Kopátsy
Sándor EH 2013-11-01
A mi 20. századunk.
A két háború között.
A két háború
között szinte azonnal eldőlt, hogy Trianon sors felett kétségbeesett úri
középosztály, azaz a nemesség fél-feudális utódja alakítja a választási
eredményeket. Egyrészt a szavazati jog még korlátozott és a többség számára
nyílt volt, másrészt akkor már az úri középosztály, gyakorlatilag a hívatásos
és tartalékos tisztikar befolyásolta a megcsonkított ország nagy többségbe
került magyar etnikumának, finoman fogalmazva, nacionalista véleményét.
Ezt ismerték fel
az elcsatolt területekről elmenekült magyar arisztokraták, élükön a
legokosabbakkal, élükön Bethlen Istvánnal. Ezek számára csak a megcsonkított
országban maradt élettér. Nemcsak a tömegbefolyást megnyerni képes, de a
tényleges katonai erőt, a Gömbös Gyula vezette szélsőségesen nacionalista, úri
középosztálybeli katonatisztek jelentették. Így jött létre nagyon gyorsan
Szegeden a társaság, amiben, a politikai tapasztalatot a főleg Erdélyből
származó, és ott vagyontalanná váló arisztokraták, jelentették. Szegeden a
Bécsből hazajött Bethlen István képviselte az arisztokraták politikai
tapasztaltságát, Gömbös pedig az úri középosztályt.
Bethlen gyorsan
felismerte, hogy a két réteg között a közepet a nem is egészen arisztokrata, de
azért a Bécsi Udvarban is tekintélyes Horthy felel meg a vezér szerepének. Ő
hozta le Kenderesről, a birtokára visszavonult Horthy Miklóst Szegedre. Az ő
személye még elfogadható volt nemcsak az arisztokratáknak, de a tiszti karnak
is. Hamar kialakult az arisztokrácia és az úri középosztály szövetsége.
Ez az
osztályszövetség uralkodott egészen a háborúvesztésig. Akkor is csak azért
szűnt meg, mert mind a magyar arisztokrácia, mind a magyar úri középosztály nem
mérte fel a Szovjetunió Jaltában kapott szerepét. Rövid, legfeljebb néhány éves
átmeneti tényként könyvelték el a szovjet befolyás uralmát. Ezért meg sem
kísérelték Sztálinnal az egyezkedést. Nekem az a meggyőződésem, hogy Sztálint
elsősorban a hatalma megszilárdítása érdekelte, nem a legyőzöttek ideológiája.
A finnek példája mutatja, a finn legfelső katonai vezetést jobban respektálta,
mint a Moszkvából hazatérő kommunistákat.
Állításom
igazolását láttam abban, amikor Sztálin a Rákosi által ajánlott moszkovitákkal
szebben, a kereszténydemokrata Szegfű Gyulát kérte moszkvai nagykövetünknek.
Mint minden
diktátornak, neki is imponáltak a múlt nagyjai, ha hajlandók voltak tárgyalni
vele. De ez már mese. Akiben azonban nem bízhatott, azokat felszámolta.
De az ilyen feltevések
realitását a történészek feladata lenne elemezni.
A
szovjet megszállás alatt
Aki az egy
pártrendszerben átélt kort a párt történetének feltárása nélkül akarja
megérteni az ország történetét, lehetetlen feladatot vállal. Márpedig mi ezt
tesszük.
Amennyire
érthető, hogy a Jaltai Szerződés és az azt követő hidegháború rideg valóságát a
megszállt országokban nem tudták megérteni, annyira botránkozni lehet azon,
hogy most sem értik meg.
Nem találtam
olyan magyar, nem kommunista értelmiségit, aki a háború után felismerte volna,
hogy számunkra jó időre be van zárva a szovjet megszállás alóli menekülés útja.
Először 1947 tavaszán mondta el Kovács Imre a Nemzeti Parasztpárt főtitkára,
hogy kivándorol, mert nem látja értelmét a belső szabadságharcnak. Őt a Nemzetközi
Ellenőrző Bizottságban szerzett tapasztalatai győzték meg. Elmondása szerint, a
nyugati hatalmak képviselői nem emeltek szót, a Szovjetuniót képviselő
Vorosilov véleményével szemben.
A következő hat
évben nem is érezhettünk változást, Moszkva Rákosira és társaira bízta az
országot.
Ezért aztán
bombaszerű meglepetést okozott, amikor Rákosit és Nagy Imrét, néhány
pártvezetővel együtt, kihívták Moszkvába,
és Rákosi kemény kritikát kapott, az általa félreállított Nagy Imrét
nevezték ki Miniszterelnöknek, a pártvezetésbe pedig beállítottak néhány
fiatal, nem moszkovita, a NÉKOSZ-ban nevelkedett kádert. (Ezek közül csak Ácsot
ismertem meg később, de be kellene írni a neveket.)
Nagy Imre
azonnal új káderekkel a falvak és mindenek előtt a mezőgazdaság reformjai
elkészítéséhez fogott.
A Párt irányítás
azonban Rákosi kezében maradt. Ezt abból állapíthattam meg, hogy a
miniszterelnök Gerő kezében maradt a gazdasági tárcák irányítása, kivéve a
mezőgazdaságot. A Nagy Imre két első reformja is a mezőgazdaságra korlátozódott,
amit szigorúan izolált környezetben, a Szabadsághegyen végeztünk. A
munkabizottság tagjain kívül csak Nagy Imre, Hegedűs András, Dobi István, Edei
Ferenc és Vas Zoltán látogatott meg viszonylag rendszeresen. Rákosi, Gerő
azonban még hivatalos kapcsolatot sem tartott. Számunka egyértelmű volt, hogy
Nagy Imrére bízták a mezőgazdaságot, és mellékesnek tekintették, ami a
mezőgazdaságban történt.
Ennek a
veszélyére 1954 nyarán, Vas Zoltán jóváhagyásával, aki a miniszteri rangban a
titkárság vezetője volt, Nagy Imre figyelmét, hogy a népgazdaság egésze, a
mezőgazdaságon kívül, nem az ő kezében van, és ott nyoma sincs a reformoknak.
Erre bízott meg hármunkat, hogy készítsünk a gazdaság egészére kiterjedő
reformot. Ez lett az első Mechanizmus Reform, ami felháborította Gerő Ernőt és
Rákosi Mátyást, az előterjesztést megsemmisítették, Nagy Imrét pedig gyorsan
leváltották.
Azt a
pártörténet keretében kellene tisztázni, hogy erről Moszkvát hogyan
tájékoztatták. Akkor párton kívüliként ebbe nem láthattam bele. Az 56-os forradalmat megelőző történelmünk
még ma is homályban van, pedig már nincsenek elő tanuk. Az tény, hogy Nagy
Imre ellen nem lehetett pert indítani, sőt még a mozgásszabadságát sem
korlátozni, és a forradalmi kormányának élcsapata folyamatosan szerveződött. Ez
számomra egyértelművé tette, hogy Moszkvában jelentős erők maradtak Nagy Imre
és a reformfok mögött.
A forradalomról
már könyvben írtam meg a véleményem
A bolsevik rendszer sztálinista formáját megreformálni
akarókat az 56-os forradalom tapasztalatai sem győzték meg arról, hogy a
Nyugatnak, ami gyakorlatilag az Egyesült Államokat jelentette, nem érdeke a
hidegháború megszűnése, a Szovjetunió imperializmusának veresége. Ezt akkor
sem értették meg, amikor már megszűnt, a hidegháborús ellenfél, szétesett a
Szovjetunió.
Máig nem
olvastam olyan történészi munkát, amiben kiderült volna, miért esett szét a
Szovjetunió. Pedig egyszerű az ok: A
katonai szuperhatalom szerepének megőrzése érdekében olyan fegyverkezési
versenyt vállalt, amiben összeroppant. Ezt ugyan a Szovjetunió felső
vezetésében, mindenek előtt a titkosszolgálatokban, már az 50-es évek elején felismerték,
de az imperialista hangulattal szemben újra és újra alul maradtak.
Számomra 1953
nyarán, Nagy Imre kormányelnökké emelése során vált nyilvánvalóvá, hogy
Moszkvában jelentős politikai erők tudomásul vették, hogy a rendszerük
versenyképtelen, merevségén lazítani kell. Ezt azonban, nyilván konspiratív
okokból, nem magyarázták meg Nagy Imrének.
Máig nem vált
közismertté, hogy a bolsevik rendszer
azért omlott össze, mert erőforrásainak elviselhetetlen nagy hányadát fegyverkezésre
fordították, a gazdasági életében pedig nagyon szűk teret engedtek meg a piac
erőinek.
Az utóbbit, a
gazdasági életben a piac nagyobb szerepét ugyan a moszkvai vezetés jelentős
hányada még elviselte, de a fegyverkezési versenyről való lemondást nem fogadta
el.
Azt a
történészek máig nem veszik tudomásul, hogy a Hidegháborút nem az Egyesült
Államok nyerte meg, hanem a Szovjetunió vált alkalmatlanná annak folytatására.
Képtelennek bizonyult a katonai szuperhatalom szerepnek folytatására.
Meggyőződésem
szerint, ha a Szovjetunió a nemzeti jövedelmének csak 4-5 százalékát fordítja
katonai célfokra, több tíz százalékkal fejlettebb lehetett volna a gazdasága,
és a lakosság életszínvonala. Azt ugyan nem állítom, hogy a harminc éve Kínában
bevezetett reformok, a gazdasági élet piacosítása, és katonai kiadások
elviselhető szinten tartása esetén a Szovjetunió olyan gyorsan fejlődik, mint
Kína, mert erre a lakosságának kultúrája, szorgalma, takarékossága nem
alkalmas, de fennmaradt volna. Az Egyesült Államoknak nem állt érdekében a
Szovjetunió összeomlása, ha az nem válik imperialistává, ha Afganisztán
megszállásával nem lépi túl a Jaltában rábízott hatalmi szférát.
Visszatérve a
magyar történelemre.
A Szovjetunió összeomlásáig nem volt
lehetőség a magyar állam szuverenitásának elnyerésére.
A bolsevik megszállás közel fél századában
nem volt semmi realitása annak, hogy olyan utat járjunk, amit Moszkvában nem hagynak
jóvá. Ezért volt minden olyan politika kudarcra ítélve, ami nem Moszkván
keresztül kereste a járható utat.
A reformfok járható,
azaz reális útja tehát nem a több pártrendszer és a demokratikus választások
útján vezetett. Mivel az egyetlen párt nem jelentett választási lehetőséget,
nem is volt értelme másnak, mint az egyetlen párt vezetésének befolyásolása.
Erre mondja a jelen politikai elit, hogy ez már nemzetárulás volt. Nem veszik
tudomásul, hogy a függetlenséggel nem
rendelkező államban is bőven vannak javítási lehetőségek.
A hidegháborús
magyar politikai elitről, amit ma hazaárulónak tartanak, külföldön sokkal jobb
a vélemény, mint itthon. Nem találkoztam olyan nyugati véleménnyel, ami nem
ismerte el, hogy abban a negyven évben
nálunk jobban nem vizsgázott senki.
- A nyugati politikusok elismerik, hogy a
mi 56-os forradalmunk volt a legnagyobb szovjetellenes esemény.
- Nem vitatják, hogy mi voltunk a
legvidámabb barakk.
- Köztudott, hogy a magyar gazdaság volt a
szocialista táborban a leginkább piaci.
- Vitathatatlan, hogy a magyar mezőgazdaság
volt a legeredményesebb.
- A magyarok nyitották meg először a vasfüggönyt.
A többi
szocialista országból érkező turisták azt érezhették, hogy már Nyugaton járnak,
hiszen nem üresek a boltok.
A bolsevik megszállás alatti legnagyobb
eredménynek azonban a gazdasági mechanizmust tartom. Ami harminc éve
Kínában történik, azon az úton mi indultunk el először.
Annak jelét sem
találom, hogy a jelenlegi rendszer elismerné, hogy a magyar társadalomban oldották meg a legjobban a szabadidő
jövedelemnövelésre fordítását.
Diákkorom óta a
magyarság egyik jellemző történelmi hibájának tartom, hogy a sikereinket felértékeljük, a hibáinkat pedig kicsinyítjük. A
szocialista negyven évünk értékelésében azonban az ellenkező hibába estünk.
A
rendszerváltás után.
Senki sem
vitathatja, hogy szerencsénk, hogy nem kell továbbra is a bolsevik rendszerben
élnünk, hogy szuverének lettünk. A ránk szakadt szabadsággal azonban nagyon
gyenge hatékonysággal élünk.
Azt nem lehet
vitatni, hogy a politikai életünk a rabságból, a barakkból kiszabadult. Ezért
nehéz megérteni azokat akik, a jelen közép-jobb kormány ellen azt hozzák fel,
mert kevés a politikai szabadság.
Nekem nem is annyira az új politikai
szabadsággal kapott lehetőségekkel élésünkről rossz a véleményem. Azt
hiányolom, hogy elvesztettük azt, amit előtte jól megoldottunk. A jót is elhagytuk,
a helyett, hogy megtartottuk volna.
A
rendszerváltásnak köszönhetően a társadalom felső tizede sokkal, a felső
harmada lényegen nemcsak jobban él, de jobban is tejesít. A középső harmad
ugyan anyagi tekintetben nem vesztett, de elvesztette korábbi biztonságérzését.
A társadalom leggyengébb harmada azonban
anyagiakban, szellemiekben és biztonságban sokat vesztett.
Nálunk nem a politikai szabadság kevés,
hanem a munkaalkalom.
Komikusnak
tartom, hogy a választási harcban a politikai ellenzék nem több munkaalkalmat
ígér, hanem több politikai szabadságot követel. Ha a rendszerváltással szét vert foglalkoztatás csak a politikai
szabadságunk fele szintjén volna, nem is panaszkodhatnák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése