Oldalak

2015. március 16., hétfő

Minden, ami Kínában történik, fontos

Kopátsy Sándor                PG                    2015 03 10

Minden, ami Kínában történik, fontos

Kínában él az emberiség közel ötöde, és ott sokkal gyorsabbak a változások, mint bárhol a világon. Fajunk történetében még nem fordult elő sem az, hogy az emberiség ilyen nagy hányada változik, de az sem, hogy a változás ilyen fergetegesen gyors.
A tudományos és technikai forradalom nemcsak a sebességében az első, de abban is, hogy az elért eredményekben a lakosság egésze részesül. Ez annak köszönhető, hogy a tudomány és a technika először támaszt a munkaerő egészével szemben kielégíthetetlen minőségi igényt, és a fogamzásgátlás megoldásának köszönhetően a fejlett és iskolázott társadalmakban megszűnt a túlnépesedési nyomás. A jelenkori fejlett társadalmak felépítményének elsődleges feladatává vált a munkaerő minőségének javítása.
Fajunk életében először jött létre olyan társadalmi alépítmény, ami a társadalom egészétől minőségi javulást kíván. Ezt megelőzően minden technikai forradalom ugyan jelentős hatékonysági fejlődést hozott, de ehhez a korábbinál is alacsonyabb igényt támasztott a munkaerő többségével szemben. Az elmúlt mintegy hatezer évben a technikai fejlődés során egyre csökkent a munkaerő minőségével szemben támasztott igény.
A jelenlegi társadalmak három csoportra oszthatók.
Az emberiség felső ötöde elérte azt a szintet, amin spontán leáll a túlnépesedési nyomás, tehát demokratikus felépítménye is lehetővé teszi a gyorsa fejlődést, a munkaereje minőségének a javítását és a szükséges felhalmozást. Ebbe az ötödbe tartoznak bele a Nyugat puritán társadalmai, Európában az angolszászok, a germánok és a skandinávok, valamint a Távol-Keleten Japán és a kis tigrisek, azaz a konfuciánusok.
Az emberiség második ötöde a konfuciánus, azaz puritán, de még elmaradt szintről induló hatalmas Kína. Ez elmaradottsága és nagysága okán nem járhatta az első ötöd útját, mert szegény és iskolázatlan volt, és a lakossága gyorsan szaporodott. Mentségére szolgált, hogy a marxista diktatúrájának élcsapata nem vallási, hanem mandarini alapon, azaz képessége szerint szelektálódott. Ez az élcsapat tudatosan felismerte, hogy a felzárkózásának két akadálya volt. Egyrészt a gazdasága nem a piaci jelzésekre reagált, másrészt gyorsan szaporodott. E két feltétel akadályozta meg a konfuciánus kultúrája által felkínált felzárkózását.
Ugyanakkor azzal is tisztában volt, hogy a piacosítás és a gyermekvállalás korlátozása csak akkor nem okoz anarchiát, ha a politikai diktatúra fennmarad.
A piac által működtetett gazdaság csak ott nem okoz gazdasági anarchiát, ahol erős a puritán polgárság, magas az életszínvonal és az iskolázottság. A gyors népszaporulat is csak nagyon kemény politikai diktatúrában állítható meg. Az utóbbiból következik, hogy Kínán kívül csak két, hozzá képest kisebb ország, Vietnám és Észak-Korea, ahol a puritán kultúrájú lakosság elviseli a politikai diktatúrát.
Kína ugyan megmutatja az emberiség elmaradtabb társadalmakban megvalósítani a sikeres felzárkózást, de ezek között nincs puritán kultúrájú nép. Ezek pedig eleve képtelenek a hatékony felépítmény működtetésére.
Európa három kultúrája közül kettő azért marad le annak ellenére, hogy a kis Európa történelmének szerves részei, mert a lakosságuk nem képes puritán módon viselkedni.
Ideje volna tudomásul venni, hogy a puritán Nyugathoz képest mind a nagycsaládos kelet-európai, mind a mediterrán latin népek nem képesek lépést tartani.
Az első ezredforduló agrártechnikai forradalma során egyértelművé vált, hogy kiscsaládos nyugat-európai társadalommal a nagycsaládos kelet-európai társadalmak képtelenek lépést tartani, a kereszténységük is kettévált. Attól kezdve Európa nyugati felének szellemi mozgalmai, a reneszánsz, a reformáció, a felvilágosodás, az ipari forradalom képtelen volt behatolni a kelet-európai ortodoxiába.
Ahogyan a 16. században Európa északnyugati része a mediterrán fölé emelkedett, a nyugati kereszténység is kettészakadt. A kereszténység reformjai a latin népek között nem verhettek gyökeret.
A 20. század vallása a marxizmus is háromarcú lett. A protestáns, puritán népek marxizmusa, a szociáldemokrácia a békés társadalmi átalakulás híve lett. A latin népek marxizmusa, az eurokommunizmus ennél radikálisabb, de nem erőszakos utat választott. A kelet-európai népek marxizmusa, a bolsevik rendszer pedig az erőszakos hatalomgyakorlást választotta.
Európa három kultúrája tehát ezer éve három úton, három eltérő sebességgel haladt. A köztük lévő távolság egyre nőtt. A Szovjetunió, mint katonai szuperhatalom nem azért esett szét, mert bolsevik marxista úton járt, hanem azért mert a kelet-európai kultúra eleve alkalmatlan az élre kerülésre. Már negyedszázad telt el a bolsevik Szovjetunió szétesése óta, a részei az óta még gyengébben szerepelnek, mint amikor a bolsevik birodalom részei voltak. Még senkinek nem jutott az eszébe, hogyan alakulhatott volna a Szovjetunió sorsa, ha nem fegyverkezik erején felül és olyan magasak az olajárak, mint az elmúlt 25 évben.
A Szovjetunió a nemzeti erőforrásainak mintegy harmadát a fegyverkezés emésztette fel. Az utódállamokénak a tizedét sem. Azok az államok élnek viszonylag jól, amelyikek olajban gazdagok. Ezek jóléte azonban a jelenlegi olajárak mellett megszűnik. Ha az utódállamok jelenlegi állapotát a Szovjetunióéval úgy vetnénk össze, hogy csak a jelenlegi mértékben fegyverkezik, kiderülne, hogy önállóan még úgy sem boldogulnak, mint ahogyan a bolsevik rendszerben. Kivétel ez alól a három balti állam, amelyikek nem a kelet-európai ortodox kultúrához tartoztak.
Hasonló következményre jutánk a két ortodox keresztény csatlós állam, Románia és Bulgária esetében is. Ezek ugyan nemcsak a szovjet megszállás alól szabadultak fel, hanem az EU tagjai is lettek. A jövőjük ettől nem lett ígéretesebb, sőt reménytelenebb.
A Balkánon a kommunista Jugoszlávia helyzete jobb volt, mint az ortodox keresztény népeké.
A kelet-európai kultúrához tartozó népek sorsa nem azért mostoha, mert bolsevik rendszer alatt éltek, hanem azért, mert a kultúrájuk eleve alkalmatlan a puritán Nyugattal való lépéstartásra. A Szovjetunió nem azért omlott össze, mert bolsevik volt, hanem azért, mert a kelet-európai és a közép-Ázsiai népek eleve alkalmatlanok a puritánokkal való lépéstartásra.
A volt csatlós államok közül csak a puritán kelet-németek és a csehek, a skandináv észtek, és az alpi szlovének boldogulnak jobban, mint a bolsevik uralom alatt. De ezek elve a puritán kultúrához tartozók voltak.
Az az általános nyugati vélemény is hibás, hogy a marxista rendszer megbukott. Ez igaz, hogy Európa keleti felén megbukott, mintegy 300 millió kelet-európai és közép-ázsiai nép marxizmusa megbukott, de éppen ezzel egy időben, Kínában példátlan sikert aratott. Sokkal inkább lehetne 1990-t a marxizmus diadalának tekinteni.
1990-ben ugyan megbukott Európa keleti felében, ahol minden társadalmi rendszer versenyképtelen, de ugyanakkor győzött a Távol-Keleten, ahol a tőkés társadalom is csodákra képes. Ekkor lépet a kínai marxista diktatúra olyan útra, ami a világtörténelemben példátlan sikert hozott. Kínában az utóbbi negyedszázad során az egy laksora jutó jövedelem, a várható élettartam és a vagyon háromszor gyorsabban nőtt, mint a négy tengerentúli protestáns országban, és ötször gyorsabban, mint Európa nyugati felén.
Ezt a tényt Nyugaton a politika és a társadalomtudomány úgy kezeli, hogy hangosan trombitálja: Kína növekedése lassul, már csak évi 7 százalékkal nő az egy lakosra jutó jövedelem. Azt nem teszik hozzá, hogy az EU országok növekedése ennek a hetede. Vagyis, Kína növekedése ugyan lassul, de viszonylag egyre gyorsabb lett. 1990 előtt a marxista Kína egy lakosra vetített jövedelme harmad, a vagyona épedig még lassabban nőtt. Még a puritán nyugattal sem volt versenyképes, azénál háromszor gyorsabban növekszik.
A Nyugat azzal vezeti félre magát, hogy a marxizmus haláláról zengedezik akkor, amikor először vált egyértelművé a fölénye. A társadalmi rendszerek, azaz felépítmények versenyét csak a hasonló kultúrák esetében lehet összemérni.
A távol-keleti konfuciánus kultúrák mindegyike bebizonyította, hogy versenyképes a puritán Nyugattal. Japán már a második világháborúban megmutatta, hogy hova emelkedett a nyugat-európai gyarmattartókhoz képest. Ezt az eredményt a nagyon kemény katonai vezetés, azaz politikai diktatúra alatt ért el. A következő sikert a kis tigrisek hozták. Ezek mindegyike nagyon nem liberális diktatúráknak köszönhette példátlanul gyors felemelkedését. Aztán csak a fejlettség bizonyos szintjét elérve lazult a diktatúra. Ezek az országok a hidegháborúnak köszönhetően voltak nyitottak a fejlett Nyugat piacainak. Ha nincs hidegháború, a kelet-ázsiai országok felzárkózása nem lett volna ilyen sikeres. A fejlett tőkés demokráciáknak a Távol-Keleten szükségük volt a szövetségesekre. Ugyanakkor a közel tízszer népesebb Kína a hidegháborúban nem számíthatott a nyugati piacokra.
Kína számára a tőkés világpiacra való betörés lehetősége csak a Szovjetunó összeomlása után nyílt meg. A jövő történelemtudománya 1990-et, mint a marxizmus győzelmét fogja emlegetni. Ennek az volt a feltétele, hogy a marxizmus ne ott próbálkozzon, ahol reménytelen.
Marx még azt hitte, hogy a tőkés osztálytársadalmon először a Nyugat fejlett társadalmai fognak túllépni. Annyira azonban maga sem volt következetes marxista, hogy ahol megértek, azaz létrejöttek a társadalmi előrelépés alépítményi feltételei, ott az erőszakra nem lesz szükség. A dolgozók társadalma csak ott jöhet létre, lehet stabil, ahol már nem sok, és nem elég jó a rendelkezésre álló munkaerő. Ahol az létrejön, nincs szükség erőszakra. Arra azonban, hogy leálljon a túlnépesedés, és hiánnyá váljon a jó minőségű munkaerő, Marx után még jó száz évet várni kellett. Azt ugyanis ő sem ismerte fel, hogy a korának a technikai színvonala még nem támasztott a munkaerő nagy többségével szemben magas minőségi igényt. A 19. század második felében még mindig az olcsóbb munkaerő volt a piac igénye, amiből sokkal több volt, mint amennyire szükség volt. Azt Marx sem ismerte fel, hogy a munkaerő kizsákmányolása nem a tőkés tulajdonora, hanem a munkaerő túlkínálatára épült. Ha ezt tudomásul veszi, rádöbben, hogy a tőkés osztálytársadalmon való túllépésnek két előfeltétele van.
1.  A túlnépesedés megállítása.
2.  A munkaerő minőségével szemben támasztott igény.

A túlnépesedés leállása.

Ez csak a fejlettség bizonyos szintjén oldódik meg.
A tudomány oldja meg a fogamzásmentes szexuális életet.
Még nem találkoztam olyan társadalomtudóssal, aki megmondta volna, hogy a születések jelentős hányada nem a szülők gyermekvállalási akaratán múlik. Ezért az sincs tudatosítva, mitől függ a szülők gyermekvállalási szándéka. Az ember szexuális ösztöne ugyanis sokkal több fogamzást eredményez, mint amennyi születés a társadalom igénye. Csak a fogamzásmentes szexuális élet lehetősége esetén nem születik sokkal több gyermek, mint amennyit a szülők akarnak. Mivel az ember szexuális ösztöne annál több szülést eredményez, minél nagyobb a fogamzásképes évek száma. Ezért, amíg nincs megoldva a fogamzásmentes szexuális élet, a várható életkor növekedésével hatványozottan nő a születések száma, és a népszaporulat sebessége.
A 20. század egyértelműen megmutatta, hogy az élvonalhoz csak olyan országok képesek felzárkózni, amelyek két alapkövetelmények megfelelnek. Egyrészt a lakosság életvitelét a puritán etika jellemezze, másrészt ne növekedjen a lakossága. Ennek a két követelménynek a spontán társadalmi fejlődés alapján, spontán csak a már fejlett puritán társadalmak feleltek meg. Nyugaton ezek az országok demokratikus politikai felépítménnyel teremtették meg a tudományos és technikai forradalomnak megfelelő felépítményt. A puritán Kína pedig azzal vált a felzárkózásra alkalmassá, hogy erőszakkal korlátozta a gyermekvállalást. Ez esetben a politikai felépítmény eleve diktatúra volt és az is maradt. Egy szegény társadalomban ugyanis csak a politikai diktatúra képes a gyermekvállalást a kívánt szintre csökkenteni. Teljesen hibás elvárás a még szegény, és alacsonyan iskolázott társadalomban a demokráciával kísérletezni. Elmaradt országban demokratikus eszközökkel nem lehet a gyermekvállalást korlátozni, és a magas foglalkoztatást biztosítani.
Ezt bizonyítják a távol-keleti kis tigrisek csodával felérő eredményei.
Dél-Korea a háború után olyan katonai diktatúra volt, amelyik máig nem tűri meg a tartós munkanélküliséget, sőt öt éven keresztül a munkaviszonyban évente 2.600 óra ledolgozását követelte meg. Évente közel 1.000 órával kellett többet dolgozni, mint a nyugat-európai protestáns országokban. Máig évente 200 órával többet dolgoznak, magas a foglalkozatás, és nincs tartós munkanélküliség. Ugyanakkor az oktatási rendszerük a világon az első volt, Finnországéval közösen.
Tajvanban évtizedekig a politikában katonai diktatúra volt. Az oktatást kiemelt célnak tekintették. Ennek köszönhetően 2013-bam az egy főre jutó nemzeti jövedelemmel megelőzték Japánt.
Szingapúr már a leggazdagabb államok egyike. Kezdettől napjainkig a politikai szigor, és a gazdasági liberalizmus ötvözetét működtetik. Kevéssé tudatosult, hogy Mao a rettenetesen kegyetlen kulturális forradalomban a kiszemelt utódját, Tenget Szingapúrba küldte azzal, hogy az ott bevált módszereket tanulmányozza. A két háború között a kiváló adottságú kikötőváros nagyon szegény angol katonai kikötő volt. Azzal, hogy a város irányítása a távol-keleti kínai diaszpóra kezébe került, a világ csodája lett. De csak azért mert nem az angol liberalizmus, hanem kínai diaszpóra kemény puritanizmusa.
A második világháború óta a tudományos és technikai forradalom jelenti a társadalmak alépítményét. Kiderült, hogy erre hatékony felépítményt csak azok a társadalmak építhettek hatékony felépítményt, amelyekben a lakosság puritán, azaz a Nyugaton protestáns, a Távol-Keleten pedig konfuciánus.
A Nyugaton egyértelművé vált, hogy Európában a skandinávok a leghatékonyabbak. Az ENSZ fejlettségi rangsorában a négy első európai állam a négy skandináv jóléti állam, Norvégia, Dánia, Svédország és Finnország sorrendben. Ezeket követi Svájc és Hollandia. A többi alpesi tartomány is az országában a leggazdagabb rész. Az alpesi kultúrájú népek mindegyike jól vizsgázik. Hollandiát pedig félig skandináv kultúrájúnak lehet tekinteni. Haton kívül az első tízben van a négy tengerentúli protestáns, angolszász állam. Kanada, Új-Zéland, Ausztrália és az Egyesült Államok sorrendben. A három európai történelmi nagyhatalom közül a protestáns Németország és Nagy-Britannia a második, a latin Franciaország a harmadik tízben szerepel.
Ezek a helyezések azt igazolják, hogy a skandinávok a legkeményebb puritánok. A franciák épedig már nem is azok. A hazai liberálisok a rendszerváltás után hangosan temették a jóléti államokat. A tények azonban egyértelműen a fölényüket igazolják. A skandinávok sikere azt bizonyítja, hogy még a protestáns nyugaton sem a liberális út volt a leghatékonyabb.
Az euró övezet pénzügyi válsága pedig azt bizonyítja, hogy a mediterrán országok is fejre álltak, amikor a németekhez kényszerültek igazodni. Nekik 30-40 százalékkal leértékelt valutával és a németeknél háromszor nagyobb inflációra lett volna, és lesz szükségük, hogy a kultúrájuknak és viszonylagos fejlettségüknek megfelelő felépítményük legyen ahhoz, hogy legalább a korábbi helyükön maradhassanak.
Lengyelországnak, Magyarországnak és Szlovákiának, valamint a három balti országnak is saját valutára van szükségük, amit 20.30 százalékkal leértékeltnek tartanak, és az inflációjuk a németekének a dupláján legyen.
A balkáni országoknak pedig még az EU tagság is elviselhetetlen terhelést okoz. Ukrajnáról és Törökországról nem is beszélve.
A saját valuta és az ebből fakadó leértékelés és szabad infláció sem elég. Mert a foglalkoztatási és a munkaerő mozgási szabadság sem engedhető meg a néhányszor tíz százaléknál nagyobb bérkülönbségek esetén.
Vagyis az EU szervezői hibát hibára halmoztak, amikor nemcsak a munkaerő szabad mozgását megengedték, de a tagországok nagyobb felét a közös valutába is becsábították. Európa nyugati felének lemaradását elsősorban az okozta és okozza továbbra is, hogy a németeknek sikerült a saját igényükre kényszeríteni nemcsak a mediterrán, de néhány ortodox kultúrájú országot is. Egyre inkább bebizonyosodik, hogy a három európai kultúrát nem lehet a már fejlettebb, puritán népekkel azonos módszerek alkalmazására kényszeríteni. A latin és a keleti szláv népek számára katasztrófa a puritán germánokra szabott gazdasági mechanizmust kényszeríteni.
Az EU közép-európai tagjaival is baj van. Azok számára ugyan természetes a puritán Nyugathoz való felzárkózás, de az csak sokkal mérsékeltebb liberalizmussal lehetséges.
Európában a két háború közti idő politikai tapasztalatainak reális értékelését megnehezíti, hogy mind a baloldali bolsevik, mind a jobboldali fasiszta diktatúrát csak a hibáin keresztül látja. A fasiszta diktatúrák ugyan imperialista és antiszemita múltuk alapján negatívok, de a társadalmi és gazdasági eredményei is figyelemre méltók.
A bolsevik rendszer, vagyis a keleti szlávok marxizmusa a két háború közti tőkés osztálytársadalmakkal összevetve versenyképesek voltak. A Szovjetunió cári Oroszország helyzetéhez képest lényeges eredményeket ért el. Először valósította meg a teljes foglalkoztatást, viszonylag fejlett ipart épített ki, felszámolta az iskolázatlanságot. Végül, igaz amerikai segítséggel, de megnyerte a náci fasizmussal szembeni háborút. A Szovjetunió nem azért omlott össze, mert marxista volt, hanem azért mert imperialistává változott. Máig nem vetette fel senki, hogy ezer éve nem volt Kelet-Európa jelentősebb szereplője Európa történetének, mint a Szovjetunió fennállása alatt.
Az is tény, hogy a kelet-európai marxizmus versenyképtelennek bizonyult, mégis képes volt tartani a pozícióját, a háború utáni polgári demokráciákkal szemben. De csak azért, mert a nyugat-európai társadalmak, köztük a háború előtti fasisztákkal összefogva, a második világháború után, sokkal hatékonyabban működtek, és beálltak az Egyesült Államok mögé.
A két háború között nemcsak a bolsevik Szovjetunió, hanem a fasiszták is hatékonyabbak voltak, mint a gyarmattartó tőkés osztálytársadalmak.
A náci Németország elképesztő gyorsan megvalósította a tőkés osztálytársadalmakban ismeretlen foglalkoztatást, sokkal gyorsabban növekedett, mint a gyarmattartók.
A mediterrán országok fasizmusai is hatékonyabban működtek, mint előtte a tőkés osztálytársadalmi formájukban. A fasiszta Olaszországban nemcsak a munkanélküliség szűnt meg, hanem gyarmatszerző háborúkra vállalkozott, azaz imperialista lett. Ha nem válik imperialistává, ha nem akar a náci Németország háborús sikereiben osztozkodni, fasisztaként többre mehetett volna, mind a nácikkal közös háborút vesztve.
A mediterrán országokat fasizmusa nem hozta őket olyan rossz helyzetbe, mint az euró övezeti tagságuk.
Nem kevésbé tanulságos a távol-keleti országok sikere.
Japán már a 20. század elején a császár isteni hatalmára épülő katonai diktatúra volt. A saját fejára büszke, a más népeket alacsonyabb rendűnek tekintő, kelet-ázsiai fasizmus volt. Az országot az amerikai megszállás vitte a több párti demokrácia irányában.
A Kis Tigrisek mindegyike politikai diktatúrával indult el a korábban példátlan fellendülés útján. Még mindig nem vette a nyugat tudomásul, hogyan alakult a gazdasági csodák útja a második világháború után.
Az első két csoda a háborút vesztő diktatúrák, Németország és Japán felemelkedése volt.
A második csoda a Kis Tigrisek még gyorsabb sikere volt. Ezek is politikai diktatúrában kezdték.
A harmadik, a legnagyobb csoda a kommunista Kínának az előbbi kettőnél is sokkal nagyobb sikere ma is tart.
Közös jellemzőjük, hogy nem a politikai liberalizmussal kezdték.
Az elmúlt száz év eseményei egyértelműen azt bizonyítják, hogy a protestáns Nyugat számára a politikai liberalizmus volt a sikerre vezető út. Ezen a csúcsra csak a nyugat-európai jóléti államok és a négy tengerentúli, angolszász ország jutott az első tíz közé. Az is egyértelmű, hogy Németországnak jót tett, hogy a fasizmus bukása után a politikai demokrácia útjára tért.
Európán belül a mediterrán latinok számára még a fasizmusuknál is kevesebb sikert hozott az EU tagsággal járó német puritanizmushoz alkalmazkodás.
Európa keleti felén a bolsevik diktatúránál is gyengébb eredményt értek el a politikai demokráciákkal.
Összegezve megállapítható, hogy a fejlett Nyugat által ajánlott politikai demokrácia, és gazdasági liberalizmus csak a fejlett puritán kultúrák számára lehet sikeres. Minél alacsonyabb a fejlettség szintje, és minél kevésbé puritán a lakosság viselkedése, annál kevésbé használható a fejlett puritán országok politikai és gazdasági liberalizmusa. Ezt semmi sem bizonyítja jobban, mint az Európai Unió lemaradása a négy tengerentúli angolszász országhoz képest, és a katasztrofális lemaradása a Távol-Kelethez képest.
A Nyugatnak tudomásul kell venni, hogy csak a puritánok lehetnek sikeresek. A Nyugat egésze nem. Ezért nem Európának kell integrálódni, hanem a puritán Nyugatnak Európából és a tengeren túlról. Európából az angolszászoknak, a germánoknak és a skandinávoknak kell integrálódni a négy tengerentúli angolszásszal. Ezek lehetnek versenytársai a Távol-Kelet konfuciánus országainak. De csak ezek, ha az egész Nyugat akar integrálódni, akkor sokkal gyengébb lesz, mintha csak a puritánok. Ez nagyon egyértelmű Amerikában, ahol a két angolszász országnak eszébe sem jut, hogy a latin-amerikai országokkal integrálódjon. Velük nem azok a rokonok, hanem Ausztrália és Új-Zéland.
Az európai puritán államoknak sem Európában vannak rokonai, hanem a tengerentúl, a négy angolszász ország.
Még tanulásosabb a Távol-Kelet.
Ott Japán és a Kis Tigrisek közel azonos fejlettségi szinten vannak, de eszükbe sem jut, hogy integrálódjanak. Kína pedig még mindig le van maradva, ezért és méreteinél fogva a saját útját járni kényszerül. Kínában a politikai demokrácia nemcsak a birodalom széthullását okozná, hanem lehetetlen volna a gyermekvállalás korlátozhatása is. Ami Kínában az utóbbi 25 évben történt, az egész emberiség történelmének egyik legnagyobb eseménye. A Kis Tigrisek ugyan megelőzték, de azok a világpolitika és világgazdaság számára nem jelentettek olyan súlyt, amire az utókor is emlékezni fog. Kína azonban feltétlenül szuperhatalommá válik. A társadalomtudományoknak is tudomásul kell venni, hogy nem minden siker előfeltétele a politikai demokrácia, hogy a politikai jogok egyenlőségénél fontosabb a munkából való megélés joga

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése