Oldalak

2018. november 10., szombat

Vallás Isten az ember szolgálatában

Kopátsy Sándor                EH                   2018 11 07

21 lecke 21. századra
8.
Vallás
Isten az ember szolgálatában
Harari

„A szent iratok relevánsak lehettek a középkorban, de hogyan kalauzolhatnának el bennünket a mesterséges intelligencia, a biológiai tervezés, a globális felmelegedés világában? Az ateisták kisebbségben vannak.” Harari megfeledkezik arról, hogy ő könyvében a világot nem az emberisség egészének, még csak nem is a többségének, hanem a még midig szúk elitje írja. Az emberiség óriási többségének fogalma sincs arról mi a mesterséges intelligencia, a biológiai tervezés, a globális felmelegedés és a kiberhadviselés.

A vallások elmaradnak a valóság mögött.

Az ortodox egyházak, az ortodox zsidók, keresztények és a mohamedánok nagyon. A római katolikusok pedig viszonylag egyre inkább.
Most csak a magam statisztikai hovatartozásom alapján, és azért, mert ez gyengíti leginkább a Nyugat erejét, a római katolikus egyház válságával foglalkozom. Ennek az egyháznak az elmaradása már ötszáz éve is egyértelmű volt. Európa ebben a fél évezredben azért nem maradt le, mert a puritán népeinek nagy többsége a reformációhoz csatlakozott.
A Római Pápaság azért nem fogadta el a reformáció vívmányait, mert még mindig indoktalanul gazdag volt. A hatvanas években tölthettem fél évet Itáliában, és megállapíthattam, hogy a pápák közelében lévő bíborosok mennyivel fényűzőbben éltek, mint a királyok az Alpoktól északra. Ennek a mesés vagyonnak a védelmében döntöttek úgy a pápák, hogy a papok ne házasodhassanak, ne lehessenek az egyházi vagyonuknak örökösei. Ez akkor racionális döntés volt, de ezt fenntartani akkor is, súlyos károkozás. Jelenleg nemcsak a főpapok, de a klérus alsó vezetői is a ragjukhoz, szerepükhöz képest szegény fizetésből élnek, alamizsnából gazdálkodhatnak. Ugyanakkor a legnagyobb kincs, az egyház tekintélye mögött nem áll annak megfelelő jövedelem. A katolikus papság viszonylag rosszul fizetett szakma lett, amihez a nemi ösztönüket sem élhetik ki. Ezért a fiatalok legértékesebb része elretten ettől a pályától. A legjobb utánpótlás a papok gyermekei lennének, de az az út el van zárva, mivel a katolikus egyháznak még száz éve is, mesés vagyona volt, a kléruson belüli érvényesülés nemcsak erkölcsi, de anyagi jólétet biztosított.
Ezt mindennél jobban bizonyítaná az adat, hogy a protestáns papok hány százaléka született papi családban.
A római katolikus vallás másik nagy hátránya, hogy a kléruson belül a nőknek nincs érvényesülési lehetőségük. Az egyházi szertartásokban feltűnő, hogy a résztvevők nagy többsége nő és viszonylag idős. Ennek ellenére a klérusban csak alsó pozíciójuk lehet.
A vallások jelenkori legnagyobb hibája, hogy a hívei szexuális életétnek szabályozására koncentrálnak. Az még a múltban szükségszerű volt, hogy a vallás szerint nemcsak a fajunk, de még az egyének sorság is az isten alakítja. Ezt kell elfogadtatnia minden olyan társadalomnak, amelyikben a nagy többség sorsa determinált. Az osztálytársadalmakban csak az osztályon belüli szűk kereteken bel volt az egyéneknek szerepük. Ezt a determinációt isteni akaratnak lehetett minősíteni. Az mégis túlzás volt, hogy az utódok születése, a fogamzás is isteni akaraton múlt. Ez azonban anakronizmussá vált, amikor a fogamzást óvszerrel, pasztillával lehetett megakadályozni. Ez a teológiai úttévesztés azonban lelepleződött a fogamzásgátlás megoldhatóságával. Ezt megelőzően el lehetett hitetni, hogy a szexuális vágyunk kielégítésért ugyan felelősek vagyunk, de ennek az eredménye az isten akaratán múlik.
A római katolikus egyháznak a fogamzásgátlók használata elleni hisztérikus harca azért okoz óriási kárt, mert az emberiség tízezer éve túlnépesedő. Ennek kényszere miatt a vallások is szótlanul elnézték a többség nyomorát, a nemzetek egymás közti háborúzását és a tudásvágy üldözését. Azt ugyan nem állítom, hogy a római katolikus népek csak azért maradnak le a reformátusokhoz képest, mert több gyermeket vállalnak, de az mégsem vitatható, hogy elsősorban ez az ok.
A református vallás fölénye azért nagyobb a katolikussal szemben erősebb Amerikában, mint Európában, mert a latin-amerikai országokban sokkal nagyobb a vallás politikai tatalma. Ez jelentkezik abban, hogy a fogamzásgátlás elleni tiltakozás jobban érvényesül a jogalkotásban a katolikus Latin-Amerikában, mind Dél-Európában. Amerikában a lakosság harmadát kitevő latin népek számára nincsenek a fogazásgátlás elleni korlátozások, ezért ott a latin etnikumúak és a négerek is lassabban szaporodnak, ezért lassabban maradnak le a protestánsok mögött.
Ezt Harari is jól látja, hiszen a saját országában különösen nagy a judaizmuson belül a viselkedési különbség. „Nem sok minden szól például a vallásos ösztönzésű nőgyűlölet, vagy a kasztalapú diszkrimináció mellett.” Az anyajogra épült vallás a templomokban alacsonyabb rendű helyre szorítja a nőket.
Japánban, „Tudatosan vagy öntudatlanul számos mai kormány követi a japán példát. Átveszik a modernitás egyetemes eszközeit és struktúráit miközben a tradicionális vallások segítségével igyekeznek megőrizni egyedi nemzeti identitásukat. a japán állami sintó szerepét tölti be kisebb, vagy nagyobb mértékben az ortodox kereszténység Oroszországban, a katolicizmus Lengyelországban, a sita iszlám Iránban, a vahabizmus Szaúd-Arábiában, és a judaizmus Izraelben.” Harari ezeket a kulturális kövületeket akarja közös államokká átalakíthatóvá tenni. 
E fejezet utolsó néhány sora jól jellemzi Harari elképzelését a különböző kultúrájú etnikumok közös szuperhatalmaiban.
„A globális problémáknak és lokális identitásoknak ez az ütközése testesül meg abban a válságban, amely jelenleg a világ legnagyobb multikulturális kísérletét, az Európai Uniót sújtja. Az egyetemes liberális értékekre alapozó EU éppen a széthullás peremén ingadozik az integráció és a bevándorlás nehézségei miatt.”
Erről éppen ellenező a véleményem. Európa nyugati fele azért lehetett az elmúlt ezer év motorja, mert sok államra, városi autonómiákra tagoltan fejlődhetett.

9.
Bevándorlás
Lehet, hogy a vegyes kultúrák jobbak

Ennél jobb, vitámra serkentő címet Harari aligha találhatott volna. Erre a problémára már középiskolás koromban haraptam rá. A Horthy rendszer társadalmi támogatást azzal kapott, hogy elfogadtatta a közvélemény nagy többségével az elődleges nemzeti célnak Trianon revízióját. Trianon előtt ugyanis a Habsburg Monarchia, azon belül is az egész Kárpát Medencét uraló Magyarország volt a Nyugat legheterogénebb állama. A Magyar Királyságban az államalkotó magyarság soha nem volt abszolút többségben, ennek ellenére mindig úgy működött, mintha csak a magyarok országa lenne.
A magyarságnál fejlettebb etnikum csak a szászok voltak. Ezek eleve élvezhették 1848-ig az önkormányzatúságukat. Az Oszmán Hódoltság után a betelepített svábok is valamivel megelőzték az államalkotó magyarságot, de politikai súlyuk csak a náci Németország vonzásában nőtt meg.
A lakosság hat százalékát kitevő zsidó kisebbségnek alig volt politikai és gazdasági szerepe a vasúthálózat kiépítése előtt. Alig ötven év alatt azonban a gazdasági és társadalomi élcsapat lettek. Gazdasági értelemben ez a kisebbség lett a tőkés és tudományos elit, a polgárság. Azt a ritka politikai és gazdasági forradalmat a magyar történészek máig sem dolgozták fel. Ha megtették volna, akkor világossá válna, hogy a mi nemzeti tragédiánk nem a tatároktól Möh9ná, az oszmánoknál Mohácson vesztett csaták voltak, hanem a mintegy 400 ezer zsidó elvesztése. Becslésem szerint, ezek egy főre jutó vagyona tízszerese, az évente megtermelt jövedelme négyszerese volt az országos átlagnak. Ezzel szemben Trianonban elveszett közel tízmillió lakos átlaga a megmaradt magyarénál harmadával kisebb volt. Az elcsatolt területeken gazdag magyarok csak a Kisalföldön és Bácskában éltek. A magyarokkal hasonló gazdagok csak a kis-alföldi szlovákok, gazdagabbak pedig csak a bánáti svábok voltak.
Azt nem állítom, hogy e becslésem egy alapos tudományos felméréssel szemben is megállná a helyét, de az szomorú, hagy a történészeink nem végeztek hasonló munkát. Nem véletlenül, mert sem a kormányok, sem a közvélemény nem háborgott volna az ilyen tárgyilagosságra törekvésen. Még most is háborogni fognak a bátorságomon. Ennek ellenére az a véleményem, hogy jelenleg is harmadával jobban élünk, mint akkor élnénk, ha megmarad nekünk az egész Kárpát Medence.
De van egy megalapozottabb példám is. Meglepett, amikor vagy negyven éve a kezembe került egy ENSZ statisztika a tagállamok társadalmi fejlettségi sorrendjéről. Ezen a tíz legfejlettebb sorrendje: Norvégia, Dánia, Kanada, Svédország, Finnország, Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és az Egyesült Államok. Ez a sorrend az óta csak annyit változott, hogy Ausztrália két hellyel előbbre lépett. Ez a ragsor a ma ismerek között a legjobb, mert három mutató, az egy lakosra jutó jövedelem, a várható életkor és az iskolázottság eredője. Nem véletlen, hogy ezt csak az ENSZ használja, az államok nem. A sorrenden belül két tény meglepett. Ezt miért nem használják, másrészt, hogy az Egyesült Államok az utolsó, nemcsak hat kis protestáns nemzeti állam előbb van, de a másik három óceánokon túli volt angolszász gyarmat utódállama is. Ez óta ezt a tízes rangsort nyomon követem, és keresem a magyarázatát is.
Amikor először láttam, akkor még az Egyesült Államokat tartottam a leggazdagabbnak. Aztán ott töltöttem három hónapot, rájöttem, hogy Ausztrália csendesen sikeresebb. Ma már tudom, hogy az Egyesült Államok azért az utolsó a négy volt angolszász gyarmat mögött, mert a lakosságának kétötöde néger és latin-amerikai. A másik háromban ezek aránya fel sincs ezeknek. Kanada hideg a négereknek és a latin-amerikaiaknak, hiszen nagy többségük az Egyesült Államok déli harmadban él, és ezek déli testvérei is oda akarnak menni, ahol a nyelvüket, a spanyolt és a portugált sokan beszélik. Jelenleg is a Mexikónál is sokkal szegényebb közép-amerikai országokból akarnak az Egyesült Államok déli államaiba betelepülni. Kanada is már elérhetetlen messzeségben van Közép-Amerikától, nem is szólva a két óceánokon túli befogadó államtól, ahol a befogadás feltétele még sokkal szigorúbbak.

A fő indok azonban az, hogy a latin-amerikai népek is az Egyesült Államokban élnek a legjobban. A kommunikációs csatornák szinte semmit nem árulnak el, hogy melyik országban hogyan élnek a latin-amerikaiak, az amerikai négerek, az arabok és a Szaharától délre élő feketék. Harari is azért nem tudja lekövetni a különböző kultúrák vonulásait, mert nem veszi tudomásul, hogy a Nyugat jóléti államainak alsó tizedéhez képest hogyan él az elmaradt országokban a lakosság többsége. Ezek figyelmen kívül hagyása miatt a liberális kormányok nem veszik tudomásul, hogy százszor annyian jönnének, mint amennyi befogadása megvalósítható akkor is, ha a kilátástalan bevándorlásnak néhány százalékos sikere kínálkozik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése