Kopátsy Sándor EE 2014-02-10
Az ember és a természeti környezete
Az osztálytársadalmak legfontosabb
alépítménye a túlnépesedés elleni védekezés volt. Az emberi faj természetes
szaporodási ösztöne a húszas évek elején tartó várható életkornak felel meg. Ez
a viszonylag nagyon rövid átlagos életkor fajunk életének első tizenkilenc huszadában
jellemző is volt. Szinte minden gyűjtögető társadalomban ez volt a várható
életkor, ami az emberiség életének nagy részében az elfoglalt életterekben
stagnáló létszámot jelentett.
A gyűjtögethető
táplálék átlagos mennyiségét ugyan az éghajlati ingadozások nagyon változóvá
tették, de az adott természeti környezetben az átlagos hozamunk nem változott. Az
eltartható népesség az ennek megfelelő létszám körül ingadozott. Ez minden faj
esetében történik. Az ember is, amikor túllépte az évente ingadozó hozam
mellett az éppen eltartó képességet, az éhhalál erre a szintre, vagy az alá
csökkentette. Ezért évezredeken keresztül a lakosság az átlagos eltartható
létszáma körül ingadozott. Az átlagosnál kedvezőtlenebb években vagy éhen
pusztult, vagy kirajzott.
A kirajzók az új,
az előzőtől eltérő természeti környezetbe nem a minden fajra jellemző darwini
törvény alapján, a génjei mutációjának szelekciójával illeszkedett be, hanem a
fejlett agyának köszönhetően alkalmazkodott az új, a korábbitól eltérő
körülményekhez. Minden már faj esetében, ha ez a beilleszkedés nagy változást
követelt, új fajok jöttek létre.
Az ember
esetében ez egészen más beilleszkedési törvény alapján, az eszének köszönhetően
tudatosan az új környezethez illesztette életmódját. Az ember agyának
köszönhetően, nem genetikailag változott, hanem a viselkedését igazította a korábbitól
eltérő természeti környezetekhez. Tudatosan
alakította viselkedését a környezetéhez.
A tudatosság
azonban nem a modern értelemben megfogalmazódott volt, hanem eszükkel igazodtak
a körülmények által diktált szükségszerűséghez. Ez a szükségszerűséghez történő
alkalmazkodás, bizonyos mértékig, végig kíséri történelmünket az
osztálytársadalmakban is. Sok olyan, bölcsnek tekinthető alkalmazkodás történt
később is, amit csak a problémákhoz történő tudatos alkalmazkodásnak lehet
tekinteni, de nyomát sem találjuk annak, hogy valaki számára tudatossá vált
volna, hogy miért ez volt a jó megoldás. De ezeket majd a maguk idején fejtem
ki jobban. Egyelőre fogadjuk el, hogy az ember az egyetlen biológiai lény,
amelyik a fejlett agyának köszönhetően maradt fenn.
Azt, hogy
biológiai elődeinknek is viszonylag fejlet agyuk volt, és már bizonyos
tekintetben annak köszönhetően maradtak fenn több ezer generáció során, aligha
lehet kétségbe vonni. Azt, hogy ez csak egy minőségi változás kezdete volt,
bizonyítja, hogy egyik korábbinál fejlettebb faj sem volt képes fennmaradni.
Ezt a tudományos problémát a fajfejlődéssel foglalkozó tudományoknak kell majd
megválaszolni.
Annak ellenére,
hogy fajunk néhány tízezer év alatt szinte minden természeti környezethez
tudott alkalmazkodni, és ezekben nagyon eltérő életmódot, viselkedést, nyelvet,
erkölcsi szabályokat alakított ki, ehhez nem volt szüksége arra, hogy más fajjá
változzon. Vagyis a homo sapiens óriási változásokon ment keresztül rövid
százezer év alatt, genetikailag azonban ugyanaz a faj maradt.
A máig
fennmaradt minden faj tízszer, százszor, ezerszer korábban jelent meg, és
szinte semmit nem változott. Az ember jelent meg utoljára, és óriási
változásokon megy át.
A gyűjtögetés mintegy százezer éve is
rendkívül rövid idő a fajfejlődés óráján mérve, mégis minden fajnál több
változás törtét ennek során. A
gyűjtögető ember az egyetlen emlős, amelyik saját kezdeményezésből, minden
természeti környezetbe képes volt berendezkedni.
A termelésre áttért ember alig hatezer
év alatt, minden természeti környezetben megoldotta az ott lehetséges
termelést, megtízszerezte létszámát, megkétszerezte várható életkorát, és
megtízszerezte az egy laksora jutó jövedelmét.
A tudásalapú társadalom még alig élt
meg egyetlen századot, de ez idő leég volt arra, hogy féken tartsa
népszaporulatát, megsokszorozza az egy lakosra jutó jövedelmet, évtizedekkel
hosszabbá tegye a várható életkort, tudományos és technikai eredményei
nagyságrendekkel megnövelje fizikai képességeit a gondolkodásban, az információ
áramlásában, a távolságok legyőzésében. Egyelőre még kezdetén tartunk ennek a
társadalmi formának a történetében, mégis az elmúlt száz évben többet változott
fajunk élete, mint előtte összesen.
Az ember ugyan
nagyon eltérő életmódokat alakított ki, de ez fajtáján nem változtattak, genetikailag
mindig homo sapiens maradt. Erre a tényre a genetika tudománya sem figyelt fel.
Az ember az egyetlen faj, amelyik egyre
differenciáltabb módon él, és egyre magasabb szinten él, de ennek nincs számottevő
genetikai hatása. A gyűjtögető ember nagyon sok környezetben nagyon eltérő
módon élt, táplálkozott, lakott, ruházkodott, eltérő nyelveken beszélt, nagyon
eltérő bőrű lett, de ennek ellenére nem váltak eltérő fajokká. Genetikailag nem
volt köztük olyan különbség, amelyik például a közös utódokat adó képességet
korlátozta volna.
Éppen
közelmúltban állapította meg a genetikai kutatás, hogy fajunk a velünk egy
időben élő leander-völgyi emberrel nemcsak párosult, de az ebből származó
utódok is szaporodásképesek maradtak.
Az
osztálytársadalmakban élő kultúrák közti kapcsolat, a mai értelemben nem volt,
egymástól gyakorlatilag izoláltan élték az életüket, mégis közös faj maradtak.
Ma már az
emberiség egyedei között vannak egy az ezerszeres tudás, képesség, jövedelem
különbségek, amik minden előző fajban létezőnél elképzelhetetlen volt, mégis
azonos faj maradtak. Ez annyira
példátlan a fajfejlődésben, hogy hangsúlyozni kellene.
A genetikai
elődeink mind kipusztultak. Az ember pedig szinte a jelenkorig, a tudományos és
technikai forradalom beköszöntéig, mai mértékkel mérve, nagyon lassan
szaporodott. Ez a ma lassúnak tűnő
szaporodás, a jégkorszak végére sok tíz- esetleg százmilliós létszámú fajjá
nőtt, és szinte minden természeti környezetbe képes volt berendezkedni.
Ugyanakkor sok
tízezer éven keresztül a nagyon eltérő természeti körülmények között izolálva
is genetikailag változatlan maradt. Ezt jól illusztrálja Ausztrália és az
egyenlítői Afrika őslakossága. Legfeljebb fontos tény az, hogy az egyenlítőhöz
közel az izolált közösségek nem változtak. Vagyis, ahol nem történt jelentős
változás a természeti környezetben, ott nem volt fejlődés.
Ez igazolja
harminc éves felismerésem. A változatlan természeti környezetben áll a
biológiai fejlődés órája. Vagyis Darwin nem vette tudomásul, hogy a mutáció és
a szelekció változatlan természeti környezetben nem fajfejlődést, hanem éppen
ellenkezően, a faj stabilitását szolgája. Az ugyan igaz, hogy a megváltozott,
vagy az új környezetbe került faj a mutációnak és a szelekciónak köszönhetően
alkalmazkodik, idomul az új helyzethez, de a változatlan környezetben éppen
ellenkezőleg, stabilizálja az alkalmazkodást, kiszűri a más környezethez illő
mutációkat. Vagyis új, de a spontán
fejfejlődés során nemcsak új, de megváltozott faj is, csak megváltozott
környezetben jelenik meg.
Ausztráliában az
ember viszonylag korán megjelent, azonban a gyűjtögetés szintjén maradt. Az
egyenlítői Afrikában sem ismerünk az osztálytársadalmak megjelenése előtti
társadalmi fejlődést. Amerikában ugyan az Andokban kialakult két teremő
társadalom, de néhány ezer évvel később, mint Eurázsiában, és megfelelő
igásállat hiányában nem is változhatott át szántóföldi földműveléssé. Ezek
fejlettségét azzal igyekeztek megmagyarázni, hogy észak-afrikai hajósok vitték
át az egyiptomi társadalom ismereteit. Ennek azonban semmi tudományos alapja
nincsen. Sokkal inkább igaz, hogy a
gyűjtögetés sem zsákutca, a kedvező feltételek mellett az is rátér a
termelésre. Ez z áttérés azonban megkívánja, hogy legyen a térségben olyan
életképtelenné váló növényevő állat, amelyik fizikai ereje az emberének
többszöröse, és ezzel pótolni képes az ember elégtelen fizikai erejét a
talajműveléshez, és a terhek szárazföldi szállításához.
A
gazdaságtörténészek sem ismerték fel hogy az ember fizikai erejét először nem a
gépek, nem a szél és a víz ereje, hanem a nála erősebb állatok többszörözték
meg. Az első technikai forradalom az
állati erő szolgálatba állítása volt.
Ez a magyarázata
annak, hogy a szántóföldi növénytermelés csak Eurázsiában és Afrikában történt meg.
Csak ott állt az ember szolgálatban a nála sokkal erősebb szarvasmarha és
bivaly. Észak-Amerikában egyetlen erős növényevő vadállat a bölény volt. Az
azonban nem szorult arra, hogy az ember etesse, itassak, ott volt számukra a
vízben, csapadékban gazdag préri, ahol sokmilliónyi állományuk megélhetett.
Itt kell
kimondani, hogy csak olyan állat volt domesztikálható, amelyik életterében
elfogyott a víz és növényzetet tápláló csapadék, vagyis életterük izolált
sivataggá változott. Eurázsiában voltak ilyen térségek, a szarvasmarha, a
bivaly, a birka és a kecske élettere úgy szűnt meg, hogy vadon fenn sem
maradhatott volna. Dél-Amerikában a láma volt az egyetlen háziállat, de
egyrészt nem elég erős a talajművelése és járművek vonatására, másrészt
életterük a szántóföldi növénytermelésre alkalmas területben nagyon szegény
volt.
A történészek alig látják a háziállatok
fontos szerepét a technikai fejlődésben. Az ember és az állat kooperációját
alig említik.
Azt sem
hangsúlyozzák, hogy milyen feltételek voltak szükségesek ahhoz, hogy
létrejöjjenek a folyami magas-kultúrák, illetve a pásztortársadalmak
Eurázsiában. Ezek is egymástól függetlenül alakultak ki. Lehetett közöttük
bizonyos tapasztalatcsere, de alapvetően saját erőből jöttek létre
Ismereteim
szerint, a két amerikai magas-kultúra is egymástól függetlenül jött létre.
Ezek a tények is
azt igazolják, hogy a társadalom
fejlődés fő motorja az ember rendkívül fejlett agya, aminek köszönhetően képes
élni a lehetőségekkel. Ezért kellene feltárni, hogy melyik magas-kultúra
milyen körülményeknek köszönhetően jött létre, és megmutatni azt is, hogy hol,
miért nem volt lépéstartás a társadalmi élvonallal. Ebből kiderülne, hogy a
sikerekben és kudarcokban nem az emberek különböző minősége volt az ok, hanem a
körülmények, az adottságok voltak kedvezők, illetve hiányosak.
A nyelv, az
írás, a számolás, a csillagászat, az élet folytatása a túlvilágban, az
esztétikai, zenei igény, a szerszámkészítő hajlam minden emberi közösségbe
létezett. A nagyon eltérő társadalmi sikerek és kudarcok nem az emberi agy eltérő
képességéből, hanem a körülmények különbségéből fakadtak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése