2018. április 21., szombat

A Renault – Nissan – Mitsubishi kerül az élre

Kopátsy Sándor                PG                   2018 04 15

A Renault – Nissan – Mitsubishi kerül az élre

Aligha tudta valaki húsz éve elképzelni, hogy egy francia–japán autógyár lesz az első, ráadásul a Volkswagen és a Toyota társaságában a negyedik helyre szorítja General Motorst, a Fordot pedig megelőzi a dél-koreai Hyundai-Kia.
Még meglepőbb, hogy a helycseréknek a főszereplője egy libanoni francia mérnök, Ghosn.
Az köztudott, hogy a japán Toyota az ezredfordulón meglepte az Egyesült Államok autóiparát, azzal, hogy a japán munkások jobban megfelelnek a futószalag melletti fegyelmezett munkának. Ez volt számomra az első példa arra, hogy a távol-keleti munkaerő még a monoton munkára is jó. Azt a Volkswagen gyárban láttam meg, hogy a nyugati puritán munkaerő java lenézi a monoton munkát. A futószalagok mellett szinte nem is voltak német munkások. A rendszerváltás után pedig arról győződtem meg, hogy Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában azért érzik magukat jól a német autógyárak, mert ebben a három országban nemcsak olcsóbb, de jobb minőségű munkaerőt találnak a futószalag mellé.
Amikor először érsültem arról, hogy a Renault a libanoni Ghosnt küldte ki a Japánba, a Toyotával nem versenyképes Nissan irányítására, hogy bölcsen cselekedtek. A francia munkaerő nem ismeri a japán fegyelmet. Velük kell ott a Toyotánál igényesebb autókat gyártani. A Nissan sikerét a Mitsubishi is megértette, és a két japán gyár egyesült. A siker után Ghosn visszakerült az anyagyárhoz, és néhány év után felvetette a három autógyár egyesülését. Tavaly már a három cég termelése meghaladta a 10 millió darabot.
Ghosn felismerte, hogy nem elég a japán autógyártás fegyelmét kell bevezetni Franciaországban, hanem Japánban kell a technikai fegyelemhez francia ízlést.
Az Egyesült Államokban a Tesla a villanymotoros újdonság bevezetését készíti elő. Közben az előző száz év két amerikai óriása egyre hátrább szorul. A következő évtizedekben kínai gyár lesz az első, mert ott tízszer nagyobb lesz a piac és a még fegyelmezettebb munkaerő viszonylag olcsóbb marad.

Ez a kis autógyári story is azt illusztrálja, hogy a tudományos és technikai forradalom más logikával működik. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése