Kopátsy
Sándor ED 2014-08-07
Az osztálytársadalmak felszámolhatósága
Fajunk hatezer
éven keresztül azért maradt szinte változatlanul szegény, mert az
elviselhetőnél tízszer gyorsabb volt a spontán népszaporulata. Csak azért nem
lett ilyen gyors a népszaporulatot, mert minden
osztálytársadalom jelentős mértékben fékezte az adott életviszonyok mellett
várható népszaporulatot. Maga a társadalom volt követve, és közvetlenül a
fő halálokozó.
A 20. század végére a világ lakosságának
egy hetedében spontán leállt a túlnépesedés, egy ötödében, Kínában pedig
erőszakosan leállították. Ezzel a világ két ötödében megszűnt, illetve
megszüntették a korábban elviselhetetlen túlnépesedési nyomást, ezzel az
osztálytársadalmi felépítmény objektív szükségessége is megszűnt. Tehát az
osztálytársadalmakat nem forradalommal kellett megszűntetni, hanem a
népszaporulat leállításával. Vagyis az osztálytársadalom a túlnépesedő
társadalmak szükségszerű felépítménye.
Marx alapvetően tévedett, amikor az
osztálytársadalmakat nem szükségszerűségnek, hanem társadalmi úttévesztésnek
minősítette. Materialista tudós létére a hatezer éven keresztül minden
társadalmat úttévesztőnek minősített. Mint tudós felismerte, hogy ami az emberi faj életében jellemző, annak
objektív oka van. Ezért azon nem is lehet lényegét illetően változtatni.
Aztán gyorsan szakmát váltott és átállt világmegváltó vallásalapító prófétának.
Mással sem foglalkozott, mint egy ideális felépítmény kitalálásával, és annak
erőszakos megvalósításával. A tudós vallásalapító próféta lett.
Az emberiség mintegy hatoda elérte azt a
szintet, amin megszűnik a túlnépesedési nyomás.
Ennek
feltételeit ugyan senki sem látta, mégis a fejlett világban megvalósult.
1.A tudomány és technika megoldotta a
fogamzásgátlást. Ez tette lehetővé, hogy az ember természetes szexuális
ösztöne ne okozzon a kívánatosnál több fogamzást, azaz szülést. Az emberi faj
természetes szexuális ösztöne annyi fogamzást eredményez, amennyire a húszas
évek első felére eső vártható életkor esetén szükség van. Az ennél hosszabb
várható életkor estén sokszorosára ugrik szülésszám. A várható életkor néhány
éves meghosszabbodása sokszorosára növeli a népszaporulatot. Annak ellenére,
hogy a demográfusok pontosan ismerik, hogy milyen várható életkor mellett
mennyi szülés várható, és ezzel szemben mennyi kellene ahhoz, hogy a lakosság
létszáma, hosszú távon, 1-2 ezreléknél ne legyen nagyobb. Ezek az adatok
megmutatnák, hogy a fogamzásgátlás egyszerű, biztos, a szexuális gyönyört nem
csökkentő megoldása nélkül csak társadalmilag szervezett erőszakkal, azaz
osztálytársadalmi felépítménnyel fékezhető a túlnépesedés.
Kimondhatjuk
tehát, hogy fogamzásgátlás nélkül nem lehet az osztálytársadalmi felépítményt
megváltoztatni.
2. Az egy laksora jutó 10 ezer dolláros
jövedelmi szint alatt sehol nem állt le a népszaporulat.
Az utóbbi két
követelményt az élet igazolja. Nemcsak az országok esetében, de azokon belül
is, általános tapasztalt, hogy a gyermekvállalás a jövedelemmel és az
iskolázottsággal fordítottan arányos. Egy előre nem ismerünk olyan országot,
ami ez alól kivétel lett volna.
Aki tehát az
osztálytársadalmakon túl akar jutni, annak a túlnépesedési nyomást kell
megszüntetni.
Minden társadalomban az elsődleges feladat a
fogamzásgátlás megoldása. Ugyanis csak ott lehet erőszakkal korlátozni a
gyermekvállalást, ahol ez fogamzásmentes szexuális élet megoldható.
Marx ugyan nem
jutott el odáig, hogy felismerte volna az osztálytársadalom alépítményi
feltételét. Ha felismerte volna, nem lehetett volna sem forradalmár, sem
vallásalapító. Nem véletlen tehát, hogy túlnépesedés veszélyére figyelmeztető
Malthusról olyan rossz volt a véleménye.
Marx azzal is
tisztában volt, hogy az ő korában a másvilágon történő üdvözüléssel már nem
lehet valaki sikeres vallásalapító, ahhoz már evilági megváltás ígéretére van
szükség. Mivel nem ismerte fel a tényt, hogy az osztálytársadalmat létrehozó
alépítmény a túlnépesedés, olyan evilági megváltást ígért, ami csak fokozta a
túlnépesedést, ezzel az osztálytársadalom szükségességét.
Mindezekről mit
sem tudva, fiatalon felismerem, az egykézés gyakorlati hatását. Ugyan annak a
Parasztpártnak voltam a lelkes híve, akink a vezetői elítélték az egykét, én a
h íve voltam, mert láttam, hogy a magyar falvakra jellemző túlnépesedés ellen csak
egy védelem van, a kevesebb gyermek vállalása. Azokban a magyar falvakban
élhetett jobban a lakosság, ahol egykéztek. Ennek ellenére a gyermekvállalás
korlátozása mégsem foglalkoztatott, mert azt láthattam, hogy az erőltetett
karosítás képes felszívni a túlnépesedést.
Azt csak
közgazdászként tanultam meg, hogy az erőltetett munkahelyteremtés
elviselhetetlen tőkeigénnyel jár.
A tejes kép
azonban csak akkor állt össze előttem, amikor a kínai tapasztalatok
bebizonyították, hogy a néhány
ezreléknél gyorsabb népszaporulat tőkeigénye nem viselhető el. A népesség növekedésének
optimuma sem több néhány ezreléknél. Ezt pedig csak a már gazdag, puritán és
iskolázott társadalmakban lehet erőszak nélkül megvalósítani.
A tudományos és
technikai forradalom azonban olyan új alépítményt hozott létre, amire a már nem
gyorsan szaporodó társadalmaknak olyan felépítménye jöhet létre, amin elképzelhetetlen
mértében nőttek az egy laksora jutó eredmények.
Ráadásul, az is
bebizonyosodott, hogy a puritán erkölcsű népek erőszakkal is korlátozhatják a
gyermekvállalást, és olyan hatékony társadalmat építhetnek, amelyik fejlődése jelentősen
meghaladja a már fejlett puritán országokét is.
Az emberiség
nagyobb fele azonban az elmúlt száz év során az elmúlt hatezer év átlagánál
tízszer gyorsabban szaporodik, és elsősorban ezért, vészesen lemarad. Ebből a
kor társadalomtudománya azonban semmit sem lát, mert nem az egy laksora, hanem
az állam egészére mért növekedést méri.
Összefoglalva.
A jelenkor tanulsága, hogy kettészakadt
fajunk társadalmi fejlődési pályája.
A puritánok számára megszűnt az
osztálytársadalma szükségszerűvége, és elképesztő sebességgel növekednek,
fejlődnek. Az összes többi kultúrában pedig nem csökkent, hanem nőtt az osztálytársadalom
objektív szükségessége. A néhány
ezreléknél gyorsabban növekvő népességű társadalom csak olyan lehet, amelyik
csak a halálozás növelésével képes védekezni. Márpedig a jelenkori emberiség
nagyobb fele tízszer gyorsabban szaporodik, mint amennyi megengedhető volna.
Száz éve az
emberiséget fenyegető katasztrófa a túlnépesedés, ami ellen lehetséges egyetlen
lehetséges védekezést, az emberölést a Nyugat nem engedi működtetni. Pedig a
jelenlegi népszaporulat, különösen az ennél is sokkal gyorsabb urbanizáció
elleni egyetlen védekezés a társadalmilag szervezett halálokozás. Jelenleg
mintegy ötször annyi ember él, amennyi az adott technikai és kulturális szinten
optimális volna, és az elmaradt világban tízszer többen élnek társadalmilag
kezelhetetlen óriásvárosokban, mint amennyi elviselhető volna.
Ezt a problémát
azzal veti el a keresztény Nyugat, hogy az emberölés minden módja erkölcsileg megengedhetetlen.
Azt, hogy a fajunk hatezer éve csak annak köszönhetően élhetett stabil
társadalmakban, hogy a legnagyobb halálokozó maga a társadalomvolt. Pedig elég
volna megvizsgálni, hogyan alakult volna a létszámunk, ha nem jellemző minden
társadalomra a követlen és közvetett halálokozás négy módszere.
Minden osztálytársadalomnak négy
jellemezője volt.
1. Fokozta a lakosság óriási többségének
nyomorát. Adót csak a szegény kilenctized fizetett. Ezek jövedelme a
létminimum közelben stagnált. Ez a nyomor volt a legnagyobb halálokozó.
3. Az elvont erőforrások jelentős hányadát
kincsképzésre, luxusra, munkatilalmú ünnepekre fordította. Szinte minél szegényebb volt a társadalom annál
jobban pocsékolta az erőforrásait. Nem ismerünk olyan vallást, amelyik nem
szigorúan büntette az ünnepnapi munkát, és bűnnek tartotta a munkanapokon a
munkátlanságot.
4. Az eredendő, vagyis a legnagyobb bűn a
tudásvággyal való élés volt. Ez valamilyen formában minden kultúra
vallásában jelen volt. Ezt ugyan egyetlen kultúra nem tagadta meg, de Nyugaton a
keresztény protestáns egyházak, a Távol-Keleten a konfuciánus vallás a
gyakorlatban lazán kezelte. Ez a magyarázata annak, jelenleg a világ gyorsan
fejlődő kétötödét a protestánsok és a konfuciánusok teszik ki. Ez azt jelenti, hogy
az eredendő bűntől való megváltás csak e két kultúra vallása esetében történt
meg.
Tanácsom.
A fajunk történelmének megértéséhez szinte
mindent újra kell gondolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése