2016. július 28., csütörtök

Van még olyan kontinens, hogy Európa?

Tartalom


Kopátsy Sándor                EH                    2016 07 17

Van még olyan kontinens, hogy Európa?

A tengereken megszűntek a távolságok.

A 60-as években fél évet Olaszországban tölthettem méghozzá megkülönböztetett lehetőségeket biztosítottak.
A legnagyobb világgazdasági élményem Sorrentóban ért. Megmutattak egy 2.600 éves háztartási fazekas üzemet. A görögök építették, amikor megtudták, hogy pár kilométeres távolságra a hegyekben van egy kiváló agyagbánya, amiből fazekas áruk készíthetők. A kikötőben aztán megépítették a manufaktúrát, ami az óta is folyamatosan működik. Egészen a 19. század végéig szamarak, öszvérek hordták le a bányából az agyagot. ekkor építettek egy iparvágányt, amin kis csillékkel engedték le az agyagot, és az üres vagonokat egy kis gőzmozdony vitte fel a bányához.
Két éve azonban Ausztráliából hozzák évente háromszor, 120 ezer tonnás hajóval, amit egyetlen nap kiraknak. Ez nemcsak olcsóbb, mint 5 kilométerről leereszteni, de mivel homogén minőségű az agyag, nem kell a bányájuk változó anyagához igazodni, és mindent gépesíthettek. Ez nemcsak az olcsóbb, de a hatékonyabb megoldás is.
Mivel akkor éppen zárva volt a Szuezi csatorna, és még nem is volt kibővítve, találtam adatokat arról, hogy az olaj árához viszonyítva nem jelentett jelentős különbséget, hogy Afrikát megkerülve hozzák Európába a nyersolajt. Nagyobb hajókat építettek és csökkentették azok legénységét.
Aztán kiszámoltam, hogy a japán autókat az áruk 5 százalékáért szállítják Rotterdamba. Sokkal olcsóbban, mint Rotterdamból Budapestre. Az is kiderült, hogy vasúton sokkal drágább 20 tonna árut Szentpétervárról Moszkvába szállítni, mint Sanghajból Rotterdamba egy konténert.
Vagyis, amit Sorrentóban tanultam, azt jelenti, hogy a tengeri szállítással a vasút sem lehet versenyképes.
A legmeglepőbb tanulságot a Panama Csatorna építése jelentette. Az Egyesült Államok Hadügyminisztériuma, kiszámolta, hogy a Panama Csatorna bővítésének költsége egyetlen repülőgép anyahajó árával azonos. Márpedig, ha a két óceán között átkelhetnek az anyahajók, néhányat megtakaríthatnak. Azok üzemeltetése pedig megmarad. Az csak most derült ki, hogy az Egyesült Államok keleti és nyugati partja közti szállítás is olcsóbb a Csatornán, mint vasúton, vagy közúton.

Európa fogalma is elavult.

Már az is nagyképűség, hogy Európai Uniónak hívják az Európa nyugati felén lévő 27 ország közösségét. Különösen az volt akkor, amikor kitalálták. A hidegháború alatt ugyanis egyértelmű volt, hogy Európának a Szovjetunió által megszállt keleti fele katonai tekintetben sokkal erősebb volt, mint a nyugati. Európa nyugati fele csak azért nem került a Szovjetunió megszállása alá, mert az Egyesült Államok ettől megvédte.
De nemcsak a 20. század végén, hanem a két világháború során is bebizonyosodott, hogy Európa képtelen volna megvédeni önmagát. Az első világháborúban nem lehetett volna megállítani a Német Birodalom uralmát Európa egésze felett, ha az Egyesült Államok nem nyeri meg Európa számára a háborút.
Ez a második világháború alatt még inkább egyértelművé vált. Olyan nagy volt a náci Németország katonai fölénye, hogy az ostoba Hitler előtte még a Szovjetuniót is meg akarta szállni. De nemcsak ezzel vallott kudarcot, hanem az Egyesült Államok maga működött közre annak érdekében, hogy a Szovjetunió katonai szuperhatalom is legyen. Roosevelt zseniálisan felismerte, hogy a volt gyarmattartó imperialisták az Egyesült Államok vazallusai lehetnek attól, ha félniük kell az imperialista Szovjetuniótól. Ezért adta Jaltában oda a Szovjetuniónak Közép-Európának, a Balkánnak és a Baltikumnak jelentős részét, sőt még Németország keleti harmadát is. Sőt még azt sem akadályozta meg, hogy a Szovjetunió az atomfegyvereket is kifejleszthesse. Bármennyire világos, hogy a hidegháború Roosevelt zseniális találmánya volt, ezt máig elhallgatják. Pedig a második világháborút követő világtörténelmet csak akkor érthetjük meg, ha a hidegháborút az Egyesült Államok érdekét szolgáló stratégiának tekintjük. Még az Európai Unió sem jött volna létre, ha nincs hidegháború.
Ennek tükrében egyértelmű, hogy a 20. század derekán Európa már nem volt politikai értelemben vett kontinens.
De még az sincs tisztázva, hogy Európa mikor lett kontinens.
Szerintem csak az első évezred utolsó századaiban.
Európa földrajzi éretlenben sohasem volt kontinens, az 50 millió négyzetkilométernyi Eurázsiának ötödét kitevő, az eredeti magas-kultúráktól izolált, nagyon tagolt félsziget. Az Ázsiától elválasztó határa nemcsak földrajzilag, de politikailag sem volt egyértelmű. Az Európánál nagyobb Szibéria egy európai ország, Oroszország része. Ha keresztény Európáról beszélünk, Szibéria nemcsak egy európai ország része, de egyértelműen keresztény is.
Ázsia, Afrika és Európa határa sem egyértelmű. A görög városállamokat, de még a Római Birodalmat is nehéz volt európainak tekinteni. Az ókori Közel-Kelet lényegében két öntözéses magas-kultúrára épült. Hatáskörébe értve a Szaharától északra lévő Afrikát és a Földközi Tenger európai kikötőit is. A görög városállamok sokkal jobban térségüknek tekintették az ázsiai Anatóliát, Szíriát, valamint az afrikai Egyiptomot és a Földközi Tenger afrikai partvidékét, mint Európa területének 99 százalékát.
A Római Birodalom lényegében a városok hálózata volt, ahova a lakosság kenyerét Afrikából és Ázsiából hozták.
Az első európai politikai hatalom a Frank Birodalom volt.
Európáról, mint kontinensről csak a középkortól kezdve lehetett beszélni. Európa a városait eltartó, azaz magas-kultúrájú kontinenssé csak a gabonatermelését biztosító mezőgazdaságával lett.

A keresztény vallás sem volt reális érv.

Súlyos hiba volt Európa egységét azon az alapon kezelni, hogy politikai és gazdasági egység, mert keresztény. Európa nem azért volt homogén, mert a lakosság nagy többsége a keresztény vallások valamelyikéhez tartozott, hanem azért mert a kereszténysége három, egymással harcban álló, három egymástól eltérő kultúra között oszlott meg. Európa lakosságának nagy többsége három kultúrához tartozott.
A latin népek Dél-Európában. Amikor ezek társadalmi alépítménye alkalmassá vált arra, hogy egyistenhívő vallásuk legyen, keresztények lettek.
A balkáni és a kelet-európai népek. Ezek a népek nagycsaládosok maradtak továbbra is, amikor Európa nyugati felén kialakult a kiscsaládos feudális társadalom. Hivatalosan ugyan csak a 11. században szakadtak el a római katolikusoktól. Máig százszor annyit hangsúlyozzuk a római és a kelt-európai kereszténység közti teológiai vitákat, mint az alapvető okot, hogy a nagycsaládos és a kiscsaládos társadalmak között olyan óriási a különbség, hogy tartósan nem lehet még közös vallásuk sem. A nagycsaládos társadalom sokkal konzervatívabb, mint a kiscsaládos. A reformáció előtt Európában két keresztény vallás volt, a nagycsaládosoké, és a kiscsaládosoké.

A reformáció. Ez a két kereszténység elég volt a 16. századig. Ekkora léptek túl az eleve puritán germánok, az angolszászok és a skandinávok a latin népek fejlettségén. Nagykorúvá váltak, saját puritánizmusukhoz igazodó vallásra volt szükségük az egy istenhivő kereszténység is három részre szakadt.
Amíg lényegében a kereszténység csak a Római Birodalom vallása volt, az sem okozott problémát, hogy a korabeli birodalom két nyelvén, a görögön és a latinon is megosztozkodott. Ne feledjük, hogy a Birodalom nyelve csak ez a kettő volt. Római polgár csak az lehetett, aki e két nyelv egyikén beszélt. Európában keresztény is csak az lehetett, aki a Római Birodalomhoz tartozónak tartotta magát.
Változást az jelentett, amikor már egy nem egészen mediterrán, de latin nép, a francia is kereszténnyé vált. Az első ilyen állam a Frank Birodalom volt, ami már az állam nyelvének a franciát tartotta. De már néhány germán népek is ehhez a birodalomhoz tartozott.
Sajnos, a magyar történelem sem foglalkozik eléggé azzal, hogy a magyarság is az akkor a latin népeken túl terjeszkedő népek kereszténységre térésébe illeszkedett. Nem mondjuk ki, hogy mi is akkor lettünk feudális társadalmú állam, amikor tucatnyi nem latin nép tért át a földművelésre és letelepedésre, szerveződött nem latinul beszélő feudális társadalomba. Ezt azért tesszük még ma is, mert a kereszténység felvételét fentről levezényelt vallási térítésként Géza és Szent István bölcs döntésén múlónak állítjuk be.
Az Alpoktól északra akkor tértek át a népek a kereszténységre, amikor feladták a pogány pásztorságukat, és letelepedett földművesek lettek. Ez a társég azért lett keresztény, amiért mi, magyarok is. Azért mert a pásztorkodást felcserélték földművelésre.
A kereszténység csak akkor lett a latin népek városi lakosságának a vallásából a fölművelő népek vallása, amikor a pásztorok áttértek a kereszténységre. A germánok, az angolszászok és a skandinávok pogány pásztornépek voltak, akkor lettek keresztények, amikor áttértek a földművelésre. Vagyis szinte egy időben velünk. Ennek ellenére mind a latin, mind a görög szertartásnyelvű kereszténység még ma is azt igyekszik elhitetni, hogy a kereszténység már a Római Birodalomban az európai népek vallása volt.
Ebből csak az igaz, hogy az Európában élő népek többsége csak a pásztorkodást feladva, a földművelésre áttérve lett keresztény. Ez csak abban a tekintetben nyugatról keletre terjedt, ahogyan a búza és az árpa fagyálló növénnyé szelektálódott, ahogyan Európa négyötödén, Franciaországból Ukrajnáig a pásztorok egymástól átvették a számukra kedvezőbb megélheti módot, a gabonatermelésre való áttérést. Nem a kereszténység hozta magával a gabonatermelést, hanem a gabonatermeléssel terjedt el a kereszténység.

Az európai földművelés történelmi szerepe.

Szinte nyoma sem található a történelemben annak, hogy mit jelentett négy évszakos övezetben a természetes csapadékon történő gabona termelés megjelenése.
Ezt megelőzően, közel ötezer éven át gabonát csak fagymentes éghajlaton és árasztásos öntözéssel termeltek. Eredeti magas-kultúra csak három volt: Kelet-Ázsia, Dél Ázsia és a Közel Kelet. Mindhárom két folyam önözhető völgyére épült. A két első, a rizstermelő átterjedt a melegebb éghajlatú, csapadékban gazdag hegy-völgyes térségekre is. Azok ugyan lényegesen alacsonyabb hatékonysággal, de az épített teraszon megtartott csapadékkal öntöztek.
Egészen más útra kényszerült a Közel-Kelet két öntözéses kultúrája a mezopotámiai és nílusi. Ezek nem rizst, hanem búzát és árpát termeltek. Belőlük sarjadt ki közel ötezer év után az európai.
A Golf-áramnak köszönhető viszonylag enyhe telű és csapadékos Nyugat Európában kiszelektálták a télálló búzát és árpát, hozzá nemesítették a rozst és a zabot. A búza és az árpa öntözéses termelése már az időszámításunk előtti 7. században megjelent Európában. Ezt a görög városállamok hozták be a Földközi Tenger északi partjain lévő öntözhető völgyekbe. Az első Európában termelt búza- és árpakenyeret a görög gyarmatokon termelt gabonából sütötték. Ez a termelés azonban viszonylag hamar, pár százados siker után elbukott, mert a szúnyogok behozták a maláriát, ezzel kipusztították az ott élés lehetőségét.
Büszkén vallom, hogy a görög gyarmatok elpusztulását Dél-Itáliában fejtettem meg. Ott néztünk meg néhány olyan görög gyarmatvárost, amit csak a két világháború között csapoltak le. Pestrum, egy görög gabonatermelő gyarmat volt, ami 2.500 évig lakatlan romváros maradt egy megközelíthetetlen mocsár közepén. Ez világosította meg bennem az európai gabonatermelés első kudarcát.
Mivel Görögországban nincsenek öntözhető síkságok, a Földközi Tenger kikötőit járó görög kereskedők, aki számára vonzó kincset jelentett a kenyeret adó gabona, az alkalmas völgyekben gabonatermelő gyarmatokat építettek. Ezek gyorsan meggazdagodtak, mert a gabona nagyon drága kincs volt. Diocletianus római császár egyik árszabályozási rendeltében megdöbbenve olvastam, hogy 1 kiló árpa vagy búza ára annyi volt, mint egy libáé.
Két másik tény is felhívta a figyelmemet.
Romulus és Remus nem a termékeny, az ivó vízben gazdag völgyeken, hanem dombokon alapították Rómát.
Itáliában megdöbbenten láttam, hogy a települések mindegyike dombra épült, ahova fel kellett hordani a vizet és a termést. Hazámban minden falu a völgyekbe épült.
Mára aztán a tudomány is bizonyított, az ókori mediterrán világban a legnagyobb halálok, 40 százalék, a malária volt.
Európa népeinek 1.500 éven át azért kellett kiséletezni, hogy kenyeret termelhessenek. Ezt Franciaországban oldották meg azzal, hogy közel ezer éven keresztül kísérleteztek a télálló gabonával. Ezer év után a fagyokat túlélő szemek szelekciója olyan gabonát jelentett, amelyikek hó alatt is átélték a telet. Ez az erőfeszítés csak az 1. évezred utolsó századaiban hozta meg a gyümölcsét, vált lehetővé a kenyérgabona termelhetősége.
Egészen az ipari forradalomig ez volt a legnagyobb történelmet formáló technikai feladat. Ennek köszönhetően ma tízszer nagyobb területen folyik gabonatermelés, mint amennyi önözéssel. Csak ennek köszönhetően élhet 7.5 milliárd ember a földön.
A fentiekkel csak azt akartam illusztrálni, hogy milyen személettel kellene Európa további sorsát alakítani. Tudomásul kell venni, hogy a távolságot nem ismerő kommunikáció szinte mindenki számára elérhető.
A vasút százszorosára növelte a tömegek és az áruk racionális szállítását.
A közút lehetővé teszi, hogy háztól-házig sok száz kilométerre eljuthatnak a személyek és az áruk.
A repülőgépekkel naponta tízmilliók utazhatnak idegen ezer kilométeres távolságokra.
A felszerelt kikötők között pedig nemcsak a tömegáruk, hanem a darabáruk és az élő állatok is olcsón szállíthatók.

Az ipari forradalom előtti világtörténelmet azonban nehéz megérteni, ha nem arra koncentrálunk, hogyan volt megoldható a lakosság élelmezése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése