Kopátsy
Sándor PP 2013-09-02
Gondolatok a hatalmi elitről
Diákkorom óta
irritált, hogy a történelemben mindig a politikai elit bölcsességét tételeztük
fel.
Ez azért volt
irritáló, mivel a magyar történelemben csak a hibás döntéseket láttam. Ma már
tudom, hogy ebben nemcsak minden nép történelme, de a világtörténelem is
hasonló. Ez alól a vallások történelme sem kivétel.
Ezért aztán
természetes volt a számomra, hogy a marxizmus történeté is csak hibák
sorozatának láttam.
A kritikában
maga Marx adta a legnagyobb segítséget. Nála láttam a legkiélezettebb formában
az elmélet és a gyakorlat ellentmondását.
Az alépítmény és
felépítmény elméletét először Marx fogalmazta meg, de az alkalmazását már ő is
súlyosan sértő módon, célok szolgálatába állította azzal, hogy olyan világforradalmat hirdetett, ami az
alépítménytől függetlenül azonos elvekre, ráadásul az általa kitaláltakra épül.
Marxista pártokba
szerveződő hívei ugyanolyan felépítményt akartak kikényszeríteni nemcsak
Nyugat-Európában, hanem mindenütt a világon, amit ők erőszakkal hoztak létre,
és működtettek Kelet-Európában.
Leninnek abban
igaza volt, hogy a még félig fejlett társadalmakban, a marxista értelemben vett
szocialista állam csak akkor építheti elképzelt társadalmát, ha a hívő
marxisták vallásos klérusa politikai diktatúrát gyakorol, és a társadalom
többségére rákényszeríti célját. Ebben a
politikai diktatúrában a gazdaság működtetését azonban a piacra kell bízni.
A politikai uralmat évező marxisták azonban hallani sem akartak arról, hogy nem
uralkodhatnak a gazdaságon. A marxisták is azt tették, amit tett előttük minden
politikai hatalmat gyakorló klérus, rátelepedett a gazdaságra is. Bele is
pusztult.
Az európai
marxizmus története azért nem érthető, mert nem vesszük tudomásul, hogy az
illegális vallás még érték alapján szelektál, mert nincsenek anyagi céljai. Amennyiben azonban a vallás gazdasági
halamat is nyer, a gazdaság felett is diktátorrá válik. A politikai
hatalommal nem rendelkező kommunista pártok vezetése még az értelmiség
elitjéből verbuválódott, a hatalom birtokában azonban egyre csökken a vezetés
szellemi színvonala.
Már néhányszor
leírtam, hogy Lenin vezetése alatt a forradalomban hatalmat nyert Bolsevik Párt
vezetősége, a Népbiztosok Tanácsa volt a történelemben talán legmagasabb
szellemi szintű kollektíva. Aztán annak minden váltása egyre alacsonyabb
szellemi szintű lett. A bukása előtt vezetése már mélyen a polgári kormányok
szellemi szinte alatt volt.
Ezzel egy időben
azonban a kínai marxisták felismerték, hogy a gazdaságot engedni kell a piac
által diktált úton.
Mi a kínai
marxizmus csodálatos eredményének az alapja?
Az, hogy Kínában a marxista vallás klérusának
vezetése is az évezredes múltú mandarinrendszer elvei alapján szerveződik. A
szelekció alapja nem csupán az ideológiai elkötelezettség, hanem a szellemi
nagyság volt.
Nem ismerem
annyira a Mao által vezetett szűk elitet, de a kollektíva színvonala valahol a
Lenin vezette kollektíváéhoz volt közel. Most
pedig azt látom, hogy nincs a világon olyan politikai, vagy vallási élcsapat,
amelyik eléri a kínai felső vezetés színvonalát.
A történészek
sem hangsúlyozzák, hogy a csodálatos távol-keleti eredmények nemcsak a lakosság
puritán viselkedésének, de a politikai elit szelekciójának is köszönhető. Az is
lényegében a mandarin rendszer, azaz az oktatási rendszer szelekciója alapján
történik.
A bolsevik évtizedek
magyar történelmében ma is csak azt látjuk, hogy a politikai diktatúra milyen
módszerekkel dolgozott, de még utalást sem találtam arra, hogy a Rákosi
rendszer vezető garnitúrája mennyivel magasabb szellemi szinte állt, mind a
későbbi vezető kollektívák, amelyek színvonala egyre csökkent. Ezt a történések
megértése érdekében akkor is látni kell, hogy az egyre csökkenő szintű vezetés
egyre jobb módszerekkel dolgozott.
Számomra a
klasszikus példa azonban az Európai Közösség vezetésében bekövetkező
katasztrofális színvonalcsökkenés. Az Európai Unió előző formáit a kor
legjelentősebb politikusai találták ki, és hozták létre. Tíz éve azonban nem
találtam olyan személyt az EU vezetésben, amelyik valamelyik jelentős
tagországában az első tucat közé kerülne. Vagyis ugyanaz a folyamat játszódott
le az Európai Közösség, mint a Szovjetunió Bolsevik Pártja vezetésében. Elég,
ha Berzsnyevet és Barozot magunk elé képzeljük.
De az Egyesült
Államok első vezetőit is szembeállíthatnánk az utóbbi elnökökkel. Ott sem
kisebb a színvonalzuhanás.
Ezt egyébként
jól lemérhetjük azon is, hogy egy amerikai közvélemény kutató szerint a nyugati
államokban a közvélemény szakmák között nagyon alacsonyan értékeli a politikai
elitet. A rangsor elején a mentők, a tűzoltók, a rendőrök vannak. Ezzel szemben
a távol-keleti államokban a legtekintélyesebb szakamának tartják a politikai
vezetést.
Kimondhatjuk
tehát, hogy a nyugati társadalmakban a
politikát nem a megfelelő képességű, és erkölcsű káderekre bízzák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése