2014. október 30., csütörtök

Gondolatok a jövedelemarányokról


Kopátsy Sándor                PG                    2014-10-24

Gondolatok a jövedelemarányokról

Nem véletlen, hogy egy éve a legnagyobb érdeklődést kiváltó elméleti közgazdasági könyv, és a most kiadott közgazdasági Nobel díjas a jövedelemarányok nagyságát bírája. E tény okát azonban senki nem kutatja. Pedig indokolt volna.
Azt közel harminc éve néhányszor leírtam, hogy minden osztálytársadalomban az állam a spontán kialakuló jövedelmeket úgy osztotta újra, hogy azok tovább differenciálódjanak. Csak a nagy többséget jelentő szegények adóztak, a gazdagok nem, sőt az elvont jövedelmek többsége vagy közvetlenül, vagy közvetve hozzájuk került. Minden osztálytársadalomban a létrejövő jövedelmeket tovább differenciáló újraelosztás volt jellemző.
Márpedig ami minden társadalomra jellemző, az törvény, az nem lehetett másként. Ezt akkor is el kell fogadunk, ha nem ismerjük az okát. Minden forradalmár, közük Marx is, abban a naiv hitben éltek, hogy az osztálytársadalmak jövedelmi viszonyain lehetne változtatni. Aki változtatni akar, annak elsősorban az okot kell megkeresni. Öreg koromra megtaláltam, legalábbis a két legfontosabb okát annak, hogy miért volt minden társadalom osztálytársadalom, és miért voltak ezek olyanok, amilynek.
A két alapvető ok a túlnépesedési nyomás, és az ember fizikai képességét, erejét igénylő technikai eszköztár. Nagyon profán foglalkozásban: Több és okosabb volt az ember, mint amennyit és amilyent a társdalom igényelt.
A kívánatosnál nagyobb létszámot az bizonyítja, hogy normális állapotban minden osztálytársadalomban többen éltek, mint amekkora az optimálisan eltartható létszáma lett volna, és többen, mint amennyit racionális célokra foglalkoztatni tudott. Vagyis, minden társadalom túlnépesedtet volt. Többen születtek, és tovább éltek, vagyis szaporábbaknak bizonyultak, mint ami a társadalom számára optimális lett volna.
Ez ellen kellett a társadalomnak védekezni.
A védekezésnek elsődleges eszköze a nyomor fokozása volt. Ezt csak erőszakkal lehetett elérni. Erőszakkal lehetett a többséget súlyos adókkal és ingyenes szolgáltatásokkal terhelni. A nép erőszakos szegényesítéséhez az uralkodó osztálynak korlátlan hatalomra volt szüksége. Ennek a hatalomnak nemcsak fizikai, de szelleminek is kellett és kell lenni. Vagyis az uralkodó osztálynak nemcsak fizikai, de lelki fegyverekkel is rendelkezni kell.
A fegyveres erőszakot a hadsereg feletti rendelkezés jelentette. Minden osztálytársadalom az erőforrásainak jelentős hányadát a hadsereg fenntartására és hadviselésre fordította. Az osztálytársadalmak erőforrásainak 10-20 százalékát békeidőben is a fegyverkezés emésztette fel. Ebbe nemcsak a ráfordított költség, hanem az ingyenes szolgálatok is szerepeltek. A fegyverviselési jog keményen korlátozott volt. A magyar alkotmányban bottal is csak a nemes ember és az öregek járhattak. Ez a 20. század elejére azzal bővült, hogy a középiskolát végzettekre is kiterjesztették.
A szellemi erőszakot a vallás klérusa valósította meg. Ezért az uralkodó egyház papjai eleve az uralkodó osztályhoz tartozók voltak, azzal a kiemelkedő különbséggel, hogy a civil bíróság sem ítélkezhetett polgári bűneik felett. A vallások elsődleges feladat volt a nép tudásvágyának elnyomása. Erre azért volt szűkség, mert a társadalmi sérelmek elviselése ellen a leghatékonyabban a tudás harcolt. Ez a vallási feladat különösen világosan jelent meg a zsidó – keresztény és mohamedán vallásban, mint az eredendő bűn jelent meg. De minden vallásban az értehetetlen dogmák feletti kételkedés volt a legsúlyosabb bűn. Minden vallás alapkövetelménye volt a dogmák megkérdezhetetlensége.
Az osztálytársadalom két pillére a megtermelt jövedelemnél sokkal differenciáltabb jövedelem elosztást követelt. Ezért a társadalomnak a megtermelt jövedelmet úgy kellett elosztani, hogy fokozódjon annak differenciáltsága, és el kellett nyomni a tudást.

A tudományos és technikai forradalom új alépítményt jelent

Amennyire a közvélemény is világosan látja a tudományok és a technika fergeteges fejlődését, annyira vakon kezeli a tudomány, hogy az új alépítményre új felépítményt kell építeni.
Az új felépítménynek is két főpillérje van: megszűnt a túlnépesedés és szellemi vagyonhiány keletkezett.
A túlnépesedés megszűnése a fogamzásgátlás megoldásának, az iskolázottság és az életszínvonal emelkedésének lett a következménye. Még nem találkoztam olyan felméréssel, hogy mekkora lenne a népszaporulat a jelenlegi várható életkor mellett, ha nincs fogamzásgátlás. Nem szakmám a demográfia, de a 60 év feletti várható élekor esetén, 5-10 százalékos népességnövekedést tartok feltételezhetőnek. Ezzel szemben a társadalom érdeke 1-2 ezrelék körül engedné meg.
A társadalom érdekének megfelelő 1-2 ezreléknél nem gyorsabb népesség növekedésnek a fogamzásgátlás megoldása mellett további előfeltételei vannak.
- Az egy lakosra jutó jövedelem haladja meg a 10 ezer dollárt.
- Az iskolázottság átlaga haladja a 12 évet.
- A fenti két követelmény alól ne legyen széles a lemaradás.
A harmadik követelményről alig esik szó, pedig a társadalom munkaerejének javítása csak akkor történet meg, ha a jövedelmek elosztása viszonylag nivellált, vagyis nincsen széles lemaradó réteg.
Az írást azzal kezdtem, hogy az elméleti közgazdászokat egyre jobban izgatja a jövedelmek túlzott differenciálódása. Hatezer éven keresztül az volt a társadalom egyik legnagyobb gondja, hogy nem elég differenciáltan keletkeznek a jövedelmek, azokat a társadalomnak kell erőszakkal differenciáltabbá tenni. Most a fejlett társadalmak ösztönösen túlzottnak tartják a képződő jövedelmek differenciáltságát, ezért progresszíven vonnak el, és nivellálóan osztanak vissza. Ennek ellenére az elméleti közgazdások a létrejött jövedelmeket is kártékonyan differenciáltnak tartják.

A jövedelmek spontán differenciálódnak

A tudományos és technikai forradalom hatására egyrészt megindult a jövedelmek teljesítményarányos differenciálódása, másrészt a jövedelmek progresszív elvonása. Ebből a közgazdaságtudomány előre semmit nem látott, csak spontán megjelent.
Ennek két oka volt. Egyrészt a munkateljesítmény egyre inkább a munkavégző képességétől függött, másrészt leállt a túlnépesedési nyomás. Megszűnőben volt az osztálytársadalmak mindkét alépítményi pillére. A munkaerő túlkínálta és a fizikai erejének igénye.
Amiből nincs túlkínálat, azt nem lehet kizsákmányolni. Márpedig a minőségi munkaerőben kielégíthetetlenné vált a kereslet. Mivel a munkaerő minőségét egyre jobban meg kell fizetni, a bére, jövedelme egyre jobban emelkedik és differenciálódik. Ugyanakkor az egyre jobb minőségű munkaerőt csak akkor lehet létrehozni, ha a jövedelmek nem nagyon differenciáltak. A társadalom jelene attól függ, minél jobban differenciálódnak a teljesítményarányos jövedelmek, a munkaerő minőségének javulása pedig csak akkor lehet jó, ha minden gyermeknevelő család jövedelme elég ahhoz, hogy a gyermeke képessége kibontakozhasson.
Ezért a fejlett társadalom csak akkor működhet hatékonyan, ha a piac szabadon differenciálhatja a munkajövedelmeket, de a jövője csak akkor lehet biztosítva, ha minden család képes a hatékony gyermeknevelésre. Ezt a kettős követelményt a puritán nyugati társadalmak, mindenek előtt a skandinávok spontán, ösztönösen, nem a társadalomtudományok tanácsára, megvalósították. Megóvták magukat a liberális ideológiától, csupán a jelen teljesítményre való összpontosítástól. Ennek lett az eredménye, hogy Európa öt legfejlettebb társadalmú országa, az ENSZ három mutatója szerint, öt kis jóléti állam. Ez bizonyítja, hogy hosszú távon a jövedelmek nivelláló újraelosztása az eredményesebb megoldás. Ezeket a helyes úton a puritán erkölcsük tartotta.
A másik sikertársadalom a kínai. Ott a siker nem spontán történt, hanem tudatosan, és erőszakkal. Előbb erőszakkal felszámolták a jövedelmek piaci differenciálódását, viszonylag homogén társadalmat hoztak létre. Ennek a gazdasági kudarcnak mindkét okát felismerték, erőszakkal megállították a túlnépesedési nyomást, és piacosították a gazdaságukat. Ez a két lépés a történelemben példátlan sikert eredményezett. Példátlan a lakosság méretében, hiszen az emberiség ötödét érinti, de példátlan a sebességével is.
- Az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon növekedési átlaga meghaladja az 5 százalékot. Ennek fele sem történt meg a világgazdaság történelmében.
- A várható életkor gyorsabban nő, mint bárhol.
- Az iskolázottság növekedése is példátlan.
- Mindez egy olyan országban indult be, ahol a fenti három mutató tekintetben legfeljebb a fél-periféria alsó szintjéről indultak.
Amíg a skandináv csodák spontán, a többség akarata szerint jöttek létre, a kínai csoda erőszak eredménye.
Politikai diktatúra terve szerint indult el a marxista bolsevizmus, a fél-perifériának is alig számító Oroszországban, majd a fasiszta országokban, amelyek ugyancsak nem tartoztak a legfejlettebbek közé. Ezek azért buktak meg, mert imperialistákká váltak, és Németország és Japán kivételével nem voltak puritánok.
A 20. század tanulsága, hogy csak a puritán erkölcsű népek lehetnek olyan sikeresek, hogy a társadalmi élvonalba kerülhetnek. Ezt bármennyire egyértelműen bizonyította a 20. század, a társadalomtudományok nem hajlandók tudomásul venni. Ezt ugyan Max Weber a múlt század küszöbén már felismerte, és fényesen beigazolódott, mégsem vette tudomásul sem a politika, sem a társadalomtudomány.
Azt Weber sem vehette tudomásul, hogy a Nyugat protestánsainál is puritánabbak a Távol-Kelet konfuciánus népei. Ez a két puritán magatartás azonban a gyakorlatban bizonyított.
- A Nyugaton a puritánok fölénye nőtt mind a latin katolikusokkal, mind a kelet-európai ortodox keresztényekkel szemben. Ez a puritán fölény még inkább egyértelmű a tengeren túli Nyugaton.
- A Távol-Keleten a konfuciánus népeknek a 20. században még a nyugati puritánoknál nagyobb sikere a még keményebb puritánizmusukkal magyarázható.
- Egyetlen más kultúrához tartozó népnek nem volt a puritánokéhoz hasonló sikere.
Ezt nagyon leegyszerűsítve magyarázza, hogy a puritán népek távolabbra optimalizálnak.

A modern társadalom jutalmazási rendszere

Azt csak öregkoromban ismertem fel, hogy a modern társadalom optimális elosztási rendszere két ágazatban mindig is működött. A művészetekben és a hívatásos sportban.
Ezzel először a görög társadalmakban találkoztam, ahol az olimpiai győztesek társadalmi rangja magas volt. A Római Birodalom rabszolgapiaci árain találkoztam. Ott a legdrágábbak a művészek és gladiátorok voltak. Magas árat fizettek értük, de a társadalmi értékük nem volt örökölhető.
De a művészek és a hívatásos sportbajnokok kiemelkedő rangot és jövedelmet élveztek a mai napig. De ma szinte minden szakma legjobbja ilyen kiemelkedő jövedelmet kap.
A nyugati társadalomtudományok nem hangsúlyozzák, hogy ilyen, érdem utáni rangsorolás a vallások klérusában, de még a hadseregek tiszti karában is jelen volt.
A lényeget azonban csak a kínai mandarinrendszer, majd az oszmán társadalom megismerése tárta fel. Máig senkinek nem jutott az eszébe, hogy ezekben nem a klasszikus értelemben vett osztályuralom volt, hanem a császár, a szultán diktatúrája, amiben a hatom akaratát az uralkodó rabszolgái hajtották végre. A tényleges hatalmat az uralkodó korlátlan hatalommal rendelkező rabszolgái hajtották végre.
Ilyen a vallások szervezeti felépítménye. A főpap hatalma korlátlan a klérusának tagjai felett, akiknek a halmuk lefelé korlátlan, de a feletteseiknek rabszolgái.
A bolsevik diktatúrák felépítménye is ilyen volt. A tényleges hatalmat a pártjuk ideológiájának elkötelezettei alkotják, akik felfelé rabszolgák, lefelé hatalmasok. Az ideológia diktatúrája lényegében a vallás diktatúrája, de olyan vallásé, amelyik a gazdaságot is operatív irányítása alatt tartotta.
Ezt az ellehetetlenítő ellentmondást Lenin hamar felismerte, és a polgárháború után azonnal elindította az új gazdaságpolitikát, ami a politikai diktatúra fenntartása mellett teret akart adni a piacnak, és az anyagi érdeknek is. Ez minden valószínűség szerint akkor is megbukik, ha nem hal meg Lenin, mert a lakosság viselkedési kultúrája nem volt, ma sem érett, a piac hatékony működtetésére. A puritán Nyugaton hatékonyan működő piac sem előtte, sem utána nem versenyképes a kelet-európai társadalmakban. Nincs olyan felépítmény, ami ezek számára hatékony lehet.

A munkaerő minősége a gazdaság számára nem volt fontos.

A gazdaság történészek sem vették tudomásul, hogy az osztálytársadalmakat, egészen a jelenkorig, a munkaerő számában és minőségében a túlkínálat jellemezte. Aki ezt tudomásul veszi, az természetesnek tartja, hogy a munkaerőnek sem az élete, sem a minősége nem volt drága. Azt kizsákmányolhatták.
Azt más sokszor leírtam, hogy minden osztálytársadalomra jellemző volt a túlnépesedési nyomás annak ellenére, hogy a társadalom felépítménye fokozta a halálozást. Ennek ellenére mindegyik túlnépesedett volt. Ez azonban sehol nem vált tudatossá, de ösztönösen mindenütt jellemző volt.
Azt, hogy minden osztálytársadalomban jobb volt a munkaerő képessége, mint amekkora ilyen irányú igényt a technika támasztott. Minden osztálytársadalomban jobb volt a munkaerő minősége, mint amilyent az adott tudományos ismeret és technika megkövetelt, illetve hasznosítani tudott.
Ennek felismerésére már kamasz koromban felhívta a figyelmem az eredendő bűn társadalmi célja. Ugyanis a 20. század első felében már megjelent a tudáshiány, tehát az eredendő bűn anakronizmussá vált.
Arra csak a marxi materializmus adott magyarázatot, hogy ami a társadalmakra jellemző, az törvény. Mivel minden vallás a kételkedést, a kíváncsiságot bűnnek tartotta, el kellett fogadni, hogy az osztálytársadalmakban a tudásvágy, a kíváncsiság bűn volt. Azt csak nagyon öregkorban ismerem fel, hogy a tudásvágy azért volt valóban bűn, mert az osztálytársadalomban a többet tudás aláásta a társadalom stabilitását.
Arra csak pedagógusként ismertem rá, hogy a társadalom két a gazdaságtól független szektorában ismertem rá, hogy a művészetekben és a hívatásos sportban soha és sehol nem volt jellemző a tudásvágy, az új keresés üldözése, sőt a legjobbakat nagyon megbecsülték. A Római Birodalom rabszolgapiacain a legmagasabb ára a szép nőknek, és a kiváló művészeknek volt.
Később az is feltűnt, hogy a fegyverkezében a technikai fejlődés mindig megelőzte a termelésben felhasznált eszközök fejlődését. A kiváló katona érték volt. A csaták kimenetelében sokat számított mind a felszerelés, mind a katonák minősége. A földesúr jobbágyait, rabszolgáit, a tőkés munkásait darabra lehetett számolni.
Ezzel szemben a jelenkorban már szinte minden munkaerőigény a minőségre irányul.

A jelenkori fejlett társadalom munkaerőigénye

A tudományos és technikai forradalom olyan munkaerőigényt hozott létre, amiben a munkaerő kereslete a minőségével hatványozottan nő, amennyiségi túlkínálat pedig a lakosság növekedésének megállásával csökken. Ezzel a ténnyel szemben a közgazdaságtan továbbra is megmaradt azon az elvi alapon, hogy a munkaerő olyan termelési tényező, aminek újratermelési költségét felesleges nyomon követni.
A minőségi munkaerő lett a társadalom szűk keresztmetszete, ennek ellenére az újratermelése nem költség, az elhasználódása nem amortizáció, a létszámának növelése és a minőségének javítása nem felhalmozás. Ez a tudományos ostobaság megengedhető volt a tudományos és technikai forradalom előtt, mert azokban a társadalmakban a munkaerő mennyisége és minősége meghaladta a társadalom igényét. A társadalom munkaerőigénye mennyiségben nagyobb, minőségben jobb volt annál, amit a társadalom hasznosítani tudott.
A múlt minden társadalma növelte a halandóságot, és üldözte a tudásvágyat. Ennek ellenére mind a munkaerő mennyisége, mind a minősége több volt a racionális gazdasági célokra felhasználhatóvá.
Ennek belátáshoz elég volna arra gondolni, hogy minden társadalom a jövedelmének jelentős hányadát kincsképzésre, luxusra, kultikus építkezésekre fordította, a gazdaságban felesleges munkaerőt közmunkákra, katonáskodásra, szolgai munkákra fordította.
A társadalom minőségi változásához nem igazodik a közgazdaságtudomány, a munkaerő újratermelési folyamatát nem úgy kezeli, mint ahogyan a tőkét, ami ma a munkaerőnél kisebb jelentőségű termelési tényező. Ahol jó a munkaerő, ott nincs hiány tőkében, mert oda áramlik, ahol pedig rossz a munkaerő, onnan a tőke is elmenekül.

Összefoglalás


Ezt az írást az szülte, hogy az elméleti közgazdászokat a jövedelmek és a vagyonok hogyan differenciálódnak, de fel sem vetik, hogy ennek mi az oka, arra pedig nem is gondolnak, hogy a jelenkorban miért történik a jövedelmek differenciálódása, és hogyan alakult a társadalmak munkaerejének értéke. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése