Kopátsy Sándor
PP 2015 10 14
Szókincs
A szavak eredete mindig érdekelt, és sokszor értékes
felismerésekre vezetett. Most is kedves meglepetés ért. A szókincs alatt, mint
irodalomkedvelő a szavak értékét értettem. Ez volt az oka, hogy az ismert
szavak magas számát kincsnek minősítették.
A közelmúltban azonban arról győződhettem meg, hogy a sok
szó ismerete egy másik értelemben is kincs. Az Egyesült Államokban felfigyeltek
arra, hogy milyen nagy különbség van a beszéd megtanulását követő első években
annak, hogy mennyi szót használnak. Ezt a technika ma már megmérhetővé tette.
Ma már ötmillió négyéves gyermek szókincsét mérik.
Az első eredmény is meglepő volt. Felső tized szókincse ötszöröse az alsó tizedének. Az agykutatók előre
feltételezték, hogy a nagyobb szókinccsel dolgozó gyerekek agya életre szóló
előnyt jelenthet. Ez beigazolódott akkor, amikor az első felmérések után tíz
évvel felmérték az oktatási eredményeket. Meglepően szoros volt a korreláció a
négy évesek szókincse és a 14 évesek eredménye között. Kiderült, hogy a szülők talán semmivel nem adhatnak többet
gyermekük várható teljesítménye érdekében, mint a minél nagyobb szókinccsel. Ez
a megállapítás azért ütött szíven, mert néhány szülői ajándékot már gyermekeim nevelése
során felismertem, de később másoknak tovább adtam.
Az első ilyen korai
lecke az egyensúly és a tériszony volt. Erre már nyolc éves koromban egy
vándorcirkusz kötéltáncosa hívta fel a figyelmemet. Megkérdezte, hogyan lehet
ezt a mesterséget megtanulni. Közölte velem, hogy erről már lekéstem. Ezt
igazán eredményesen csak akkor fejlődhet az egyensúlyérzék, amikor járni
tanulunk. Még az is elárulta, hogy ennek jó módszere, ha egy lécen, élére
állított deszkán kezdik. Az egyszerűbb és veszélytelenebb.
Azt is hamar
megtanultam, hogy a tériszony ellen is korán lehet védekezni. Kétéves
korban a szekrény tetején állva kell a ledobott pénzről megállapítani, hogy fej
vagy írás.
A tapintó érzéket is
egyetlen délután is ki lehet fejleszteni. Ez már egy kisség fárasztóbb
előkészületet igényel. Vagy két tucat szövetből kell két kis darabot kivágni,
az egyiket kirakni az asztalra, a másikat egy kis zsákba. A zsákba nyúlva kell
megfogni egy anyagot, és megmondani, melyiket fogja. Ennek egy egyszerűbb
formája a könyven összefognia néhány tucatnyi anyagot és megmondani, hány lapot
fogott össze. Ezt jó papírpénzzel is játszani. Tapasztalatom szerint, 3-4 éves
gyerek órák alatt legyőzi a felnőttek többségét.
A nagy sikerem a
korai úszással volt. Elhalt feleségemnek nem volt gyereke, hát fogadtunk
unokákat. Az egyik a pálinkafőzőnk leánya. Őt vettük rá arra, hogy a leányát az
első hetekben vigye el egy úszómesterhez. Azt már tudtuk, hogy magzatvízben az
embrió tudott viselkedni, tehát a vízben nem vesz levegőt. Ezt az úszómester
tudta. Elég volt néhány leckére elvinni, és máig úgy viselkedik a vízben, mint
egy hal. A faluban, és a Balatonon csodájára jártak. Más lett ez önbizalma,
mint olyanak, aki valamiben másoknál sokkal ügyesebb.
A fenti fizikai képességek tehát nagyon korán, nagyon gyorsan kifejleszthetők.
Azt, hogy szellemi képességek esetében is vannak könnyen
járható eredményes utak a szókincs fejlesztéséből tanultam meg. Márpedig ez
százszor fontosabb a modern társadalomban. Ezzel nem kicsinyítem a fizikai
képességek korai feltárását, de a nagyobbtól nem lesz kisebb a kisebb sem.
Azt még nem tudom, hogyan lehet a szókincset hatékonyan
növelni, de azt tudom, hogy ez lesz a jövőben az egyik legfontosabb feladat. A
tudósoknak fel kell tárni a módszerét, az óvónőknek pedig a tanítását.
A társadalomtudósoknak pedig tudatosítani, hogy a képességek
feltárása és fejlesztése a legfontosabb a társadalom jövőjének szempontjából.
Diákkoromban felismertem, hogy valakit arra tanítani, amire
képes, nagy öröm. Ezért iparkodok máig azon, hogy minden képességet úgy kell
feltárni és fejleszteni, ahogyan az a bűvészek és a sportolókkal történik.
Az a társadalom,
amelyik minden veleszületett képességet úgy tárja fel, és úgy fejleszti, mint
ez e két szakmában történik, a társadalom teljesítményét gyorsítja fel.
Én pedig megtanultam, hogy az egyik legnagyobb kincs a minél
több szó korai elsajátítása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése