2015. május 5., kedd

A vagyon és jövedelem elosztása

Tartalom


Kopátsy Sándor               EE                    2015 04 19

Társadalomszemléletem
A vagyon és jövedelem elosztása
(Kézirat)

A jelenkori közgazdászok számára is divatba jött a társadalom vagyona és a jövedelme felett osztozkodás. Ez alól Marx és a marxisták sem jelentettek kivételt, annak ellenére, hogy ő volt az első materialista társadalomtudós, aki felismerte, hogy a vagyonok és a jövedelmek elosztása felépítmény, ami determinált felépítménye a társadalomnak. Azaz a társadalmi igényhez igazodó. Ebből fakadóan neki sem azt kellett volna kitalálni, hogyan osszák el a hatalmat, a vagyont, a jövedelmet, hanem azt megmagyarázni, hogy ami e tekintetben jellemezte a társadalmat, az miért volt olyan, amilyen, mert az a társadalom igényéből fakadó szükségszerűség volt.
Hamar rájött, hogy az senkit nem érdekelt, hogy miért olyan a társadalom, amilyen, mindenki a neki tetsző módon akarta a hatalmat, a vagyont, a jövedelmet elosztani. Ha megmarad társadalomtudósnak, nem lettek volna követői. Ezért állt be prófétának, aki arra biztatta az elosztásban sértett többségét, hogy a javukra kellene elosztani a hatalmat, a vagyont, és a jövedelmet. Ennek köszönhetően példátlanul gyorsan sokak prófétája lett. Szerencsétlenségére, a tanítványai ott kerültek hatalomra, ahol reménytelen volt megvalósítani az is, amire a kor tudományos és technikai forradalom már megteremtette a többség számára kedvező felépítmény létrejöttét.
A marxista tanok Európában a legtartósabbak a puritán kultúrájú népek társadalmaiban lettek. Ott ugyan nem győztek, de a szociáldemokrácia túlélte a bolsevizmus összeomlását. Máig általános az a vélemény, hogy a Szovjetunió azért esett szét, mert bolsevik volt. Pedig Kelet-Európa népeinek viselkedési kultúrája eleve alkalmatlan arra, hogy a társadalmi fejélődés élvonalába kerüljön, függetlenül attól, milyen ideológiával próbálkozik. Az összeomlása óta eltelt negyed század egyértelműen azt bizonyítja, hogy az új társadalmi berendezkedés még a bolsevik rendszer hatékonyságát sem éri el. Annak ellenére, hogy annak két hibáját lényegesen kijavította. Piacosította a gazdaságát és csökkentette a hadikiadásait. Ennek ellenére csak azokban az új országokban lettek a viszonyok elviselhetőbbek, amelyek bányajáradéka a magas árak következtében viszonylag megnövekedett. Nem kell hozzá jóstehetség, hogy ez a két ország helyzete az olajárak csökkenése után lényegesen romlani fog.
Az európai bolsevik tábor összeomlásával egy időben, Kelet-Ázsiában a háromszor nagyobb népességű Kína a világtörténelemben is példátlan sikert arat.
A Nyugat Európa-centrikus történetfelfogását jellemzi, hogy a marxizmus csődjének bizonyítását látja abban, hogy negyede Európában megbukott, és figyelembe sem veszi, hogy háromnegyede Kínában kijavította két alapvető hibáját, és lélegzetelállító sikert arat. Kína nem azért volt 1990-ig sikertelen, mert marxista diktatúra volt, hanem azért, mert elviselhetetlenül gyorsan nőtt a népessége, és nem piacos volt a gazdasága. Amint e két hibáját kijavította, példátlan siker ért el.
Marx tanai tehát példátlan világsikert hoztak Kínában, ahol a még nagyon szegény társadalmat kellett a kor megváltozott követelményeihez igazítani. A Kínai csoda csak azt bizonyította, hogy egy szegény országban is történhet csoda, ha a politikai vezetés egyetlen párt kezében van, de sikerül megállítani a túlnépesedést, és piacosítani a gazdaságot. Azt is hozzá kell tenni, hogy a kínai utat csak puritán viselkedésű népek járhatják sikerrel.
A 20. század tanulsága, hogy a tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi alépítmény, amire hatékony felépítményt csak puritán népekkel lehet építeni. A már fejlett társadalmakban lévő puritán népek mindegyike, mint Nyugaton, mind a Távol-Keleten sikeresnek bizonyult, ha a politikai felépítménye demokratikus volt. Ezt bizonyítja a tény, hogy a Nyugat minden protestáns népe a politikai demokráciája útján lett gazdag. A Távol-Keleten a puritán konfuciánus népek országai közül, csak Japán indult a puritán nyugati országokéval hasonló szintről. A négy Kis Tigris bámulatos sikerét jelentős részben a hidegháborús helyzetnek köszönhette. Ezek a demokratikus oldalon álltak, ezért a fejlett demokráciák támogatását élvezhették. Ez a támogatás abban jelentkezett, hogy a tömegáruk kelet-ázsiai importját korlátozás nélkül fogadták. Vagyis az iparosításuk fizetőképes keresletet talált.
Kevés felismerést talált a világgazdasági szekértők körében is, hogy Japán és a Kis Tigrisek gazdasági csodái lényegében a tömegáruk exportjára épült. Ezt Kína akkor nem tehette meg, mert ehhez túlságosan nagy volt, és a hidegháborúban a front másik oldalán állt.
Arról még kevesebb szó esik, hogy a négy Kis Tigrisből, Hong Kong még angol gyarmat volt. A három azonban nem demokráciaként kezdte, lényegegében egyetlen párt diktatúrái voltak. Tajvanban a megvert kínai köztársasági hadsereg menekült tábornokai, Dél-Koreában is a tábornokok, Szingapúrban pedig egyetlen párt uralta a politikát. A kelet-ázsiai csodák politikai rendszere sem liberális demokrácia volt.
Kína számára a gazdasági reform lehetősége a hidegháború végével nyílt meg. Ahogy a polgári demokráciáknak megszűnt a Szovjetunió katonai erejétől való félelme, lehetőség nyílt a csatlós sorsra kényszerített államok megnyerésére. Gyorsan megtörtént azokban a rendszerváltás.
Ennek az eredményéről negyedszázad után sem történt mérlegkészítés. A liberális Nyugat és a volt csatlós országok a rendszerváltást szinte csak abban látják, hogy az egy pártrendszer megszűnt, és a gazdaság piacosodott. Ez ugyan tény, de a társadalmi fejlődést legalább három mutató alapján kellene mérni. Hogyan alakult az egy főre jutó jövedelem, a várható életkor és az iskolázottság. Tekintve, hogy ez a három mutató a bolsevik rendszerben is javult, a javulás mértékét kell a demokrata oldalon állókkal összevetni.
Az összevetést ugyan elmulasztják, pedig egyértelmű. A bolsevik megszállás alatti rendszer annál hátrányosabb volt, minél közelebb volt a megszállás előtt a nyugat-európai szinthez.
Ezért aztán a kelet-németek estében volt a legnagyobb a rendszerből fakadó hátrány.
Négy ország veszett sokat.
A kelet-németek fele szinten éltek, mint a nyugat-németek.
A csehek, akik a háború előtt is a németek szintjén éltek, még egyszer jobban élhettek volna, ha a hidegháborúban a demokratikus oldalra kerülnek.
Az észtek a háború előtt is a legfejlettebb balti állam voltak, a viselkedésük alapján skandináv kultúrájúak, akárcsak a finnek. Itt jegyzem meg, hogy az észtek a Szovjetunón belül is a leggazdagabb köztársaság voltak. Számukra jelentett a legnagyobb veszteséget a Szovjetunió bekebelezése.
A szlovének alpi kultúrájú népek. Ezek mindegyike az elmúlt száz évben jól vizsgázott. Németországon, Ausztrián, Franciaországon, Olaszországon belül az Alpokban élők helyzete az anyaországban élőkhöz képest javult. Tehát nem meglepő, hogy ez történt Jugoszláviában is.
A szovjetrendszerben egyértelműen nyertek az ortodox keresztény kultúrájú országok.
A mérleg nehezen állítható fel egyértelműen a nyugati keresztény országok esetében. Ezeknél vitatkozni lehet, merre billen a mérleg. Magyarországon az én véleményem kisebbségben van. Az én mérlegem azért hajlik a pozitív irányba, mert nálunk olyan erős volt az arisztokrácia és az úri középosztály politikai befolyása, hogy azok hatalmának a megtöréséhez nem lett volna elég belső társadalmi erőnk. Márpedig ezek hatalmának felszámolása nélkül sokkal hátrább lennénk.
A tudományos és technikai forradalom a legjelentősebb társadalmi változást két kultúrában, Nyugaton a puritán protestánsokéban, a Távol-Keleten a konfuciánusokban hozott. Nem forradalmi tanok hozták létre, hanem a tudományos és technikai forradalom hatására alakult át alapvetően mássá a felépítmény.
A politikai hatalom szétoszlott a társadalom egészén belül, ezzel megszánt az osztálytársadalom. A lakosság egésze politikai tekintetben egyenrangú választópolgárrá vált, mindenki titkosan szavazhat.
A vagyon összetétele és elosztása átalakult. A nemzeti vagyon nagyobb része lett a korábban a társadalom igényénél nagyobb, de számba sem vett tudás és képesség, a szellemi vagyon. Annak ellenére, hogy a jelenkori fejlett társadalmakban a tudás és képesség éréke már nagyobb, mint a fizikai vagyoné, a közgazdaságtudomány csak szavakban ismeri el annak szerepét. A társadalomtudományok ugyan figyelembe sem veszik a tudás és képesség értékét, pedig a jelenkori fejlett társadalom már egyre inkább ennek alapján osztja el a politikai hatalmat, a vagyont és a jövedelmet.
A jelen legnagyobb érdeklődést kiváltó társadalmi művei ugyan a vagyon és a jövedelem elosztást elemzik, de vagyon alatt csak a fizikai vagyont értik. Addig a felismerésig sem jutottak el, hogy a vagyon és jövedelem nagyobb része ma már a tudásban és képességben, és nem a fizikai tárgyakban van.

A jelenkori fejlett társadalom már nem osztálytársadalom.

A jelenkori fejlett társadalom alépítményének ismerete nélkül nem érthetjük meg, még kevésbé minősíthetjük a felépítményét. Ez a társadalomtudományokra az osztálytársadalmak estében is jellemző volt.
Azt kellett volna megérteni, hogy minden osztálytársadalom közös alépítménye a túlszaporodó népesség és a fizikai vagyon szűkössége volt. Sok volt fizikai munkaerő, és hozzájuk viszonyítva kevés termőföld és fizikai vagyon. Nagyon leegyszerűsítve: Emberben felesleg, vagyonban hiány. Ebből az fakadt, hogy az embernek nem volt éréke, a vagyonnak annál inkább.
Ennek a felismerésnek köszönhettem, hogy megfejthettem az osztálytársadalmakat létrehozó okot. Ezért volt minden osztálytársadalomnak olyan felépítményre volt, ami növelte az emberek halandóságát, ugyanakkor a növelésére ösztönzött. Az osztálytársadalmak közös feladta volt a népesség növekedésének a csökkentése. A termelésre épült társadalmak olyan életviszonyokat teremtettek, amikben a várható életkor spontán az elviselhetőnél jobban hosszabbodott, gyorsabban, mint az életterének eltartó képessége növelhető volt.
Az adott feltételek mellett a spontán népszaporulatot csak a halálozás fokozásával lehetett csökkenteni. A születések nemcsak nem voltak csökkenthetők, hanem a várható életkor növekedésével hatványozottan nőttek. Ezért aztán a várható életkor növekedése egyre nagyobb halálozásokozást követelt meg a társadalomtól. Ez a halálozást növelő folyamat ugyan a múlt során minden társadalomban növekedett, a történészek mégsem vették tudomásul. Mert a társadalom minden szintjén az egyének, a családok, a települések, az országok számára a minél hosszabb élet, a halál elleni védekezés volt az elsődleges cél. Ez szemben állt a társadalom elsődleges érdekével, a népszaporulat féken tartásával, a halálozás fokozásával. Ezt az érdekellentétet a társadalomtudományok sem ismerték fel. A társadalmat javítani akaróknak csupa olyan javaslatuk volt, ami a hosszabb életet szolgálta, ezzel a társadalomra nehezedő túlnépesedés nyomását fokozva volna. Mivel a részek érdeke szemben állt a társadalom érdekével, a részek ellenálltak a társadalmat jobbítók célokkal.
A halálozást fokozó osztálytársadalmakon való túllépésnek az egyetlen feltétele a születések korlátozás volt. Ezt azonban senki sem ismerte fel. Ennek ellenére minden osztálytársadalom spontán ugyanazokkal a módszerekkel növelte a halálokozását.
A faja egyedeinek halálokozás néhány csúcsragadozónál is ösztönösen jellemzővé vált. A jegesmedve, az oroszlán, a tigris öli a nem saját kölkeit. Ezt a biológusok ugyanúgy nem értik meg, mint a társadalomtudósok. Azzal magyarázzák, hogy a hímek a kölköket azért ölik meg, mert akkor az anyaállat előbb párzik. Tehát azért ölnek, hogy szaporodhassanak.
Az osztálytársadalmak történelmében csak az emberölés volt tudatos, mert a túlnépesedésük eltartását más társadalmaktól elrabolt élettérrel akarták biztosítani.
A 20. századra a tudományos és technikai forradalom azonban létrehozta a születéskorlátozhatóság feltételét a fogamzásmentes szexuális életet.
A nők bevonása a társadalmi munkamegosztásba, és a nők nagyobb iskoláztatása fokozta a családok érekét a kevesebb gyermekvállalásban. Csak a fogamzásgátlás jelentett megoldást a fogamzásmentes szexuális életre. Kiderült, hogy a jómódú és iskolázott szülők kevesebb gyereket vállalnak.
Az élet bebizonyította, hogy még a szegény családokban is kevesebb gyereket vállalnak, ha megoldott a fogamzásgátlás és kisebb a gyermekhalandóság. Kiderült, hogy a múltban is lényegesen kevesebb gyermeket vállaltak volna, ha megoldható lett volna a fogamzásmentes szex.
A 20. században a fogamzásgátlás tette lehetővé a túlnépesedés elleni védekezést. Ezzel a társadalmak halálokozó feladata megszüntethetővé vált. Márpedig, ahol nincs túlnépesedés, nincs szükség a halálozást növelő társadalomra.
Az emberiség egyötödét jelentő fejlett társadalmakban a 3. évezred küszöbére spontán folyamtok szüntették meg az osztálytársadalom objektív szükségességét.
Kínában, az emberiség másik ötödében az állam korlátozta a gyermekvállalást, szüntette meg a túlnépesedést.
Ebben a kétötödben megszűnt a halálokozás objektív szükségessége.
Néhány európai latin és ortodox keresztény országban, az emberiség néhány százalékban, ugyan leállt a túlnépesedés, de ezekben nyoma sincs a társadalmi sikernek.
Az emberiség nagyobb fele azonban, az utóbbi száz évben az elviselhetőnél nagyságrenddel gyorsabban szaporodik, ezért számukra a halálozó társadalmak indokoltsága nagyobb, mint valaha volt. Ezekben a halálokozás fontosabb, mint valaha, bárhol volt. Az elmaradt világban a korábbinál is nagyobb halálokozás csak azért nem történt meg, mert a fejlett világ haderejét a halálokozások megfékezésére használja.
Arról, hogy mi lesz a sorsa az emberiség háromötödének, fogalmam sincs. Nem ismerek olyan megoldást, ami kiutat jelenthetne a dél-ázsiai, a közel-keleti és a Szahara alatti dél-afrikai társadalmak számára. Túlnépesedésükért a fejlett Nyugat a felelős, de az ezt erősszakkal is megakadályozza.
Az emberiség sorsa azonban a jelenkori fejlett társadalmakban, a fejlett protestáns Nyugaton, és a konfuciánus Távol-Keleten dől el. Ezekkel foglalkoznak azok a tanulmányok is, amelyek a vagyon és a jövedelmek elosztását boncolják.

A jelenkori fejlett társadalmak alépítménye.

A fejlett társadalmakra már nem jellemző a túlnépesedés.
A puritán Nyugat a tudományos és technikai fejlődés adott fokán már nem túlnépesedett. Ez lesz a viszonylag egyre jobban lemaradó világ szellemi elitjének a befogadója. A közeljövő talán legnagyobb problémája, hogy a gyorsan szaporodó térségben 2-3 milliárd ember él olyan nyomorban, amihez viszonyítva a fejlett világban lényegesen jobban élhetnek azok is, akikre ott nincs szükség. Ezek a fejlett világba vágyódását erőszakkal sem lehet féken tartani. Ráadásul ezek a nyomorban élők évente tízmilliókkal szaporodnak. A bevándorlás azonban még a folyamatos növekményük tizedét sem haladhatja meg.
A tudósok ezrei foglalkoznak a felmelegedéssel járó veszélyekkel, de tudomást sem hajlandók venni arról, hogy a tengerszínt emelkedésnél százszor nagyobb veszélyt jelent az emberfelesleg nyomása.

A szellemi vagyon növekedése, és újraelosztása.

De már ennek során felmerül, hogy a szellemi vagyont a nyugati társadalomtudósok figyelembe sem veszik, amikor a vagyon elosztást vizsgálják, csak a fizikai vagyonnal számolnak.
Az még érthető, hogy a klasszikus közgazdaságtan ennek a létrehozási, felhasználási és újraelosztási problémájával nem is foglalkoztak. Úgy kezelték, mint a levevőt, nem volt benne hiány. Minden osztálytársadalom több szellemi vagyonnal, több és jobb munkaerővel rendelkezett, mint amennyit hasznosítani tudott. Ezzel szemben a tudományos és technikai forradalom olyan alépítményt hozott létre, amiben a szűk keresztmetszet a szellemi vagyon. Ezért a jelenkori fejlett társadalmaknak olyan felépítményre van szükségük, amelyek a minél jobb munkaerő termelésére orientáltak. Másképpen kifejezve, a fejlett társadalmak felépítményének a minőségi munkaerő termelése az elsődleges feladata. A jelenkori fejlett társadalmakban az olyan elemzéseknek nem sok értelme van, ami a fizikai vagyon elosztása felett elmélkedik. A fejlett társadalmaknak a minél jobb munkaerő lesz a szűk keresztmetszete. A köztük folyó verseny alakulása a minőségi munkaerő újratermelésén múlik. Olyan lesz a hatékony felépítményük, ami a minőségi munkaerő újratermelésére koncentrál.
Ezért eredménytelen azt kutatni, hogyan alakul a fizikai vagyon és a jövedelem feletti osztozkodás.
A fizikai vagyon ugyan továbbra is jelentős mard, de már nem játszik elsődleges szerepet a társadalom teljesítményének alakulásában.
A földbirtok még olyan vagyontárgy volt, aminek a hasznosításában a tulajdonos képessége annyira másodlagos volt, hogy a földbirtokos osztályhoz tatozás vérségi alapon öröklődtethető lehetett.
A tőketulajdonlás hatékonysága már inkább függött a tulajdonos képességétől. Ezért nem maradhatott vérségi alapon, annak ellenére, hogy viszonylag kicsi volt mind a tőkések osztályából való ki-, mind a bekerülés valószínűsége. A tőketulajdonos profitjának a rátája ugyan a nem volt egyforma, de nagy valószínűséggel garantált volt. A technikai fejlődés mértéke és sebessége azonban egyre nagyobb differenciálódást hozott a működtetésének hatékonyságában. Ez a tudományos és technikai forradalom idejére úgy megnőtt, jellemzővé vált, hogy a tulajdonos a tőkéje működtetését szakemberekre, menedzserekre bízta. Nem találtam adatokat, de biztosnak tartom, hogy a tőkék nagy többségét már nem a tulajdonosa, hanem menedzserek, azaz szakemberek működtetik.
Ezért vetődött fel bennem a gondolat, hogy a jelenkori fejlett társadalmakat indokolt volna már nem a tőkések, hanem menedzserek társadalmának nevezni. Már az első könyvemben példákkal illusztráltam, hogy a legnagyobb vállaltok tőzsdei értéke egyre inkább már nem a tulajdonosa, hanem a vezető menedzsere képességétől függ. A kiváló menedzsert a tőzsde jobban érdekeli, mint a legtöbb esetben ismeretlen tulajdonosi összetételt.
A kis vállalkozások értéke pedig szinte csak a tulajdonosuk képességétől függ. Márpedig a tőkés vállatok, ha a nagyságukat a foglalkoztatottak száma, vagy a nettó termelési értékük alapján mérnénk, egyre jobban elaprózódnak. Jó harminc éve tudomásul vettem, hogy a gazdasági szektorban az 500 főnél nagyobb létszámot foglalkoztatók vállaltokban dolgozók aránya csökken, és a foglalkoztatottak aránya a leggyorsabban az 1-10 fős vállaltoknál növekszik. Tehát nem koncentrálódik a tőke, hanem ellenkezőleg, egyre kisebb vállaltok közti munkamegosztássá apózódik fel.
Ez a gépkocsigyártásban a legkarakterisztikusabb. Száz éve még a kohászattól kezdve, minden termelési mozzanat a gyárkapun belül történt. Ma az autógyárakban dolgozók többsége a gyártásfejlesztéssel, és a több tízezer beszállítóval történő kapcsolat kiépítésével foglalkozik, és a gyárban csak az utolsó 10-20 órai összeszerelés történik.

A munkaerőnek nem az ára, a minősége a fontos.

A társadalomtudományok nem veszik figyelembe, hogy a munkaerőpiacon is alapvető változás történt. Az osztálytársadalmakat a munkaerő minőségi és mennyiségi túlkínálata jellemezte. Ma a minőségi munkaerőben kielégíthetetlen a kereslet, a gyenge pedig olcsón sem keresett.
A közgazdaságtan sem hangsúlyozta, hogy az osztálytársadalmakban a technikai fejlődés során egyre csökkent a munkaerő minőségével szemben támasztott igény. Ez a tény ugyan egyértelmű módon jelentkezett, a közgazdaságtan mégsem vette tudomásul. Az a tény, hogy egyre több tudás és képesség kellett a hatékonyabb eszközök kitalálásához, elkészítéséhez, elterelte a figyelmet arról, hogy a fejlettebb technikai eszközökkel végzett munka egyre kevesebb képességet és képzettséget igényelt. Ennek során ugyan nőtt a munkaerő kisszámú elitjével szemben támasztott igény, de egyre csökkent a munkavégzésben résztvevőkkel szemben támasztott képesség, képzettség igénye.
Ez azért nem tudatosult, mert ugyanakkor nőtt az iskolázottság. Az iskolázottságra azonban nem a gazdaságnak, hanem előbb a vallásnak, majd a közigazgatásnak volt szüksége.
Megfeledkezünk arról, hogy Európában az írás és olvasás általános oktatását a reformáció a biblia megismerhetősége, a zsoltárok olvashatósága érdekében vezette be.
A felvilágosodás idejében aztán a közigazgatás hasznosította az írással és olvasással történő kommunikációt. A gazdaságban és a hadseregben alig jelentkezett az iskolázottság igénye. Mindkét szektorban csak nagyon keskeny réteggel szemben volt iskolázottsági igény. Megdöbbentő beszámolók jeletek meg arról, hogy a két világháborúban milyen sokan nem tudtak írni és olvasni annak ellenére, hogy többségük elvégezte az elemi iskola hat osztályát. Gyermekkoromban, a mezőgazdaságban, az iparban, a bányászatban nem használták a megtanult olvasást és írást.
Az iskolázottság igénye csak a 20. század második felében, a tudományos és technikai forradalom kibontakozásával vált általánossá. Hetvenöt éve, amikor érettségiztem, Magyarországon a korosztályomból a fiuk 4.2 százaléka, a lányok 6 ezreléke szerzett középfokú végzettséget. A fiúk többsége tanító, pap, kis tisztviselő, a lányok tanítónők és úriasszony lettek. Ma a harmadfokú képzésig jutnak, mind a fiúk, mind a lányok harmada. A fejlettebb társadalmakban a fele, és az egyetemeken tanuló lányok már többségben vannak.

A munkajövedelmek egyre jobban differenciálódnak

A fentiekből következik, hogy a tudományos és technikai forradalom először jelent olyan társadalmi alépítményt, ami nem fizikai, hanem szellemi igényt támaszt szinte minden munkaerővel szemben. Az emberek agykapacitása és annak kifejleszthetősége tekintetében százszor akkorák az egyedek közti különbségek, mint az alacsony igényű fizikai adottságokban. Ezért a fizikai munkát végzőkkel szemben szinte azonos követelményeket lehetett támasztani. Az agyak kapacitása, és a benne rejlő képességek között azonban akár ezerszeres különbségek lehetnek.
Száz évvel ezelőtt még a munkák nagy többségnek elvégzését szinte minden egészséges férfitól, illetve nőtől el lehetett várni. Ma már azonban szinte minden munkafolyamatban szellemi képességeken múlik a munkavégzés hatékonysága. Általánossá vált az olyan követelmény, ami évezredek óta a művészekkel és a hívatásos sportolók szemben érvényesült. A művészeket, a cirkuszi artistákat, a versenyeken megmért sportolóakt nagyon elérő teljesítményük alapján fizették meg. Ezen a két területen alacsony volt az átlagjövedelem, a kiemelkedőké azonban nagyon magas volt.
A jelenkori fejlett társadalmakban minden szakmában van lehetőség a kiemelkedő teljesítményre, ennek okán a kiemelkedő jövedelemre. Ugyanakkor a szakmákban a végzettségi fokokon kialakuló átlagjövedelmek közti különbség csökkent.
Szinte nincs is olyan szakma, amiben a kiemelkedő nem élvez sokkal magasabb jövedelmet, mint a legmagasabb végzettségűek átlaga. A zseniális kofa, fodrász, asztalos, ingatlanügynök, sportoló, előadóművész az egyetemi professzoroknál sokkal magasabb jövedelmet élvez.
Az osztálytársadalmakban az ilyen lehetőség viszonylag szűkösen volt. Ma szinte minden szakmában adva van. A szinte miden szakmában rejlő karrierlehetőségek bizonyítják, hogy nincsenek a régi értelemben vett osztályok. Ez sem jelenti azt, hogy a családi környezet, a szülők szellemi szintje, jövedelme, kapcsolatai nem jelentenek nagy indulási előnyt. A legnagyobb kiemelkedési lehetőségek ma is a művészetekben és a hivatásos sportokban vannak.
Ezért lett a jelenkori társadalom fontos feladata a képességek minél korábbi felismerése, és ezek kibontakoztatásában való segítségnyújtás. Az oktatásban is át kell térni a művészek és sportolók képzésében kialakult módszerek alkalmazására.
Ez a Távol-Keleten sikerrel történik. Ehhez segítséget jelentett számukra az évezredes mandarin képzés hagyománya. Ott ugyanis általános volt az a káderképzés, amit a többi kultúrában legfeljebb a vallás papjainál jelentkezett. Még nem találkoztam olyan történésszel, aki a nyugati egyházak befolyását a káderképzésük fölényével magyarázta volna. Pedig a klérus hatalmas befolyását az iskolázottságnak köszönhette. Ezt olvashattam Vörösmarty naplójában, ahogyan beszámol a Magyar Tudományos Akadémiát megalakító közgyűléséről. „Azt hittem, egyházi rendezvényen vagyok, olyan sok volt a reverenda.”

A jövedelem újra elosztása

A társadalomtudományok máig nem tárták fel, hogy az osztálytársadalmakra miért volt jellemző a jövedelmek differenciálása érdekében történő újraelosztás. Még azt sem hangsúlyozzák, hogy ilyen újraelosztás történ.
Pedig a túlszaporodó társadalmak leghatékonyabb halálokozási eszköze a többség nyomorát fokozó újraelosztása volt. Mivel a születések korlátozására nem volt lehetőség, a társadalomnak csak a hallozás fokozásával lehetett a túlnépesedést féken tartani. Erre pedig semmi sem volt alkalmasabb a nyomor fokozásánál.
Azt is fontos látni, hogy a túlnépesedés csak a vidéken élők körében jelentkezett. Ott kellett elsősorban fokozni a nyomort, elsősorban a vidéken élők jövedelmét kellett csökkenteni.
A demográfusok sem mutatnak rá, hogy a 20. század elejéig a városokban a hallozás fokozására nem volt szükség, mivel ott lehetetlen volt a betegségek terjedése elleni védekezés. Ezért a városi lakosság szinte a jelenkorig, létszámához és jövedelméhez viszonyítva, keveset adózott. Az adók többségét a vidéken élők fizették.
Az a tény, hogy szinte a jelenkorig a városokban sokkal magasabb volt a halandóság, rövidebb a várható életkor, és kevesebb a születés, az osztálytársadalmak állandó jellemzője volt, nagyon sok fontos társadalmi jelenségre ad magyarázatot.
Számomra az egyik legnagyobb történelmi felismerésemet annak köszönhetem, hogy első itáliai utazásom során feltűnt a falvaknak a hegyekre települése. Ez azt bizonyítja, hogy a vízben gazdag völgyekből, nagy áldozatok árán is a dombokra épültek. Ez győzött meg arról, hogy a malária tette lakatlanná az önözött gabonát termelő síkságokat.
Rómához közeledve pedig az óriási vízvezetéket láttam, megértettem, hogy a városokban a kutak vize nem volt fogyasztható. Ezen a tényen bukott meg a Római Birodalom, a városi polgárok civilizációja. Ezzel az első európai magas-kultúra.
A Kárpát Medence történelmének megértéséhez is az egészséges vidéki élet adott néhány magyarázatot. A magyar társadalomban aránytalanul sok volt a vidéken élő nemes, és aránytalanul kevés a városi polgár. Itt a földesurak is vidéken éltek és gyorsan szaporodtak. Az eleve nagyon kevés városi polgárság halandósága pedig magas volt.
A városok magas halandósága csak a 20. században csökkent, mert a városok közműveinek kiépítése, a tudomány pedig legyőzte a fertőző betegségeket, az egészségvédelem szolgálati pedig a városokban volt biztosítva, a városi lakosság halandósága jobban csökkent a vidéken.

A szellemi vagyon többsége személyi tulajdonban van.

A klasszikus közgazdaságtan ösztönösen távol tartotta magát mindattól, ami a tulajdonosától elkülöníthetetlen, ami természeténél fogva a személyhez kötött. Ez kezdettől fogva problémát okozott a munkaerő árujellege megszűnt, már nem a munkaerő volt mások tulajdona, hanem annak csak a meghatározott időre megvásárolt használata.
A rabszolga még maga volt az értéktermelő áru. De áru volt már akkor is, amikor még nem volt munkaképes. A rabszolga még egyértelműen áru volt. Az ára a rabszolgapiacon a kereslete és kínálata arányától függött.
A jobbágy már csak munkaképes korára volt bérlő. Kötöttsége a változó földtulajdonossal szemben volt. A földbirtokos számára a föld volt az áru, a vagyon. A jobbágy a földhöz, és csak azon keresztül volt a föld tulajdonosához kötött. Tekintettel arra, hogy a termőföld nagysága csak lassan növekedhetett, a földesúr érdeke pedig a jobbágytelkek nagyságának a változatlanságában volt érdekelt, a munkaerő kereslete tehát gyakorlatilag nagyon lassan, a népesedésnél sokkal lassabban növekedett. Ez a nagycsaládos jobbágyrendszerben azért nem jelentkezett közvetlenül, mert a jobbágybérlet a nagycsaláddal kötött szerződés volt. A túlnépesedés azzal jelentkezett, hogy a jobbágycsaládok tagjainak jövedelme elsősorban attól függött, mennyien vannak arra ítélve, hogy a telkükön megtermelten osztozkodjanak. A földesúr érdekét a kívánatosnál nagyobb család azzal zavarta, hogy a bérleti díjat nehéz volt ott behajtani, ahol a termés még a nagyobb család élelmezésére sem volt elég.
A jobbágyrendszer csak ott volt hatékony, ahol a családban munkaképes csak a két szülő volt.
A bérmunkás kötöttsége a munkaadójához csak a meghatározott időre szólt. Az esetében már egyértelmű volt, hogy nem őt, csak a munkaidejét vették meg előre törvényesen szabályozott feltételek mellett. Az ideje volt az áru. Ezzel teljesen megszűnt a munkaadó felelőssége a munkaerővel szemben.
Ez a felelőtlenség mindaddig nem okozott zavart, amíg a munkaadó számára nem fejletett kötelességet a munkanélküliek eltartsa. Nem volt munkanélküli segély, nem volt gyermeknevelési támogatás és nem volt öregkori gondoskodás. Ez jellemezte a tőkés osztálytársadalmakat a két háború között. Ezt a társadalmi vállságot a társadalomtudományok tu8domásul sem veszik. Elmossák a két háború közti és a második világháború utáni társadalmak közti minőségi különbséget. Pedig ennek megmutatása nélkül érthetetlen a bolsevik és fasiszta diktatúrák sikere. Pedig elég volna néhány adat közlése. Mekkora volt a munkanélküliség, hogyan nőtt az életszínvonal, a várható életkor, az iskolázottság a két háború között, és utána.
Aki nem látja a második világháború előtti és utáni tőkés társadalmak közti különbséget, nem érheti meg a második világháborút követő időben történteket.
A legjobb illusztráció a két időszakra jellemző költségvetések súlya és szerkezete a tőkésállamokban. Az oktatásra, az egészségügyre, az oktatásra fordított költségek súlya megsokszorozódott. A katonai kiadások, annak ellenére, hogy a hidegháború mesterségesen felszított fegyverkezési verseny volt, a háború előttinél alacsonyabbak voltak. A hidegháború után pedig a tört részére csökkenetek.
A jelenlegi vállság pedig egyértelműen azt mutatja, hogy a jóléti társadalmak voltak a hatékonyabbak.

Milyen legyen a jelenkori társadalom

Mivel a jelenkori fejlett társadalmak hatékonysága elsősorban attól függ, melyen mértékben képes a minőségi munkaerő igényt kielégíteni, és mennyire lehet csökkenteni a nem keresett munkaerő túlkínálatát, ennek a megoldás az elsődleges társadalmi feladat.
Mivel a fejlett társadalmakban spontán megszűnt a társadalmi igénynél nagyobb gyermekvállalás, a figyelmet a következő nemzedék képességeinek kibontakoztatására kell fordítani. Nem több születésre van szükség, hanem a születések mögötti minél jobb családi háttérre, a vele született képességek minél korábbi felismerésére, a képzésnek a felismert képességek fejlesztésére való koncentrációjával.
Az ellenkezőre, ami jelenleg nálunk történik.
A politikai pánikban van a népesség csökkenése láttán. Képtelen megérteni, hogy minden olyan társadalom túlnépesedett, amiben alacsony a foglalkoztatás. Magyarország az EU tagállamok között a foglalkoztatási skálán az utolsó. ráadásul a katasztrofális munkanélküliség olyan munkaerőben van, amire akkor sem volna kereslet, ha a munkahelyteremtéshez volna tőke. A jó munkaerő foglalkoztatásához, ha nincs hazai tőke, boldogan jön külföldről is.
A születések mögött nagyon rossz a családi háttér. A foglalkoztatási gondunkat a következő nemzedék sem foga javítani, mert a következő nemzedék munkaerőértéke elsősorban a családja színvonalától függ. Az iskolázottságban és jövedelemben a felső harmadba tartozó családokban született gyerekek nagy valószínűséggel felnőtt korukban is a felső harmadban lesznek. Ezzel szemben az alsó harmadban születettek nagy többsége a munkaerő alsó harmadába tartozó munkaerő lesz. Aligha van a jelenlegi magyar társadalomban fontosabb feladat, mint ennek az állításomnak a bizonyítása. Ezt bizonyítaná, hogy a jövőnknek semmivel sem okozunk akkora kárt, mint a születések mögötti családi háttér fenntartásával.

Sokan születnek

Fajunk legutóbbi hatezer évének a tragédiái abból fakadtak, hogy többen születtek, mint amennyire a fajunk érdekében szükség volt. Ez ellen az osztálytársadalmak ösztönösen is sikeresen, ha nem is fájdalommentesen védekeztek. A 20. században azonban ez a védekezési mechanizmus csődöt mondott.
A csőd tudomásul sem vétele elsősorban azzal magyarázható, hogy a fejlett társadalmakban spontán megszűnt a túlnépesedés, az elmaradottabb társadalmakban pedig megjelentek a fejlett világból érkező a halálozás elleni vívmányok, megnőtt a várható életkor, és ezzel felgyorsult a népszaporulat. Évente mintegy 70 millióval többen születnek, mint meghalnak. Elég volna kiszámolni, hogy mibe kerül az évente 70 millióval több ember felnevelése és életterük, munkahelyük biztosítása és mekkora terhelést jelentenek a természeti környezetre, egyértelművé válna, hogy ez nagyobb terhet jelent, mint a klímaváltozás negatív hatásának kivédése.
Ráadásul, az az évenkénti létszámnövekedés szinte teljesen ott jelentkezik, ahol a túlnépesedés eleve elviselhetetlen, és olyan minőségű munkaerőt jelent, amire sehol nincs szükség.

Az életterek eltartó képessége.

A társadalmak mozgásának megértéséhez nélkülözhetetlen kulcs az életterek eltartó képességnek figyelemmel kísérése. Ennek ellenre nyoma sem található ennek a számbavétele. Pedig az osztálytársadalmak legnagyobb problémája a túlnépesedés elleni védekezés volt. A jelenkorban pedig az emberiség nagyobb felén összeomlott az ellene való védekezés.
Ha valami megmarad a 20. századról ezer év múlva is, a túlnépesedés elszabadulása fogja jellemezni. A fajunk létszáma a mintegy 150 ezer éves történelmének utolsó századéban négyszeresére növekedett. Ráadásul az a növekedés szinte csak a fejlődéssel lépést tartani képtelen részében történt. Ha valami száz éve felveti, hogy mára a népességünk négyszer nagyobb lesz, nem akadt volna senki, aki ezt komolyan veszi.
A túlnépesedés megállítása még fel sem vetődött a fajunkat fenyegető veszélyek között. Elég arra gondolni, hogy a várható felmelegedést az emberiség okozza, mégsem veszik figyelembe, hogy a védekezés módjai között az első lenne a túlnépesedés megállítása, sőt megordítása.
Még nem találkoztam olyan társadalomtudományi munkával, ami felvetette volna, hogy sokan vagyunk, a legsürgetőbb feladatunk a létszámunk drasztikus csökkentése.
A túlnépesedésünk ráadásul nem is egyenletes, hanem a lehetőségekkel fordítva arányos. A világ népességének ötöde, a legfejlettebbek általában nem is túlnépesedettek. Sőt, csak ezek vannak olyan helyzetben, hogy a lemaradó világból befogadhatják a legjobbakat.
Az ENSZ legfejlettebb tíz állama viszonylag alulnépesedett. Általában el lehet mondani, hogy a túlnépesedés ott a leggyorsabb, ahol eleve a legnagyobb probléma. Elég azt mondani, hogy a túlnépesedés ott a leggyorsabb, ahol a leginkább indokolt volna a népesség csökkenése. A leggyorsabb a népszaporulat a Szahara alatti Afrikában. Ott száz év alatt hússzorosára nőtt a népesség. Az átlag feletti a népszaporulat dél-Ázsiában, és a Közel-Keleten, ahol elve is nagy volt a túlnépesedés.
Elviselhetetlen ugyan a népesség növekedése a latin-amerikai államokban is, de ott legalább még nem áll fenn a túlnépesedés. Nagyon hasznosak volnának az olyan demográfiai térképek, amelyek illusztrálnák hol mekkora volna az optimális népesség, és mekkora ehhez képest. Ilyen térképekre nézve, gyorsan eligazodhatnánk a világban.
Még kevesebb figyelmet fordítanak a társadalomtudományok arra, hogy milyen mértékű népességváltozás engedhető meg. Fajunk történelme során állandó volt a túlnépesedési nyomás annak ellenére, hogy minden társadalomban a halálozásban jelentős szerepet játszott a közvetlen és a közvetett emberölés. Ha eltekintünk az ingadozásoktól, a történelem nem ismer olyan századot, amiben az átlagos népességváltozás meghaladta az 1-2 ezreléket. Természetesen, kivéve az elmúlt századot.
Mivel életem során szinte mindig érdeklődésem egyik iránya a mezőgazdaság volt, értetlenül állok a társadalomtudományoknak a demográfival szembeni közömbösségével szemben.
Nem ismertem olyan pásztortársadalmat, amelyik ne kísérte volna figyelemmel a legelők eltartó képességét. A nomád népek azonnal kirajzottak, ha az állatállományukhoz képest kevés volt a legelő.
A földreform során pedig azt kellett látnom, hogy a falusi szegénység oka a falvak túlnépesedése. Ezen keveset segített a nagybirtokok felosztása. Az egyetlen hatásos segítség az erőltetett iparosítás volt, a falusi lakosság nagyobbik felének a mezőgazdaságon kívüli munkaadás. A rendszerváltás után, mivel a veszteséges vállaltok leállítása főleg a falvakban lakókat érintette, össze is dőlt az a világ, amiben mindenkinek volt munkája és a házak tízezrei épülhettek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése