Kopátsy Sándor EG 2017 11 15
A szellemi tőke szerepe.
A tudományos és technikai forradalom fordulatot hozott
az osztálytársadalmak után. Az
osztálytársadalmakban sem az uralkodó osztály sem a munkásosztály tagjaitól nem
vártak szellemi teljesítményt. Ezért az osztályhelyzet örökletes lehetett.
A tőkés volt az első olyan uralkodó osztály, amelyik rangsorán belül már
történtek jelentős átrendeződések, de a
profit nagysága nem annyira a tőkés képességétől, mint a tőkéje nagyságával
volt arányos. Piketty munkái azt bizonyítják, amit már Marx is látott, hogy
a tőkék koncentrálónak, egyre nagyobb vagyonok jönnek létre. Nemcsak ők, de
nagyon sokan mások is, abban tévedtek,
hogy a nagytőke politikai hatalma is evvel párhuzamosan nőni fog. Ezzel
szemben egyre inkább az bizonyosodik be, hogy a legszegényebb tized ott él jobban, ahol a tőke jobban
koncentrálódott. A jóléti társadalmú
államokat is a tőkekoncentráció jellemzi, de ezzel együtt nő a legszegényebb
tized viszonylagos jóléte is.
Korábban, az
osztálytársadalmakban soha nem volt a társadalmak szegényei között jelentős
különbség. Jelenleg óriásira nőtt. Ennek lett a következménye, hogy ma a világ szegényebb felén a szegények nem otthon harcolnak a jobban
élésükért, hanem a sokkal gazdagabb országokban akarnak akár a legszegényebbek
tizedében lenni.
A jelenlegi népvándorlás különbözik a történelem során
jellemzőtől. A múltban az egész társadalom akart egy nála fejlettebbet
meghódítani, és helyébe beépülni. Most minden társadalom felső ötöde meg van
elégedve a helyzetével, otthon akar boldogulni. Ugyanakkor a szegényebb, de egyre szélesebb hányada a lakosságnak ott
akarja hagyni a saját társadalmát, hogy akár az új, de gazdag hazájában az alsó
tizedbe kerülhessen. A fajunk
életében először fordul elő, hogy a különböző társadalmak szegényei között nagy
különbség van. Egészen a múlt század
közepéig minden gazdag társadalomban a legalsó harmad alig jobban élt, mint a
szegény társadalmakban. Marx még olyan gazdag Nagy Britanniában élt, ahol a
munkások alig éltek jobban, mint a szegény társadalmak átlaga.
A rabszolga és a jobbágy, a proletár, tehát a lakosság
nagy többsége alig élt jobban, mint a szegény társadalmak rabszolgái, jobbágyai
és proletárjai. A fejlett és az elmaradt
osztálytársadalmak között csak abban volt különbség, hogy milyen széles volt a
jómódúak aránya.
A 19. században az egy laksora jutó jövedelem Nagy
Britanniában csak 3-4-szer magasabb volt, mint Indiában. A képzetlen munkások
jövedelmében fele ekkora volt a különbség. Ma az egy lakosra jutó jövedelem
tízszer, a munkások bére hússzor nagyobb Nagy Britanniában. Az indiai munkás nem is álmodhat arról,
hogy fürdőszobás lakása legyen, külföldön nyaralhasson, a gyerekét egyetemen
járathassa.
Ha Marxnak
fogalma lehetett volna arról, hogyan él egy munkás alig egy évszázaddal később
a jóléti országokban, felhagyott volna a forradalommal, és a
proletárdiktatúrával. Ma a munkások számára
is megvásárolható gépkocsit olyan munkások gyártják a fejlett országokban,
akiknek az órabére 20 dollár felett van. Ugyanakkor Kínában, 1990-ben még
650 millió embernek kellett napi kétdolláros jövedelemből megélni. Kína viszont annak köszönhetően érhette el
azt, hogy a 650 millió mélyszegény 90 százaléka feljebb léphetett a jövedelmi
létrán, hogy az 1990-es reform példátlan teret engedett annak, hogy
dollármilliárdosok is lehessenek. A legliberálisabb tőkés társadalmakban
sem volt példa arra, hogy negyed század alatt közel száz dollármilliárdos
jelenjen meg a szinte semmi ilyen lehetőséget nem adó bolsevik marxista
rendszer után.
Nyomát sem
találtam annak, hogy valaki kíváncsi lett volna arra, van-e összefüggés a
dollármilliárdosok gyors megjelenése, és a mély szegénység gyors felszámolása
között. Egy dollármilliárdosra vetítve, azonos időben 6 millióval csökkent a
mélyszegénységben élők száma. Nemcsak erre nem volt senki kíváncsi, de ezzel párhuzamosan
lett a legnépszerűbb tudományos közgazdasági mű Piketty könyve, ami azon
háborog, hogy nő a nagyon gazdagok aránya. Az ugyan valóban vitathatatlan, hogy
a fizikai vagyon gyorsabban nő, mint az egy főre jutó jövedelem. De ez nem
sérti, sőt szolgálja, hogy ez a társadalom alsó tizedeinek a jövedelme is
növekedjen.
Számomra az
egyik legfontosabb mutatója a társadalmi fejlődésnek az egy lakosra jutó
jövedelem és az egy lakosra jutó fizikai vagyon aránya. Ezzel a mutatóval az 50-es évek elején találkoztam. Az óta lelkesen
követem az alakulását. Egyértelmű, hogy ez
a mutató ugyanis elsősorban nem a társadalom fejlettségétől, hanem a lakosság
viselkedési kultúrájától függ.
Amikor ezzel találkoztam, azonnal megpróbáltam mérni
Baranya megyében az etnikumok közti különbséget. Mint parasztpárti titkár a
falak lakosságról becsültem meg a különbségeket. A megye falvainak parasztsága
vagyonáról a következő arányokat állapítottam meg. Ha a megyei átlag 200, a
svábok voltak a leggazdagabbak, nem a földjük volt nagyobb, hanem a házuk,
istállójuk, állatállományuk, a felszereltségük jobb és igényesebb volt. A
mutatójukat 300-ra becsültem. A második helyen az egykéző, református, magyar
falvak voltak, 200-as mutatóval. A katolikus magyar falvak mutatóját 180-ra
becsültem. A rácok voltak az etnikumok közt az utolsók 150-es mutatóval. Az
pedig megdöbbentett, hogy a cigányoknak az alacsony jövedelmüknél is sokkal
kisebb volt a vagyonuk.
A megyei
tapasztalatom alapján igyekeztem megbecsülni a magyar etnikumok fizikai
vagyonát az első világháború előtt. A zsidóság jövedelme ugyan lényegesen meghaladta az
országos átlagot, de fizikai vagyonuk még inkább, a mutatójuk 500 volt. A
germánoké 400, a magyaroké 300, de azon belül a munkásoké sokkal alacsonyabb,
az úri középosztályé pedig magasabb. A magyar keresztények között is jelentős
különbséget éreztem. a protestánsok lényegesen gazdagabbak voltak, mint a
katolikusok, az ortodox keresztények pedig a legszegényebbek voltak.
Mint Német
László lelkes tanítványa, a szellemi vagyon figyelmen kívül hagyását
hiányoltam. Pedig
akkor még messze voltunk a képesség és képzettség arányos megfizetésétől. A
lakosság kétharmada falvakban élt, ahol a vagyont a föld nagyságával mérték. A
családok jövedelme ugyanis elsősorban ettől függött. Az iskolázott réteg nagy
többsége alkalmazott volt, és a jövedelmük elsősorban az iskolázottságuktól
függött. Az érettségizett embert lényegesen jobban megfizették, mint az
alapszinten, vagy még úgy sem iskolázottakat. A diplomások fizetése pedig még
magasabb volt.
A történelem
oktatásunk egyik hibája, hogy a szellemi tőke megfizetésével nem foglalkozik. Pedig évezredek óta két
szakmát eleve a teljesítménye alapján fizettek meg, a művészeket és a hivatásos
sportolókat. Ez már az osztálytársadalmakban is jellemző volt. Egy divatos író
és az olimpiai győztes sportoló jobban keresett, mint a főtisztviselők.
Számomra Jókai Mór volt a példája annak, hogy az író is lehet gazdag. A
sportolók anyagi elismerését az újkori olimpiák teremtették meg. A legjobb
zeneszerzők, és muzsikusok is mindig jól kerestek. A legjobb cigányprímás,
operett szerző jövedelme és társadalmi elismertsége magas volt. Nálunk az
élsportolók elismertsége a Rákosi rendszerben volt a legnagyobb. A diktátorok
felismerték a cirkusz társadalmi értékét. Nemcsak a 20. században, de az
időszámításunk előtt is.
A képesség
megfizetése azonban csak a tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően
vált általánossá. Jelenleg minden szakma legjobbjai nagyon jól keresnek. Nemcsak a legjobb
kofa, de a legjobb fodrász, szakács, fogorvos, nőgyógyász is a minisztereknél
többet keres. A kutatók között is vannak, akik máról holnapra mesésen gazdagok
lettek. Számomra ennek a prototípusa az iskolázatlan Nobel, aki a dinamit
feltalálásnak köszönhetően a kora egyik leggazdagabbja lett.
A tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően,
minden szakmán belül megsokszorozódott a teljesítmény megfizetése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése