Kopátsy
Sándor PG 2015 01 15
A gyors vasúti közlekedés
Hamar
felismertem, hogy a New York és a Pentagon elleni terrortámadások kaput
nyitottak a gyorsvasutak építése számára. Az 1000 kilométer alatti távolságok
repülővel való megtételét ugyanis nagyon lelassította a repterek utas és
áruforgalmának ellenőrzése. A rövidebb távolságokon hiába gyors a repülő, sok
idő telik el a repterek elérésével, és a biztonsági ellenőrzéssel, a csomagok
várásával, az időjáráshoz igazodással. Ráadásul órák alatt lehet igazodni az
utasforgalom nagyságához.
Az új helyzetre
először a kínaiak reagáltak. Nem is indoktalanul, mert a sokmilliós 1000
kilométernél közelebbi nagyvárosok összekötetésére a gyors vasutak a
megfelelőbbek. Az elmúlt húsz évben több tízszer több kilométer gyorsvasút
épült Kínában, mint a világon összesen. Európában jelenleg hatezer kilométer
működik, háromezer van építés alatt, és ötezret terveznek.
A viszonylag
ritkán lakott országokban viszont nem várható gyorsvasút hálózat kiépítése.
Ezer kilométernyi távolságra is csak akkor érdemes kiépíteni, ha oda több
irányból is érdemes vonalat vinni.
A vasút
azonban csak a személyszállításban lehet versenyképes a repülővel. A közúti
szállításban azonban egyre jobban visszaszorul, mivel a konténerekben történő
szállítás esetén az időnél fontosabb a háztól házig órára ütemezhető szállítás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése