2015. január 20., kedd

A gyors vasúti közlekedés

Kopátsy Sándor                 PG                  2015 01 15

A gyors vasúti közlekedés

Hamar felismertem, hogy a New York és a Pentagon elleni terrortámadások kaput nyitottak a gyorsvasutak építése számára. Az 1000 kilométer alatti távolságok repülővel való megtételét ugyanis nagyon lelassította a repterek utas és áruforgalmának ellenőrzése. A rövidebb távolságokon hiába gyors a repülő, sok idő telik el a repterek elérésével, és a biztonsági ellenőrzéssel, a csomagok várásával, az időjáráshoz igazodással. Ráadásul órák alatt lehet igazodni az utasforgalom nagyságához.
Az új helyzetre először a kínaiak reagáltak. Nem is indoktalanul, mert a sokmilliós 1000 kilométernél közelebbi nagyvárosok összekötetésére a gyors vasutak a megfelelőbbek. Az elmúlt húsz évben több tízszer több kilométer gyorsvasút épült Kínában, mint a világon összesen. Európában jelenleg hatezer kilométer működik, háromezer van építés alatt, és ötezret terveznek.
A viszonylag ritkán lakott országokban viszont nem várható gyorsvasút hálózat kiépítése. Ezer kilométernyi távolságra is csak akkor érdemes kiépíteni, ha oda több irányból is érdemes vonalat vinni.
A vasút azonban csak a személyszállításban lehet versenyképes a repülővel. A közúti szállításban azonban egyre jobban visszaszorul, mivel a konténerekben történő szállítás esetén az időnél fontosabb a háztól házig órára ütemezhető szállítás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése