2015. szeptember 23., szerda

Az első nekem tetsző választás

Kopátsy Sándor                 EP                   2015 09 19

Az első nekem tetsző választás

Holnap lesz a görög választás. Attól függetlenül, hogy melyik párt lesz az első, számomra a rendszerváltás óta első olyan lesz, ami a győztesnek kedvez. A második világháború után az európai demokráciákat, kivéve Nagy Britanniát, a kelleténél több pártok uralták. A farok csóválta a kutyát. Ebben a rendszerváltás utáni Magyarország vitte el a pálmát. Az Antall - Tölgyessy Paktum olyan választási törvényt vezetett be, ami a fontos törvények meghozatalát kétharmados többséggel támogatott törvényekhez kötötte. A kétharmados törvényhozói többséghez azonban a 315 körzet 99 százalékának a megnyerésére volt szükség. Erre pedig a demokráciák történetében nem volt példa. Ezért állítottam húsz éven keresztül, hogy e törvény fennmaradása esetén ezer évig se m lehet egyetlen pártnak olyan győzelme, hogy ezt a választási törvényt módosíthatja.
Szerencsére, húsz éven keresztül olyan koalíciók kormányoztak, amelyektől úgy megundorodtak a választók, hogy a Fidesz megnyerhette a körzetek 99 százalékát. Ezzel a Fidesz elérte a lehetetlennek tartott kétharmados többséget, és hozhatott új választási törvényt, ami már a körzetek 90 százalékánál is létrejön a kétharmados többség. Én még ezt is olyannak tartottam, ami újra koalíciós kormányzatot követel meg, mivel ehhez is példátlan többségre van szükség. Olyan demokráciát sem találtam, amiben a körzetek 90 százalékát megnyerték. Ismét csalódtam, mert a Fidesz a következő választáson megnyerte a körzetek 90 százalékát. De remegett, és az óta is remeg a kétharmados többség. Annyiban azonban javult a helyzet, hogy az egyharmados ellenzék reménytelen, ehhez a bal- és a jobboldal összefogására volna szükség.
A jelenlegi választási törvényt is rossznak tartom, mert még ez is a körzetekben nem nyerő kis pártoknak kedvez. Meggyőződésem szerint a kettőnél több párt a törvényhozásban sok. Számomra az ideális az Egyesült Államok választási törvénye a legjobb, de jó az angolszász országoké is. Az ideálisa az a választási törvény, amiben az 50 százalék plusz egy többség is elég, ha az így megválasztott kormányt cikluson belül nem lehet lecserélni. Nem lehet jó az olyan kormány, amelyiknek a cikluson belül is félni kell a bukástól.
Ebben a tudatban éltem mindaddig, amíg nem ismertem meg a jelenlegi olasz miniszterelnök tervét, ami a lista ellenkezője, a győztes párt kap az elért felett elegendő plusz helyet ahhoz, hogy abszolút többségbe kerüljön. Ez óta reménykedtem, hogy az olasz törvényhozás meghozhatja az ilyen választási törvényt.
Azt csak a közelmúltban tudtam meg, hogy a görög törvényhozás már ilyen választási törvényt hozott. A választáson 200 törvényhozó kerül be közvetlenül a törvényhozásba, de az első helyen végző párt kap plusz 50 helyet. Ez azt jelenti, hogy minden valószínűség szerint, holnap a legjobban szereplő párt az 50 plusz hellyel többséget ér el.
Ezért várom kíváncsian a holnapi görög választás eredményét. Ezzel ugyanis Görög

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése