Kopátsy
Sándor PH 2015 05 04
A zsidó és a kínai diaszpóra
Nagyon kevesen
kövek nyomon a világtörténelem, de minden bizonnyal annak utolsó száz évében a
két legnagyobb sikerű diaszpóra, az európai zsidó és a távol-keleti kínai
sorsát.
Minket,
magyarokat elsősorban a zsidó diaszpóra története érdekelt. A sorunk vele
fonódott össze. Arra senki sem fordított figyelmet, hogy a Távol-Keleten egy
még nagyobb üldözött diaszpóra, a kínai, fázisban kissé megkésve, nem kisebb
sikerre lehet büszke.
Az európai
történészek ugyan foglalkoznak a kontinens keleti kétharmadában végbement
zsidóüldözéssel, aminek során közép-európai a zsidó etnikumok öthatodát
elpusztították, a kelet-európai zsidókat pedig hagyták kitelepülni. A háború
után pedig e két térség germán etnikumának többségét telepítették ki. Arról még
nem találtam történelmi elemzést, hogy a megelőző száz évben, mit köszönhetett
Közép- és Kelet-Európa ennek a két etnikumnak. Egy mondatban: Ez a két térség
ezer éve igyekezett Nyugat-Európához felzárkózni. A 19. század közepéig szinte
semmi sikerrel.
A 19. század
második felében a vasút és a gőzhajózás tizedére csökkentette a közép- és
kelet-európai országoknak a szállítási idejét és költségegét Nyugat-Európához.
Ezt a kínálkozó alkalmat a térség fél-feudális államai nem ismerték fel, és nem
is akarták felismerni, mert ettől a társadalmi helyzetük fenyegetettségét
látták. A kínálkozó alkalom azonban jól jött a germán és a zsidó kisebbségnek.
A germánok.
Európa keleti
felén a középkor dereka óta csak a germán kisebbség volt nyugat-európai
puritán. Ők voltak a polgárok, de az államokon belül elszigetelődött
zárványokban éltek. Ők sem voltak nagyon kíváncsiak a feudális politikai
struktúrára, az pedig örült, hogy a germán kisebbségek izoláltak maradtak.
A zsidók.
A vasúthálózat
kiépüléséig a zsidóság is gettókba zárkózva élt Európa keleti felén. Még
nyugati értelemben polgárok sem lettek, a közvetlen térségük vándorkereskedői
voltak, akinek működési térségük alig haladta meg az egynapi járóföldet. A
vasúthálózat kiépülése és a gőzhajók megjelenése azonban Tizedére csökkentette
a nyugat-európai piacok elérhetőségét, és megtízszerezte a belföldi
kereskedelem egynapi járóföldjét.
A 19. század
technikai forradalma a begyűjtő kereskedelem térségének sugarát is tízszeresére
növelte.
Az eddig össze
sem gyűjthető mezőgazdasági termékek exportálható árukká váltak a vasúton
egy-két nap alatt elérhető piacokon.
Ennek köszönhetően a kisvárosok gettóiban
élő zsidók kereskedelmi térsége mintegy százszorosára nőtt. Ennek
köszönhetően a gettókba zárt zsidóság néhány évtized alatt nyugat-európai
értelemben vett polgár lett. Ehhez hasonló polgárosodási folyamatot nem
ismerek.
A vasút nemcsak
a német és zsidó etnikumnak hozott társadalmi felemelkedést, de a falusi
parasztságnak, azon belül az asszonyoknak is előnnyel járt. A vasút tette áruvá
a mezőgazdasági melléktermékek tucatjait, a tej begyűjtését, de áruvá vált a
baromfi, a tojás, a zöldség, a gyümölcs, az állatok bőre. Még egyetlen falukutató nem mutatta ki, hogy a vasútnak köszönhetően
mennyi mezőgazdasági termék vált áruvá, az asszonyok számár pénzbevétellé.
Nekem ez a téma
is csemege volt. A parasztasszonyok társadalmi és családon belüli rangját a
gazdasági szerepük nagysága határozta meg. Először a kapásnövények, majd az
istállós tehéntartás növelte a családi szerepüket. Ezt növelte tovább a fent
említett melléktermékekből származó bevételük. A vonattal a piacokra is
könnyebben eljuthattak.
Ez a kitérő jól
bizonyítja, hogy a zsidóság közép- és kelet-európai gyors meggazdagodása mivel
magyarázható. Nagyon sokat mondana akár egy olyan becslés is, hogyan változott
meg a zsidóság szerepe a vasúthálózat kiépülése után ötven évben. Mekkora volt
a zsidóság jövedelme az országos átlaghoz viszonyítva 1850-ben, és 1914-ben. Az
országos átlag is gyorsabban növekedett, mint előtte bármikor, a zsidóságé
azonban ennek is a többszöröse volt. Az átlag emelkedése is nagyrészt a zsidó
és germán etnikumnak volt köszönhető.
Még azt sem
dolgozta fel senki, hogy milyen társadalmi vesztességet szenvedtek az államok a
zsidó és germán etnikumuk elvesztése következtében. Erről mély csend uralkodik,
annál inkább hangot kap a bolsevik megszállásra való hivatkozás a viszonylag
gyenge teljesítmény okozójaként. Még több évtizednek kell eltelni, amíg Európa
keleti felének országai, bevallják, hogy a nagy veszteséget nem a bolsevik megszállás,
hanem a zsidó és germán etnikumuk elvesztése okozta, és fogja még száz év múlva
is okozni.
Az elűzött
germán etnikum ma sokkal jobban él, mintha nem telepítik ki őket.
Az európai
zsidóságról ugyanez nem ilyen egyértelmű. Csoda, amint a hazájukká tett
Izraelben elértek, de ez a csoda nagyon messze van attól, amit elérhettek
volna, ha nem a szinte legnehezebb megoldást választják. Őshazájuk az ókorban
valóban jó helyen volt, de a 20. században nehezebb helyet nem választhattak
volna. Azt nem merem mondani, hogy jobban járnak, ha Európában maradnak, mert
valószínű, hogy onnan is kitelepítették volna őket. A legjobb megoldás az lett
volna, ha az Egyesült Államokba települ a megmaradt nyugati zsidóság.
Ez megóvta volna a másik hibájától is, hogy
vallási alapon szervezzenek saját államot.
Amerikában a
nyugat zsidósága folytathatta volna azt, hogy a befogadó társadalom élcsapata,
de nem Európa keleti felén, a fél-feudális visszahúzó társadalmakban, hanem a világ
legjobb adottságai között a puritán Észak-Amerikában.
Izraelben a
nyugti zsidóság azt sem vallja be, hogy nem
volt bölcs döntés a közel-keleti és észak-afrikai ortodoxvallású testvéreikkel
közös államot alkotni. Amennyire a nyugati kultúrkörben élő zsidók a világ
legfejlettebb etnikuma, az ortodox hittestvérei az életterükön nem emelkedtek
ki. Az Egyesült Államokban az is nyilvántartják, hogy mekkora különbség van az
európai kultúrkörben nevelkedett, és a Közel-Keleten maradt ortodox zsidók
között. Az előbbiek a gazdag Egyesült Államokban is élcsapatot jelentenek, az
ortodoxok pedig a közel-keleti arabokkal vannak egy szinten.
Ez nem meglepő,
mert ugyanez a lemaradás jellemző az Afrikában élő keresztényekre is.
Be kellett volna
látni, hogy a második világháború után két nagyon eltérő szintű zsidóság
jövőjéről kellett dönteni. A nyugati
zsidóság minden zsidó számára közös anyaországot választott, ahelyett, hogy
mindegyik magának valót választott volna. Ráadásul a vészesen lemaradó több
százmilliós, eredendően antiszemita arab tenger közepén.
A legendásan
liberális nyugati zsidóság nemcsak a minden zsidó állama akar lenni, hanem sok
tekintetben a legliberálisabb állam is. Talán a kétszázszor nagyobb, több tudat
nyelvű és kultúrájú Indiában van annyi párt, mint a cseppnyi Izraelben. Én a
két pártnál többet soknak tartom. De a nagyon lentről indulókban a kettő is
sok. Az utolérés ugyanis olyan feladat, amit a pártok közti viták mellett nem
lehet eredményesen végrehajtani. A sok párt közötti koalíciós alku mellett
bizonytalan a cél.
A kínai diaszpóra.
A második
világháború végéig a kínai diaszpóra magja a Maláj Félszigeten élt. Ott
ugyanolyan erős a kínaiak elleni gyűlölet, mint Európa keleti felén volt. A
80-as évek közepén fordultam meg Malajziában, és ugyanolyan numerus clausus-al
találkoztam, mint a Trianon utáni Magyarországon. Azzal a különbséggel, hogy
ott nem 6, hanem 8 százalék volt a korlát.
A korábban angol
gyarmatot, Szingapúrt is Malajziához csatolták. Ahogyan a malajziai kínai
ellenesség kiderült, a Szingapúrban élő kínaiak az elszakadás mellett
döntöttek. Szerencséjükre, zseniális vezetőjük lett, a nemrég elhunyt Lee Kuan
Yew személyében. Aki szinte a haláláig egyetlen lényegében kínai párt uralma
alatt a soknemzetiségű, kultúrájú és nyelvű, tehát kozmopolita városállamot
épített. Méghozzá példanélküli sikerrel. A politikája lényege az egy
pártrendszer és a nagyon liberális gazdaságpolitika. Megfékezte a
gyermekvállalást, a belső népszaporulat nulla, de jelentős számú szelektált
bevándorlót, főleg a kínai diaszpórából fogad. Ma Szingapúrban az egy lakosra
jutó nemzeti jövedelem magasabb, mint az Egyesült Államokban.
Arról még
nagyobb a csend, hogy Mao már a hetvenes években fél éves tanulmányútra oda
küldte a kiszemelt utódját, Tenget. Még nem olvastam, hogy az 1990-es kínai
reform lényegében azt valósította meg, amit Yew az 50-es években elkezdett. Liberális piacgazdaságot, és megfékezet
gyermekvállalást.
Szingapúr jövője
biztosított. Nemcsak azért, mert egyedülálló adottságú kikötő, hanem azért is, mert
egyre jobban mögötte érezheti a kétszázszor nagyobb tanítványát, a jövő egyik
szuperhatalmát.
Izrael és Szingapúr szembeállításával
azt akartam illusztrálni, hogy a két zseniális diaszpóra mennyire eltérő utat
választott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése