2013. július 29., hétfő

A vásárlás forradalma

Kopátsy Sándor                  PG                  2013-07-28

A vásárlás forradalma

Az elektronika forradalma lehetővé tette a vásárlás egy új formáját. A vevő vásárlási szándékának teljesítés idejét az eladó állapítja meg.
Ennek volt az első, még kommunikációt sem igénylő formája az olcsóbb éjjeli áram. A nagy villamos áram termelők képtelenek a naponta széles határok között ingadozó fogyasztási igényhez igazodni. Akkor is termenek, amikor nincsen elég fogyasztójuk. Ezt oldották meg azzal, hogy külön árammérőkön lehet, éjszaka viszonylag olcsóbb áramoz jutni.
Ez az éjszakai kisebb igény idején ösztönözte a fogyasztókat az olcsóbb áramhoz való igazodásra.
Jelenleg azonban az elektronika már lehetővé teszi az olyan áramórákat, amelyik folyamatosan mutatja az áramellátó mindenkori árajánlatát. Vagyis a fogyasztó képes a folyamatosan változó árakhoz igazítani a fogyasztását. A vevő az árajánlathoz igazíthatja fogyasztási igényét.
Ez a folyamat egyre szélesebb forgalomra terjed, és ma még nem is láthatjuk, hogy húsz év múlva hol válik lehetővé.
Ennek egy példáját mi is megértük, amikor a nyugdíjasok számára ingyenessé tettük az utazást.
Ez a vasúti közlekedésben viszonylag problémamentesen működik, mivel a vonatok utas befogadó kapacitása könnyen bővíthető újabb vagon rákapcsolásával.
A belső városi közlekedésben és a távolsági buszforgalomban azonban nehézségeket, és többlet költséget okozott. Mivel ezeknél a járatok kapacitása adott, a csúcsforgalmak esetén hátrányosan érintette a fizető utasokat. Ezek a nehézségek könnyen elkerülhetők lettek volna, ha az ingyenesség nem szól a csúcsforgalmi időre.
A repülőkre szóló ingyenesség gyorsan csődöt mondott. Ezt, tudomásom szerint, jól oldják meg néhány nyugati légitársaságnál. A kedvezmény csak az indulás előtti órákban derül ki. Ezért az öregek számára nem felehet meg. Annál inkább élnek vele az egyetemek diákjai, akik rugalmasan vállalkozhatnak az utazásra. Az egyetemek aulájában a villanyújságon megjelenik, hogy melyik járat, mikor fogad diákigazolvánnyal utasokat. Az utazni vágyók magukkal hordják a kis csomagjukat, és azonnal indulhatnak a repülőérre. A visszatérést már a reptereken várják, ahol sokszor csak egy órával az indulás előtt derül ki, hogy van-e számukra ingyenjegy.
Az olcsó éjszakai áram hasznosítását már száz éve felismerték a hegyvidéki tározók építői. Ezek éjszaka az olcsó árammal feltöltötték a tározót, és csúcsfogyasztáskor engedték le a turbinákra. Ezt hetven éve már tanulhattam az egyetemen. Most az Alföld öntözésének gondolatával foglalkozva újítottam fel az ötletet. Az öntözést igénylő területekre tározókat kell építeni, amit éjjel fel lehet tölteni az atomerőműben termelt árammal, és azokat az üzemeltetők gravitációs úton használhatják fel. Az elemzés közben rájöttem, hogy nemcsak éjszaka van a fogyasztásnál nagyobb áramtermelés, de szinte minden nap folyamán is. A nappali termelésnek is folyamatosan késznek kell lenni a néhány százalékos ingadozásra. Ezt azonban olyan fogyasztók használhatnák fel, akiknél a fogyasztást nem a felhasználó, hanem a szoláltató kapcsolja be. Vagyis az öntözővizet tárolók szivattyúit az áramszolgáltató elosztó központjában kapcsolják be, és ki.
A villanyárammal működő gépkocsik esetében nemcsak a feltöltést lehet ilyen módon olcsóbbá tenni, de meg is lehet fordítani a folyamatot, hogy az áramszolgáltató vásárol a gépkocsik áramtartalékából.
A szélturbinák és a napelemek esetében még nagyobb jelentősége lesz annak, hogy a kétirányú áramforgalmat biztosítsa a kommunikációs automatizmus.
Jelen világunkban már olyan gyorsan fejlődik a technika, hogy az áruk és a szoláltatások forgalmazása nem tart vele lépést. Akik erre jobban odafigyelnek, a leggyorsabban gazdagodók lehetnek.
A klasszikus közgazdaságtan még csak azzal foglalkozott, hogyan igazodjon a termelő és a kerekedő a piac várható igényeihez. Jelenleg ott tartunk, hogyan tudnak a vevők igazodni az eladók igényéhez.

Tapasztaltból tudom, hogy a háziasszonyok, feleségek vásárlási képességei között mekkora különbségek lehetnek. Ezért az oktatásnak a fogyasztói viselkedést is tanítani kellene. A technika ezen a téren is nagyon gyorsan fejlődik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése