a társdalom közömbösen kezelte, legfeljebb a lakosságot pusztító járványok
esetében intézkedtek. De még ez esetben sem a betegek gyógyítása, megmentse,
hanem a járvány terjedésének a megfékezése volt az elsődleges cél. Az
egészségügynek még nem voltak ismeretei a betegségek okiról, még inkább azok
gyógyíthatóságáról. Ezért aztán a betegségek okát isteni akaratnak tekintették,
ellenük inkább imádkoztak, mint intézkedtek. A kórházak szerepe inkább a
betegek elkülönítése, a fertőzésük elleni izolációját szolgáltak. Az betegeket halni vitték a kórházakba.
Ezt csak akkor értettem meg,
amikor közgazdászként rájöttem, hogy minden osztálytársadalmat a túlnépesedés
veszélyeztetett. Az egyénnek, a családnak érdeke volt az élet meghosszabbítása,
az osztálytársadalmak elsődleges feladata azonban a halálozás okozása volt. Ezt
a társadalomtudományok, még kevésbé a forradalmárok, máig nem vették tudomásul.
A társadalom minden közössége
ugyan akkor élt volna a legjobban, ha a lakossága az életterének eltartó
képességén van. Ezzel szemben a társadalmak életterük bővítését csak más
közösségek életterének rovásra tudták megoldani. Ezt pedig csak erőszakkal
tudták bővíteni, illetve erőszak ellen erőszakkal megvédeni. A hódító, vagy a
védekező képesség azonban a létszámtól függött. A lakosság egésze akkor élt
volna viszonylag optimálisan, ha a létszáma az élettere eltartó képességével
azonos. Ezt azonban a minden társadalmi egység csak akkor tudta a túlnépesedő
környezetben megvédeni, ha erősebb volt a szomszédjainál. Ennek érdekében
kénytelen volt túlnépesedni.
A társadalomtudományok azt sem
ismerték fel, hogy a túlnépesedést nem lehetett békésen féken tartani. Még
egyetlen társadalomtudós sem vallotta be, hogy minden termelő társadalomban
többen születtek, mint amennyit a szülők akartak. Ezt látni kellett volna, ha
megnézik, hogy az ember szexuális ösztöne több születést eredményez, mint
amennyit a létszám tartása megkíván. Kiderült volna, hogy az emberi faj, ha a várható életkor meghaladja a húszas évek közepét,
több lesz a születés, mint a halálozás. Erősebb mindkét nem szexuális
vágya, aminek kielégítése akaratától független fogamzást eredményez. Márpedig a
gyűjtögetés mintegy 150 ezer év alatt olyan rövid volt a várható életkora, hogy
a létszáma csak akkor nőtt, ha életterét kiterjeszthette. Az adott életterében nem szaporodott, mivel az élettere eltartó
képessége nem volt növelhető.
Erre a tényre Darwin sem figyelt
fel. Kedvezőtlen termésű években az éhhalál csökkentette a népességet. Ez
azonban kirajzásokat eredményezett. Az viszonylag szűk lehetőséget biztosított,
hogy hasonló életteret találnak. Az ember a fejlett agyának, kezeinek,
beszédképességének köszönhetően képes volt szinte minden természeti
környezethez igazítani az életmódját. Ennek köszönhetően az első faj lettünk,
amelyik a környezetéhez már nem a mutáció és a szelekció segítségével, nagyon
időigényes módon a környezetéhez igazodó új faj lett, hanem a fejlettségének
köszönhetően igazított a viselkedését a természeti környezetéhez, a nélkül,
hogy genetikai értelemben változott volna.
Arra a történelmi érdeklődésem
vitt rá, hogy a görög és a római társadalom egészségvédelmet szolgáló
viselkedését elemezzem.
A görög kultúra virágzásának a malária vetett véget.
Erre olaszországi utazásaim
hívták fel a figyelmemet. A két világháború közti fasiszta uralom élt először
azzal a lehetőséggel, hogy lecsapolja a kétezer évnél régebbi mocsarakat,
amelyekben mindenütt görög gyarmatok maradványait találták meg. Köztük a még
épségben marad Paestum csodálatos építményeit. Ez ahhoz a következtetéshez
vezetett, hogy Paestumot nem a rómaiak foglalták el, hanem a maláriát terjesztő
szúnyogok. 2.500 évig térségét elkerülték az emberek. Mocsárban csak azért
lehetett egy ilyen csodálatos, gazdag város, mert gabonát termelt. Azt ugyanis már
korábban tudtam, hogy Paestumban csak öntözött gabonát termelhettek, hiszen
csak másfél évezreddel későbbre szelektálódott ki a természetes csapadékon
termelhető búza és árpa.
Levontam tehát a következtetést,
hogy a görög városok térségében nem voltak öntözhető völgyek, kenyerük csak
akkor lehetett, ha onnan hozzák, ahol önözni lehetett. Ilyen a Földközi Tenger
európai vízgyűjtő területén csak néhány mocsaras völgy volt. A római
városállamok ezért az önözhető völgyeket gyarmatosították. Ezek a gyarmatok gyorsan
gazdagok lettek. Az időszámításunk előtti 6. században azonban a mocsaras
vidéken megjelent az indoeurópai népek számára halálos malária. Ezért aztán a
gabonatermelő görög gyarmatokon kipusztult, vagy elmenekült a lakosság. Ezek a
térségek a 20. századig lakatlanok maradtak.
Ez a tény, magyarázatot adott
arra is, hogy Romulus és Rémus azért a dobokon alapította Rómát, a Római
Birodalmat később létrehozó várost. Ezt már korábban megértették velem az
itáliai utazások. Számomra meghökkentő volt, hogy az olasz települések, nagyok,
kicsik, nem a völgyekben, hanem a dombok tetején voltak. Mezőgazdászként
felmértem, hogy micsoda indok kényszerítette Itália területén arra a
mezőgazdaságból élő lakosságot, hogy a dombokra települjenek. Ismereteim
szerint, a gépek megjelenése előtt a gabonatermelés költségének felét a
termőföld megközelítése, a termés lakóhelyre, a trágyának pedig a szántófölre
hordása jelentette. Ez a költség nemcsak a távolságtól, hanem attól is függött,
hogy mekkora magasságot kellett ennek során legyőzni. Ezért aztán, Olaszország
előtt csak olyan térségekben jártam, ahol a település a lakóhely
legalacsonyabb, vízben a leggazdagabb térségekben laktak. Olaszországban
azonban éppen fordítva, a magaslaton voltak.
Ezért lett a véleményem, hogy a görög városállamok csillogásának a
malária vetett véget.
A Római Birodalom bukásának is egészségügyi oka volt.
Olaszországban a másik
meglepetésem a domboldalak szőlővel történő betelepítése és a csodálatos
vízvezetékek voltak.
Műszaki ismereteim arról győztek
meg, hogy az olasz domboldalak teraszosítása százszor akkora munkát jelentett,
mint Egyiptomban a piramisok építése. Ehhez járult az is, hogy számos
vízvezeték építése sokkal nagyobb műszaki feladat volt, mint egy-egy piramis
építése.
Az már diákkoromban izgatott, mi
indokolta Ciceró jelmondatát: Navigare necesse est! Hajózni kell!
Két kérdésem maradt. Miért volt a Római Birodalom számára
létszükséglet a bortermelés és a hajózás?
Hajózás.
Azon már diákkoromban elakadtam,
amikor Diocletianus császár ártörvényéből az derült ki, hogy egy kiló árpának
és egy libának azonos ára volt. Aztán megtanultam, hogy a Római Birodalomban a
kenyérgabona néhány ezer kilométernyi tengeri úton érkezett. Ha nem tudtak volna hajózni, nem ehettek
volna kenyeret.
Azt csak sokkal később ismertem
fel, hogy a Római Birodalom tengeri hatalma ugyan egyik feltétele volt a gabona
importjának, de az csak öregkoromban vált felismertté, hogy a kor tengeri szállítását végző
legénységnek nagyon magas volt a halandósága. A legénység szúfolt
elhelyezése azt jelentette, hogy egyetlen beteg az egész legénységet
megfertőzi. Márpedig a betegség a közel-keleti kikötőkben könnyen felszedhetett
olyan betegséget, ami ellen a latin népeknek nem volt immunitása.
Arról, hogy hány ezer ókori hajó süllyed el a tengerekben, van becsült
adat, de arról említést sem találtam, hogy hány millió tengerész halt meg a
hajóutak során. Azt pedig tudjuk, hogy a Birodalom vesztét a városok
lakosságának kipusztulása okozta. A gabonát hozó hajókra vigyázhatott a haditengerészet,
a hajók legénységének egészségére azonban nem vigyázhatott senki. A hajózhatáshoz tehát nemcsak hajókra, de
legénységre is szükség volt.
Ahhoz, hogy a Római Birodalom
fennmaradjon, a városok, még inkább a hajósok egészégére kellett vigyázni. Ennek két feltétele volt, legyen kenyér és
bor. Ezért lett a kenyér és bor szentség a keresztény Római Birodalomban! Kenyér
és bor nélkül összeomlott.
Ezért nem szeretem a vallások
teológiáit. A keresztény teológia a kenyér és a bor szentségét az utolsó vacsorával
magyarázza. A tudomány pedig azt deríti
fel, hogy Európa sorsa a mai időszámítás alapján az első századokban azon múlt
lesz-e elég kenyere, és egészséges itala a lényegében csak a városokat
szervező, azokra épülő a Római Birodalom során múlt. A városokat pedig a
Közel-Keletről érkező gabona hiánya és a behozott betegségek elleni védekezés tették
próbára. Ezt a próbát a birodalom példátlan terhet vállalva próbálta megoldani.
A Római Birodalom a kultúrák
történelmében egyetlen politikai erőt jelentette, amelyiknek nem volt saját
kenyere, a vizei pedig fertőzöttek lettek.
A kenyere érdekében kiépítette a világ egyetlen olyan birodalmát,
amelyik ennek több ezer kilométerről hajókkal hozta a gabonáját. Ez a kényszerű
gabonaimport lett a világtörténelem legnagyobb vállalkozása. Sok százezer ember
építette a szükséges hajókat. A hajók sokszázezres legénységének és a kikötők
munkásainak magas halandóságát folyamatosan pótolni kellett. Ez példátlan
szervezettséget igényelt. A
munkaerejének egészségvédelme azonban nem volt megoldható.
Az itala, a víz éppen a nagy közel-keleti forgalomnak a kitettsége
miatt megfertőződött. A városok kutjainak a vize fertőzött lett. Ez ellen csak
távoli források tiszta vízének odavezetése és a borral való fertőtlenítés
jelentett védelmet.
Mindkét feladat megoldása
érdekében példátlan erőfeszítések történtek. De ez sem volt megoldás, ezért a
vallás szentségévé tették a kenyeret és a bort, a biztosításukat pedig az
istenre bízták.
A betegségek gyógyításában tehetetlen volt az ember.
A megelőzés csak a 19. század
közepén kezdett megvalósíthatóvá válni. A közművek kiépítése a városokban
megszűntette a vidéknél nagyobb halandóságot. A történészek a háborúk
emberpusztításait egyik fő témájuknak tartják. A háborúk százezres
embervesztesége történelmi jelentőséget kap. Ezzel szemben a városok, majd a falvak közművesítése százszor több
ember életét mentette meg, mint amennyi emberpusztulással járt a közművek
nélküli falvakban és városokban való élet.
A gyógyítás csak a 19. század
végén kezdett tudománnyá válni. Ez óta ott élnek tovább az emberek, ahol
könnyebben elérhetők az egészségügyi szolgáltatások. A történészek azt sem
tudatosítják, hogy az utóbbi száz évben a fejlett társadalmakban az egyik
legnagyobb társadalmi változása az állami költségvetésen belül a katonai
kiadások arányának ötödére, az egészségügyi és oktatási ötszörösére növekedése.
Ez alól az egyetlen jelentős kivételt az Egyesült Államok jelenti, ahol a
katonai kiadások viszonylag a legmagasabbak, az egészségügyben pedig az állami
részvétel a legalacsonyabb. Ennek ellenére ott is még egyszer annyit költ az
állam az
Egyik állandó hiányosságom a
történészekkel szemben, hogy a várható életkorral, a változó testmagasságokkal
nem foglalkoznak. Nagyon sokat mondana, ha tudnánk, hogy mikor, hol meddig
éltek az emberek és milyen magasak voltak. A várható életkornak, és a
testmagasságnak az alakulása nagyon megkönnyítené a múltunk megértését.
A hűtőszekrények történelmi
szerepét sem ismertük fel, pedig a közvélemény ösztönösen ráérzett. A Kádár
rendszerben az útlevélhez jutást a nép arra használta, hogy hűtőszekrényt
vásároljon. Szinte csak addig mentek túl a határon, amíg nem tudtak
hűtőszekrényt vásárolni. Akkor számoltam ki, hogy mennyire jó ösztönnel ismerik
fel a fogyasztók, hogy mire van nagyobb szükségük. A hűtőszekrénynek
köszönhetően racionálissá vált a hússal adó állatok tartása. Hűtőszekrény
hiányában, késő ősszel vágták a disznót, aminek húsából alig maradt a nagy
nyári munkák idejére. A baromfit pedig csak az nap vágták le, amelyik nap
elfogyasztották. A hűtőszekrény birtokában pedig minden állatot akkor vágták,
amikor arra megérett, és a fogyasztását beosztották. Ezzel a szükséges
takarmány jelentősen csökkent, és mindig azt ehették, amikor indokolt volt. A
hűtőszekrény nemcsak a takarékos hústermelést tette lehetővé, hanem az
egészségesebb fogyasztást is. A várható
életkor meghosszabbodásában a hűtőszekrénynek is legalább akkora jelentősége
volt, mint az orvosi ellátásban.
Még arról sem olvastam történelmi
munkát, hogy a múltukban mennyit jelentett, hogy a hideg ellen tudtunk, a meleg
mellen pedig nem tudtunk védekezni. Ezért tartom a hűtőszekrényt fontosabb
történelmi szereplőnek, mint az orvosságokat. Erre az hívta fel a figyelmemet,
amikor egy tanulmányban azt olvastam, hogy Magyarországon
népbetegség volt az angolkór, vagyis a gyenge csontozat. Ez akkor tűnt el,
amikor a szilaj marha tartásáról áttértünk az istállós tehéntartására. Ezer
évig kevés tejet, kalciumot fogyasztottunk. Amikor ez megszűnt, eltűnt az egyik
népbetegség.
A gyógyítás csak a 19. század végén kezdett
tudománnyá válni. Ez óta ott élnek tovább az emberek, ahol könnyebben elérhetők
az egészségügyi szolgáltatások. A történészek azt sem
tudatosítják, hogy az utóbbi száz évben a fejlett társadalmakban az
egyik legnagyobb társadalmi változása az állami költségvetésen belül a katonai
kiadások arányának ötödére, az egészségügyi és oktatási ötszörösére növekedése. Ez alól az egyetlen jelentős kivételt az Egyesült Államok jelenti, ahol
a katonai kiadások viszonylag a legmagasabbak, az egészségügyben pedig az
állami részvétel a legalacsonyabb. Ennek ellenére ott is még egyszer annyit
költ az állam az egészségügyre, mint a hadseregre.
A hivatkozott
tanulmány számomra két meglepetést hozott.
Jelenleg a világon Kubában a
legmagasabb a lakosság állami egészségbiztosítása, 95 százalék. Ehhez azt
teszem hozzá, hogy oktatásukra is ez jellemző. A bolsevik rendszerekre is ez
volt a jellemző. Ez azonban nem jelenti azt, hogy versenyképesek is lehettek
volna.
Két óriási hátránya volt a
bolsevik marxizmusnak.
Egyrészt nincs és nem is lehet sikeres a jelenkorban az olyan
ország, amelyik lakossága nem puritán. Nem
puritán lakosságú országok demokráciája sem lehet versenyképes. Nemcsak a
marxista Kuba, de egyetlen latin-amerikai ország sem versenyképes a puritán
népek demokráciáival.
Másrészt csak a piacos gazdaság lehet versenyképes. Kína lakossága
ugyan keményen puritán, de addig nem volt sikeres, amíg nem piacosította a
gazdaságát.
A fenti két feltétel mellett van egy harmadik is. Csak olyan
puritán és piacos ország lehet sikeres, a melyikben a népesség száma legfeljebb
1-2 ezrelékkel változik. Kínában sem történhetne gazdasági csoda, ha nem
állítja le a népessége gyors növekvését.
A táblázat másik meglepetése,
hogy a két Szahara alatti ország egészségügyi kiadásai nemcsak alacsonyak, de
ezek kétharmadát is a gazdag országok segélyei adják. Az említett két ország
Szomália és Ruanda lakossága évente 3 százalékkal nő. Aki az ilyen országokon
segíteni akar, az ne az egészségügyét támogassa, mert ezzel növeli az eleve
leviselhetetlen népszaporulatot, hanem csak az oktatást és a fogamzásgátlást,
mert csak ezekkel segíthet az ilyen országokon. A még a puritán Kínában is
elviselhetetlen volt a szorgalmas, tanulni vágyó népesség gyors növekedése, nemhogy
Afrikában.
A két szuperhatalom eltérő egészségügyi politikája.
Az Egyesült Államok az egyetlen fejlett puritán állam, ahol a
lakosság felének nincs állami egészségbiztosítása, a kiadások további harmadát
pedig a magas profittal dolgozó magánbiztosítók látják el. Tiedének pedig nincs
biztosítása, a gyógykezelését fizetni kell. Az egészségügyi kiadásait a következő
24 évben csak 63 százalékkal akarja növelni. Számolni kell azzal is, hogy a
lakosság harmada latin-amerikai és afrikai fekete. Tehát nem puritán.
Kína egy lakosra jutó jövedelme negyed akkora. Jelenleg a lakosságának
még csak a kétharmada részesül állami biztosított egészségügyi ellátásban. A
magánpénztárak szerepe pedig elhanyagolható. Ezen nem is akar változtatni. A
jelenlegi állami egészségügyi kiadásait 2040-re hétszeresre növeli, és
általánossá akarja tenni. Ismerve a kínaiak több ezer éves egészségügyi kultúráját,
ezen a téren is többre fogják vinni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése