Kopátsy Sándor EE 2017 02 13
Az első feladat a minőségi embertermelés.
(Rövid mondanivalóm a
95. születésnapomon)
Egy fajt a kontraszelekciójánál
nagyobb csapás nem érheti. Márpedig jelenleg a világ minden társadalma kontraszelekcióval
szaporodik, mert minél jobbak a
felnevelés feltételei, annál kevesebb, és minél kedvezőtlenebbek annál több
gyermeket vállalnak. Pedig a gyermeknevelés elsősorban a szülők,
mindenekelőtt az anyák iskolázottságától függ. Ezzel szemben nem találtam olyan
országot, ahol a diplomás nők gyermekvállalása elérné az 1.5 termékenységi
szintet. Ezzel szemben olyan ország sincs, ahol a legkevésbé iskolázott anyák
gyermekvállalása nem haladja meg a 3-at. A
diplomás anyák arányuknál sokkal kevesebb, az alacsonyan iskolázottak pedig
sokkal több gyermeket vállalnak.
Ez a kontraszelekció csak azért
nem okoz feltűnést, mert az állam és a munkaerőpiac gyorsan emeli az oktatási
színvonalat. Az átlagos iskolázottsági szint a kontraszelekció ellenére
emelkedik. Arra pedig nem elég figyelmet
fordítanak a kormányok, hogy az oktatás minősége miért romlik. Pedig ennek
az elsődleges oka, hogy a gyerekek mögött csökken a családi háttér. Számos
országban, Elsősorban az Egyesült Államokban folyamatosan nyilvántartják az iskolai
eredményeknek nem csak a szülők anyagi és iskolázottsági szintjétől függését.
Ez különösen fontos információ volna a cigány és a nem cigány etnikum
összevetésében. Ezt azonban a magyar kormányzat is szigorúan titokban tartja, a
pedagógusok pedig nem merik hangsúlyozni. A szülők talán a valóságnál is
tragikusabbnak tartják. Pedig a PISA felmérések alapján romló helyünknek az az
elsődleges oka.
Az Egyesült Államokban
folyamatosan közlik a rájuk jellemző négy etnikum, a távol-keletiek, a
protestánsok, a latin amerikaiak és az afrikai feketék, gyermekvállalási és
oktatási eredményeit. Óriásiak a különbségek. A legjobban tanulók a
kelet-ázsiai, konfuciánusok, őket követik a protestánsok, az átlag alatt vannak
a latin-amerikaiak és nálunk is sokkal gyengébben szerepelnek a feketék. Ezek
az adatok meggyőzően bizonyítják a tényt, hogy miért van az Egyesült Államok az
ENSZ rangsorában csak a tízedik helyen, hat kis protestáns európai és a másik
három volt angolszász ország, Kanada, Új-Zéland és Ausztrália mögött, annak
ellenére, hogy a másik kilenc összegénél nagyobb a népessége, a gazdasága, a
tudományos és katonai ereje. Azért, mert a két lemaradó etnikuma sokkal nagyobb
visszahúzó súlyt képvisel. A távol-keletiek és a protestánsok ugyan az Egyesült
Államokban gazdagabbak és iskolázottabbak, mint az előtte álló kilenc
országban, de visszahúzza őket a két fejlődésre kevésbé alkalmas etnikumuk
nagyobb súlya.
A liberális erők ugyan hisztérikusan hangoztatják, hogy az etnikai és
kulturális tarkaság előny, pedig elviselhetetlen hátrány, ha az idegen etnikum
az államalkotó többség mögött van, és jelentős a súlya. A liberálisok
politikai erejét mutatja az is, hogy a felfogásukat cáfoló adatokat titokban
tartják. A PISA rangsor szinte azonos az államok homogenitásával. Az európai
országok között Finnország az első, ahol lényegében a finnek mellett az
egyetlen jelentős etnikum a svéd, akik ott az átlagnál jobban teljesítenek. A
múltjukban olyan szerepet játszottak, mint Magyarországon a kiegyezés és az
első világháború között a zsidók. Azzal a különbséggel, hogy Finnországban
szeretik a sédeket, Magyarországon üldözték és irtották a zsidókat.
A Távol-Keleten az országok
lakossága Európában elképzelhetetlenül homogén, ott a mandarin rendszernek,
vagyis az oktatásban szelektáltak társadalmi rangjának évezredes múltja van,
ott a szülők a gyermekeik iskolázását szülői foglalkoztatással és anyagiakkal
támogatják. Az Egyesült Államokban élő dél-koreai szülők küldik a legnagyobb
arányban a gyermekeiket kiváló külföldi egyetemekre, a képzésüket segítő
tanfolyamokra, maguk is segítik a házi feladatok elkészítését. E téren
jelentősen megelőzik még a protestánsokat is, nemhogy a latinokat és a
feketéket.
A kontraszelekciót a nyugati államok erősítik fel.
Húsz éve hirdetem, hogy a
kontraszelekció elsődleges oka a nyugdíjrendszer. Sajnos, megértésre nem
találok. A nyugdíjrendszerek még a tőkés osztálytársadalom maradványai. Az öregkori ellátás nagysága ugyanis az
életkeresettől függ. Ez megfelelt a tőkésosztály érdekének. A nyugdíjak
fedezetét ugyanis munkások béréből vonták le, és a megtakarítást a tőkepiacra
vitték, azzal felverték az értékpapírok keresletét és árát. A liberális
közgazdások azt igyekezték elhallgatni. De nem is ez volt a kártékony, hanem
az, hogy a nagyobb nyugdíjra törekevés ellene volt a gyermekvállalásnak.
A gyermekvállalás ugyanis sérti a
minél nagyobb kereset elérhetőségét, vagyis minél többet áldoznak a szülők a
gyermeknevelésre, annál nagyobb kereset lesz a nyugdíj alapja. Ez különösen
sérti a kereső feleségeket. A
gyermekvállalás ugyanis alig sérti a férjek által elérhető keresetet, de nagyon
sérti a magasan iskolázott nőkét. Ezért aztán a diplomás nők egyre később
és egyre kevesebb gyermeket vállalnak. Ez
azért okoz a következő generáció értékében nagy veszteséget, mert a
legsikeresebb felnevelés éppen a diplomás anyákon múlik.
Ezt felismerve húsz éve
hangsúlyozom, hogy a társadalom távlati
érdeke, a minél jobb minőségű generáció felnevelése érdekében az öregkori
ellátást nem az életkeresettől, hanem a gyermeknevelés eredményétől kell
függővé tenni. A jelenleg dolgozók ellátásának nem a bérből történő
megtakarítás, hanem a következő generáció által termelt jövedelem lesz a
fedezete. A jelenleg dolgozók öregkori
álltása nem a jelenlegi tőkebefektetéstől, hanem a következő generáció értéktől
függ.
Ezért nem a minél több születést
kell a társadalomnak jutalmazni, hanem a minél eredményesebb felnevelést. Ideje
volna tudomásul venni, hogy egy diplomás
életteljesítménye, állami forrásképzése nagyobb lesz, mint hat képzetlen
munkaerőé. Ezért egy diplomás gyermek után nagyobb öregkori ellátás járjon,
mint hat képzetlen után.
A gyermeknevelési támogatás.
Felméréseket kellene készíteni
arról, hogy milyen jövedelem és képzettség után mennyi gyermek nevelése volna a
társadalom érdeke. Vagyis minden családra meg kellene állapítani a kívánatos
gyermekvállalást.
A családok mintegy húszada még nem vált képessé a hatékony
gyermekvállalásra. Ezek gyermek nélkül is kapjanak egy gyermek utáni
pótlékot, tehát érdekük, hogy várjanak az első gyermekkel.
A családok következő alsó tizede csak egy gyermek után kapjon családi
pótlékot. Ha kettőt vállal, akkor is csak egy után kapjon.
A családok további alsó fele két gyermek után kapjon családi
pótlékot.
A családok harmadik negyede már három gyermek vállalásában legyen
érdekelt.
A családok felső negyedében már akárhány gyermeket vállalnak,
támogassa őket a társadalom.
Egy ilyen gyermektámogatás mellett a következő generáció értéke még
egyszer annyi lenne.
Mitől függ a következő generáció értéke.
Azt már a finnek nyolcvan éve
felismerték, hogy a magzati kihordás minősége kihat az életteljesítményre. Az
óta mérik és nyomon követik az életteljesítményüket. Kiderült, hogy a magzatok
életteljesítménye jelentősen függ, a kihordás minőségétől. Három adat, a
testsúly, a testhossz és a koponya körmérete alapján a felső tized az átlagnál
négy évvel tovább jár iskolába, és ötven éves korában háromszor több adót
fizet. Ezért a jól kihordott magzat után jutalmazni kellene. Azt ugyan belátom,
hogy a koraszülötteket is meg kell menteni, de az társadalmi ostobaság, ezek megmentésére
százszor annyit fordítani, mint a példásan kihordott magzat után jutalmazni.
Tizenöt éve az Egyesült
Államokban mérik a négy éves gyerekek szókincsét. Már vannak eredmények. A négyéves szókincs lényegében az agy
kapacitásának a mércéje. Ezért törvényben kötelezik a két éves kor utáni
minimális óvodai részvételt. Ezt a jelenlegi kormány is tudomásul vette, és
gyorsan növeli a bölcsődei és óvoda helyek számát.
Az adtok alapján az agykutatók megállapították, hogy az újszülöttek
agya a fogamzás után mintegy öt évig fejlődik. Tehát az agy kapacitása,
vagyis későbbi tanulásképessége ekkora alakul ki. Vagyis az emberi agy egy olyan számítógép, aminek a kapacitása már az
iskolakezdés előtt kialakult, az oktatáson már elsősorban az múlik, hogyan dolgozza
fel az agy a megszerzett ismereteket. Sajnos ezt a pedagógia nem hajlandó
tudomásul venni, az agy kapacitását csak akkor kezdi el ismeretekkel
feltölteni, amikor már a kapacitása kialakult.
A két példamutató oktatási ág.
Történészkésem során azt kellett
megállapítani, hogy két szakmát már az osztálytársadalmak is modernül oktattak.
Ez a két szakma a sport és a művészet. Ebben mi, magyarok a világszínvonal
élvonalába tartozunk. Ennek a módszereit kellene minden szakmában alkalmazni.
Minél korábban legyen a képesség felismerése.
Ennek klasszikus példája az
úszás. Ma már a néhány hónapos gyerekek úszásoktatása tered a világon.
Kiderült, hogy a magzatvízben élés ösztöne még a születés után hónapokig
fennmarad. Tehát, aki néhány hónaposan meg tanulja az úszást, egy éltre otthon
van a vízben.
Az is közismert, hogy a
labdaérzék, az egyensúly érzék, a tapintás, a térérzék órák alatt gyermekkorban
megtanulható.
Ez a két oktatási tárgyat az is
jellemzi, hogy mindenkit képesség azonos tanulócsoportokban képzik. Tehát nem
képesség vegyes tanulócsoportokkal kínlódnak, hanem mindenkit arra tanítanak,
amire képessége van.
Ugyan nem számíthatunk arra, hogy
ezt a módszert Magyarországon vezetik be, de az viszont biztos, hogy száz éven
belül a minőségre koncentrált gyermekvállalás általános lesz. Kínában ugyanis
ezt vezetik be, fokozatosan. A második gyermeket már a családok felső fele
megkapja. Ezen az úton eljutnak odáig, hogy a felső ötödnél nem is lesz
korlátozás. Kína másoknál lényegesen
gyorsabb fejlődését pedig a világpolitika nem nézheti tétlenül. Követni fogják
a sikeres példáját.
Az öregkori ellátás átalakítása a keresetarányosról a gyermeknevelés
arányossá pedig a demokráciákban is népszerű lesz.
A legnagyobb ellenállás azonban a népszerűségét fokozatosan vesztő
katolikus egyház lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése